Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk
Tak to si na něj buď zkoušel hrát ostnatym drátem, nebo to nebyl eben.
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Baskytara.com » Baskytara » Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Tak to si na něj buď zkoušel hrát ostnatym drátem, nebo to nebyl eben.
nebo to nebyl eben
+1
mal som 3basy s ebenom a je to najtvrdší hmatník aký som mal.
Tak to si na něj buď zkoušel hrát ostnatym drátem, nebo to nebyl eben.
+1. Eben je těžší !! než voda a přitom má strukturu dřeva a co sem na vlastní oči viděl a zkoušel, tak je to tvrdé dost. Blbě se do toho rylo i nožem.
Bodejť...tvrdší dřevo je snad jen desert ironwood, ale to je dost problematický dřevo.
Zaroveň má eben výhodu, že se nemusí ničím napouštět - stačí ho vyleštit. Ale stejně asi jako není mahagon jako mahagon není eben jako eben. ALe stejně by se vetšina měla hustota pohybovat kolem 1000kg/m3 což je skra dost. Dat nekomu po hlavě benovou tyčí nebo lešenářskou trubkou asi vyjde na stejno.
Hezkej je taky eben makasar - ten je černej s tmavě hnědýma pruhama, ale na hmatníku jsem to nikde neviděl.
Ale proč se nedělají hmatníky(nebo těla) třeba z habru...
asi proto že je habr nevhodný, ale měl sem hmatník z kadlátky a viděl sem hmatník s akátu a mužu říct že kadlátka je super na omaka zvukově bych ji přirovnal k ebenu na bezpražci to nebylo tak umnoukané
Zaroveň má eben výhodu, že se nemusí ničím napouštět
Ono eben je napusteny. Ta cerna barva neni prirozena, je to moridlo. Eben ma v naturalu barvu nekde mezi tou cernou co znate a rosewoodem
Asi to tak bude, viděl sem eben, který byl hodně světlý s takovýma černýma flekama. Stálo to snad půl mega za kubík!!! Oh...
Dřevo vlastnostmi velmi podobné ebenu je pau ferro, zvukově blíž k rosewoodu (palisandru), ale je prostě tvrdší. Eben taky bývá občas pruhovaný. Měl jsem pau ferro na Jazz Bassu MIM, teď už zase dávají rosewood. Každopádně pau ferro dává Fender a MusicMan v současnosti na bezpražcové basy.
Oživím mrtvolu a zeptám se, co za hmatník byste preferovali na bezpražec?
A) eben - klasika nejen na bezpražce, přírodní nelakovaná lahoda
B) javor - papírově podobné vlastnosti, diametrálně odlišný vzhled, nutnost lakovat
C) pau fero - takový kočkopes ebeno/palisandrový
D) něco jiného - co tak vídám jiného, napadá mě třeba bloodwood, purpleheart, ipe, ...
Eben, v nejhorším to pau ferro.
v nejhorším to pau ferro
Vzhledem k tomu, že ho mám na US JB mi to nepřijde jako ta nejhorší možnost. Ale mám tam pražce, vliv na fretless neposoudím.
v nejhorším to pau ferro
radoozz napsal:mi to nepřijde jako ta nejhorší možnost
Tak jsem to nemyslel. Jen že prostě eben a jako druhá možnost pau ferro, třetí možnost už nic. A jak jsem psal před dvěma a půl lety výše:
pau ferro dává Fender a MusicMan v současnosti na bezpražcové basy
eben / paul fero .... zalezi co chces ... ci cistotu alebo teplotu
javor a aj vacsina inych driev potrebuju silne lakovanie, ktore fretless obera o zvuk, navyse ta zivotnost je celkom nizska a cato to treba opravovat ... jedine ze by si mal v umysle hrat len s flatwound strunami, ale aj tak by som asi volil eben/paul
pro oživlou mrtvolu od dřevaře:
javor je dost měkký, musel bys ho fest naplnit a nalakovat, což možná nechceš ... nu, a dá ti taknějak jiný zvuk, javorový, no
ha dřevák!
a dá ti taknějak jiný zvuk, javorový, no
...a nech mě hádat. eben dělá ebenový, že jo ?
Někde jsem čet, že Pau Ferro je zvukově podobné javoru, jen je to tmavé dřevo.
Osobně bych řešil spíš ten vzhled a zvukový vlastnosti - lakování nelakování a vliv na zvuk bych neřešil, myslím, že to až tak vážné nebude (Jaco to taky neřešil). A lak má jednu výhodu - votřeš to mokrým hadrem aniž bys ohrozil dřevo.
Spíš záleží jakej zvuk chceš a s jakým tělem a krkem se to bude kombinovat. Taky jestli to bude fendroid nebo moderna (+průchozí/neprůchozí)
Je to velice komplexní.
Vyšel bych z toho, jaky dřevo máš už vybraný na tělo a krk .. to už víš?
A to já si zas myslím, že to vliv má a podstatný a to i u pražcového nástroje. Miluju pražcovky s ebenem, nikdy žádná nezklamala zvukově moje očekávání.
A navíc je to hezký s ebenem... A co wenge? To by snad taky šlo ne? Na pražcovce jsem to někde viděl.
mne viac sedí javorový hmatník
mne viac sedí javorový hmatník
Na bezpražec?
na pražec, nie je to bezpražcu... zle som to napísal ani som nečítal rozhovor predtým...
Abych pravdu řekl, tak javor jsem na bezpražci nikdy neviděl a neslyšel...
Abych pravdu řekl, tak javor jsem na bezpražci nikdy neviděl a neslyšel...
Jeden nejmenovaný výtečník si nechal F 51RI odpražit a následně zase opražit
Memory napsal:Abych pravdu řekl, tak javor jsem na bezpražci nikdy neviděl a neslyšel...
Oujé, tu měl (a stále má) JPJ a hrál na ni In My Time Of Dying - mňamka.
Memory napsal:Abych pravdu řekl, tak javor jsem na bezpražci nikdy neviděl a neslyšel...
Jeden nejmenovaný výtečník si nechal F 51RI odpražit a následně zase opražit
jojo, známe toho výtečníka
Odpražit 51RI? Tak to je docela úlet ne? sad
Proč ? Normální konfekční basa.... nic extra na fenderech není. Kdyby někdo odpražcoval Warwick, nikdo by se nad tím nepozastavoval....
RI= reissue..... padesátkový je jen název
RI= reissue..... padesátkový je jen název smile
mno spis dloubat v ty ultravrstve laku...
Memory napsal:Abych pravdu řekl, tak javor jsem na bezpražci nikdy neviděl a neslyšel...
Jeden nejmenovaný výtečník si nechal F 51RI odpražit a následně zase opražit
tak tak... nějak to nebylo ono.
Na bezpražec ideálně dřeva eben a palisandr, dle mých zkušeností.
Já myslim že u dodatečně odpražcovanýho hmatníku může být problém s kvalitou odpražcování. Já jsem ho teda měl (možná proto, že jsem si to odpražcovával sám). Pak když člověk udělá skluz, je to takový hrbolatý a neni to vono.
u dodatečně odpražcovanýho hmatníku může být problém s kvalitou odpražcování
Nejenom to. Ono to asi bude chtít hmatník i přebrousit, páč nemusí být dokonale rovný jako takový a pak ty struny mohou "bzíkat".
a vytmeliť?
Nejenom to. Ono to asi bude chtít hmatník i přebrousit, páč nemusí být dokonale rovný jako takový a pak ty struny mohou "bzíkat".
toto je bezny jav lacnych fretlessov .... vzdy tam bol nejaky bzikaci usek , nech som steloval ako som len mohol
Pěkná srovnávačka javor vs. palisandr vs. eben:
https://www.youtube.com/watch?v=vM0s55XMOX0
Celé roky jsem byl zastánce javoru, ale poslední dobou se mi to překlápí na palisandr, a zvláště u toho Music Mana...
Pěkné srovnání. U mě prstama jasně palisandr a občas eben, slap a trhání zase javor a možná eben. Palisandr je takový zdvořilý k uchu a asi líp zapadne do běžného repertoáru. Eben pomůže zvuk individualizovat asi hodně ovlivní i snímač a materiál těla. Javor je jak pila F1. Teda se zkušeností Fender a Růža bass.
Palisandr je takový zdvořilý k uchu a asi líp zapadne do běžného repertoáru.
Lip bych to nenapsal. Osobne z tehlech tri bych si vzal palisandr, pokud bych hral casteji slap, tak eben. S javorem mam trochu problem, protoze mi vzdycky prislo problem je zapasovat do mixu. Je teda fakt, do kytarovych veci. Mozna bych na to koukal jinak v nejakem kulturnejsim zanru. A mozna za to nemohl hmatnik
za mna tiez palisander, alebo som si v poslednej dobe dost oblubil Pao ferro.
Opět pěkná srovnávačka. A jelikož mám zkušenost přímého srovnávání mé pětky Fender American Professional II Precision Bass s palisandrem oproti naprosto stejné base, ale s javorem, tedy stejně jako ve videu, jen v pěti strunách, tak potvrzuju, že jsem to slyšel naprosto stejně i naživo. Javor perkusivnější, malinko ostřejší, palisandr tedy malinko měkčí s vyšším zastoupením nižších středů. Při zkoušení mě ten javor uhranul, jeho ostřejší/konkrétnější zvuk se mi líbil na první poslech víc, ale pak mi přišlo, že v kapelním zvuku lépe funguje ten palisandr a vlastně mi vyhovuje i víc jeho zvukově sametové podání, holt každá liška chválí svůj ocas. Vzhledově tedy ale preferuji na hmatníku javor.
Naprosty souhlas. Za me je kombinace materialu krk + hmatnik jeden ze zasadnich stavebnich kamenu zvuku nastroje. A to tyhle dva zastupci jsou jeste docela v pohode. Ale kdyz se jeste prihodi porovnani s ebenem. Serizoval jsem nedavno jedno ESPcko s ebenovym hmatnikem. Ten cink na pri hrabnuti do struny byl naprosto uzasny. Druha strana mince je ta, ze clovek nesmi hrat jak lempl, vsechno je slyset. Docela me trvalo nez jsem se s tim srovnal aby to uplne netrhalo usi.
Ty jo, to je úplně přesný, jak já to vnímám ty rozdíly. Dobrá ukázka Adame...
Pro mě to je spíš otázka pocitu ze hry, tam to dělá hodně. Podle poslechu je rozdíl fakt malej.
Javor perkusivnější, malinko ostřejší, palisandr tedy malinko měkčí s vyšším zastoupením nižších středů.
Ja bych rek i "temnejsi" aspon podle mejch bas palisandr ma v tech basech taovej jakoby dozvuk nebo trochu zastrenost ...
Za me je kombinace materialu krk + hmatnik jeden ze zasadnich stavebnich kamenu zvuku nastroje.
a taky dost zalezi na to z ceho je telo, treba k tem mym smrkovym basam mi prijde ze palisandr by byl uz moc ten smrk tomu taky dava podobnou brucivost tak se k nemu spis hodi celojavor .. ale mozna nekdy vyzkousim jeste
Tak rozhodně to tělo se k tomu taky musí hodit. Já třeba zbožňuju kombinaci palisandr, jasan, P snímač. Leze to kapelou, drzi ji pokupe ale ma to takovej spravnej riz.
Za mě Eben, vede po všech frontách, je tam vše, Javorová čitelnost a Palisandrové maso ")
Za mě Eben, vede po všech frontách, je tam vše, Javorová čitelnost a Palisandrové maso ")
Souhlas. Cítím to stejně. Eben je takový super univerzál, bere si od obojího charakterově tak 85 až 90% a prakticky až když se vždy po čase vrátím čistému palisandru/javoru zjistím, co tomu ebenu vlastně chybí. Ale jsou to opravdu jen drobné nuance.
Nevim zda se to tu řešilo, ale obrovský vliv na zvuk nemá nejen materiál hmatníku (to ovlivňuje jakousi brilanci/temnotu), ale také konstrukce krku. Nemám na mysli šroubovaný/průběžný (tam jde spíš o sustain), ale to z jakého je dřeva resp. z kolika kusů je vyrobený/prokládaný. To totiž dle mého pozorování má dost velký vliv naopak na atak / nástup tónu a jeho barvu, hodně lidí by to popsalo asi modernost. Z vlastního pozorování a zkoušení, čím více prokládaný krk (většinou javor proložený nějakým ořechem nebo exotikou) tím modernější/tvrdší zvuk. Naopak klasický jeden kus javoru udělá krásnej měkkej vintage zvuk, nebo má pro to alespoň výdazně lepší dispozice.
Co vy na to, jaké jsou vaše zkušenosti v tomto směru?
Co vy na to, jaké jsou vaše zkušenosti v tomto směru?
Za mna rovnako. Aj preto mam na mojej "vlajkovej" neuserke o jeden preklad navyse - model courage sa standardne robil 5-platovy, ja mam 7-platovy, teda 4xjavor + 3xbubinga. Hmatnik ebenovy. (A telo mi najlepsie znelo v kombinacii bubinga+jelsa, v povrchovej verzii vosk.)
čím více prokládaný krk (většinou javor proložený nějakým ořechem nebo exotikou) tím modernější/tvrdší zvuk. Naopak klasický jeden kus javoru udělá krásnej měkkej vintage zvuk
Absolutní souhlas.
Já si pečlivě vybírám, jestli vezmu na hraní javorovej nebo palisandrovej hmatník na javoru a nebo pětivrstvej sendvič javor-wenge. Hlavní důraz kladu na to, aby mi to dobře ladilo s košilí :-)
Já si pečlivě vybírám, jestli vezmu na hraní javorovej nebo palisandrovej hmatník na javoru a nebo pětivrstvej sendvič javor-wenge. Hlavní důraz kladu na to, aby mi to dobře ladilo s košilí :-)
A ty se taky ještě halvně díváš, jestli je ořech z kosti nebo z plastu že
A ty se taky ještě halvně díváš, jestli je ořech z kosti nebo z plastu že
No to musí, aby mu to ladilo s proužkama na tý košili
A když má kostkovanou košili, tak musí mít na hmatníku čtvercový výložky
A když má kostkovanou košili, tak musí mít na hmatníku čtvercový výložky
Přesně tak, proto mám stejný kytary s tečkama i kostkama a to jak čený na bílým, tak bíly na černým.
Základem všeho je, že materál ořechu musí ladit s materiálem obuvi. Kost / Useň, Kov / Okovaná či ostruhy, Plast / Boženka nebo recykl.PET a pod.
A basaci nad 60 let povinne kost z mamuta
A basaci nad 60 let povinne kost z mamuta
Hm... to abych už zasadil slona.
Za mna rovnako. Aj preto mam na mojej "vlajkovej" neuserke o jeden preklad navyse - model courage sa standardne robil 5-platovy, ja mam 7-platovy, teda 4xjavor + 3xbubinga. Hmatnik ebenovy. (A telo mi najlepsie znelo v kombinacii bubinga+jelsa, v povrchovej verzii vosk.)
Absolutní souhlas
Díky za reakci a zároveň potvrzení, v záplavě zdejšího trapného off topicu je to skoro zázrak. Lituju nové členy při hledání nějakých relevantních informací mezi takovým balastem.
Lituju nové členy při hledání nějakých relevantních informací mezi takovým balastem.
Balast je v každém diskuzním fóru, tomu se vyhnout prostě nedá.
Jinak ještě bych doplnil jeden materiál krku, který má vliv na zvuk. A to je grafit. Jak krk z více kusů má vliv na pevnost/modernost zvuku, tak ještě víc to platí o grafitu. Jenže tam je to je ještě umocněno a tedy kontraproduktivní, ten krk se ani nehne a z basy je totální mrtvola. Krk je nepoddajný, a ten zvuk je takový až moc tvrdý, sterilní, vůbec mě nebavilo na to hrát. Navíc ten materiál je studený. Podobný mrtvolný efekt má přehnané vyztužování krku grafitovými tyčemi, což s oblibou dělá Růžička. Narve tam tři grafitový tyče k tomu dvě klasické výztuhy a ten krk je jak z betonu. Ale jinak proti grafitovým výztuhám nejsem, naopak, mám je rád. Když jsem měl Music Many, tak díky tomu, že standardně nelakují krky a nepoužívají grafitové vyztužení, tak jsem šiboval s výztuhou co týden. Teď, co mám Fender, s tím hnu jednou na jaře a jednou na podzim.
trapného off topicu
Smyslem mého příspěvnku bylo poukázat na to, že v běžném živém hraní s kapelou někde v klubu se materiál hmatníku baskytary poněkud démonizuje a přeceňuje a že jde v první řadě o pocit hráče, protože ostatním je to vetšinou jedno. Pokud jsi to z toho nepochopil, je mi to líto. Ale fakt to nepokládám za off-topic ale za relevantní názor.
Basová Linka napsal:trapného off topicu
Smyslem mého příspěvnku bylo poukázat na to, že v běžném živém hraní s kapelou někde v klubu se materiál hmatníku baskytary poněkud démonizuje a přeceňuje a že jde v první řadě o pocit hráče, protože ostatním je to vetšinou jedno. Pokud jsi to z toho nepochopil, je mi to líto. Ale fakt to nepokládám za off-topic ale za relevantní názor.
Tak jako určitě
běžném živém hraní s kapelou někde v klubu se materiál hmatníku baskytary poněkud démonizuje a přeceňuje
Rozhodně. Nejen vliv hmatníku, ale vlastně celé basy, viz moje téma: https://baskytara.com/topic17684
z basy je totální mrtvola
víc to platí o grafitu.
Dovolím si nesouhlasit. Měl jsem Zona s grafitovým krkem, hmatníkem z fenolu. Ta basa hrála naprosto špičkově a dodnes lituju, že jsem ji prodal.
Vono když to má emo srdce zesílený dřinou do přednesu, tak je hmatnik určíte něco, co talent /to neni řemeslo/ nenahradí.
Však znáte ty sudby: Tomu by tohrálo i na kýbl od pomyjí.
K tomu podotknu: Musí mít s kym, podobnejma hráčema na uhláky, co maj přednes. Ctrl-C Ctrl-V reproduktory sou dobrý pod pergoli v letnim bufetu.
Čili, hmatníkem to neni :-)
Aidamos napsal:z basy je totální mrtvola
Aidamos napsal:víc to platí o grafitu.
Dovolím si nesouhlasit. Měl jsem Zona s grafitovým krkem, hmatníkem z fenolu. Ta basa hrála naprosto špičkově a dodnes lituju, že jsem ji prodal.
Myslim, ze Aidomos tu mrtvolu nemyslel ve smyslu, ze basa nehraje. Spis, ze takhle vyztuzeny a pevny krky maji hodne sterilni/moderni/hifi zvuk. Celojavorovej bude vic vintage/s charakterem.
Myslim, ze podobne se chovaji krky z hodne tvrdych exotickych drev, jak to dela treba Warwick. Ty basy maji pak moderni charakter zvuku.
Ono, stejně jako u jiných dřev, není eben jako eben. A u novějších nástrojů bych čekal čím dál tím víc ty méně kvalitní. Já mám eben na hmatníku pražcové basy a taky to určitě není ten nejkvalitnější/nejčernější. Mám dokonce akustickou kytaru s ebenovými luby a zadní deskou. A to jistě nebude žádný supereben, ale má zajímavou kresbu.
Nějaký znatelný "ošup" ebenového hmatníku by mě ale i tak překvapil.
Cerny eben neznamená kvalitní. Taky se občas na černo dobarvuje.
Co se skladby dreva krku tyce tak je tu jeste opomenuta jedna docela zajimava varianta. Padli tu jeden kus a prokladane exotikou. Zajimava je pak taky varianta, kdy se vezme prkno, vyrizne se z neho kus kde leta jsou maximalne mozne vodorovne. Tahle cast se otoci o devadesat stupnu (vznikne tak quarter sawn) a zbyle dve casti se po stranach prilepi. Nasledne z tohohle vyrobite krk. Vyhoda tyhle skladby je celkem solidni stabilita, vyssi pevnost nez jeden kus. Na druhou stranu neni to porad prestuzeny krk, porad se pohybujeme spis ve spektru vintage nastroje. Dost casto se tohle dela na lacinejsich nastrojich, ale pruhy se lepi z ruznych prken jak to prijde. Nebo to pouzivaji butique vyrobci, namatkou treba Fodera.
Jinak s nazorem, ze v mixu stejně nastroj zapadne si dovolim hrube nesouhlasit. Pokud to micham ve studiu tak muzu delat se zvukem hodne. Nazivo uz tolik ne. A tam se to zacne lamat. Samozrejme pokud to nezenu nejakym (pre)ampem aj. který unifikuje zvuk (starsi bedny od TE ). A pak samozrejme pri beznem hrani (zanrove, stylove) to asi neni tak horky. Ale pokud mate vyrazny projev tak pak je to vyznamne. Hral by Flea nebo Fieldy na Hofnerku? Asi ne. Kdyz se podivate na starsi koncerty Rolling Stones, kde Darryl Jones hraje na Musicmana tak to taky neni uplny slagr (ale tam je to dano trochu dobou, 90. byly zajímavý asi všude).
Co napsal Aidamos, to by se dalo celkem tesat. Jenom bych doplnil že (taky už to někdo napsal) je důležité, vlastně nejdůležitější, co chcete a jak hrajete. Na bezpražci mám krk z jednoho kusu javoru a hmatník čert ví co, je to světlejší než běžný palisandr ale barvený buk to teda není. A právě na bezpražci s hlazenkama to krásně zpívá, vintage zvuk s nádechem kontrabasu.
Naopak pětku pražec mám Warwick, takže průběžný sendvič a na můj styl s tímhle nástrojem taky přesně to, co se mi líbí. Každý nástroj úplně jiný, ale na to co od nich chci oba skvělé.
Tohle jsou drobné nuance, které objektivně nejdou ani rozumně měřit.
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Baskytara.com » Baskytara » Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk