1

Téma: Horna a vše co se jí týká

Na davidákovo doporučení zakládám toto téma. Všichni co o horně něco víte sem prosím napiště vaše info:) Máte? Používáte? Já jen vím že ji u sebe v kombu mám a mám je většinou vypnutou. To její  cinkání mě moc dlouho nebaví a strašně šumí. U těch mých pokusů o slap zní celkem příjemně:)

G&L L-2000 1984
GK 400RB 1993, Soundelirium PapaMobile 2x10
DOD FX-100 Pedalboad: Boss ODB-3 - Ibanez PD-7 - (DOD FX72) - Warwick RockTuner PT2 - Kokot Kompresor
Aji já mám profil! Sækədʒəwiːə
0 xLajků:

2

Re: Horna a vše co se jí týká

Horna je docela dobrá finská black metalová skupina - http://www.metal-archives.com/band.php?id=3231

často kladené dotazy: FAQ
něco o mně: Kurca Tovium
0 xLajků:

3

Re: Horna a vše co se jí týká

pokial mas kvalitne kombo tak tam ani horna moc nesumi,narozdiel od lacnych komb,boxov alebo piezov...ja mam Markbass box kde mam regulovatelnu hornu,pokial niektory hravaju take funky,rock alebo kde basa dobre vyzneje tak je dobre mat zapnutu hornu (ja ju mam na plno danu,dokaze to osvetlit zvuk vyskami a basa pak lepsie zneje ale fakt to je na kazdom basakovy aky chce zvuk)

0 xLajků:

4

Re: Horna a vše co se jí týká

Abych neplácal jen nesmysly o metalových kapelách, tak se přiznám, že nejsem zrovna příznivcem tohoto vynálezu. Z boxů s hornou jsem měl většinou pocit, že zbytečně moc přiostřuje zvuk, což se mi moc nelíbí - asi to bude i stylem hry, protože nejsem žádný šílený funky slapper. Přičemž slap mi připadá asi jako jediná činnost rozumně využívající hornu. (Možná ještě velice agresivní trsátkový punk, kde basa zní asi jako když se mlátí do kusu plechu...)

často kladené dotazy: FAQ
něco o mně: Kurca Tovium
0 xLajků:

5

Re: Horna a vše co se jí týká

Mám,používám,ale šumí jako Niagáry. Jsem na ni dost zvyklý.........protože mám huhlavý kombo a špatně mi zní flažolety a pokusy o slap big_smile

0 xLajků:

6

Re: Horna a vše co se jí týká

Abych přidal skromný názor - hornu jsem pro zvuk basy, jaký mám rád, nikdy nepovažoval za přínosnou. Mám rád spíš přirozenější barvu brilance basového tónu, horna dodává zvuku zbytečně ostrý a plechový nádech.

Tak to je on přátelé!
0 xLajků:

7

Re: Horna a vše co se jí týká

zasadne sslumenou.. ta nakej funky slap se starsima strunama pokud chces aby to vic cinkalo.. OK .. ale  pro mne mi pride jako zbytecna vec..

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

8

Re: Horna a vše co se jí týká

ja mam v Debne vyskace dokonce 2, nesumi, sou zapnute, dava to zvuku takovy crunch, rozhodne nezni plechove

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

9

Re: Horna a vše co se jí týká

Já bych ještě doplnil, jak tu psal onehdá mistr z Pardubic, že horna sama o sobě je pasivní součástka a nešumí, šumí zesilovač, horna ten zvuk jenom reprodukuje.

Jinak já mám hornu rád a vždycky sem upřednostňoval bednu s hornou před tou bez. Třeba u 10ek to tolik potřeba není, u 15ek už příjemně rozšíří zvukovou paletu, když se nastaví rozumnej poměr.

0 xLajků:

10

Re: Horna a vše co se jí týká

Taky něco přihodím k horně.
Dřív jsem hrával na boxy 4x12 + 1x15 a na zesilovači jsem měl výšky vcelku vytažené a cinkalo to hezky, někdy až moc, ale za to mohl zes. Teď mám box s hornou, mám ji nastavenou tak napůl a výšky na zesáku taky tak na půl jedné smile Ale s hornou je to super. Hlavně musí být dobrý zesilovač aby to všechno fungovalo tak jak má a ne šumělo jak niagára smile Nejhorší kombinace pro šumění je - aktivní basa-zapnutý grafický eq-a horna naplno. Chce si s tím pohrát a dá se vždycky vyloudit dobrý zvouček. A takové to lehké šumění, to se ve výrazu kapely jako celku vždycky ztratí.

PROFÜL
AVBS5 ´99/00 & EBS HD350+Genz Benz GB212T+115 Emi Gamma+Warwick WCA 211Pro(2x CELESTION BN10-200S)
♫♪♫♪ tak tohle je pro mě španělská vesnice
0 xLajků:

11

Re: Horna a vše co se jí týká

S dobře nastavenou hornou se hraje taky dobře, záleží, jak moc ji prosadíš. Já ji měl vždycky na max na čtvrtku.

Trace Elliot Club #4
Fender - Precision Bass home signature Steve Harris
Trace Elliot GP12 SMX 4x10, TE Elf, TE Transit B, LINE 6 Relay G30
Hraji v kapele http://bandzone.cz/chupacabra
0 xLajků:

12

Re: Horna a vše co se jí týká

Jen bych ukázal, jaký opičárny dou nastavovat u Mesa horny.. je toho tam ažaž, tlačítko pro reset horny eště moc nechápu, ale taky sem nečet žádnej návod smile

http://img5.rajce.idnes.cz/d0507/3/3427/3427153_f325d1a6f21e36f13372cd4ad301d2c5/images/IMG_1526.JPG

0 xLajků:

13

Re: Horna a vše co se jí týká

Myslim, ze podobnej reset byl na Accugroove. Na svy Mese jsem ho jeste nepotreboval. Treba u Edenu ti prehori pojistka(ktera ale varuje svicenim, ktery je videt z basreflexu) a musis ji menit, tady jen nahodis jistic:))

0 xLajků:

14

Re: Horna a vše co se jí týká

Mně horna v kombu zlobila, bohužel nejsou finance na opravu/koupě nový, tak jí mam vymontovanou a momentálně její funkce je, že jí mam jako podložku pod kaktus na okně, aby na něj víc svítilo sluníčko big_smile

Jinak bez ní mi to nepřijde jako moc velkej rozdíl jako když tam byla.

Tokai Hardpuncher '81, Ibanez Silver Series Jazz Bass '78, Fernanders Burny Jazz Bass '74-'76, Fernandes Stone Logo FPB-65 '78, Custom Lawsuit Ripper/Grabber '80
0 xLajků:

15

Re: Horna a vše co se jí týká

Co to treba muj Gallien s jeho bi-ampem big_smile

Ja preferuju take boxy s hornou, nicmene jit zeslabuji, nemam ji naplno...se "sumicima hornama" jsem se setkal jen u komb, ne u drazsich kvalitnich boxu (a odpovidajicich zesilovacu samozrejme)

"Prsotě brumíl"
Prof. II
0 xLajků:

16

Re: Horna a vše co se jí týká

zatím jsem tu hornu nikdy nepoužíval, nebo spíš nedělalo to dobrotu..každopádně jakmile budu mít box po "servisce" tak si zkusím pohrát s celou sestavou a nastavit nějaký zvuk i na tu hornu.. co myslíte, můžou mít na ten šum vliv i propojovací kabely, nebo případně další věci, které nebyly popsány (např. další elektrospotřebič v jedný el. cestě, jak to občas dělává - ztmívač, kytarovej apec, kompl atd....)

SWRista
EPIPHONista
INFINITY numetal czech band
PIGSLAP czech groove metal
0 xLajků:

17

Re: Horna a vše co se jí týká

s hornou to víc cinká, takže ji používám, asi tak na 1/4

0 xLajků:

18

Re: Horna a vše co se jí týká

Tak já po pár zkouškách zjistil že ten šum ani nevnímám(nejde slyšet), takže mám hornu zaplou a jenom si chrochtám:)

G&L L-2000 1984
GK 400RB 1993, Soundelirium PapaMobile 2x10
DOD FX-100 Pedalboad: Boss ODB-3 - Ibanez PD-7 - (DOD FX72) - Warwick RockTuner PT2 - Kokot Kompresor
Aji já mám profil! Sækədʒəwiːə
0 xLajků:

19

Re: Horna a vše co se jí týká

Zdravím, potřeboval bych poradit, jakou hornu mám koupit do Peavey 410 TX... na 8 ohm.
Díval jsem se třeba na tenhle shit(žádnou brilantní třídu si nemůžu dovolit..) http://www.dexon.cz/katalog/reproduktor … vodem.html

Gallien Krueger + MM... wink
0 xLajků:

20

Re: Horna a vše co se jí týká

osobně bych zkusil buď:
http://eshop.prodance.cz/DetailPage.asp?DPG=82055
nebo:
http://eshop.prodance.cz/DetailPage.asp?DPG=90708
resp.:
http://eshop.prodance.cz/DetailPage.asp?DPG=93396
eventuálně:
http://eshop.prodance.cz/DetailPage.asp?DPG=89358
ta DT150 by měla snést nejvíc smile

educated in shopping and wasting time
blankly staring at the screens
am i already clever enough?

Duplo domeček fanclub #1
0 xLajků:

21

Re: Horna a vše co se jí týká

Díky moc.

Gallien Krueger + MM... wink
0 xLajků:

22

Re: Horna a vše co se jí týká

Ok lidi,všichni ste mooc chytrý ...Jenže co to tá horna vlastne je? big_smile

"Když chceš blábolit, počítej s bolestí" - Arnold J. Rimmer
0 xLajků:

23 Naposledy upravil: Barius (02. 11. 2010 11.49:16)

Re: Horna a vše co se jí týká

http://www.speakershop.cz/857-1650-medium/eminence-apt80.jpg http://www.speakershop.cz/866-1676-medium/selenium-st300-8-ohm.jpg
Vyvážený výškový reproduktor - TWEETER(horna)
Tento reproduktor poskytuje perlivý zvuk vysokých frekvencí s lepší přechodovou charakteristikou než běžné výškové reproduktory. Vyrovnání lineární fáze reproduktorů - kmitací obvod hloubkového reproduktoru je vyrovnán s kmitacím obvodem vysokofrekvenčního reproduktoru, takže se zvuk z obou reproduktorů dostane k posluchači ve stejný okamžik. Výsledkem je ostrý vyvážený zvuk.

není to z mojí hlavy, ale asi tak k popisu horny!

PROFÜL
AVBS5 ´99/00 & EBS HD350+Genz Benz GB212T+115 Emi Gamma+Warwick WCA 211Pro(2x CELESTION BN10-200S)
♫♪♫♪ tak tohle je pro mě španělská vesnice
0 xLajků:

24

Re: Horna a vše co se jí týká

Progy napsal:

Ok lidi,všichni ste mooc chytrý ...Jenže co to tá horna vlastne je? big_smile

Vejškáč!

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

25

Re: Horna a vše co se jí týká

ty jo, ta eminence se mi líbí... řekněte někdo zkušenej názor, jestli ji dát do bedny?.. bohužel hornu co jsem tam měl mi jedni exoti odpálili, tak hledám něco místo toho... jinak koukám, že eminence je levnější, než Beyma, nebo Tonsil od Dexonu :-)

Trace Elliot Club #7
Peavey Cirrus USA Walnut/Wenge r.v.1998
bedny - Trace Elliot 1048h a 1518 , preamp - SWR Grand Prix, v efektovce - Tech21 PSA1.1, bezdrát - Sennheiser EW100 G2, ladička - Korg DTR 1000, zesák - Solton aa Craaft - MOS-FET - 800W
      prodávám: Trace Elliot BLX80 GP7SM a Ampeg SVP Pro
0 xLajků:

26

Re: Horna a vše co se jí týká

Progy napsal:

Jenže co to tá horna vlastne je?

Třeba lesní roh...  tongue
http://ulozna.soulslavers.com/soubory/joko-220208-122422-alex403.jpg

DRŽ HUDBU!
0 xLajků:

27

Re: Horna a vše co se jí týká

no chlapi buďte radi že nemate box berhinger jako ja, tam je to horna vskutku ,,luxusní´´ big_smile šumí opravdu jak niagáry a nedá se nastavit hlasitost, pouze vypnout a zapnout, takže u tohoto boxu vyplý, ostatně, co by se taky dalo čekat od Behringeru  smile

Music Man Club #2,
Ampeg SVT-4 PRO, Korg DTR 2000, Darkglass B7K
Mesa Boogie PowerHouse 4x10
0 xLajků:

28

Re: Horna a vše co se jí týká

Ono to začíná už v aparátu to šumění (ne li jeste dal), horna to jenom zesílí....

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

29 Naposledy upravil: Kubš (24. 05. 2011 21.02:35)

Re: Horna a vše co se jí týká

Horna být můj nepřítel, a záleží také na tom co do ní posíláte...nevím jeslti jsem na tomto fóru jediný kdo mohl vyzkoušet více zesilovačů na jednu bednu ale každej zesík se chová trošku jinak co se týče horny...jednoduše některej pouští více "pro hornu optimálních" frekvencí jiný zas ne...takže na některým pozoruju až humusnou skleněnou formu horny někdy je ta horna i na full pořád "v normě"

jinak za mě horna nee...na duhou stranu můj vkus je tak dobrej, že se míjím s 90% fora takže velký většině lidem bude horna vyhovovat...:D:D:D:D jde čistě o to, že horna mi příde jako něco naprosto nepřirozenýho - jako když vyhulíte extrémně aktivku na vejškách....prostě ošklivost...a  nejlepší je hornu používat se zkreslením

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

30 Naposledy upravil: pepaol (24. 05. 2011 21.21:19)

Re: Horna a vše co se jí týká

Trocha teorie nezaškodí, aby jste se někteří basáci dovedli orientovat a správně vyjadřovat.
Slyšitelné pásmo frekvence zvuku je 20Hz až 20.000 Hz. Muzikanti a starší kusy slyší do 12.000 Hz i méně :-)
Basový reproduktor zahraje do 1500 až 3000 Hz (některé kvalitní typy až 7.000 Hz). Aby bedna zahrála slyšitelné pásmo, přidává se do ní výškový reproduktor . horn, počeštěno horna.
Co šumí je zesilovač, aktivka či jiné przniče zvuku v cestě před repro. Reproduktory jen reprodukují !!!!
Do bedny s basákem a výškáčem patří výhybka. Ta zajistí, aby se do basového reproduktoru nedostaly výšky a do výškového se nedostaly basy. Pokud se do basáku dostanou výšky, repráku to nevadí. Jen je nedovede zahrát svojí konstrukcí a jistě je zkreslí. Nepříjemné pro ucho. Pokud pošlu do výškáče celé spektrum (i basy) zcela jistě se zničí.
U muzikantských beden se výhybka prakticky neřeší. Většinou se dává jen kondenzátor spočítané kapacity (určí se tak dělící kmitočet), který odřízne basy pro výškový reproduktor. Navíc se přidává drátový (snese výkon a nespálí se) potenciometr, který zvyšuje impedanci výškáče, čímž snižuje jeho hlasitost. Odporový drát namotaný na toroidu, jezdec přidává počet vinutí - odpor se tak zvyšuje. Plynulá regulace. U Mesy je tam třeba i ochrana repro před zničením nadměrným výkonem.
Nosný zvuk basy se odehrává v nižších středech pod 1000 Hz. Teoreticky není výškový reproduktor potřeba. Jenže jsou tu harmonické, které dodávají base barvu.
Za mne tedy, výškáč - horna mne v bedně nevadí. Je to jen další prvek k regulaci barvy zvuku (přidávám nebo zeslabuji hornu). Můžu víc využít potenciál korekcí na zesáku. Pokud hornu v bedně nemám, přicházím o tuto možnost.

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

31

Re: Horna a vše co se jí týká

Na zesilovači samozřejmě taky záleží. Ale tak z 30%.
Zvuk z čisté lampy se jeví pro ucho jako nejpřirozenější. Má to dynamiku, tlak, ihned to jde za prsty.
Tranzistorák ač méně zkresluje než lampa se zdá tenký, ostrý, plechový a méně dynamický. Ta tónem se táhne jakýsi ocas, jako kdyby zesík nestíhal.
Samo, vývoj jde kupředu, složitým zapojením polovodičových obvodů se konstruktér snaží napodobit lampu. O digitálech nemluvě. Proč dělat složitě něco, co je vyřešeno jednoduše. Celoflaškou :-)))

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

32

Re: Horna a vše co se jí týká

pepaol napsal:

Zvuk z čisté lampy se jeví pro ucho jako nejpřirozenější. Má to dynamiku, tlak, ihned to jde za prsty.

to jo ale co do danýho koncáku pošleš z preampu za "křivku"  frekvencí je trošku rozdíl....

mám rád lampu, ale taky jsem slyšel lampy za který bych ruku do ohně nedal (VBA)

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

33

Re: Horna a vše co se jí týká

pepaol napsal:

Proč dělat složitě něco, co je vyřešeno jednoduše. Celoflaškou :-)))

Protože kdo se s tím má tahat? :-D

často kladené dotazy: FAQ
něco o mně: Kurca Tovium
0 xLajků:

34

Re: Horna a vše co se jí týká

Bohužel, život je kompromis.
Ale postesknu si na dobu vybavování se po revoluci. Kamarádi mne tlačili do Ampega. Jedině božský Ampeg. U Houdka na krámě bylo vše z modelové řady. Já v kešeni 40 litrů a teď vyber. Pro ty mladé co nepamatují, tak vše ještě USA výroba !
Teď nevzpomenu, bylo něco pod B řadou. Jak zesík, tak bedny neznělé. Z řady B hlava B2R ucinkaná, Hi-Fi plechová. Protipól byla celoflaška SVT. Tam mne spadla brada. Zvuku nic nechybělo. Průser byla cena a jen 100W (výkonější jen na objednávku s dodací lhůtou příští rok). Kompromis ve zvuku byla hlava SVTIIIPro. Tak jsem ji vzal. Na místo celého aparátu mi tedy vyšly lowe jen na zesík :-(
Jak jsem se finančně nadechnul, bylo další kolo. Bedna 4x10". Z Classic řady neměla chybu 8x10". 4x10" se při vytavení hltila. 6x10" už byla lednička. V rohu stála ještě jedna od pohledu zpracováním, cenou Hi-End bedna 4x10" s červeným kobercem pod repro. BTX410HL. Classic koštovala 24 litrů, BTX 36 litrů. Prý ji používá Sting na koncertech mi bylo naznačeno. Tak to byl mazec. Bedna vraždila. Tlačila téměř jako 8x10", žádné zkreslení a hlcení se nekonalo. No musel jsem ji mít !
A kde je tu řeč o horně ? Apec byl natolik kvalitní, že horna byla jen ta součást regulace zvuku. Pravda, že SVTIIIPro lehce šuměl, ale to muselo být ticho a hlavu u výškáče.
No a pak jsem po dvou letech měl možnost porovnat tu moji sestavu vedle sebe z Mesou. Dopadlo to blbě. Nasralo mne to natolik, že jsem Ampega prodal :-(

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

35

Re: Horna a vše co se jí týká

pepaol napsal:

život je kompromis

A právě proto je trh plný digitálů. Nejsem určitě sám, kdo je ochoten obětovat (možná) pár bodíků kvality zvuku ve prospěch maximální mobility a pohodlí při transportu i manipulaci.

často kladené dotazy: FAQ
něco o mně: Kurca Tovium
0 xLajků:

36

Re: Horna a vše co se jí týká

já proti hornám taky nic nemám ... v tichu ať si klidně šumí a ten zvuk je prostě jiskřivější, bohatší ... a to si nemyslím, že bych měl nacinkaný zvuk smile ... ale samo to může být konkrétním vybavením ... každopádně když hornu, tak regulovatelnou ...

Fender American Deluxe Jazz Bass '08
Empress Compressor -> Boss LS-2 Line Selector (-> Zoom B3) -> Fishman Platinum Pro EQ -> Markbass F 500 -> 2x Markbass Traveler 121H
0 xLajků:

37

Re: Horna a vše co se jí týká

Samozřejmě. Přežije pružný výrobce zesilovačů, který bude PRODÁVAT. Nic nedonutí zákoše ke změně, než jiná přidaná hodnota. Třeba ta mobilita.

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

38

Re: Horna a vše co se jí týká

dříve jsem byl celkem zarputilý odpůrce vejškáčů, jakožto samoúčelné zbytečnosti; po pár postavených bedýnkách s tímto šumonosným krámem se ovšem na věc dívám jinak, tak se to nějak provzdušní, ten zvuk...ale vejhybka musí teda bejt podle mýho svědomí aspoň trošku víc, než jen ten "kondenzátor spočítané kapacity" smile

educated in shopping and wasting time
blankly staring at the screens
am i already clever enough?

Duplo domeček fanclub #1
0 xLajků:

39

Re: Horna a vše co se jí týká

pepaol napsal:

No a pak jsem po dvou letech měl možnost porovnat tu moji sestavu vedle sebe z Mesou. Dopadlo to blbě. Nasralo mne to natolik, že jsem Ampega prodal

Ja jsem porovnal Prometheana s Glockenklangem. Teď jsem jak kačer a dělám glock glock glock...

DRŽ HUDBU!
0 xLajků:

40

Re: Horna a vše co se jí týká

Ja teda taky nejsem ne horny  (so horny horny horny), ale na accugroovu jsou hned dve a vubec mi nevadi...

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

41

Re: Horna a vše co se jí týká

spider napsal:

nejsem ne horny

me so horny, sucky fucky - fajf dolar each  big_smile  (full metal jacket). Hornu ted mam a musim s ni experimentovat bo mam moznosti az moc. ale poznat tam teda je..

The Jack, The  Pearl, Palatino EUB, Cort GBMP3,  GK 200RB 1981, Ampeg B200R 2008, Peavey Centurion III 1978, Peavey 118 1978, MB PH 112, EBS MBII
0 xLajků:

42

Re: Horna a vše co se jí týká

e.t. napsal:

me so horny, sucky fucky - fajf dolar each  big_smile  (full metal jacket).

Me love you long time big_smile

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

43

Re: Horna a vše co se jí týká

joko napsal:

Ja

Ty si tu vlastne nejvetsi odbornik na horny big_smile  asi jedinej tady koho horna zivi .. big_smile

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

44 Naposledy upravil: O.Neill (27. 05. 2011 18.22:26)

Re: Horna a vše co se jí týká

zdravíčko, jak jsem se dát dokupy bednu (od Chajdy) na kterou jsem hrál, než jsem pořídil Trace Ellioty a zjistil jsem že hraje dost dobře a nejspíš si ji nechám na doma, takže jsem do ní namontoval novej vejškáč, jelikož ten co tam byl mi ve zkušebně jaksi odpálili.. a jde mi o tuhle věc: jelikož můj preamp šumí jako niagára a zaplej vejškáč je za hodinku v tichu tak asi na návštěvu chocholouška, tak jsem se rozhod, že zkusímtu hornu zkusím udělat regulovatelnou

neví někdo jakou hodnotu by měl mít ten drátovej potenciometr, kterým by šla horma plynule regulovat? :-) díky za nápady...

Trace Elliot Club #7
Peavey Cirrus USA Walnut/Wenge r.v.1998
bedny - Trace Elliot 1048h a 1518 , preamp - SWR Grand Prix, v efektovce - Tech21 PSA1.1, bezdrát - Sennheiser EW100 G2, ladička - Korg DTR 1000, zesák - Solton aa Craaft - MOS-FET - 800W
      prodávám: Trace Elliot BLX80 GP7SM a Ampeg SVP Pro
0 xLajků:

45

Re: Horna a vše co se jí týká

To není tak jednoduché že bys tam dal jenom potenciometr. Dělají se celé regulační moduly, jsou poměrně drahé. Jednodušší to bude vypárat ven

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

46

Re: Horna a vše co se jí týká

spider napsal:

Dělají se celé regulační moduly, jsou poměrně drahé.

Taktak.. Zkusil bych kontaktovat přímo Chajdu, ten by ti s tim poradil.


e.t. napsal:

Hornu ted mam a musim s ni experimentovat bo mam moznosti az moc

Pravda, asi nejkomplexnější ovládání, který jsem viděl,ještě přidám foto jak to maj vevnitř všechno na nasouvací konektory.
http://img5.rajce.idnes.cz/d0507/3/3427/3427153_f325d1a6f21e36f13372cd4ad301d2c5/images/IMG_3283.JPG
http://img5.rajce.idnes.cz/d0507/3/3427/3427153_f325d1a6f21e36f13372cd4ad301d2c5/images/IMG_3276.JPG
http://img5.rajce.idnes.cz/d0507/3/3427/3427153_f325d1a6f21e36f13372cd4ad301d2c5/images/IMG_3277.JPG



Ještě k tématu- měl jsem požnost porovnávat Aguiláří 112ky, jedna bez horny, druhá s. Je potřeba si uvědomit, že bedna bez horny není to samý jako bedna se stáhnutou hornou. Na tohle nastavení hrála ta "bez" mnohem líp, přirozenějc.. Já bych dneska (vzhledem k mýmu aktuálnímu vkusu i potřebám) hornu v bedně mít nemusel, tak nějak se mi ta full range koncepce líbí. Na druhou stranu, k takový standalone 15ce už se horna hodí.

0 xLajků:

47

Re: Horna a vše co se jí týká

jůůů, strivka moji bedny  big_smile
je pravda, ze s hornou zrovna v tehle bedne se da experimentovat paradne, na zvuku poznat je

The Jack, The  Pearl, Palatino EUB, Cort GBMP3,  GK 200RB 1981, Ampeg B200R 2008, Peavey Centurion III 1978, Peavey 118 1978, MB PH 112, EBS MBII
0 xLajků:

48

Re: Horna a vše co se jí týká

davidak napsal:

bedna bez horny není to samý jako bedna se stáhnutou hornou. Na tohle nastavení hrála ta "bez" mnohem líp, přirozenějc.. Já bych dneska (vzhledem k mýmu aktuálnímu vkusu i potřebám) hornu v bedně mít nemusel, tak nějak se mi ta full range koncepce líbí

+666

Bohužel boxy bez horny se dnes moc nevidí. A jak píšeš, tak vypnout hornu = ořezat vysoké frekvence výhybkou a nepustit je do repráku, kdežto box bez horny = všechny frekvence do repráku a co přenese, to přenese.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

49 Naposledy upravil: O.Neill (28. 05. 2011 10.19:32)

Re: Horna a vše co se jí týká

když koukám na tu mesu, tak tam vidím stavitelnej crossover, takže je tam dost věcí co by ani nemuselo bejt... já ty repro mám fullrange, a ten vejškáč jen přez kondík a chtěl bych ho prostě trošku stáhnout... mám tam Eminence Bety...

stačila by mi jen hodnota toho poťáku, ať se mám čeho chytit... nebo hodnota odporu, pokud má někdo takovej ten přepínač na útlum např -6dB

Trace Elliot Club #7
Peavey Cirrus USA Walnut/Wenge r.v.1998
bedny - Trace Elliot 1048h a 1518 , preamp - SWR Grand Prix, v efektovce - Tech21 PSA1.1, bezdrát - Sennheiser EW100 G2, ladička - Korg DTR 1000, zesák - Solton aa Craaft - MOS-FET - 800W
      prodávám: Trace Elliot BLX80 GP7SM a Ampeg SVP Pro
0 xLajků:

50

Re: Horna a vše co se jí týká

davidak napsal:

Je potřeba si uvědomit, že bedna bez horny není to samý jako bedna se stáhnutou hornou. Na tohle nastavení hrála ta "bez" mnohem líp, přirozenějc.

Áno, proto jsem si u Nooka vybrečel verzi nahoře bez.

často kladené dotazy: FAQ
něco o mně: Kurca Tovium
0 xLajků:

51

Re: Horna a vše co se jí týká

Pro utlum -6dB dej do serie s hornou odpor 6R8 / 10W - 20W, nebo podle sluchu vyzkoušet třeba i větší 8R2, 10R, 12R ......

Fender JB USA, Squier JB Standard, GK 700RB II, GK Neo 112-II, kombo Roland 60XL Bass, zesilovač DPA 380, EBS MultiComp, Radial Bassbone .......
0 xLajků:

52

Re: Horna a vše co se jí týká

tak nevím - není to sugesce? Podle fotek tý Mesy mi přijde, že je to udělaný jen jako horní propust pro hornu, a že 12" reprák jede furt fullrange, protože kolik vidím cívek? Jednu... Neumím si představit, jak by vypadala plnohodnotná výhybka, štelovatelná na 3k/4k/5k. Maďaři by tomu asi řekli "érémü". Navíc každej reprák - 10", 12",  15" - se hodí oříznout shora na jiný frekvenci a s tím se nikdo (ani Mesa Engineering) asi srát nebude. Takže by bezhorní verze a bedna s vyplou hornouměly znít stejně...IMO

educated in shopping and wasting time
blankly staring at the screens
am i already clever enough?

Duplo domeček fanclub #1
0 xLajků:

53

Re: Horna a vše co se jí týká

Nook napsal:

není to sugesce?

bingo. je to sugesce.  big_smile

The Jack, The  Pearl, Palatino EUB, Cort GBMP3,  GK 200RB 1981, Ampeg B200R 2008, Peavey Centurion III 1978, Peavey 118 1978, MB PH 112, EBS MBII
0 xLajků:

54 Naposledy upravil: O.Neill (28. 05. 2011 14.51:53)

Re: Horna a vše co se jí týká

cívka jedna - ale může mít více odboček třeba...

ale taky jsem si myslel, že basový repro se v basovejch aparátech zapojujou fullrange a horna přez kondík..? vyveďte mě z omylu

každopádně děkuji za hodnoty odporů.. vyzkouším a uvidím.. nechal bych hornu naplno, ale bohužel mě štve šum z preampu, takže proto jí dám útlum trochu

Trace Elliot Club #7
Peavey Cirrus USA Walnut/Wenge r.v.1998
bedny - Trace Elliot 1048h a 1518 , preamp - SWR Grand Prix, v efektovce - Tech21 PSA1.1, bezdrát - Sennheiser EW100 G2, ladička - Korg DTR 1000, zesák - Solton aa Craaft - MOS-FET - 800W
      prodávám: Trace Elliot BLX80 GP7SM a Ampeg SVP Pro
0 xLajků:

55

Re: Horna a vše co se jí týká

Horní propust pro výškový reproduktor jsme tady už před několika lety probírali, njn je vidět, že noví adepti už nepátrají v propadlišti dějin fora smile
V zapojení vyhybky netřeba hledat problém, zvládne ji udělat i totální amatér na elektroniku. V první řadě je třeba zvolit si vhodný tweeter, řekněme např. Eminence APT-80. Jeho frekvenční rozsah je 3,5 – 20kHz. Dělící kmitočet zvolíme okolo 4kHz. Výpočet je docela snadný, kondenzátory je vhodné použít kvalitní – Bennic, které lze koupit v prodance.cz, právě pro účel vyhybek. Rovněž tak lze pořídit tamtéž hotovou cívku. Ovládací potenciometr musí být s drátovou odporovou dráhou, výkonově stačí na 3W. Mám prověřené, že optimální hodnota potenciometru je 220 Ohm.
Kdo se chce manuálně vyřádit, uvádím schema včetně navíjecího předpisu cívky smile

http://ulozna.soulslavers.com/soubory/b … apt-80.jpg
http://ulozna.soulslavers.com/soubory/b … opustb.jpg

BL-700NT, TRB-1005NT, B4Fl, BB-350, RB-660Fl
SVM-360 hybrid, SVM-600 hybrid, 4x10 DeltaLite II-2510, 4x10 Beta 10-A, box EV-18B+2x10 Gamma, kombo SVM-300 KappaLite 3015, Peavey TNT-130 aj.
0 xLajků:

56

Re: Horna a vše co se jí týká

výhybku spočítat umím.. schémat na netu je plno (aspoň na jednu z mála věcí)

ale šlo mě o to, jestli se u profi basovejch beden dělá spodní propust pro basrepro + horní propust pro hornu, nebou jsou fullrange + horna s horní propustí?

Betarone, díky za hodnotu toho poťáku, někde v mým elektrosmětišti jsem drátový poťáky kdysi měl, tak se kouknu a kdyžtak Chajdova bedna dostane i poťák na laditelnou hornu :-)

Trace Elliot Club #7
Peavey Cirrus USA Walnut/Wenge r.v.1998
bedny - Trace Elliot 1048h a 1518 , preamp - SWR Grand Prix, v efektovce - Tech21 PSA1.1, bezdrát - Sennheiser EW100 G2, ladička - Korg DTR 1000, zesák - Solton aa Craaft - MOS-FET - 800W
      prodávám: Trace Elliot BLX80 GP7SM a Ampeg SVP Pro
0 xLajků:

57 Naposledy upravil: Barius (14. 04. 2012 11.20:26)

Re: Horna a vše co se jí týká

bohužel přišel čas a na HLFku se mi odporoučela horna, divné praskání no při hraní otrava a strach zároveň. Tak jsem ji po domluvě s Betaronem odpojil(ty dva drátky z horny) a tím pádem se výšky dostaly do repráků. Je to jiný zvuk, než při stažené horně pomocí regulátoru. Bedna hraje řekl bych tučnějším tóném. Sic brilantní výšky jsou ty tam, ale celkový zvuk je takový konkrétnější - průraznější. Podrobným zkoumáním jsem dospěl nejspíš k názoru, že na vině je ten malý zesilovač pro hornu, umístěný v boxu. Zatím to nechám bez horny, časem uvidím zda se rozhodnu pro opravu. Jak moc mně bude horna chybět. Zatím je to OK a konečně při zapojení BOSS ODB-3 je zvuk jak motorová pila. S tou hornou si to nějak nerozumělo. Teď je to mazec! smile

http://img4.rajce.idnes.cz/d0403/3/3165/3165251_f84a0e4173a2f97134aa6f0217cdbd83/images/P1100431.JPG http://img4.rajce.idnes.cz/d0403/3/3165/3165251_f84a0e4173a2f97134aa6f0217cdbd83/images/P1100981.jpg

PROFÜL
AVBS5 ´99/00 & EBS HD350+Genz Benz GB212T+115 Emi Gamma+Warwick WCA 211Pro(2x CELESTION BN10-200S)
♫♪♫♪ tak tohle je pro mě španělská vesnice
0 xLajků:

58

Re: Horna a vše co se jí týká

Barius napsal:

bohužel přišel čas a na HLFku se mi odporoučela horna, divné praskání no při hraní otrava a strach zároveň. Tak jsem ji po domluvě s Betaronem odpojil(ty dva drátky z horny) a tím pádem se výšky dostaly do repráků. Je to jiný zvuk, než při stažené horně pomocí regulátoru. Bedna hraje řekl bych tučnějším tóném. Sic brilantní výšky jsou ty tam, ale celkový zvuk je takový konkrétnější - průraznější. Podrobným zkoumáním jsem dospěl nejspíš k názoru, že na vině je ten malý zesilovač pro hornu, umístěný v boxu. Zatím to nechám bez horny, časem uvidím zda se rozhodnu pro opravu. Jak moc mně bude horna chybět. Zatím je to OK a konečně při zapojení BOSS ODB-3 je zvuk jak motorová pila. S tou hornou si to nějak nerozumělo. Teď je to mazec! smile

http://img4.rajce.idnes.cz/d0403/3/3165/3165251_f84a0e4173a2f97134aa6f0217cdbd83/images/P1100431.JPG http://img4.rajce.idnes.cz/d0403/3/3165/3165251_f84a0e4173a2f97134aa6f0217cdbd83/images/P1100981.jpg


Přesně tuhle hornu má kamarád taky,akorát v jiným aparátu. A začala mu vydávat divný pazvuky. A chrčení. Už jsi to nějak nakonec vyřešil? Já přemejšlel že kdyžtak zkusím koupit nový kondíky a vyměnit je. A nebo má tady s tím někdo už zkušenosti? Odchází většinou spíš přímo reproduktor nebo něco na tomhle plošňáku?

0 xLajků:

59

Re: Horna a vše co se jí týká

Sooguun napsal:

Přesně tuhle hornu má kamarád taky,akorát v jiným aparátu. A začala mu vydávat divný pazvuky. A chrčení. Už jsi to nějak nakonec vyřešil? Já přemejšlel že kdyžtak zkusím koupit nový kondíky a vyměnit je. A nebo má tady s tím někdo už zkušenosti? Odchází většinou spíš přímo reproduktor nebo něco na tomhle plošňáku?

Já jsem to vyřešil tak, jak jsem psal výše. Odpojil jsem kontakty od horny, zaizoloval a hraju bez horny. Z bedny leze pevnější zvuk, sic na úkor cinkání výšek, ale zvuk je to jiný než před tím. No a po tom co jsem k boxu přidal ještě jednu 15" Eminence - Gamma, tak zvuk je brutální(akorát mě ještě čeká výměna strun, tak to pak bude ještě jiná písnička smile

PROFÜL
AVBS5 ´99/00 & EBS HD350+Genz Benz GB212T+115 Emi Gamma+Warwick WCA 211Pro(2x CELESTION BN10-200S)
♫♪♫♪ tak tohle je pro mě španělská vesnice
0 xLajků:

60 Naposledy upravil: pepaol (25. 05. 2012 09.32:38)

Re: Horna a vše co se jí týká

Na co mají na výhybce ochranné žárovky, když se horna stejně odporoučí ?

Brnkám v DreamFloyd a Elán CZ
0 xLajků:

61

Re: Horna a vše co se jí týká

pepaol napsal:

Na co mají na výhybce ochranné žárovky, když se horna stejně odporoučí ?

Horna jakožto reproduktor je v pořádku, nejspíš bude v háji ten mini zesilovač pro hornu. Určitě to bude nějaká drobnost, ale nemám teď čas na to se s tím babrat.

PROFÜL
AVBS5 ´99/00 & EBS HD350+Genz Benz GB212T+115 Emi Gamma+Warwick WCA 211Pro(2x CELESTION BN10-200S)
♫♪♫♪ tak tohle je pro mě španělská vesnice
0 xLajků:

62

Re: Horna a vše co se jí týká

Barius napsal:
pepaol napsal:

Na co mají na výhybce ochranné žárovky, když se horna stejně odporoučí ?

Horna jakožto reproduktor je v pořádku, nejspíš bude v háji ten mini zesilovač pro hornu. Určitě to bude nějaká drobnost, ale nemám teď čas na to se s tím babrat.

Ehm...zesilovač tam asi nebude, že?
Jedna se o výhybku..

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

63

Re: Horna a vše co se jí týká

Na hlf mám hornu již sedmým rokem stabilně stáhnutou doleva pryč, nerad brilantní výšky.

jazz bass + atk + red ripper + qtron + ampeg

www.sufunkygang.cz
0 xLajků:

64

Re: Horna a vše co se jí týká

Péčko napsal:

Na hlf mám hornu již sedmým rokem stabilně stáhnutou doleva pryč, nerad brilantní výšky.

Jo ale ono to hraje jinak když je stažena a úplně jinak kdyz je odpojena.

PROFÜL
AVBS5 ´99/00 & EBS HD350+Genz Benz GB212T+115 Emi Gamma+Warwick WCA 211Pro(2x CELESTION BN10-200S)
♫♪♫♪ tak tohle je pro mě španělská vesnice
0 xLajků:

65

Re: Horna a vše co se jí týká

Barius napsal:
Péčko napsal:

Na hlf mám hornu již sedmým rokem stabilně stáhnutou doleva pryč, nerad brilantní výšky.

Jo ale ono to hraje jinak když je stažena a úplně jinak kdyz je odpojena.

Jo, ale jak rad říkám, s HLF mi prakticky na každý zesilovač Horna reagovala jinak:)
Jinak hornu moc rád nemám, vždy mi to přijde hrozně chemický.

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

66

Re: Horna a vše co se jí týká

Někdo má rád holky,jiný zase vdolky.Proč by jinak výrobci basových boxů tyto osazovali hornou,která umí hrát(vyzářit) spektrum vyšších harmonických až do 12,15,20kHz?Proto,aby ten kdo má rád brilantní zvuk pojmenujme ho třeba cinkavý,ostrý apod. si tento mohl nastavit.No a právě pro tyto basáky slouží u řekněme středních a lepších boxů k tomuto účelu regulace.No a ty ostatní mají buďto rovnou box bez horny,nebo jí mají staženou na minimum,nebo úplně vypnutou.Já tedy hornu preferuju a poťák na TE-1028h mám nastavený tak zhruba asi na 3/4.čauwec J.

Trace Elliot Club #6 basa ATK-305 Ibanez,hlavaTE- AH 400 SMX,box TE-1028H a TE-1818 ,ladička Sabine RT7000 USA
0 xLajků:

67 Naposledy upravil: MartinXC (11. 12. 2014 10.01:12)

Re: Horna a vše co se jí týká

batty napsal:

Myslim, ze podobnej reset byl na Accugroove. Na svy Mese jsem ho jeste nepotreboval. Treba u Edenu ti prehori pojistka(ktera ale varuje svicenim, ktery je videt z basreflexu) a musis ji menit, tady jen nahodis jistic:))

Oživím tohle téma pro kutily - dotazem na názor na ochranu horny (neb kutím hornu do repase ESH bedny).

Včera jsem se podíval, jak Markbass řeší připojení horny/tweeteru - konkrétně v boxu NY 122. Zajímalo mě jak mají udělané:
1) vyřešení změny kmitočtu výhybky točením potenciometru pro regulaci hlasitosti horny.
2) ochranu 35w horny v 800W boxu v oblasti kolem dělicího kmitočtu 3,5kHz (při slapu a presence-on, tam může jít docela slušný výkon v řádu 100W)

Zapojení celé NY122 bedny je jednoduché - tištěný spoj s nožovými vývody a pár součástkami:
2x 8ohm basáky paralelně (to dá těch 4ohm za celou bednu)
k nim paralelně připojená výhybka pro hornu:
- signál přes pojistku,
- dál na kondík 2,2M (docela málo, ale horna je převelice citlivá, plus viz dále - tedy to je ok)
- dál na paralelní spojení
    - tlumivky (hodnotu neznám, ale píšou dělicí kmitočet 3.500Hz, tlumivka je prvek pro 12db/okt, tedy by měla mít cca 0,2-0,4mH - tohle je trochu nejasné - viz dále)
    - drátového 8ohm/25Wpotenciometru,
horny 8ohm/35W připojené na běžec potenciometru


ad 1) Stabilita dělicího kmitočtu:
Regulace připojuje hornu paralelně k potenciometru v rozmezí 0-8 Ohm, tedy výšk. signál jde
- buď přes potenciometr 8ohm (horna vypnuto) nebo
- přes +/-4ohm odpor potenciometru a k němu seriově 4ohm odpor potenciometru a 8 ohm horny paralelně (nastaveno na 50%)
- nebo přes celkový odpor 4 ohm daný paralelním spojením horny a potenciometru (horna naplno)

Což znamená, že:
a) signál pro hornu je okradený o 1/2 (a víc) výkonu jdoucím přes potenciometr = horna se tím chová jako 4ohm s dvojnásobným zatížitelností a o 3db nižší citlivostí
b) dělicí kmitočet se díky proměnlivosti odporu soustavy kolem horny 8-4 Ohm pohybuje hodně jinde než udávaných 3,5kHz (reálně spíš mezi 8-16kHz - dle hodnoty kondenzátoru; možná to tlumivkou pak uříznou ještě níž). Díky tomu všemu je horna v oblasti udávaného dělicího kmitočtu 3,5kHz podstatně míň krmená než při přímém zapojení (ujídá jí jak potenciometr, tak potlačení signálu kolem 3,5kHz naladěním na hodně vyšší dělicí kmitočet - cca o 10-12dB)

U hodně citlivé horny (zde 110dB) to není problém, ač žádné udávané kmitočtové parametry nesedí, výsledek se uchometricky chová přijatelně.


ad 2) Ochrana horny
Signál jde přes proudovou pojistku "Vratná pojistka PolySwitch (PTC)" - parametry nemám, namontovali ji popisem dolů.
Tyhle pojistky pracují tak, že kolem jmenovitého proudu se díky maličkomu vnitřnímu odporu začnou zahřívat a měnit vnitřní strukturu, až u vypínacího proudu změní strukturu na téměř izolant a tím hornu "vypnou" (a až se ochladí, zase změní strukturu na vodivou a "zapnou"). Výhodou je "bezobslužnost" provozu (když při divokém slapování pojistka hornu vypne, pak zklidněním hry se zase vše uvede do provozu zpět).
/Mesa Bogie dává mechanický "reset" - ten má přesněji definované parametry vypnutí a neubírá signál, zato se musí po vypnutí ručně "nahazovat". Jiní dávají tavnou pojistku (nutné měnit po spálení), další zase žárovku./

S PTC jištěním jsem se v reprobendě ještě nesetkal. Princip vypadá elegantní (žádné šroubování nebo ruční nahazování), proto dotazy:

Máte s použitím PTC pojistky na ochranu repro někdo zkušenosti?
Doopravdy to funguje nebo je to jen marketingové šmé "horna s ochranou" ?

Díky za názory :-)

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

68 Naposledy upravil: RadekCX (11. 12. 2014 12.58:17)

Re: Horna a vše co se jí týká

cau, no z toho tveho obsahleho popisu jsem teda nepochopil ani ... zkus to prosim te namalovat - staci od ruky v Malovani

do sve 208, ktera dle osazeni ma mit trvaly vykon 2x200W spickove 2x400W jsem osazoval dva vejskace 100W (50Wrms)- ale je fakt, ze ji pouzivam i pro jine ucely nez jen jako basovou bednu - i tak tam mam 18dB/okt vyhybku

jinak 35W hornu bych se do 800W bedny neodvazil dat - je mi jasne, ze i pri slapu je to v pripade basy zatizeni velmi nekontinualni - ale vim jak se dneska cachruje s udavanyma vykonama

nakresli to a pak se muzem bavit dal...

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

69

Re: Horna a vše co se jí týká

Malovátko tu žádné nemám, ale časem pro zájemce o zapojení Markbass NY 122 zkusím.
Nicméně to schema až tak podstatné k dotazům není.
Ty máš zkušenosti s použitím PTC pojistky na ochranu repro proti přetížení/zničení?
Dík

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

70

Re: Horna a vše co se jí týká

PolySwitch se se chova v podstate jako bezne pojistky, kterych je samozrejme hafo - stejne jako typu PolySwitchu - bez presnych udaju je "odpoved 42" ;-) - proste fungovat to muze i nemusi - co chces aby ti nekdo odpovedel bez znalosti pretizitelnosti horny, jak je zapojena atd

takze pokud se vybere spravny PS a spravne nadimenzuje tak to fungovat musi

jinak po schematu jsem se ptal, protoze se mi tvoje zavery zdaji nejake divne, ale vymlouvat ti to nebudu - pokud budu treba pocitat delici kmitocet 3.5kHz hornu s imepdanci 8R tak vychazi 2.8uF - popkud by byla impedance 10R (coz je mozne kvuli regulaci ale nevim jak je to zapojene) tak vychazi 2.2uF - takze kde je nejakych 8-16kHz delici kmitocet (kdyby to tak bylo tak z basy neslysis nic - to ji nemuseli osazovat)

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

71

Re: Horna a vše co se jí týká

Zajímavé, mě pro R=8ohm , dělicí kmitočet f=3500Hz a 12db/okt (tzn obvod s paralelní tlumivkou, koef 0,71) vychází kapacita C=4M:
C=(0,71*1)/(2*pi*f*R)=(0,71)/2*3,1415*3500*8)=...*1000000=cca 4M
Tvou navrhovanou kapacitou 2,8M bych v daném zapojení byl na dělicím kmitočtu 5000Hz.
Potíž je v tom, že v zapojení a nastaveno naplno, je obvod horny 4ohmový, tzn kapacita při 3,5kHz by měla být 8M...jejich 2,2M to posouvá hodně nahoru.

Neuměle znázorněné schema zapojení NY122:
http://baskytara.com/img/m/4105/t/p198sr4c4d6v0bq31uuk1t9j1gut3.jpg

K tomu PS: hledám praktickou zkušenost, zatím jsem vídal jen tavné pojistky a žárovky.

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

72

Re: Horna a vše co se jí týká

ja ten vzorec znam takhle:

C= 1/(4*pi*fd*R) = 1/351848 = 2.8uF

s nejakou kompenzaci klidne 2.2uF

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

73

Re: Horna a vše co se jí týká

promeroval jsi ten reostat? do hifi beden se delaji tyhle reostaty tak, ze se nemeni zatezovaci impedance

netusim jaka praxe je v muzikantskych bednach

k tomu PS - proste neni duvod aby to nefungovalo

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

74

Re: Horna a vše co se jí týká

RadekCX napsal:

ja ten vzorec znam takhle:

C= 1/(4*pi*fd*R) = 1/351848 = 2.8uF

s nejakou kompenzaci klidne 2.2uF

4*pi ?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Horn%C3%AD_propust

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

75

Re: Horna a vše co se jí týká

RadekCX napsal:

promeroval jsi ten reostat? do hifi beden se delaji tyhle reostaty tak, ze se nemeni zatezovaci impedance

netusim jaka praxe je v muzikantskych bednach

k tomu PS - proste neni duvod aby to nefungovalo

reostat změřím, dobrý tip,
(nenapadlo mě, že by se do bedny, kde jsou vpodstatě low-endové věci dával logaritmický dráťák)

PS - zítra koupím 2 různé kousky, vyzkouším, jak se chovají s hudební zátěží na 8ohm odporové zátěži 20-50-100W to bude asi nejjednodušší praktická zkušenost.

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

76

Re: Horna a vše co se jí týká

MartinXC napsal:
RadekCX napsal:

ja ten vzorec znam takhle:

C= 1/(4*pi*fd*R) = 1/351848 = 2.8uF

s nejakou kompenzaci klidne 2.2uF

4*pi ?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Horn%C3%AD_propust


no to schema v te wiki je ale jina vyhybka...

namatkou http://www.repero.wz.cz/vyhybky.htm

Předností  výhybek  druhého řádu je jejich, ve většině  případů  vyhovující průběh útlumu, poměrná  jednoduchost a  vyhovující  průběh vstupní impedance soustavy. Nevýhodou ovšem je to, že jejich správná činnost vyžaduje zatížit jejich výstupní svorky reálnou impedancí správné velikosti.

Vzorec :
L= R\(3,14*f d)
C= 1\(4*3,14*fd*R)

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

77

Re: Horna a vše co se jí týká

MartinXC napsal:
RadekCX napsal:

promeroval jsi ten reostat? do hifi beden se delaji tyhle reostaty tak, ze se nemeni zatezovaci impedance

netusim jaka praxe je v muzikantskych bednach

k tomu PS - proste neni duvod aby to nefungovalo

reostat změřím, dobrý tip,
(nenapadlo mě, že by se do bedny, kde jsou vpodstatě low-endové věci dával logaritmický dráťák)

no pozor - on to neni Gckovej reostat - ja jsem to kdysi davno pred dvaceti lety resil, kdyz jsem se snazil okopirovat visatonacky sloupovky - tam meli take tenhle bazmek - jestli si dobre pamatuju tak to byly dva reostaty na jedne ose zapojene tak, ze zustaval vysledny odpor stejny - mel jsem to kdysi i rozmalovane, ale z hlavy se mi to vykourilo - visaton to normalne prodaval jako beznou komponentu pro stavbu beden

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

78

Re: Horna a vše co se jí týká

tak jsem si dal tu praci a nasel jsem jak se to oficialne jmenuje - jsou to tzv. L-pady

http://www.parts-express.com/cat/speaker-l-pads/306

http://www.termpro.com/articles/images/image21.gif

rekl bych ze to co tam mas neni reostat ale prave ten L-pad viz obrazek vyse - tim padem se delici kmitocet nemeni

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

79

Re: Horna a vše co se jí týká

RadekCX napsal:
MartinXC napsal:
RadekCX napsal:

ja ten vzorec znam takhle:

C= 1/(4*pi*fd*R) = 1/351848 = 2.8uF

s nejakou kompenzaci klidne 2.2uF

4*pi ?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Horn%C3%AD_propust

no to schema v te wiki je ale jina vyhybka...

namatkou http://www.repero.wz.cz/vyhybky.htm

Předností  výhybek  druhého řádu je jejich, ve většině  případů  vyhovující průběh útlumu, poměrná  jednoduchost a  vyhovující  průběh vstupní impedance soustavy. Nevýhodou ovšem je to, že jejich správná činnost vyžaduje zatížit jejich výstupní svorky reálnou impedancí správné velikosti.

Vzorec :
L= R\(3,14*f d)
C= 1\(4*3,14*fd*R)

To není správně. Výhybka je pásmová propust. Definice dělicího kmitočtu je daná základní fyzikou:
2*pi*f=1/R*C   a   2*pi*f=R/L
Pro základní oddělění kondenzátorem pak C=1/(2*pi*f*R) - viz link na wiki.

Pro filtr dalšího řádu (přidám L pro zvýšení strmosti) - podle rozvoje Butterwothova polynomu ve druhému řádu pro dělící kmitočet odpovídá koeficient cca 0,71 pro C a cca 1,41 pro L, tedy:
L= 1,41*(R\(2*pi*f)
C= 0,71*(1\(2*pi*f*R))

Jiné koeficienty (navrhuješ 2L a 0,5C) možná zohledňují nějaké "knowhow vyššího řádu" ve specifickém případě (např zohlednění kmitočtových charakteristik, citlivosti, atp), ale netroufal bych je navrhnout pro obecné použití. To by tomu složitost výhybky musela odpovídat (3tí a vyšší řády).

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

80 Naposledy upravil: RadekCX (12. 12. 2014 09.19:47)

Re: Horna a vše co se jí týká

dobre, ja se s tim smirim, ze nemam pravdu - sice mi to vyslo stejne jako ESHampum ale budiz - dej si tam 5uF

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

81

Re: Horna a vše co se jí týká

kupodivu i Dexoni to maji spatne http://www.dexon.cz/clanky/konstrukce-t … hybek.html je to pech

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

82

Re: Horna a vše co se jí týká

RadekCX napsal:

tak jsem si dal tu praci a nasel jsem jak se to oficialne jmenuje - jsou to tzv. L-pady
... - tim padem se delici kmitocet nemeni

jj, to by mohlo být ono, právě jsem to doměřil a je chová se (staticky) cca beze změny odporu celku.
takže beru zpět
"Což znamená, že:
a) ...
b) ...
..."
a koriguju na

Což znamená, že:
a) signál pro hornu je okradený o 1/2 výkonu jdoucím přes potenciometr = soustava s hornou se chová jako 4ohm s dvojnásobnou zatížitelností a o 3db nižší citlivostí
b) dělicí kmitočet díky L-pad zůstává +/- kam jej posílají C a L výhybky (trochu klesá ve středních poloze), v tomto případě ale hodně jinde než udávaných 3,5kHz (kondenzátor ukazuje na 10kHz). Díky tomu všemu je horna v oblasti udávaného dělicího kmitočtu 3,5kHz podstatně míň krmená (ujídá jí jak potenciometr, tak potlačení signálu kondenzátorem kolem 10kHz) - cca o 10-12dB.
U hodně citlivé horny (zde 110dB) to není problém, výsledek se uchometricky chová přijatelně.

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

83 Naposledy upravil: MartinXC (12. 12. 2014 09.44:59)

Re: Horna a vše co se jí týká

RadekCX napsal:

kupodivu i Dexoni to maji spatne http://www.dexon.cz/clanky/konstrukce-t … hybek.html je to pech

Hele, tady to kolega vysvětluje velmi zřetelně:
http://www.marekweb.eu/vypocty.php
Tzn typ/jakost filtru nám tam dělá ten rozdílek (ve vypočtených a elektricky změřených) charakteristikách.
Asi se shodneme, že pak nejlíp rozhoduje uchometrie - jak které zapojení plní účely poslouchatelnosti.
Butterworth je náročný na kvalitu horny z hlediska intermodulačního zkreslení pod dělicím kmitočtem.
Linkwitz-Riley může znít čistěji, ale akustický výkon bude mít kolem dělicího kmitočtu nižší.
Zkusím oboje, a asi tam dám přepínač :-D

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

84

Re: Horna a vše co se jí týká

prosim te, vezmi si nf generator a osciloskop (idealne spektrak) a zmer si to - to bude uplne nejlepsi

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

85 Naposledy upravil: RadekCX (12. 12. 2014 09.58:11)

Re: Horna a vše co se jí týká

MartinXC napsal:
RadekCX napsal:

kupodivu i Dexoni to maji spatne http://www.dexon.cz/clanky/konstrukce-t … hybek.html je to pech

Hele, tady to kolega vysvětluje velmi zřetelně:
http://www.marekweb.eu/vypocty.php
Tzn typ/jakost filtru nám tam dělá ten rozdílek (ve vypočtených a elektricky změřených) charakteristikách.
Asi se shodneme, že pak nejlíp rozhoduje uchometrie - jak které zapojení plní účely poslouchatelnosti.
Butterworth je náročný na kvalitu horny z hlediska intermodulačního zkreslení pod dělicím kmitočtem.
Linkwitz-Riley může znít čistěji, ale akustický výkon bude mít kolem dělicího kmitočtu nižší.
Zkusím oboje, a asi tam dám přepínač :-D

no ale at koukam jak koukam stale je tam ten clen 4*pi*fd*R a ne 2*pi*fd*R jak jsi psal

lisi se to jen korekci sqrt(2) - jinak je to stejny vzorec

proste neni pravda, ze ta delici frekvence je 10kHz - eshampove to maji zcela jiste dobre a sedi to i s vypoctem - a ten Lpad je tam prave proto aby se impedance nemenila - at s tim tocis jak s tim tocis melo by to byt plusminus porad 8 ohmu

proste senzace se nekona - v bedne je normalni vyhybka 2. radu s delicim kmitoctem 3.5kHz s atenuatorem na horne - vsechno je spravne - to je asi jedine co k tomu muzes rict

Ibanez ATK-305 NT, Harley Benton PJ-5 HTR, Cort A5 OPBC - ukradena zatim neznamym hajzlem
hlavy TC electronic BH250 a Hartke HA 5500, kombo Hartke VX2515 s 15" Fane Sovereign II 8-400, box 2x8" B&C 8NDL51 + 2x Monacor DT-28N
mix Yamaha MG10XU, DAC Zero, sluchatka AKG K240, Boss Micro BR-80, kompresor/limiter/gate DBX 166 XS
0 xLajků:

86

Re: Horna a vše co se jí týká

vzhledem k obrovský toleranci kondenzátorů (+50%) a ručně navíjenejch cívek bych si s tím nedělal hlavu...

Kondenzátor 5uF v serii a cívka 200z na kostře 25mm (08-1mm drátem) paraleleně a nazdar... (8ohm bedna)

JB Vintera 70, JB 60 MiM, PB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

87

Re: Horna a vše co se jí týká

Co se návrhu a výpočtu výhybky až do 4-té úrovně, užitečný a pěkný kalkulátor je tady:
http://ccs.exl.info/calc_cr.html#lpad
Včetně 3 variant průběhu filtrů.

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků: