1

Téma: Headrush MX5

Headrush MX5

Rok výroby: 2021
Země původu: Čína
Cena: 13.000,- Kč

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1feg3m8i0763akc1qm51k5p10u23.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1feg3m8i1bl722rdh516eo1bec4.jpg

Úvod

Není to tak dávno, co jsem testoval Headrush Gigboard, velice podobné zařízení tomuto, hlavně co se týká softwarové stránky a způsobu ovládání. Nechci úplně dělat recenzi stylem Ctrl+C, Ctrl+V, takže hlavně chci vypíchnout rozdíly, ač se opakování asi nevyhnu. Nebudu, stejně jako v předchozí zmíněné recenzi, popisovat dopodrobna všechny funkce a ovládání, k tomu slouží oficiální manuál, a také na YouTube najdete videí dostatek.

Popis, parametry, konstrukce

Jedná se o multiefekt pro kytaru, leč je použitelný i s baskytarou, nutno ovšem říct, že přímo pro basáky tam toho moc není. Má tři nožní spínače a integrovaný rozšiřující expression pedál – zmiňovaná varianta Gigboard pedál nemá, ale zase má nožní spínače čtyři. Šasi zařízení je z bytelného plechu, oproti dříve recenzovanému Gigboardu ale váží polovinu. Gigboard má značné 3,2 kg, MX5 váží jen 1,6 kg. Je menší, a tedy je menší i displej. Už nemá 7", ale jen 4". Display je dotykový, a musím říct, že díky jeho malé velikosti je docela ztíženo ovládání. Mockrát se mi stalo, že jsem se netrefil do zamýšleného parametru a nechtěně si dotykem rozhodil parametr vedlejší a pak přemýšlel, jaká tam vlastně byla nastavená hodnota. U podstatně většího displeje Gigboardu se mi to nestávalo, tady jsem musel být obzvláště obezřetný. Je to podobné, jako když místo svého iPhonu Xr vezmu do ruky manželčin iPhone SE první generace, ten displej je fakt malý. Skoro je tedy lepší se po displeji MX5 pohybovat pomocí hardwarového ovladače – otočného a klikacího knobu.

Začnu ale vstupy a výstupy na zadní straně. Hezky zleva doprava.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1feg3m8i114dvpnp8itjid5f45.jpg

První je vstup na nástroj GUITAR IN, pak vstup na další rozšiřující expression pedál EXPR, následuje dvojice zásuvek na efektovou smyčku FX SEND a FX RETURN, další jsou dva jackové výstupy, je tedy možno efekty používat ve stereu. Pak je tam zdířka pro sluchátka PHONES, vstup na externí hudební přehrávač AUX a pak dvojice MIDI zásuvek MIDI IN a MIDI OUT. Tyto MIDI zásuvky na rozdíl od Gigboardu nejsou standardního typu DIN 5 pin, ale mají malý stereo jack (TRS 3,5 mm). Další je USB zásuvka hranatého typu USB-B. Toto USB je určené jen pro využívání zařízení jako zvukové karty, pro aktualizaci firmwaru a nahrávání vlastních IR (impulse response) vzorků. Na rozdíl od firem jako Line 6, Zoom, Boss, apod. nemá Headrush k žádnému zařízení doplňkový ovládací počítačový software, dalo by se říct, že ho v zásadě nahrazuje plně dotykovým displejem. Posledním vstupem je zdířka 12V napájecího adaptéru, který je součástí dodávky. Opět je to ten "notebookový" typ, tedy tenký kabel – cihlička – silný kabel, celkem otravná záležitost. Pak už tam je jen tlačítkový vypínač. Co mi rozhodně chybí, jsou XLR výstupy, takhle aby člověk ještě řešil nějaký DI box nebo se spoléhal na zvukaře, že ho bude mít.

Počet zároveň použitelných modulů (efektů, zesilovačů a boxů) je jedenáct. Kupodivu toto číslo je konečné, ať už si od Headrush koupíte tento tříspínačový MX5, čtyřspínačový Gigboard nebo dvanáctispínačový Pedalboard. Displej má stejné rozložení a i software je naprosto totožný, nejspíše i výpočetní čip bude ve všech těchto zařízeních stejný. Jediný rozdíl je v počtu přiřaditelných spínačů. MX5 má tři, Gigboard čtyři a Pedalboard osm.

Ovládání

Na ploše efektu jsou tři nožní spínače s příslušnými čísly (1, 2, 3) a svítícími průzory, zmíněný expression pedál a dva otočné ovládací prvky. Ovladač MAIN s číselnou stupnicí 0 až 11 ovládá výstupní hlasitost. Jinak citlivost vstupu (GAIN) a hlasitost výstupu se dá nastavovat i softwarově. Druhý otočný ovladač je navíc i klikací, kliknutím se potvrzuje nastavená hodnota nebo se vstupuje do políčka parametru. Jeho otáčením se nastavuje hodnota parametru a také se přeskakuje mezi jednotlivými parametry/volbami. Dlouhým stiskem/sešlápnutím spínače 3 (TUNER) se aktivuje chromatická ladička. Zobrazuje se na displeji, je přesná, rychlá a navíc značně konfigurovatelná. Umí nastavit, zda při její aktivaci bude zamutován zvuk či ne, což mi velice vyhovuje, a lze nastavit frekvenci komorního A (standardně 440 Hz).

