Lukáš napsal:Prostě neumím změnit tempo hry,když se změní klik.. třeba z 60 na 70 BPM. (edit: nebo mi to aspoň tak připadá..)
Jo a mimochodem,jak to stavíte? Pustíte si klik jenom jeden stejnej a jedete furt na něj anebo si dáte třeba čtyři a jinej zvuk na první dobu?
Já začal cvičit s klikem asi tak před půl rokem a nestačil jsem se divit, jak nepřesně jsem schopný hrát. A to jsem zkoušel i opravdu jednoduché věci, které jsem měl "zmáknuté". Dost jsem se na to ptal lidí, co hrajou déle než já, a jejich rady jsem si sesumíroval do takového obecného postupu pro hraní s klikem:
Ať už chci hrát můj nebo cizí nápad, popř. nějaké technické cvičení, vždycky začnu hooooodně pomalu. Tzn. například skladbu, která má být třeba 150bpm, se začínám učit od 80. Dřív než začnu hrát jakékoli noty, pustím ten klik na těch 80bpm, basu hodě zesílím a po chvlice pouhého poslouchání začnu na (levou rukou) zltumené struny bouchat všemi prsty (pravé ruky) jak na bubínek. Snažím se kopírovat údery kliku. Tu basu mám zesílenou tak, aby bouchnutí prsty bylo hlasitější než klik. Když bouchám přesně, klik neslyším. Když jsem jen trošičku mimo, klik slyším. Když se do toho dostanu, zkouším třeba bouchat 2x rychleji než klik, nebo na druhou jak ve ska, atd.
Když už mi to začne jít (nebo mě to přestane bavit :-) ) zapojím prsty pravé ruky. Levou rukou pořád držím krk basy a tlumím struny. Prsty pravé ruky brnkám asi takto:
G: --x--x--------------------------------------------------------------------------------x--x-----------------
D: ------------x--x-----------------------------------------------------------x--x----------------------------
A: -----------------------x--x-------------------------------------x--x---------------------------------------
E: ----------------------------------x--x---------------x--x--------------------------------------------------
B: ---------------------------------------------x--x-----------------------------------------------------------
Hlasitost basy vs. hlasitost kliku splňuje stejnou podmínku jak u "bubnování". Stejně tak to potom zkouším 2x rychleji, v triolách, na druhou a tak podobně.
No a když hraju přesně (neslyším klik), začnu se učit skladbu v tempu 80bpm.
Celá ta procedura nemusí trvat déle jak 2-4min, záleží na přesnosti. Jde o dostání se do tempa.
Až se skladbu naučím při 80bpm, zrychlím klik o 10-20bpm a jedu to celé od začátku. Takto zvyšuju rychlost a zastavím se tak o 20-30bpm víc, než se má skladba hrát. V našem případě tedy na 170-180bpm. To proto, že se mi stávalo, že bubeník, který nehrál s klikem, třeba klepnul tempo moc rychle a já se s ním pak celou písničku honil a ještě jsem se u toho strašně nadřel. Prostě si udělám takovou rezervu. Když si myslím, že skladbu umím, tak si ji celou přehraju v 80bpm, pak třeba 105bpm, potom 90bpm, 140bpm, 130, 170, 150, 100, 120, 80. Třeba. Prostě schválně tak skáču z jedné rychlosti na druhou, abych zjistil jak mi to na začátku daného tempa zase nejde...
Aspoň občasné dodržování tohoto postupu mělo na přesnost mého hraní obrovský efekt. Ze začátku jsem skoro nepoznal rozdíl mezi 80 a 90bpm, což mi teď přijde skoro nepochoppitelné. A taky se na nové tempo mnohem rychleji adaptuju. Samozřejmě je to otrava to takhle cvičit, takže občas cvičím jen něco z toho, co jsem výše napsal. Ale je fajn celou tou procedúrou projít. To jsem se rozepsal :-)
Jinak na první době kliku mám jiný zvuk než na ostatní doby, ale tj. detail...
_@_//