batty napsal:Myslim, ze podobnej reset byl na Accugroove. Na svy Mese jsem ho jeste nepotreboval. Treba u Edenu ti prehori pojistka(ktera ale varuje svicenim, ktery je videt z basreflexu) a musis ji menit, tady jen nahodis jistic:))
Oživím tohle téma pro kutily - dotazem na názor na ochranu horny (neb kutím hornu do repase ESH bedny).
Včera jsem se podíval, jak Markbass řeší připojení horny/tweeteru - konkrétně v boxu NY 122. Zajímalo mě jak mají udělané:
1) vyřešení změny kmitočtu výhybky točením potenciometru pro regulaci hlasitosti horny.
2) ochranu 35w horny v 800W boxu v oblasti kolem dělicího kmitočtu 3,5kHz (při slapu a presence-on, tam může jít docela slušný výkon v řádu 100W)
Zapojení celé NY122 bedny je jednoduché - tištěný spoj s nožovými vývody a pár součástkami:
2x 8ohm basáky paralelně (to dá těch 4ohm za celou bednu)
k nim paralelně připojená výhybka pro hornu:
- signál přes pojistku,
- dál na kondík 2,2M (docela málo, ale horna je převelice citlivá, plus viz dále - tedy to je ok)
- dál na paralelní spojení
- tlumivky (hodnotu neznám, ale píšou dělicí kmitočet 3.500Hz, tlumivka je prvek pro 12db/okt, tedy by měla mít cca 0,2-0,4mH - tohle je trochu nejasné - viz dále)
- drátového 8ohm/25Wpotenciometru,
horny 8ohm/35W připojené na běžec potenciometru
ad 1) Stabilita dělicího kmitočtu:
Regulace připojuje hornu paralelně k potenciometru v rozmezí 0-8 Ohm, tedy výšk. signál jde
- buď přes potenciometr 8ohm (horna vypnuto) nebo
- přes +/-4ohm odpor potenciometru a k němu seriově 4ohm odpor potenciometru a 8 ohm horny paralelně (nastaveno na 50%)
- nebo přes celkový odpor 4 ohm daný paralelním spojením horny a potenciometru (horna naplno)
Což znamená, že:
a) signál pro hornu je okradený o 1/2 (a víc) výkonu jdoucím přes potenciometr = horna se tím chová jako 4ohm s dvojnásobným zatížitelností a o 3db nižší citlivostí
b) dělicí kmitočet se díky proměnlivosti odporu soustavy kolem horny 8-4 Ohm pohybuje hodně jinde než udávaných 3,5kHz (reálně spíš mezi 8-16kHz - dle hodnoty kondenzátoru; možná to tlumivkou pak uříznou ještě níž). Díky tomu všemu je horna v oblasti udávaného dělicího kmitočtu 3,5kHz podstatně míň krmená než při přímém zapojení (ujídá jí jak potenciometr, tak potlačení signálu kolem 3,5kHz naladěním na hodně vyšší dělicí kmitočet - cca o 10-12dB)
U hodně citlivé horny (zde 110dB) to není problém, ač žádné udávané kmitočtové parametry nesedí, výsledek se uchometricky chová přijatelně.
ad 2) Ochrana horny
Signál jde přes proudovou pojistku "Vratná pojistka PolySwitch (PTC)" - parametry nemám, namontovali ji popisem dolů.
Tyhle pojistky pracují tak, že kolem jmenovitého proudu se díky maličkomu vnitřnímu odporu začnou zahřívat a měnit vnitřní strukturu, až u vypínacího proudu změní strukturu na téměř izolant a tím hornu "vypnou" (a až se ochladí, zase změní strukturu na vodivou a "zapnou"). Výhodou je "bezobslužnost" provozu (když při divokém slapování pojistka hornu vypne, pak zklidněním hry se zase vše uvede do provozu zpět).
/Mesa Bogie dává mechanický "reset" - ten má přesněji definované parametry vypnutí a neubírá signál, zato se musí po vypnutí ručně "nahazovat". Jiní dávají tavnou pojistku (nutné měnit po spálení), další zase žárovku./
S PTC jištěním jsem se v reprobendě ještě nesetkal. Princip vypadá elegantní (žádné šroubování nebo ruční nahazování), proto dotazy:
Máte s použitím PTC pojistky na ochranu repro někdo zkušenosti?
Doopravdy to funguje nebo je to jen marketingové šmé "horna s ochranou" ?
Díky za názory :-)
Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...