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1feg3m8i119mi1v6t1n211fae1ci86.jpg

Po nastartování operačního systému se zobrazí naposledy použitý set efektů, pomocí ikony se třemi vodorovnými červenými linkami v levém horním rohu se dostanete k výběru skupiny efektů. Jak vidíte, těch basových je připraveno jen 8 z celkových 274. Nic vám samozřejmě nebrání začít stavět efektový řetězec úplně na zelené louce, což jsem udělal, tovární předvolby jsou stejně spíš na efekt, co to umí, ale reálná použitelnost trochu kulhá.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1feg3m8i21dec1ca0c6f1hndab98.jpg

Po volbě skupiny se předvolbami můžete probírat buď ovládacím knobem, v okamžiku kdy stojíte v názvu předvolby (na obrázku zeleně zvýrazněné pole názvu AIDAMOS BASS), nebo použít i nožní spínače.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1feg3m8i16531ed4ss91hiq1k5e7.jpg

Ty musíte stiskávat vždy dva, 1 a 2 pro pohyb dolů, 2 a 3 pro pohyb nahoru. Mimochodem multiefekt umožňuje kompletně používat tzv. handsfree režim, kdy se všechny parametry dají nastavovat nožními spínači, ale že bych chtěl ze své výšky 185 centimetrů mžourat na ten mrňavý displej, to se mi fakt nechce.

Řazení efektů se dá použít buď sériové (tedy za sebou) nebo paralelně ve dvou větvích. Pro paralelní rozložení tam jsou dva typy. Upřímně řečeno, nejsem z toho nijak extra nadšený, je to pro mě dosti omezující. V případě nedávno testovaného Line 6 HX Effects jsem si mohl zvolit uzel větvení a spojení v libovolném místě řetězce. Tady jsou místa uzlů pevně daná, a logicky tedy ne vždy jejich umístění musí vyhovovat. Když vezmu, že je to jen software, a ten díky chybějícím fyzickým omezením by mohl mít to větvení kdekoli, je to skoro až nepochopitelný šlendrián a lenost programátorů, nebo co za tím je.

Zvuk

Paralelní řazení jsem použil. Chtěl jsem se přiblížit svému současnému zvuku, hlavně na poli zkreslení. Na začátku jsem postavil ekvalizér coby nakopávadlo/náhrada aktivní elektroniky v baskytaře. Pak jsem jako klasický efekt dal oktáver a následně kompresor. Kompresory a ekvalizéry jsou použitelné, ale chybí mi tam čistě jednoduché typy ekvalizérů jako HPF a LPF. Ty totiž nejsou ani na uzlu větvení. Výše zmíněný Line 6 HX Effects je má. Chtěl jsem do "čisté" větve pustit basovou část frekvenčního spektra, do "zkreslené" větve zase tu výškovou. Musel jsem v každé větvi použít parametrické ekvalizéry, které naštěstí na prvním a posledním pásmu mají nastavitelný typ "shelf". Je tam v nastavení jednotlivých pásem i parametr strmosti Q, takže se s tím dá dobře pracovat. Mým preampem a zároveň zkreslením je Darkglass Microtubes X. Ten funguje tak, že basovou složku komprimuje a zkresluje pouze vyšší frekvence (to jak vysoké, lze nastavit). Tento typ zkreslení vysloveně miluju, pokusil jsem se o něco podobného i zde. Do čisté větve jsem tedy kromě elvalizéru dělícího signál zařadil další kompresor, do zkreslené pak k dělícímu ekvalizéru simulaci distortionu Pro Co Rat pod názvem BLACK OP, který mi zvukově celkem přišel použitelný. Problém ale nastal u přiřazení efektů, chtěl jsem totiž tyto čtyři popsané efekty podílející se na zkresleném zvuku spouštět zároveň jedním šlápnutím. Tady totiž nelze přiřadit jednomu spínači více efektů, jako to třeba umí zmíněný Line 6 HX Effects. Je tu ale jiná věc, a to jsou scény. Spínači lze buď přiřadit jeden efekt (TOGLE), nebo jej přepnout na typ scéna (SCENE).

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1feg3m8i21ta6t69pf519gd1rl6b.jpg

U volby scény pak určujete, který efektový modul bude zapnutý (ON), který vypnutý (OFF) a který zůstane bez zásahu (NO CHANGE).

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1feg3m8i21s9pq85h4u162n432c.jpg

Scénu samozřejmě lze pojmenovat a určit jí barvu, což je následně i barva LED podsvícení u spínače. Scény nicméně musíte udělat prakticky minimálně dvě, aby mezi nimi šlo přepínat, jinak ta jedna osamocená scéna je zapnutá permanentně, nejde ji deaktivovat, čili jsem vytvořil scénu CLEN a scénu DRIVE. Takže přepínáním mezi zkresleným a čistým zvukem jsem zaplácnul ne jeden, ale rovnou dva spínače, takže zbyl jen jeden jediný ubohý spínač na nějaký ten skutečný efekt (v mém případě oktáver). Slabota, ale někomu to může stačit, pro mě je to málo.

V uzlu, kde se větvě sbíhají, je možno pomocí tlačítka MIX nastavit každé větvi hlasitost, místo ve stereobázi a dokonce zpoždění v milisekundách. To zpoždění mi úplně není jasné, proč bych to dělal, spíš bych tam daleko víc uvítal přepínač fáze signálu, což je docela klíčový parametr. Někdy se totiž zvuky obou větví vůči sobě odečítají a zvuk je pak slabý nebo frekvenčně vykradený. Možná by to částečně vyřešil zmíněný posun, ale úplně si to nemyslím, obyčejné převrácení fáze je podle mě čistší řešení. Zase zmíním, že Line 6 HX Effects to umí, a tedy určitě i všechna ostatní zařízení z rodiny Helix od firmy Line 6. Nechápu, že Headrush nabízí paralelní zpracování, ale takové základní věci jako převrácení fáze a frekvenční dělení tam nedají.

U aparátu byla volba snadná, jsou na výběr jen dvě simulace lampového Ampegu, ta jedna mi přišla divná, ta druhá byla lepší. Parametrů na jeho nastavení je dost, další se nacházejí na druhé stránce, na kterou se dostanete dvojitou šipkou >>. Ještě doplním, že volba barvy ve spodní paletě devíti barev se promítne u efektů jak na jejich zobrazení na displeji, tak na barevném podsvícení přiřazeného spínače.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1feg3m8i2tk5n4k1h7i1u121qqp9.jpg

Podobně volba reproboxu byla jasná, jediný basový zástupce v nabídce je osmidesítkový Ampeg. Šmitec.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1feg3m8i26mod87u061dg629qa.jpg

Co je fajn, tak že se u boxu dají alespoň vybrat mikrofony ze široké škály dynamických a kondenzátorových, a dokonce jejich umístění v ose reproduktoru nebo mimo ni. Další možností je pak samozřejmě si nahrát do zařízení další vlastní impulzní odezvy z počítače.

Nahrál jsem i zvukové ukázky, co se mi podařilo nastavit. Asi by to šlo lépe, ale i tak jsem na nastavení strávil spoustu času, laborování je tedy časově dosti náročné, zvlášť když se pustíte do paralelního zpracování.

Nejprve ukázka čistého zvuku baskytary Fender American Professional II Precision Bass V rovnou do zvukovky, pak ukázka MX5 včetně simulace aparátu a nakonec ukázka se simulací aparátu a zkreslením v MX5, jak bylo popsáno výše. Ještě by na tom bylo co vylepšovat, ale jsem jakž takž spokojený.

Hodnocení

V tomto případě budu kritičtější než před tím rokem a půl. Doba pokročila, toto je čerstvá novinka na trhu ze srpna 2021, ale má stejná omezení jako její o více jak čtyři roky starší sourozenci z března 2017. Vzali vnitřnosti včetně softwaru, dali je do menšího těla s menším diplejem a hurá, všichni žasněte, máme tu novinku! Díky omezenému výkonu hardwaru rozumím softwarovým omezením na počet zároveň aplikovatelných efektů, ale ne už omezením možnosti volby místa větvení a dalším záležitostem. A jak jsem zmínil, stejný software, a tedy i stejná omezení, má i to největší a nejdražší zařízení Headrush Pedalboard, které se v současnosti prodává za dvacet dva tisíc Korun českých, takže jeho pořízení mi dává ještě menší smysl. V tomhle ohledu vypadá, že firma Headrush dosti zaspala.

Zpracování je jinak pěkné, displej je kvalitní s dostatečným jasem, ale je menší, takže snadno dojde k nechtěnému rozhození nějakého parametru nepřesným dotekem, efekty jsou použitelné, ale chybí mi tam třeba "touch" autowah reagující na sílu rozeznění struny, kvedlat nohou s tím pedálem mi fakt nejde, a hlavně je tam zoufale málo basových aparátů a boxů, ač je možné použít vlastní IR vzorky. Ovládání je intuitivní, nepotřeboval jsem ani studovat manuál, a dokonce mi ani nevadí nepřítomnost doplňkového ovládacího softwaru. U některých zařízení jiných výrobců software je k dispozici, taky ještě aby ne, protože bez něj je nastavování efektů docela utrpení, viz např. jinak chválený Line 6 HX Effects, pak aby člověk na zkoušky s kapelou tahal ještě notebook nebo speciální kabel s nějakým mobilním zařízením (tabletem, telefonem) a v něm nainstalovanou mobilní aplikací, pakliže ji výrobce poskytuje. Ondřejovi děkuji za zápůjčku, díky ní vím, že tohle zařízení pro mé potřeby nedostačuje, ale věřím, že se jistě najdou tací, kterým svou službu prokáže. Za mě je to opravdu spíše zařízení pro kytaristy než pro basáky.

Stránky produktu: https://www.headrushfx.com/products/mx5

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků: