101

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Tak to si na něj buď zkoušel hrát ostnatym drátem, nebo to nebyl eben.

0 xLajků:

102

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Wexx napsal:

nebo to nebyl eben

+1
mal som 3basy s ebenom a je to najtvrdší hmatník aký som mal.

Sadowsky UV70-5     Xotic XJ1-5T  fretless     
                 Markbass F500
            Glockenklang DuoLight
0 xLajků:

103

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Wexx napsal:

Tak to si na něj buď zkoušel hrát ostnatym drátem, nebo to nebyl eben.

+1. Eben je těžší !! než voda a přitom má strukturu dřeva a co sem na vlastní oči viděl a zkoušel, tak je to tvrdé dost. Blbě se do toho rylo i nožem.

0 xLajků:

104

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Bodejť...tvrdší  dřevo je snad jen desert ironwood, ale to je dost problematický dřevo.
Zaroveň má eben výhodu, že se nemusí ničím napouštět - stačí ho vyleštit. Ale stejně asi jako není mahagon jako mahagon není eben jako eben. ALe stejně by se vetšina měla hustota pohybovat kolem 1000kg/m3 což je skra dost. Dat nekomu po hlavě benovou tyčí nebo lešenářskou trubkou asi vyjde na stejno.
Hezkej je taky eben makasar - ten je černej s tmavě hnědýma pruhama, ale na hmatníku jsem to nikde neviděl.

Ale proč se nedělají hmatníky(nebo těla) třeba z habru...

Spector Rebop 4, Kodiac 100W celoflaška + box JanecOrange 2*12
0 xLajků:

105 Naposledy upravil: fedeer (05. 02. 2011 21.00:38)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

asi proto že je habr nevhodný, ale měl sem hmatník z kadlátky a viděl sem hmatník s akátu a mužu říct že kadlátka je super na omaka zvukově bych ji přirovnal k ebenu na bezpražci to nebylo tak umnoukané

0 xLajků:

106

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Dragunov napsal:

Zaroveň má eben výhodu, že se nemusí ničím napouštět


Ono eben je napusteny. Ta cerna barva neni prirozena, je to moridlo. Eben ma v naturalu barvu nekde mezi tou cernou co znate a rosewoodem

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

107

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Asi to tak bude, viděl sem eben, který byl hodně světlý s takovýma černýma flekama. Stálo to snad půl mega za kubík!!! Oh...

0 xLajků:

108 Naposledy upravil: Aidamos (09. 09. 2013 15.55:56)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Dřevo vlastnostmi velmi podobné ebenu je pau ferro, zvukově blíž k rosewoodu (palisandru), ale je prostě tvrdší. Eben taky bývá občas pruhovaný. Měl jsem pau ferro na Jazz Bassu MIM, teď už zase dávají rosewood. Každopádně pau ferro dává Fender a MusicMan v současnosti na bezpražcové basy.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1841jh4m25uqem41ivt5eo1egc3.jpg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

109

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Oživím mrtvolu a zeptám se, co za hmatník byste preferovali na bezpražec?
A) eben - klasika nejen na bezpražce, přírodní nelakovaná lahoda
B) javor - papírově podobné vlastnosti, diametrálně odlišný vzhled, nutnost lakovat
C) pau fero - takový kočkopes ebeno/palisandrový
D) něco jiného - co tak vídám jiného, napadá mě třeba bloodwood, purpleheart, ipe, ...

často kladené dotazy: FAQ
něco o mně: Kurca Tovium
0 xLajků:

110 Naposledy upravil: Aidamos (09. 09. 2013 15.48:10)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Eben, v nejhorším to pau ferro.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

111

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:

v nejhorším to pau ferro

Vzhledem k tomu, že ho mám na US JB mi to nepřijde jako ta nejhorší možnost. Ale mám tam pražce, vliv na fretless neposoudím.

Zon Club #001 Soundelirium Club #1
"Politici jsou buď neschopní nebo zkorumpovaní. Někdy stihnou za jeden den oboje" W. Allen.
0 xLajků:

112

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:

v nejhorším to pau ferro

radoozz napsal:

mi to nepřijde jako ta nejhorší možnost

Tak jsem to nemyslel. Jen že prostě eben a jako druhá možnost pau ferro, třetí možnost už nic. A jak jsem psal před dvěma a půl lety výše:

Aidamos napsal:

pau ferro dává Fender a MusicMan v současnosti na bezpražcové basy

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

113

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

eben / paul fero .... zalezi co chces ... ci cistotu alebo teplotu smile
javor a aj vacsina inych driev potrebuju silne lakovanie, ktore fretless obera o zvuk, navyse ta zivotnost je celkom nizska a cato to treba opravovat ... jedine ze by si mal v umysle hrat len s flatwound strunami, ale aj tak by som asi volil eben/paul wink

pkGuitars .1               Tokai Hardpuncher ´21              
pkGuitars .2 V            Yamaha BBP35 '22              Dolphin fretless 4
Gallien Krueger MB150s, GK RB700-II & GK SBX410 & Boss GT10, Zoom B3
                                                 Flatwound Club #7
0 xLajků:

114

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

pro oživlou mrtvolu od dřevaře:
javor je dost měkký, musel bys ho fest naplnit a nalakovat, což možná nechceš ... nu, a dá ti taknějak jiný zvuk, javorový, no

všechna sláva polní tráva, dříve maršály a džezbas, dneska korejský ememky ... hudba nejni o ceně nástrojů
nesnášim ty, co nemaj rádi woodyho ;-)
0 xLajků:

115

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

ha dřevák!

G&L L-2000 1984
GK 400RB 1993, Soundelirium PapaMobile 2x10
DOD FX-100 Pedalboad: Boss ODB-3 - Ibanez PD-7 - (DOD FX72) - Warwick RockTuner PT2 - Kokot Kompresor
Aji já mám profil! Sækədʒəwiːə
0 xLajků:

116

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

woody napsal:

a dá ti taknějak jiný zvuk, javorový, no

...a nech mě hádat. eben dělá ebenový, že jo ? big_smile

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

117

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Někde jsem čet, že Pau Ferro je zvukově podobné javoru, jen je to tmavé dřevo.
Osobně bych řešil spíš ten vzhled a zvukový vlastnosti - lakování nelakování a vliv na zvuk bych neřešil, myslím, že to až tak vážné nebude (Jaco to taky neřešil). A lak má jednu výhodu - votřeš to mokrým hadrem aniž bys ohrozil dřevo.
Spíš záleží jakej zvuk chceš a s jakým tělem a krkem se to bude kombinovat. Taky jestli to bude fendroid nebo moderna (+průchozí/neprůchozí)
Je to velice komplexní.
Vyšel bych z toho, jaky dřevo máš už vybraný na tělo a krk .. to už víš?

0 xLajků:

118

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

A to já si zas myslím, že to vliv má a podstatný a to i u pražcového nástroje. Miluju pražcovky s ebenem, nikdy žádná nezklamala zvukově moje očekávání.

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

119

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

A navíc je to hezký s ebenem... smile A co wenge? To by snad taky šlo ne? Na pražcovce jsem to někde viděl.

Spector Rebop 4, Kodiac 100W celoflaška + box JanecOrange 2*12
0 xLajků:

120

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

mne viac sedí javorový hmatník

Lord Alex
Fender Precision Bass USA, Epiphone Thunderbird VINTAGE PRO
Ampeg SVT-VR + SVT810E USA
GK 700RB mkII + Ashdown MAG410
0 xLajků:

121

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

kubo napsal:

mne viac sedí javorový hmatník

Na bezpražec?

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

122 Naposledy upravil: kubo (10. 09. 2013 19.16:58)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

na pražec, nie je to bezpražcu... zle som to napísal smile ani som nečítal rozhovor predtým...

Lord Alex
Fender Precision Bass USA, Epiphone Thunderbird VINTAGE PRO
Ampeg SVT-VR + SVT810E USA
GK 700RB mkII + Ashdown MAG410
0 xLajků:

123

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Memory napsal:

Abych pravdu řekl, tak javor jsem na bezpražci nikdy neviděl a neslyšel...

http://baskytara.com/img/m/2556/p181a6cqc0v5u1969u5pr291523.jpg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

124

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Memory napsal:

Abych pravdu řekl, tak javor jsem na bezpražci nikdy neviděl a neslyšel...

Jeden nejmenovaný výtečník si nechal F 51RI odpražit a následně zase opražit smile

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

125 Naposledy upravil: UR (11. 09. 2013 09.15:34)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:
Memory napsal:

Abych pravdu řekl, tak javor jsem na bezpražci nikdy neviděl a neslyšel...

http://baskytara.com/img/m/2556/p181a6cqc0v5u1969u5pr291523.jpg

Oujé, tu měl (a stále má) JPJ a hrál na ni In My Time Of Dying - mňamka.

spider napsal:
Memory napsal:

Abych pravdu řekl, tak javor jsem na bezpražci nikdy neviděl a neslyšel...

Jeden nejmenovaný výtečník si nechal F 51RI odpražit a následně zase opražit smile

jojo, známe toho výtečníka wink

0 xLajků:

126

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Memory napsal:

Odpražit 51RI? Tak to je docela úlet ne? sad

Proč ? Normální konfekční basa.... nic extra na fenderech není. Kdyby někdo odpražcoval Warwick, nikdo by se nad tím nepozastavoval....

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

127

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

RI= reissue..... padesátkový je jen název smile

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

128

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

spider napsal:

RI= reissue..... padesátkový je jen název smile

mno spis dloubat v ty ultravrstve laku...

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

129

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

spider napsal:
Memory napsal:

Abych pravdu řekl, tak javor jsem na bezpražci nikdy neviděl a neslyšel...

Jeden nejmenovaný výtečník si nechal F 51RI odpražit a následně zase opražit smile

tak tak... nějak to nebylo ono.

Na bezpražec ideálně dřeva eben a palisandr, dle mých zkušeností.

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
https://stepanaxman.com/
0 xLajků:

130

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Já myslim že u dodatečně odpražcovanýho hmatníku může být problém s kvalitou odpražcování. Já jsem ho teda měl (možná proto, že jsem si to odpražcovával sám). Pak když člověk udělá skluz, je to takový hrbolatý a neni to vono.

0 xLajků:

131

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Wexx napsal:

u dodatečně odpražcovanýho hmatníku může být problém s kvalitou odpražcování

Nejenom to. Ono to asi bude chtít hmatník i přebrousit, páč nemusí být dokonale rovný jako takový a pak ty struny mohou "bzíkat".

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

132

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

a vytmeliť?

Lord Alex
Fender Precision Bass USA, Epiphone Thunderbird VINTAGE PRO
Ampeg SVT-VR + SVT810E USA
GK 700RB mkII + Ashdown MAG410
0 xLajků:

133

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:

Nejenom to. Ono to asi bude chtít hmatník i přebrousit, páč nemusí být dokonale rovný jako takový a pak ty struny mohou "bzíkat".

toto je bezny jav lacnych fretlessov .... vzdy tam bol nejaky bzikaci usek , nech som steloval ako som len mohol smile

pkGuitars .1               Tokai Hardpuncher ´21              
pkGuitars .2 V            Yamaha BBP35 '22              Dolphin fretless 4
Gallien Krueger MB150s, GK RB700-II & GK SBX410 & Boss GT10, Zoom B3
                                                 Flatwound Club #7
0 xLajků:

134 Naposledy upravil: Aidamos (31. 12. 2021 12.57:52)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Pěkná srovnávačka javor vs. palisandr vs. eben:

https://www.youtube.com/watch?v=vM0s55XMOX0

Celé roky jsem byl zastánce javoru, ale poslední dobou se mi to překlápí na palisandr, a zvláště u toho Music Mana...

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

135 Naposledy upravil: MartinXC (31. 12. 2021 12.43:35)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Pěkné srovnání. U mě prstama jasně palisandr a občas eben, slap a trhání zase javor a možná eben. Palisandr je takový zdvořilý k uchu a asi líp zapadne do běžného repertoáru. Eben pomůže zvuk individualizovat asi hodně ovlivní i snímač a materiál těla. Javor je jak pila F1. Teda se zkušeností Fender a Růža bass. 

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

136

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

MartinXC napsal:

Palisandr je takový zdvořilý k uchu a asi líp zapadne do běžného repertoáru.

 Lip bych to nenapsal. Osobne z tehlech tri bych si vzal palisandr, pokud bych hral casteji slap, tak eben. S javorem mam trochu problem, protoze mi vzdycky prislo problem je zapasovat do mixu. Je teda fakt, do kytarovych veci. Mozna bych na to koukal jinak v nejakem kulturnejsim zanru. A mozna za to nemohl hmatnik big_smile

0 xLajků:

137

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

za mna tiez palisander, alebo som si v poslednej dobe dost oblubil Pao ferro. 

 

pkGuitars .1               Tokai Hardpuncher ´21              
pkGuitars .2 V            Yamaha BBP35 '22              Dolphin fretless 4
Gallien Krueger MB150s, GK RB700-II & GK SBX410 & Boss GT10, Zoom B3
                                                 Flatwound Club #7
0 xLajků:

138

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Opět pěkná srovnávačka. A jelikož mám zkušenost přímého srovnávání mé pětky Fender American Professional II Precision Bass s palisandrem oproti naprosto stejné base, ale s javorem, tedy stejně jako ve videu, jen v pěti strunách, tak potvrzuju, že jsem to slyšel naprosto stejně i naživo. Javor perkusivnější, malinko ostřejší, palisandr tedy malinko měkčí s vyšším zastoupením nižších středů. Při zkoušení mě ten javor uhranul, jeho ostřejší/konkrétnější zvuk se mi líbil na první poslech víc, ale pak mi přišlo, že v kapelním zvuku lépe funguje ten palisandr a vlastně mi vyhovuje i víc jeho zvukově sametové podání, holt každá liška chválí svůj ocas. Vzhledově tedy ale preferuji na hmatníku javor.

https://www.youtube.com/watch?v=PbPJKiPaX3E

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

139

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Naprosty souhlas. Za me je kombinace materialu krk + hmatnik jeden ze zasadnich stavebnich kamenu zvuku nastroje. A to tyhle dva zastupci jsou jeste docela v pohode. Ale kdyz se jeste prihodi porovnani s ebenem. Serizoval jsem nedavno jedno ESPcko s ebenovym hmatnikem. Ten cink na pri hrabnuti do struny byl naprosto uzasny. Druha strana mince je ta, ze clovek nesmi hrat jak lempl, vsechno je slyset. Docela me trvalo nez jsem se s tim srovnal aby to uplne netrhalo usi.

0 xLajků:

140

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

 Ty jo, to je úplně přesný, jak já to vnímám ty rozdíly. Dobrá ukázka Adame...

0 xLajků:

141

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Pro mě to je spíš otázka pocitu ze hry, tam to dělá hodně. Podle poslechu je rozdíl fakt malej.

Fender P-bass s hromadou páček, kytarovým snímačem a tremolem, SG Les Paul 100, line6 pod hd 500X, Andy's drive, MXR dyna comp, Strymon DECO, Way Huge Pork Loin, TC 3rd Dimension Chorus
0 xLajků:

142 Naposledy upravil: m3 (05. 12. 2022 19.32:41)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:

Javor perkusivnější, malinko ostřejší, palisandr tedy malinko měkčí s vyšším zastoupením nižších středů.

 Ja bych rek i "temnejsi"  aspon podle mejch bas smile palisandr ma v tech basech taovej jakoby dozvuk nebo trochu zastrenost ... 

polygon napsal:

Za me je kombinace materialu krk + hmatnik jeden ze zasadnich stavebnich kamenu zvuku nastroje.

 a taky dost zalezi na to z ceho je telo, treba k tem mym smrkovym basam mi prijde ze palisandr by byl uz moc ten smrk tomu taky dava podobnou brucivost tak se k nemu spis hodi celojavor .. ale mozna nekdy vyzkousim jeste big_smile

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

143

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Tak rozhodně to tělo se k tomu taky musí hodit. Já třeba zbožňuju kombinaci palisandr, jasan, P snímač. Leze to kapelou, drzi ji pokupe ale ma to takovej spravnej riz.

0 xLajků:

144

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Za mě Eben, vede po všech frontách, je tam vše, Javorová čitelnost a Palisandrové maso ") 

TRB6PII,TRB6II,TRB6JP,TRB6P,TRB5,TRB1005, SadowskyRV4M Japan ..
DavidEden WT550- D.Eden 4x10"
Aquilar TLC..Spectraflex, MonsterCabel..D.AddarioSteel..
0 xLajků:

145

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

RichArd5 napsal:

Za mě Eben, vede po všech frontách, je tam vše, Javorová čitelnost a Palisandrové maso ") 

Souhlas. Cítím to stejně. Eben je takový super univerzál, bere si od obojího charakterově tak 85 až 90% a prakticky až když se vždy po čase vrátím čistému palisandru/javoru zjistím, co tomu ebenu vlastně chybí. Ale jsou to opravdu jen drobné nuance.

Nevim zda se to tu řešilo, ale obrovský vliv na zvuk nemá nejen materiál hmatníku (to ovlivňuje jakousi brilanci/temnotu), ale také konstrukce krku. Nemám na mysli šroubovaný/průběžný (tam jde spíš o sustain), ale to z jakého je dřeva resp. z kolika kusů je vyrobený/prokládaný. To totiž dle mého pozorování má dost velký vliv naopak na atak / nástup tónu a jeho barvu, hodně lidí by to popsalo asi modernost. Z vlastního pozorování a zkoušení, čím více prokládaný krk (většinou javor proložený nějakým ořechem nebo exotikou) tím modernější/tvrdší zvuk. Naopak klasický jeden kus javoru udělá krásnej měkkej vintage zvuk, nebo má pro to alespoň výdazně lepší dispozice.

Co vy na to, jaké jsou vaše zkušenosti v tomto směru?

0 xLajků:

146

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Basová Linka napsal:

Co vy na to, jaké jsou vaše zkušenosti v tomto směru?

Za mna rovnako. Aj preto mam na mojej "vlajkovej" neuserke o jeden preklad navyse - model courage sa standardne robil 5-platovy, ja mam 7-platovy, teda 4xjavor + 3xbubinga. Hmatnik ebenovy. (A telo mi najlepsie znelo v kombinacii bubinga+jelsa, v povrchovej verzii vosk.)

Neuser Courage / Cort B4FL fretless (Kent Armstrong) --> ladička D`addario/Planet Waves --> SpectraComp --> HOF mini --> BBE maximizer --> Mesa Subway DI-preamp --> Barefaced FR800     ...TC electronic BH250, Zoom MS-60B ...
0 xLajků:

147

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Basová Linka napsal:

čím více prokládaný krk (většinou javor proložený nějakým ořechem nebo exotikou) tím modernější/tvrdší zvuk. Naopak klasický jeden kus javoru udělá krásnej měkkej vintage zvuk

Absolutní souhlas.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

148

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Já si pečlivě vybírám, jestli vezmu na hraní javorovej nebo palisandrovej hmatník na javoru a nebo pětivrstvej sendvič javor-wenge.  Hlavní důraz kladu na to, aby mi to dobře ladilo s košilí :-)

JB 60 MiM, PB/JB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

149

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Atvečko napsal:

Já si pečlivě vybírám, jestli vezmu na hraní javorovej nebo palisandrovej hmatník na javoru a nebo pětivrstvej sendvič javor-wenge.  Hlavní důraz kladu na to, aby mi to dobře ladilo s košilí :-)

A ty se taky ještě halvně díváš, jestli je ořech z kosti nebo z plastu že big_smile

"Prsotě brumíl"
Prof. II
0 xLajků:

150 Naposledy upravil: Hastur (16. 12. 2022 14.52:30)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Kiwi napsal:

A ty se taky ještě halvně díváš, jestli je ořech z kosti nebo z plastu že

 No to musí, aby mu to ladilo s proužkama na tý košili big_smile 

A když má kostkovanou košili, tak musí mít na hmatníku čtvercový výložky big_smile 

Fender JB62RI CIJ 97´ (fretless) / Fernandes P-bass / noisesynth -> Octaver -> Fuzz -> Distortion -> Fuzz -> Filter -> Freeze -> Delay - >  Preamp/DI  = BLACKNOISE/DRONE
Flatwound Club #2
0 xLajků:

151

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Hastur napsal:

A když má kostkovanou košili, tak musí mít na hmatníku čtvercový výložky

 Přesně tak, proto mám stejný kytary s tečkama i kostkama a to jak čený na bílým, tak bíly na černým.

JB 60 MiM, PB/JB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

152

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Základem všeho je, že materál ořechu musí ladit s materiálem obuvi. Kost / Useň, Kov / Okovaná či ostruhy, Plast / Boženka nebo recykl.PET a pod.

Trace Elliot Club #5
Trace Elliot ELF + 2x 2x8 , Yamaha TRB 5PII, Chapman MLB1 FF DH, D'Angelico Excel Bass
0 xLajků:

153

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

A basaci nad 60 let povinne kost z mamuta sunglasses

0 xLajků:

154

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

polygon napsal:

A basaci nad 60 let povinne kost z mamuta sunglasses

Hm... to abych už zasadil slona.

Trace Elliot Club #5
Trace Elliot ELF + 2x 2x8 , Yamaha TRB 5PII, Chapman MLB1 FF DH, D'Angelico Excel Bass
0 xLajků:

155

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

yuro22 napsal:

Za mna rovnako. Aj preto mam na mojej "vlajkovej" neuserke o jeden preklad navyse - model courage sa standardne robil 5-platovy, ja mam 7-platovy, teda 4xjavor + 3xbubinga. Hmatnik ebenovy. (A telo mi najlepsie znelo v kombinacii bubinga+jelsa, v povrchovej verzii vosk.)

Aidamos napsal:

Absolutní souhlas

 Díky za reakci a zároveň potvrzení, v záplavě zdejšího trapného off topicu je to skoro zázrak. Lituju nové členy při hledání nějakých relevantních informací mezi takovým balastem.

0 xLajků:

156

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Basová Linka napsal:

Lituju nové členy při hledání nějakých relevantních informací mezi takovým balastem.

Balast je v každém diskuzním fóru, tomu se vyhnout prostě nedá.

Jinak ještě bych doplnil jeden materiál krku, který má vliv na zvuk. A to je grafit. Jak krk z více kusů má vliv na pevnost/modernost zvuku, tak ještě víc to platí o grafitu. Jenže tam je to je ještě umocněno a tedy kontraproduktivní, ten krk se ani nehne a z basy je totální mrtvola. Krk je nepoddajný, a ten zvuk je takový až moc tvrdý, sterilní, vůbec mě nebavilo na to hrát. Navíc ten materiál je studený. Podobný mrtvolný efekt má přehnané vyztužování krku grafitovými tyčemi, což s oblibou dělá Růžička. Narve tam tři grafitový tyče k tomu dvě klasické výztuhy a ten krk je jak z betonu. Ale jinak proti grafitovým výztuhám nejsem, naopak, mám je rád. Když jsem měl Music Many, tak díky tomu, že standardně nelakují krky a nepoužívají grafitové vyztužení, tak jsem šiboval s výztuhou co týden. Teď, co mám Fender, s tím hnu jednou na jaře a jednou na podzim.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

157 Naposledy upravil: Atvečko (17. 12. 2022 14.29:51)

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Basová Linka napsal:

trapného off topicu

Smyslem mého příspěvnku bylo poukázat na to, že v běžném živém hraní s kapelou někde v klubu se materiál hmatníku baskytary poněkud démonizuje a přeceňuje  a že jde v první řadě o pocit hráče, protože ostatním je to vetšinou jedno. Pokud jsi to z toho nepochopil, je mi to líto. Ale fakt to nepokládám za off-topic ale za relevantní názor.

JB 60 MiM, PB/JB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

158

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Atvečko napsal:
Basová Linka napsal:

trapného off topicu

Smyslem mého příspěvnku bylo poukázat na to, že v běžném živém hraní s kapelou někde v klubu se materiál hmatníku baskytary poněkud démonizuje a přeceňuje  a že jde v první řadě o pocit hráče, protože ostatním je to vetšinou jedno. Pokud jsi to z toho nepochopil, je mi to líto. Ale fakt to nepokládám za off-topic ale za relevantní názor.

Tak jako určitě laughingkissing

 

0 xLajků:

159

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Atvečko napsal:

běžném živém hraní s kapelou někde v klubu se materiál hmatníku baskytary poněkud démonizuje a přeceňuje

Rozhodně. Nejen vliv hmatníku, ale vlastně celé basy, viz moje téma: https://baskytara.com/topic17684

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

160

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Aidamos napsal:

z basy je totální mrtvola

Aidamos napsal:

víc to platí o grafitu.

 Dovolím si nesouhlasit. Měl jsem Zona s grafitovým krkem, hmatníkem z fenolu. Ta basa hrála naprosto špičkově a dodnes lituju, že jsem ji prodal.

Zon Club #001 Soundelirium Club #1
"Politici jsou buď neschopní nebo zkorumpovaní. Někdy stihnou za jeden den oboje" W. Allen.
0 xLajků:

161

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Vono když to má emo srdce zesílený dřinou do přednesu, tak je hmatnik určíte něco, co talent /to neni řemeslo/ nenahradí.

Však znáte ty sudby: Tomu by tohrálo i na kýbl od pomyjí.

K tomu podotknu: Musí mít s kym, podobnejma hráčema na uhláky, co maj přednes. Ctrl-C Ctrl-V reproduktory sou dobrý pod pergoli v letnim bufetu.

Čili, hmatníkem to neni :-)

Profil
PB´s: Vebr CS Kent Armstrong, Ibanez BL700NT, SQ PJ DiMarzio, SQ PB 20th SPB3, SX PJ DiMarzio FL.
Gear:The 14,5 & 15 & SWR SM-400.
0 xLajků:

162

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

radoozz napsal:
Aidamos napsal:

z basy je totální mrtvola

Aidamos napsal:

víc to platí o grafitu.

 Dovolím si nesouhlasit. Měl jsem Zona s grafitovým krkem, hmatníkem z fenolu. Ta basa hrála naprosto špičkově a dodnes lituju, že jsem ji prodal.

Myslim, ze Aidomos tu mrtvolu nemyslel ve smyslu, ze basa nehraje. Spis, ze takhle vyztuzeny a pevny krky maji hodne sterilni/moderni/hifi zvuk. Celojavorovej bude vic vintage/s charakterem.

Myslim, ze podobne se chovaji krky z hodne tvrdych exotickych drev, jak to dela treba Warwick. Ty basy maji pak moderni charakter zvuku. 

Fender JB62RI CIJ 97´ (fretless) / Fernandes P-bass / noisesynth -> Octaver -> Fuzz -> Distortion -> Fuzz -> Filter -> Freeze -> Delay - >  Preamp/DI  = BLACKNOISE/DRONE
Flatwound Club #2
0 xLajků:

163

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

 Ono, stejně jako u jiných dřev, není eben jako eben. A u novějších nástrojů bych čekal čím dál tím víc ty méně kvalitní. Já mám eben na hmatníku pražcové basy a taky to určitě není ten nejkvalitnější/nejčernější. Mám dokonce akustickou kytaru s ebenovými luby a zadní deskou. A to jistě nebude žádný supereben, ale má zajímavou kresbu.

Nějaký znatelný "ošup" ebenového hmatníku by mě ale i tak překvapil. 

Schecter SLS Elite-5, Warwick RockBass Infinity fretless, Aria SWB Lite; Eich T500, Warwick Gnome i; Eich 115XS, Eich 110XS, PATR 110; krabičky, ...
B&C BAND: https://www.bcband.cz, ELOTRIO: https://www.elotrio.cz, Ulrichovo náměstí: https://www.ulrichovonamesti.cz
Elixir Club #2, Flatwound Club #8
0 xLajků:

164

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Cerny eben neznamená kvalitní. Taky se občas na černo dobarvuje.

Co se skladby dreva krku tyce tak je tu jeste opomenuta jedna docela zajimava varianta. Padli tu jeden kus a prokladane exotikou. Zajimava je pak taky varianta, kdy se vezme prkno, vyrizne se z neho kus kde leta jsou maximalne mozne vodorovne. Tahle cast se otoci o devadesat stupnu (vznikne tak quarter sawn) a zbyle dve casti se po stranach prilepi. Nasledne z tohohle vyrobite krk. Vyhoda tyhle skladby je celkem solidni stabilita, vyssi pevnost nez jeden kus. Na druhou stranu neni to porad prestuzeny krk, porad se pohybujeme spis ve spektru vintage nastroje. Dost casto se tohle dela na lacinejsich nastrojich, ale pruhy se lepi z ruznych prken jak to prijde. Nebo to pouzivaji butique vyrobci, namatkou treba Fodera.

Jinak s nazorem, ze v mixu stejně nastroj zapadne si dovolim hrube nesouhlasit. Pokud to micham ve studiu tak muzu delat se zvukem hodne. Nazivo uz tolik ne. A tam se to zacne lamat. Samozrejme pokud to nezenu nejakym (pre)ampem aj. který unifikuje zvuk (starsi bedny od TE sunglasses). A pak samozrejme pri beznem hrani (zanrove, stylove) to asi neni tak horky. Ale pokud mate vyrazny projev tak pak je to vyznamne. Hral by Flea nebo Fieldy na Hofnerku? Asi ne. Kdyz se podivate na starsi koncerty Rolling Stones, kde Darryl Jones hraje na Musicmana tak to taky neni uplny slagr (ale tam je to dano trochu dobou, 90. byly zajímavý asi všude).

0 xLajků:

165

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Co napsal Aidamos, to by se dalo celkem tesat. Jenom bych doplnil že (taky už to někdo napsal) je důležité, vlastně nejdůležitější, co chcete a jak hrajete. Na bezpražci mám krk z jednoho kusu javoru a hmatník čert ví co, je to světlejší než běžný palisandr ale barvený buk to teda není. A právě na bezpražci s hlazenkama to krásně zpívá, vintage zvuk s nádechem kontrabasu.

Naopak pětku pražec mám Warwick, takže průběžný sendvič a na můj styl s tímhle nástrojem taky přesně to, co se mi líbí. Každý nástroj úplně jiný, ale na to co od nich chci oba skvělé.

Warwick Streamer 5 NTI  + Sadowsky SBN 40/ Jolana Superstar FL (aktiv SD PB)+ Thomastik JF344  + chorus Behr > TE Transit B > TE Elf > 1*10" box BC 10CLA64. Nestačí? Stačí...
Flatwound Club #4
0 xLajků:

166

Re: Materiál hmatníku a jeho vliv na zvuk

Tohle jsou drobné nuance, které objektivně nejdou ani rozumně měřit. 

0 xLajků: