1

Téma: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Myslim, že takhle konkrétně se to tu ještě neřešilo. CO preferujete? Zkušenosti? názory? Vliv na zvuk?

K založení tohodle threadu mě vedlo povídání Rogera Sadowskýho, kterej píše, že podle jeho zkušeností má hmatník větší vliv na zvuk, než materiál těla, viz:




Roger Sadowsky napsal:

This is my opinion, based on building over 4000 NYC basses during the last 30 years. From brightest to warmest.

Maple---tightest and brightest. best for slap. can produce more string and fret noise than others. Requires a finish to keep from turning dirty and grey.

Ebony--not as bright as maple. most immediate attack and punch of all our fingerboard woods. Note is more fundamental and less overtones. Best for fretless.

Morado Also known as Caviuna, Bolivian Rosewood or Pau Ferro. Although not a "true" rosewood, I have been a fan of this wood for fingerboards for 30 years. Also used a lot by Stu Spector. Grain is very tight and smooth. More warmth than maple or ebony, but tighter than East Indian Rosewood. Excellent wear resistance, even on a fretless. For fretless, produces a somewhat more "acoustic/upright tone than ebony.

Madagascar Rosewood A less expensive alternative to Brazilian Rosewood. Many boards have the spider-web like grain of Brazilian. Rich reddish brown colors. Can be more open grained that some others. Tone is the same ballpark as Morado and Brazilian.

Brazilian Rosewood For me, the King of tonewoods for fingerboards and acoustic guitar sides and backs. Beautiful browns and blacks. Wood has very high oil content. Banned from export out of Brazil in log form since 1969. Currently protected by the CITES treaty which prevents shipment between countries without intensive permits. Same treaty that protects tortoise shell and ivory.

I personally believe, IMHO opinion, that all things being equal, the fingerboard can have a bigger influence on the tone of the bass than the body wood.

0 xLajků:

2

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

švesta a nobrž kadlátka,zatím jsem nějak nepostřehl vliv materiálu hmatníku na zvuk

0 xLajků:

3

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Taky myslím, že je to hodně o pocitu ze hry. Osobně mám raději javorový krky.

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

4

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Je to alchymie.

často kladené dotazy: FAQ
něco o mně: Kurca Tovium
0 xLajků:

5

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Ale kulový Honěc,každy výrobce který používá něco jinčího než ostatní tvrdí že jedině ten jeho matroš je to nejlepší co muže vubec být ,opravdu je to spíš jen o pocitu a vkusu každého soudruha,zvukově snad ani ne

0 xLajků:

6

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

já teď nějak ani hmatník nemám, pražce jsou rovnou v krku. Javor u mě vítězí-je hezčí, přehlednější, náročnější na čistotu..Nemám moc zkušeností jak je to se zvukovým vlivem:)

G&L L-2000 1984
GK 400RB 1993, Soundelirium PapaMobile 2x10
DOD FX-100 Pedalboad: Boss ODB-3 - Ibanez PD-7 - (DOD FX72) - Warwick RockTuner PT2 - Kokot Kompresor
Aji já mám profil! Sækədʒəwiːə
0 xLajků:

7

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

osobne preferujem javorové,aj ked najlepšie sa mi hrá na ebenovom hmatníku,neviem prečo...
javor je od palisandra ostrejší vo zvuku a trochu rýchlejší na attack,hlavne vzhladovo je javor naj,očkovaný uplne best smile

Sadowsky UV70-5     Xotic XJ1-5T  fretless     
                 Markbass F500
            Glockenklang DuoLight
0 xLajků:

8

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Jednu basu mám s javorovým hmatníkem, druhou pau ferro. Je v tom rozdíl, ale nedá se říct že je něco lepší, je to zkrátka jiné. Javor mi přijde takový ostřejší, průraznější.

"Dávej pozor," varovali ji. "S kýmkoliv z nich bys přivedla na svět děti s prasečím ocasem."
Soundelirium Club #4
Flatwound Club #6
JB, PB, G&L, bezpražce, nějaké ty basy...
Fender TBP1 -> Warwick Hellborg SP 250 -> Hellborg Club & Lo Cab, Soundelirium HPF v2 & The Germ, spousta krabiček
0 xLajků:

9

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

podle mě jsou to všechno dojmy poze subjektivní

0 xLajků:

10

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

zvukově nevim, esteticky mám radši tmavé big_smile

Fender American Deluxe Jazz Bass '08
Empress Compressor -> Boss LS-2 Line Selector (-> Zoom B3) -> Fishman Platinum Pro EQ -> Markbass F 500 -> 2x Markbass Traveler 121H
0 xLajků:

11 Naposledy upravil: noomak (19. 08. 2010 19.45:47)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

javor by měl být takový uřvanější a barevný, tmavé dřeva jako eben jsou pevnější v basech a zvuk celkově mohutnější a vyrovnanější než u javoru.

0 xLajků:

12

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

fedeer napsal:

podle mě jsou to všechno dojmy poze subjektivní

Tak v tomhle si s tebou dovolím nesouhlasit:-)

"Dávej pozor," varovali ji. "S kýmkoliv z nich bys přivedla na svět děti s prasečím ocasem."
Soundelirium Club #4
Flatwound Club #6
JB, PB, G&L, bezpražce, nějaké ty basy...
Fender TBP1 -> Warwick Hellborg SP 250 -> Hellborg Club & Lo Cab, Soundelirium HPF v2 & The Germ, spousta krabiček
0 xLajků:

13

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Tak v tomhle si s tebou dovolím nesouhlasit:-)
Samosřejmě,každý na to máme jiný názor,proto se taky dělají basi jak s javorovým, tak ebenovím,švestkovím a co já vám jakým jiným materiále

0 xLajků:

14

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

obe basy mam v palisandru, javor bych zkusil. jen musim najit odvahu a ukecat Spidera aby mi nejaky javorovy krcek uklohnil, pak to budu stridat a poreferuju smile

The Jack, The  Pearl, Palatino EUB, Cort GBMP3,  GK 200RB 1981, Ampeg B200R 2008, Peavey Centurion III 1978, Peavey 118 1978, MB PH 112, EBS MBII
0 xLajků:

15

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

mabýdni mu za to cedulu mototechny a do tejdna ho máš doma

0 xLajků:

16

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

fedeer napsal:

podle mě jsou to všechno dojmy poze subjektivní

naprosto souhlasím!
a neplatí to jen o hmatníku..

baskytaristi jako ublížení neumětelové většinou bez špetky smyslu pro humor libujících si v kvalitních aparátech s vymydlenými strunami a nechutně barevnými nástroji
0 xLajků:

17

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

už se to tu přesně takle kdys řešilo a došlo se k tomu, že je potřba na ňákym srazu to vyzkoušet tak, že se někomu zavážou voči a bude typovat, z čeho je hmatník. Osobně mam takovej názor, že největší vliv na zvuk má umístění snímačů, jejich kvalita, stáří strun, ruce, dlouho nic, pak teprv dřevo, pocit ze hry ale ovlivňuje dřevo mnohem víc a tim i výsledek...

0 xLajků:

18

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

girzi napsal:

je potřba na ňákym srazu to vyzkoušet

stejné tělo..snímače..aparát..struny..jen měnit hmatníky? to je téměř neproveditelné

se znalci hmatníků je to podobné jako se znalci piv

baskytaristi jako ublížení neumětelové většinou bez špetky smyslu pro humor libujících si v kvalitních aparátech s vymydlenými strunami a nechutně barevnými nástroji
0 xLajků:

19

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

fedeer napsal:

mabýdni mu za to cedulu mototechny a do tejdna ho máš doma

Beru, hned big_smile

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

20

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Co se subjektivity a výmeny hmatníku týče: Zkusil sem to na jedné pokusné jolaně, sundal cosi jako palisandr, použil javor - a.....chvilka napětí............  rozdíl značný. 

Mě je nejsympatičtější eben, příjde mi, že má nejjistější nástup tónu - (ano subjektivně)
Obecně mi příjde že to je hlavně o attacku, než že by se nějak zásadně zvukově lišilo jedno dřevo od druhého.

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

21

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

někde v minulosti je na tohle téma obsáhlá diskuze, ne? smile Já si myslím že mezi palisandrem a javorem je určitý rozdíl (nic jiného nemám) ale souhlasím že nejdůležitější faktor to není. Jasanový JB bude pořád jasanový JB, ale hmatník ten tón trochu ovlivní, můj subjektivní pocit je, že palisandr je víc do středů.

0 xLajků:

22

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

spider napsal:

Beru, hned

mas mejl smile smile

The Jack, The  Pearl, Palatino EUB, Cort GBMP3,  GK 200RB 1981, Ampeg B200R 2008, Peavey Centurion III 1978, Peavey 118 1978, MB PH 112, EBS MBII
0 xLajků:

23

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

javor se mi hodně líbí na basách vizuelně,ale raději hraju na palisandrový hmatníky tongue

0 xLajků:

24 Naposledy upravil: Lukáš (20. 08. 2010 11.29:29)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Moc zkušeností s hmatníky nemám, snad jenom když jsem odpražcoval basu, tak jsem zkoušel natřít hmatník bezbarvým lakem. Po pár hodinách hry se mi sice ošoupaly místa, kde jsem držel strunu. Pak jsem ten zbytek laku sundal a hmatník začistil. Rozdíl byl dost velký na to, jakej mám lowend smile pod tím lakem bylo to dřevo úplně "udušené" a až teprve teď to hrálo lépe - delší tón, prostě víc "dřevní tón".

S těmi hmatníky bych chtěl taky udělat test. Asi by to byla dost alchymie, protože ne u každý basy to bude tak znát charakter zvuku ve vztahu s hmatníkem.. a to asi taky dělá svoje.

0 xLajků:

25 Naposledy upravil: Aidamos (20. 08. 2010 11.58:00)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Obecná poučka praví (a tvrdí to opravdu hodně lidí), že javor má ostřejší, perkusivnější, tvrdší zvuk s cinkavými výškami a palisandr zase zvuk teplejší, basovější a měkčí. Taky to tak vidím. Možná na tom něco bude:

Basa:
http://www.youtube.com/watch?v=61GdTGgPHM4

Stejná kytara, různé krky:
http://www.youtube.com/watch?v=c7ZfvpH9xcE

Různé kytary:
http://www.youtube.com/watch?v=VH9o9AvAsCM
http://www.youtube.com/watch?v=pQffNqkx-mM
http://www.youtube.com/watch?v=S2WP8Iibvzg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

26 Naposledy upravil: Lukáš (20. 08. 2010 12.38:00)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:

Obecná poučka praví (a tvrdí to opravdu hodně lidí), že javor má ostřejší, perkusivnější, tvrdší zvuk s cinkavými výškami a palisandr zase zvuk teplejší, basovější a měkčí. Taky to tak vidím. Možná na tom něco bude:

Vidím to podobně.
Edit (po poslechu): Že by to byl takovej rozdíl?? Jako to video http://www.youtube.com/watch?v=61GdTGgPHM4 mě fakt dostalo, to je skoro jako když tam má jedny starší a jedny novější struny..

0 xLajků:

27

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

jo sem rád že se ta stará diskuze připomněla...jen at to někdo najde big_smile myslím že sem dostal pěkně za uši když sem si dovolil říci že ten vliv je celkem dost velkej...no tak to vidíte....sám polobůh, léčitel všech nemocí a v neposlední řadě i výrobce baskytar, který zařiděj celosvětový mír Roger Sadovsky nám tu tvrdí přesný opak jak rada starších tohoto fora...

jenže ono těžko něco vysvětlovat když půlce zřejmě nerezonuje ani tělo natož krk s hmatníkem a sou rádi že aspon ten snímač něco vyloudí...

Paparatzzi napsal:

Javor u mě vítězí-je hezčí, přehlednější, náročnější na čistotu..Nemám moc zkušeností jak je to se zvukovým vlivem:)

mladíku je vidět že si ještě neviděl pořádnej tmavej hmatník na vlastní oči....samozřejmě, že v určitý cenový hladině bude javor vypadat líp - prostě levný tmavý hmatníky sou hnusný....jenže ono ochutnat nádhernej tmavej hmatník s úžasnou kresbou...to je něco co ty "laciný krásky" javorový nemaj....

Osobně preferuju po celkem solidním skore bass s obojím, tmavý hmatníky...i když jak říkám javorový sou pěkný, ale tak nějak lacině...a povím vám jediný měl sem basy který kdyby dostaly vlastnosti který připisujete světlýmu hmatníku tak už by to bylo zbytečně agresivní....skoro si troufnu říct, že celkem fajn sou aktivní basy s tmavým hmatníkem...ono se to tak hezky doplní

velmi IMHO bych si troufl říct že záleži i jakej hmatník jde k jakýmu tělu....

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

28

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

kombinacia - material hmatniku a material tela je dolezita - to mas uplnu pravdu.
naschval nepisem ako velmi dolezita, pretoze to uz kazdy vnima holt subjektivne a niekto nedokaze popisat rozdiel ked si chyti hoc aj dve 75RI a jedna ma javor a druha rosewood.

sekam dobrotu
0 xLajků:

29

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Kubš napsal:

jenže ono těžko něco vysvětlovat když půlce zřejmě nerezonuje ani tělo natož krk s hmatníkem a sou rádi že aspon ten snímač něco vyloudí...

HA,došlo aj na teba big_smile kvoli tomu som si už jeden učet zmazal a prestava ma bavit písat...

Sadowsky UV70-5     Xotic XJ1-5T  fretless     
                 Markbass F500
            Glockenklang DuoLight
0 xLajků:

30

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Kubš napsal:

jenže ono těžko něco vysvětlovat když půlce zřejmě nerezonuje ani tělo natož krk s hmatníkem a sou rádi že aspon ten snímač něco vyloudí...

smile no tohle je moc pěkný smile

0 xLajků:

31

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Vliv hmatníku je určitě hodně velký - když si jen vezmu, co udělalo mírné dotažení výztuhy se zvukem basy... smile

Tak to je on přátelé!
0 xLajků:

32

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

V poslední době jsem přišel na chuť ebenu, oproti javoru dává pevný, konkrétní spodek.

Sadowsky NYC Standard 5, Moon JJ-4, Moon JJ-5, Hofner Club Contemporary, Squier CV50 P-Bass butterscotch blonde, Fernandes P '78, Tokai P '81, Warwick Corvette Standard 5 fretless
Mesa Walkabout head, GK MB500, GK MB200, Tecamp Puma 500, Genzler Bass Array 12-3, Bergantino HS410, Genz-Benz NeoX 212T, Greenboy Bassic 15
0 xLajků:

33

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Skúšal som raz dve varianty tej istej gitary (LAG), líšili sa iba v hmatníku, inak tá istá elektrika, snímače, tá istá cena. Rozdiel vo zvuku bol celkom evidentný. Neviem, ako to presne popísať. Zdalo sa mi, že u javoru sa do zvuku viac prenáša drevo, u palisandru viac kov, struny. Javorový zvuk je farebnejší, priezračný, zvonivý, taký akoby ľahší, palisander zase viac prierazný, tvrdší, napružený. Popis je samozrejme subjektívny, ale zvukový rozdiel na 100 % bol. U bás neviem, dve rovnaké basy líšiace sa iba hmatníkom som zatiaľ nemal v ruke, ale verím, že i tam by rozdiel bol počuť.

0 xLajků:

34

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Pořád tvrdím, že je to nejvíc o pocitu ze hry a taky o tom, že hrají nejen palisandr a javor jinak, ale i dva javory, nebo dva palisandry jinak. Taky by musely být nástroje na kterých se porovnávají a přehazují krky úplně stejně seřízeny co se týče výztuhy, výšky dohmatu, atd... Vemte si, co udělá se zvukem to, když zvýšíme dohmat o milimetr.

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

35

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

souhlasim...

(a řikám si co sem to zas napsal za ultimátní sračky trochu výš :-))

a hlavně mi připadá, že tomu vubec nerozumim, že sem z vesnice :-)

0 xLajků:

36

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Ivo napsal:

hrají nejen palisandr a javor jinak

ti do sklenice od gambrinusu natočím javor s povrchovou úpravou jasanu a budeš tvrdit, že zrovna tento eben hraje nejlépe
(to byl vtip)
(i když zase ne až takový)
8¨-)

baskytaristi jako ublížení neumětelové většinou bez špetky smyslu pro humor libujících si v kvalitních aparátech s vymydlenými strunami a nechutně barevnými nástroji
0 xLajků:

37

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

chroustjazz napsal:

ti do sklenice od gambrinusu natočím javor s povrchovou úpravou jasanu a budeš tvrdit, že zrovna tento eben hraje nejlépe

???

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

38

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Ivo napsal:

???

no nic..

baskytaristi jako ublížení neumětelové většinou bez špetky smyslu pro humor libujících si v kvalitních aparátech s vymydlenými strunami a nechutně barevnými nástroji
0 xLajků:

39

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

chroustjazz napsal:

no nic..

Já jen, že bys nám laikům mohl ten příspěvek přeložit do češtiny a vysvětlit, co jsi tím chtěl vlastně říct. Dík

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

40

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Ivo napsal:

Já jen, že bys nám laikům mohl ten příspěvek přeložit do češtiny a vysvětlit, co jsi tím chtěl vlastně říct. Dík

To bylo originální, leč těžko stravitelné sloučení dvou úsloví... Anebo Chroust hrubě přeceňuje své vyčepácké schopnosti. smile

Tak to je on přátelé!
0 xLajků:

41

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

hovada! tongue

0 xLajků:

42

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Gambáč je humáč!!!

K těm krkům:
  Vliv na zvuk to imo má, i přes špatné snímače, i na lowend base. Mě se zdá, že ten rozdíl je tak velký, že bych podle toho basu vybíral a vybírám. Ono to jde popsat spoustou slov, ale nejde moc vystihnout.

0 xLajků:

43

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Yetti napsal:

Gambáč je humáč

celkem souhlasím..pokud jde o desítku

Yetti napsal:

Vliv na zvuk to imo má, i přes špatné snímače, i na lowend base

mívám často pocit, že se tu pohybuji mezi samými absolutními sluchaři 8¨-)

baskytaristi jako ublížení neumětelové většinou bez špetky smyslu pro humor libujících si v kvalitních aparátech s vymydlenými strunami a nechutně barevnými nástroji
0 xLajků:

44

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

chroustjazz napsal:
Yetti napsal:

Gambáč je humáč

celkem souhlasím..pokud jde o desítku

Tzv. dešťofka, neboli Gambrihnus.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

45

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Souhlas s chroustem. Na pražcovce mi to přijde jako vyloženě estetická záležitost. Rozdíl tam ale může být znatelnější díky odlišné konstrukci, když se javorové krky s javorovým hmatníkem dělají z jednoho kusu dřeva, to jo. Bez pražců je to něco jiného. Eben a ebonol mi přijdou v pohodě, ale to ostatní je moc měkké a přemňoukané dle mého názoru. Na kontrabas jedině eben (mam dvě basy, ebonol a buk a rvu si zbytky pleše).

0 xLajků:

46

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

chroustjazz napsal:

mívám často pocit, že se tu pohybuji mezi samými absolutními sluchaři 8¨-)

To je právě ten omyl. U mě to není o tom, že si brnkám jeden tón pět minut a hledám ten rozdíl. Ale když hraju nějaké arpédža, běhy, atd. Tak je v tom pro mě rozdíl. To jak ty tóny nabíhají a slevají se je prostě jiné.

0 xLajků:

47

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Wexx napsal:

Rozdíl tam ale může být znatelnější díky odlišné konstrukci, když se javorové krky s javorovým hmatníkem dělají z jednoho kusu dřeva, to jo.

Ale nieee smile

Sadowsky UV70-5     Xotic XJ1-5T  fretless     
                 Markbass F500
            Glockenklang DuoLight
0 xLajků:

48

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Yetti napsal:

U mě to není o tom, že si brnkám jeden tón pět minut a hledám ten rozdíl. Ale když hraju nějaké arpédža, běhy, atd. Tak je v tom pro mě rozdíl. To jak ty tóny nabíhají a slevají se je prostě jiné.

Přesně tak, zrovna nedávno jsem to řešil - pozná se to u hustějšího hraní - u ebenového hmatníku jsou tóny více oddělené a definované, u javorového se více slévají do sebe, spodek je rozmazanější.

Sadowsky NYC Standard 5, Moon JJ-4, Moon JJ-5, Hofner Club Contemporary, Squier CV50 P-Bass butterscotch blonde, Fernandes P '78, Tokai P '81, Warwick Corvette Standard 5 fretless
Mesa Walkabout head, GK MB500, GK MB200, Tecamp Puma 500, Genzler Bass Array 12-3, Bergantino HS410, Genz-Benz NeoX 212T, Greenboy Bassic 15
0 xLajků:

49

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Měl jsem postupně dvě basy s javorovým hmatníkem. Zvuk oproti palisandru je ostřejší, barevnější, méně basů. Palisandr opačně. Má nižší středy, zvuk je kulatější, plnější, má to víc basů.

Můj závěr ?
Palisandr se prosadí v kapele. Javorová basa zmizí, není slyšet. Není průrazná. Alespoň tak to bylo u mne. Já volím na basu palisandr.

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

50

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

pepaol napsal:

Měl jsem postupně dvě basy s javorovým hmatníkem. Zvuk oproti palisandru je ostřejší, barevnější, méně basů. Palisandr opačně. Má nižší středy, zvuk je kulatější, plnější, má to víc basů.

pepaol napsal:

Můj závěr ?
Palisandr se prosadí v kapele. Javorová basa zmizí, není slyšet. Není průrazná.

Jo? A nebylo to třeba spíš trochu tou jinou basou, než hmatníkem?

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

51

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

No jasně. Každá jiná basa s palisandrovým hmatníkem proleze kapelou. Kdybych měl jeden model s javorem, je to basou. Měl jsem dvě a zvučného jména s javorovým hmatníkem - Pedulla Rapture a Sivčák NDHS. Zesilovat se nemělo smysl, zkrátka obě basy v kapele zanikly.

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

52

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

pro mne je dulezitejsi nez s ceho ,jaka barva !!! vadi me(nevim proc) svetle hmatniky ,mam rad a zatim na vsech basach mam tmavy  lol

0 xLajků:

53

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

valec1 napsal:

vadi me(nevim proc) svetle hmatniky ,mam rad a zatim na vsech basach mam tmavy

To je přesně to, co říkám. Basa hraje tak, s jakým pocitem k ní člověk přistupuje. A když se mi basa líbí a mám při hraní dobrej pocit, tak se mi většinou líbí i zvuk, kterej z ní leze.

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

54

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Jo, třeba javorový Stingraye jsou tim proslulý, jak vůbec neprolejzaj kapelou a nemaj žádný basy.

0 xLajků:

55

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Wexx napsal:

Jo, třeba javorový Stingraye jsou tim proslulý, jak vůbec neprolejzaj kapelou a nemaj žádný basy.

roll  roll  roll

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

56

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

pepaol napsal:

No jasně. Každá jiná basa s palisandrovým hmatníkem proleze kapelou. Kdybych měl jeden model s javorem, je to basou. Měl jsem dvě a zvučného jména s javorovým hmatníkem - Pedulla Rapture a Sivčák NDHS. Zesilovat se nemělo smysl, zkrátka obě basy v kapele zanikly.

Materiál těla zmiňovaných bas? U Sivčáka bych se vsadil, že je tělo z jasanu. U Pedully je to tuším javor, ale nejsem si úplně jistej. Každopádně pokud teď hraješ například na Fender American Standard, tak to je olše - a to je z hlediska konkrétnosti a prosazení se v kapele úplně jiná pohádka. Srovnávejme srovnatelné, tedy identické basy s rozdílným hmatníkem... wink

Neuser for president! Sadowsky, Fender a Vlasak taky...
0 xLajků:

57

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Wexx napsal:

Jo, třeba javorový Stingraye jsou tim proslulý, jak vůbec neprolejzaj kapelou a nemaj žádný basy.

Měls nějakýho, hráls na něj? Jinak to beru jako "Jedna paní povídala..."

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

58

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Koukám, že budu mít asi na Stingrayi jen javorem podýhovanej palisandr, protože ten díky svému vrčáku prolejzá kapelou jako žádná jiná basa wink Nebo to možná bude tím, že nemám eq do "V"... V jako jaVor smile

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

59

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:

Měls nějakýho, hráls na něj? Jinak to beru jako "Jedna paní povídala..."

To už se z fóra vytratil vytratil veškerej smysl pro ironii a nadsázku?

0 xLajků:

60

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

davidak napsal:

To už se z fóra vytratil vytratil veškerej smysl pro ironii a nadsázku?

To nevím, smajlík chybí a psaný tekst nepřenáší emoce  smile

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

61

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

davidak napsal:

To už se z fóra vytratil vytratil veškerej smysl pro ironii a nadsázku?

Nevytratil, vždyť vidíš, že reagujeme, jako by byl Wexx zlitej jak dobytek big_smile

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

62 Naposledy upravil: Wexx (02. 01. 2011 18.50:12)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Hrůza jak jsou dneska lidi zdeformovaní, když potřebujou smajlíky, aby pochopili ironii wink Kor od starého opilce jako jsem já.

0 xLajků:

63

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Wexx napsal:

Tady je vidět, jak jsou dneska lidi zdegenerovaní, když potřebujou smajlíky, aby pochopili ironii wink

Já Ti řeknu, že jsem někdy fakt ouplně zdegenerovanej. Hlavně takhle po ránu.  lol

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

64

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Já jsem právě teď nalitej jako prase, ale pořád Wexxe chápu smile

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

65

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Už jsem to sem dával, ale opakování je otec blbosti takže znova  big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=61GdTGgPHM4
Ten rozdíl tam je, ale nepatrnej, téměř nepostřehnutelnej.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

66

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Klusi napsal:
pepaol napsal:

No jasně. Každá jiná basa s palisandrovým hmatníkem proleze kapelou. Kdybych měl jeden model s javorem, je to basou. Měl jsem dvě a zvučného jména s javorovým hmatníkem - Pedulla Rapture a Sivčák NDHS. Zesilovat se nemělo smysl, zkrátka obě basy v kapele zanikly.

Materiál těla zmiňovaných bas? U Sivčáka bych se vsadil, že je tělo z jasanu. U Pedully je to tuším javor, ale nejsem si úplně jistej. Každopádně pokud teď hraješ například na Fender American Standard, tak to je olše - a to je z hlediska konkrétnosti a prosazení se v kapele úplně jiná pohádka. Srovnávejme srovnatelné, tedy identické basy s rozdílným hmatníkem... wink

Sivčák: tělo jasan, krk javor, hmatnik javor
Pedulla Rapture: tělo javor, krk javor

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

67

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:

Už jsem to sem dával, ale opakování je otec blbosti takže znova  big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=61GdTGgPHM4
Ten rozdíl tam je, ale nepatrnej, téměř nepostřehnutelnej.

Moc pěkný, ten rozdíl tam slyšet je. V tomhle případě mi příjde, že ten javor je takovej měkčí... smile Těžké definovat.. smile

Neuser for president! Sadowsky, Fender a Vlasak taky...
0 xLajků:

68

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Klusi napsal:

Těžké definovat.. smile

tak!záleží na vkusu každého soudruha smile

0 xLajků:

69

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Klusi napsal:

Moc pěkný, ten rozdíl tam slyšet je. V tomhle případě mi příjde, že ten javor je takovej měkčí... smile Těžké definovat.. smile

Ty testy sou fajn, souhlas. Rozdíl mezi 35 a 34 menzurou taky fajn, ale příjde mi, že ty niance sou tak malé, že bych se zaměřil spíš na prsty. Nechci tu vyvolat flame, ale ten rozdíl mezi jednotlivými nástroji se naprosto smaže, když na jednom nebo na druhém trochu pootočíte korekcemi, nebo posunete ruku jinam na těle. Pouze můj názor.

0 xLajků:

70

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Yetti napsal:

Ty testy sou fajn, souhlas. Rozdíl mezi 35 a 34 menzurou taky fajn, ale příjde mi, že ty niance sou tak malé, že bych se zaměřil spíš na prsty. Nechci tu vyvolat flame, ale ten rozdíl mezi jednotlivými nástroji se naprosto smaže, když na jednom nebo na druhém trochu pootočíte korekcemi, nebo posunete ruku jinam na těle. Pouze můj názor.

Hmm, teď jsem si poslechl i ten 35 vs 34 menzura test a taky to slyšet je... Ta 35 je podle mě tvrdší, definovanější.. což celkem sedí s tím, co se o tom povídá.. smile Ty nuance jsou docela malé, ale toto jsou řekněme "ideální" nahravací a poslechové podmínky. Rozdíl mezi javorem a palisandrem se např. ve zkušebně téměř určitě slije (maximálně v sóle to poznat bude), ale ta menzura by mohla dělat ve zvukovém bordelu daleko větší rozdíl.. No a v neposlední řadě jde taky dost o pocit - když ti začne sedět 35" menzura, tak si to podvědomě "užiješ", stejně jako třeba javorový hmatník... smile

Neuser for president! Sadowsky, Fender a Vlasak taky...
0 xLajků:

71

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Klusi napsal:

ale ta menzura by mohla dělat ve zvukovém bordelu daleko větší rozdíl..

Tohle by mě hodně zajímalo. Stejný hráč, skladba, stejný bordel, jiná menzura.

(jinak se mi tohle zdá jako hodně velká duchařina, protože těch vlivů je tolik, že nevím jak to vůbec roztřídit)

0 xLajků:

72

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:

Už jsem to sem dával, ale opakování je otec blbosti takže znova  big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=61GdTGgPHM4
Ten rozdíl tam je, ale nepatrnej, téměř nepostřehnutelnej.

Nedokážu posoudit rozdíl mezi javorem a palisandrem, rozdíl tam nějakej je, ale kdyby mi někdo zavázal oči a střídavě pouštěl kousky toho a pak toho, tak to nepoznám. Chtěl bych tím samým způsobem slyšet rozdíl mezi dvěma javorama, nebo dvěma palisandrama. Tam může bejt opravdu hodně jiných věcí, než je dřevo, které to mohou ovlivnit. Taky si vezměte fakt, že když sundáte struny a necháte je (i když jen chvíli) ležet odpočívat, tak po znovunatažení hrajou nějakou dobu naprosto jinak. Vliv bude mít výstuha, to jak krk precizně dosedne k tělu, pražce, atd...

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.sorryband.cz/
0 xLajků:

73

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Myslím, že vliv hmatníku se přeceňuje. Větší vliv má myslím tělo - třeba rozdíl olše / jasan je mnohem výraznější. Stejně tak třeba typ a poloha snímačů (hlavně kobylkového u JB) atd. atd.
Dřevo hmatníku může mít vliv spíš v extrémnějších případech, jak např. když budu chtít z basy vytáhnout extra ostrý nacinkaný zvuk na slap. Z olše/palisandr to půjde hůř a asi to nebude nějak přirozený, zatímco z jasan/javor to půjde snadno (kor se 70'tkou polohou kobylkáče).
Asi tak sem to vysledoval.

0 xLajků:

74

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Měl jsem možnost porovnat zvukové vlastnosti fládrovaného javoru a javoru očkový a je v tom velký rozdíl. Fládr je hodně pružný a o dost měkčí materiál než zmiňovaný očkový. Očkovaný javor je pevný, tvrdý, zvonivý a na poklep a znělý do výšek. To byly poznatky, když jsem držel v rukou materiály dvou různých javorových hmatníků v surovém stavu(vysušeném). To je můj postřeh o rozdílu, který na pohled nikdo nerozezná a myslí si, že je javor jak javor, ale opak je pravdou. Nejsou to žádná moudra ale můj laický názor.

PROFÜL
AVBS5 ´99/00 & EBS HD350+Genz Benz GB212T+115 Emi Gamma+Warwick WCA 211Pro(2x CELESTION BN10-200S)
♫♪♫♪ tak tohle je pro mě španělská vesnice
0 xLajků:

75

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

dřevo s figurou obecně na hmatníky a krky není obecně moc vhodné, zvukové vlastnosti jsou nevyzpytatelné. To co popisuješ, může být vlastností pouze těch konkrétních kusů

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

76

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

jasně, říkal to i aleš, že se to říká, že to dřevo s figurou jako by ten zvuk rozkládalo a třepilo, ale asi to chce zkusit tři stejné basy a porovnat jestli je lepší fládr, nebo očko, nebo obyč.

PROFÜL
AVBS5 ´99/00 & EBS HD350+Genz Benz GB212T+115 Emi Gamma+Warwick WCA 211Pro(2x CELESTION BN10-200S)
♫♪♫♪ tak tohle je pro mě španělská vesnice
0 xLajků:

77 Naposledy upravil: pepaol (31. 01. 2011 15.10:12)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Zkušenost se musí získat. Proto po zkušenosti za sebe oznamuji, že na zvuk má podstatně větší vliv materiál těla než čím je přeplátovaný hmatník. Tělo z jasanu, javoru je lepší na slap. Olše, topol, lípa na to ostatní. Agathis do kamen.
Očkovaný javor obecně je vada dřeva. Na pohled pěkné, zvukově se neví, jak to dopadne - nevyzpytatelné.

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

78 Naposledy upravil: fedeer (31. 01. 2011 15.22:22)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Agathis je damaroň (taky damarovník či kauri) je to jehličnatý strom, který roste v oblasti Malajsie (odtud název Damar Minyak), Indonesie, Austrálie a NZ. Nejznámější věc z agathis je damara, damarový lak (pryskyřice) a kopály,
ty zná jistě nejen každý výtvarník ale i houslař.
Jinak se obvyklé druhy damaroně používají na piana, nábytek a jiné bedny. Vlastnosti má prý podobné jako španělský cypřiš (používaný mj. na kytary španělky). Je to dřevo světlé, měkké a lehké.

Existuje však také jižní druh damaroně zvaný Kauri, který je dnes tak vzácný, že se nesmí těžit! Roste na Novém Zélandě (možná i v Austrálii) a je považován Maory za posvátný. Mladé stromky jsou prvních tisíc let nic moc, pak ale začínají dozrávat a mají velmi kvalitní dřevo. Dnes se mohou omezeně těžit pouze mrtvé stromy z močálů, ty mají stáří statisíce let, a jsou z nich perfektní a krásné kytary.
Prosil bych nezaměnovat s našim akátem,jehož dřevo je velice pevné a houževnaté,čehož s využívalo v kolářství , při výrobě žebříku a nezničitelných nasad na sekery,dokážu si docela dobře představit akátový krk

0 xLajků:

79

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

pepaol napsal:

Očkovaný javor obecně je vada dřeva.

Není to vada dřeva, ale dřevo z kořene stromu, jsem někde četl.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

80

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Zřejmě je v asii Agathis nejlevnější místní dřevo. Jako u nás smrk. Když se používá na tělo nejlevnějších baskytar. Zvuk to má zkrátka jiný, než bychom očekávali.

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

81

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:

Není to vada dřeva, ale dřevo z kořene stromu, jsem někde četl.

Očkový javor nepochází(co jsem studoval jako řezbář) z kořene stromu, ale je to vada růstu struktury dřeva. Strom roste v místě, kde má husté dřevo, naopak nepříznivé podmínky a neustále vyhání větvičky, které však nikdy neproniknou borkou a vytvoří onu sukovitou strukturu. Suky jsou to jen v zárodku. Očkový javor je drahá jako čert, zvukově rozdíl mezi javorem nepoznám, jen to hezky vypadá. Samotný se pak dělí do mnoha podskupin.

0 xLajků:

82 Naposledy upravil: fedeer (31. 01. 2011 15.49:33)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

zvuk to má zkrátka jako basa z Agathisu a já osobně bych od toho neočekával víc , stejně i tak bych neočekával že východní topol bude hrát jak americká olše, každé dřevo je jiné a taky se i jinak akusticky chová

0 xLajků:

83

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Souhlasím s fedeerem i s Yetti. Tak nějak to bude. Všechno chce svý. Na zvuk má vliv úplně všechno. Materiál, jak se uřízne, jak schne. Čím se slepí, nalakuje. Snímače, umístění, typ, struny. Copak basa, ale u kytary, když není bodový styk v nulťáku, jak výrazně ovlivní chvění struny. Mechanika, která drží atd.

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

84

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Yetti napsal:
Aidamos napsal:

Není to vada dřeva, ale dřevo z kořene stromu, jsem někde četl.

Očkový javor nepochází(co jsem studoval jako řezbář) z kořene stromu, ale je to vada růstu struktury dřeva. Strom roste v místě, kde má husté dřevo, naopak nepříznivé podmínky a neustále vyhání větvičky, které však nikdy neproniknou borkou a vytvoří onu sukovitou strukturu. Suky jsou to jen v zárodku. Očkový javor je drahá jako čert, zvukově rozdíl mezi javorem nepoznám, jen to hezky vypadá. Samotný se pak dělí do mnoha podskupin.

Dokonce ho kytaráři po akustické stránce moc nechválí, neboť vlákna jsou nerovnoměrná, u očkovýho javoru je prý nutno ještě více posuzovat kus od kusu. Proto se z něj řeže spíš dýha na top.

Bass guitar: 4 string hand-tooled prototype, type JB pasive, Lakland skyline 44-02 deluxe, EXL 170, TC electronic BG 500 2 x 10", acoustic fretless- "balejšn"
0 xLajků:

85

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

fedeer napsal:

Mladé stromky jsou prvních tisíc let nic moc

  dík big_smile

Sadowsky NYC Standard 5, Moon JJ-4, Moon JJ-5, Hofner Club Contemporary, Squier CV50 P-Bass butterscotch blonde, Fernandes P '78, Tokai P '81, Warwick Corvette Standard 5 fretless
Mesa Walkabout head, GK MB500, GK MB200, Tecamp Puma 500, Genzler Bass Array 12-3, Bergantino HS410, Genz-Benz NeoX 212T, Greenboy Bassic 15
0 xLajků:

86

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

divné ale je to tak  http://www.osel.cz/index.php?clanek=4972

0 xLajků:

87

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

nepřu se, jenom mě to pobavilo smile

Sadowsky NYC Standard 5, Moon JJ-4, Moon JJ-5, Hofner Club Contemporary, Squier CV50 P-Bass butterscotch blonde, Fernandes P '78, Tokai P '81, Warwick Corvette Standard 5 fretless
Mesa Walkabout head, GK MB500, GK MB200, Tecamp Puma 500, Genzler Bass Array 12-3, Bergantino HS410, Genz-Benz NeoX 212T, Greenboy Bassic 15
0 xLajků:

88

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

mě to i zarazilo

0 xLajků:

89

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Pako napsal:
Yetti napsal:
Aidamos napsal:

Není to vada dřeva, ale dřevo z kořene stromu, jsem někde četl.

Očkový javor nepochází(co jsem studoval jako řezbář) z kořene stromu, ale je to vada růstu struktury dřeva. Strom roste v místě, kde má husté dřevo, naopak nepříznivé podmínky a neustále vyhání větvičky, které však nikdy neproniknou borkou a vytvoří onu sukovitou strukturu. Suky jsou to jen v zárodku. Očkový javor je drahá jako čert, zvukově rozdíl mezi javorem nepoznám, jen to hezky vypadá. Samotný se pak dělí do mnoha podskupin.

Dokonce ho kytaráři po akustické stránce moc nechválí, neboť vlákna jsou nerovnoměrná, u očkovýho javoru je prý nutno ještě více posuzovat kus od kusu. Proto se z něj řeže spíš dýha na top.

Ha, díky chlapi za poučení.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

90

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

pepaol napsal:

ělo z jasanu, javoru je lepší na slap. Olše, topol, lípa na to ostatní. Agathis do kamen

Agathis má podle mě zvukově blíž k olši než třeba lípa. Tou bych topil já smile

0 xLajků:

91

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

deafslap napsal:
pepaol napsal:

ělo z jasanu, javoru je lepší na slap. Olše, topol, lípa na to ostatní. Agathis do kamen

Agathis má podle mě zvukově blíž k olši než třeba lípa. Tou bych topil já smile

právě sis udělal mocné nepřátelé.....Klan Bongo má tvojí hlavu na wishlistu

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

92

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Tak, musel jsem zaběhnout na hajzlik a trochu zabufetit v hromadě časopisů, ale našel jsem, co pravil Ken Smith:
......používám méně figurální javor i pro střed těla pro vyrovnanější basové frekvence.....
...ořech nebo javor ?... ořech má víc výšek a spolu s javorovým jádrem i slyšitelnější šíření středů......
...javor s mahagonovým středem má vrčivé basy a pevné, syčivé výšky....
...nástroj s ořechovou vrchní deskou víc "řvou" ...jsou vhodnější pro funk...
...jazz je jemnější, tady miluji javor....jádro pak jen určuje stupeň charakteru...těla z více druhů dřevin dávají možnost dalších zvukových variací....
A co materiál na hmatník ?
...palisandr má pomalejší doznívání, eben rychlejší vrchol...hoď je oba na podlahu, a poslouchej, jak to bouchne, stačí jen ta podlaha....
Je to malinko vytržený z kontextu, ale základ tam je...

K očkovýmu javoru bych ještě dodal, viz lexikon dříví znělého...je nutno mít na paměti, že se jedná v podstatě o vadu dřeva, i když krásnou a luxusní...dřevo je dosti heterogenní, protože očka mají jinou hustotu, než jejich okolí a průběh vláken je také narušen......pokud tedy vyrobíte krk z velmi hustě očkovaného a drahého materiálu, bude působit esteticky dokonale, ale po stránce zvukové to bude vždy tak trochu sázka do loterie...patří mezi tvrdá dřeva-550 kg/m3 při 10 % vlhkosti.

Bass guitar: 4 string hand-tooled prototype, type JB pasive, Lakland skyline 44-02 deluxe, EXL 170, TC electronic BG 500 2 x 10", acoustic fretless- "balejšn"
0 xLajků:

93

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Lípa může být zvukově zajímavá....třeba ten Daliho bezpražec je podle mě nejspíš lipový

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

94

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

S lípou sem měl vždycky zkušenost z levných nástrojů (Ibanez apod.), kde v kombinaci s ne příliš kvalitním javorem a palisandrem a elektronikou a hardware atd ... byl výsledek huhla. Pak jsem hrál na pár Japan Fenderů a tam už to bylo trochu lepší - možná lepší lípa, lepší javor. Ale každopádně zvuk byl měkoučký basový mírně brblavý. Ale středů málo, žádná agresivita a výšek pomálu taky. Jakmile se ohrály struny, výšky zmizely úplně yikes( Ale na vytváření mohutného spodku dobrý a výšky jdou dohnat elektronikou a novýma strunama.
Osobně bych si dokázal představit i pro sebe jeden lipovej JB na pohodový folkový jamování yikes)

0 xLajků:

95

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Hmmm a já myslel že lípa je vhodná když je po anglicku "basswood" big_smile
Já mám teda basu agathisovou, ikdyž jsem se tomu bránil, tak dokonalý krk mé basy mně přesvědčil. A hraje to podle očekávání(není totkaovej naklepanej plech jak nižší verze) nemám s tím problém. (Taky jsem pouhý decibelový maniak)

Co se hmatníku týče, tak nejradši bych eben. To dřevo mně prostě fascinuje. Nevím jakej to má vliv na zvuk, jedinej ebenovej hmatník co jsem držel, byl ten co jsme měl na houslích. big_smile
Na base mám palisandr a to dřevo má pro mne ještě jednu úžasnou vlastnost - nádherně voní(taky se proto jemnuje rosewood) Kamarád má akustiku od Procházky a ta má zadní desku a luby z palisandru - tu stačí vytáhnout z kufru a je to jak dostat pugétem přez tlamu big_smile

A co takhle Ebonol, hrály jste někdy na basu s tímhle hmatníkem? Je to nějaká pryskyřice mají to starý Kramerky(ty s hliníkovým krkem) a dost možná Cort Curbow co vím.

Spector Rebop 4, Kodiac 100W celoflaška + box JanecOrange 2*12
0 xLajků:

96

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Dragunov napsal:

Ebonol, hrály jste někdy na basu s tímhle hmatníkem?

Měl jsem to na bezpražci, momentálně je ve vlastnictví Wexxe. Mně se to líbilo, je to hlaďoučký, rychlý, příjemný na omak, i když to není dřevo.

často kladené dotazy: FAQ
něco o mně: Kurca Tovium
0 xLajků:

97

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

tuším že to má na sobě ten squier vm fretka mě se to taky líbilo.

G&L L-2000 1984
GK 400RB 1993, Soundelirium PapaMobile 2x10
DOD FX-100 Pedalboad: Boss ODB-3 - Ibanez PD-7 - (DOD FX72) - Warwick RockTuner PT2 - Kokot Kompresor
Aji já mám profil! Sækədʒəwiːə
0 xLajků:

98

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Ebenový hmatník mám na bezpražci od Warwicka. Bubinga tělo. Basa je takový výstavní kousek nábytku. Nedovolil bych si však natáhnout jiné struny než hlazené. Neboť eben mizí před očima. Šoupe se jak tuha z tužky.

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

99 Naposledy upravil: fedeer (05. 02. 2011 09.53:55)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

já na ebenu používal zásadně struny nehlazené obyč a nějaké nadměrné opotřebování hmatníku se nekonalo,cca po 5 letech mi bylo nabídnuto vyměnit eben za švestku big_smile a to spíš z pokusných duvodu

0 xLajků:

100

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

pepaol napsal:

eben mizí před očima. Šoupe se jak tuha z tužky.

To se teda dost divím. Eben by mělo být hodně hodně hodně tvrdé dřevo.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků: