Téma: Harley Benton MP 500 a Positive Grid BIAS FX 2
Harley Benton MP 500 a Positive Grid BIAS FX 2
Rok výroby: 2023
Země původu: Čína/USA
Ceny:
Harley Benton MP 500: 4.900 Kč
Positive Grid BIAS FX 2 Elite: 800 Kč (licence přes Apple App Store jen pro iOS, jinak pro dekstop 4.400 Kč)
Positive Grid BIAS FX 2 Professional: 400Kč (licence přes Apple App Store jen pro iOS, jinak pro dekstop 2.900 Kč)
Positive Grid BIAS FX 2 Standard: 150 Kč (licence přes Apple App Store jen pro iOS, jinak pro dekstop 1.440 Kč)
Positive Grid BIAS FX Bass Exp Pack (doplňkový balíček): 100 Kč (licence přes Apple App Store jen pro iOS, jinak pro dekstop 1.160 Kč)
Úvod
Doba pokročila, dnešní telefony a tablety mají výkon nedávných a často i současných počítačů, není problém je tedy používat i na zpracování zvuku v reálném čase. Případ takového použití si dnes ukážeme.
Popis, parametry, konstrukce
Harley Benton MP 500 je MIDI kontrolér a zároveň i zvuková karta. Positive Grid BIAS FX je software, který může běžet na telefonu nebo tabletu s operačním systémem Apple iOS (Apple iPhone, Apple iPad) nebo na počítači s operačním systémem Apple Mac OS nebo Microsoft Windows. Pro tablety a telefony s operační systémem Android tento software dostupný není. Software je možné aktivovat na dvou zařízeních současně, tedy např. na tabletu a na (stolním) počítači. Aplikace je dodávaná jako samostatně fungující a zároveň i jako plugin do nějakého toho DAW softwaru. Prodává se ve třech základních verzích: Standard, Professional a Elite (já dostal k dispozici nejvyšší verzi Elite). Tyto verze jsou samozřejmě odstupňovány cenou, a tedy logicky i výbavou, respektive množstvím efektů a simulací. K těmto základním verzím lze dokoupit specializované balíčky, např. ten pojmenovaný Bass Exp Pack, který jsem měl rovněž k dispozici, a který rozšíří paletu efektů o ty basové. Nejprve se zaměřím ale na hardwarovou část celého řešení, tedy na kontrolér Harley Benton MP 500.
Harley Benton MP 500 je jen rebrandovaný produkt MeloAudio Tone Shifter Mega, který si čínskou firmou MeloAudio nechává vyrábět pod vlastní značkou německý e-shop Thomann, jinak je to naprosto identický výrobek.
Tělo je z profilovaného plechu v šedivém laku s metalickým efektem s přišroubovanými boky v malinko jiném odstínu. Horní strana obsahuje 8 nožních spínačů a 6 ručních spínačů, přičemž 5 vroubkovaných z nich je i otočných. Většina vstupů a výstupů je na zadní straně.
Z leva doprava dle obrázku jsou to dva vstupy (levý a pravý), dvě zdířky pro rozšiřující pedály (např. volume a wah-wah pedál), pak stereo výstupy (opět levý a pravý), dvě standardní MIDI 5-pin DIN zásuvky pro vstup a výstup, předposlední je konektor pro propojovací a zároveň napájecí USB kabel, a nakonec je tam ještě micro-USB konektor určený jen pro napájení. Ten je hodně zapuštěný, dost špatně se tam kabel zapojuje. MIDI kontrolér je určen pro použití s nějakým mobilním zařízením od Applu, ideálně s tabletem, proto je na horní straně ta profilovaná drážka coby držák, jak je ukázáno v úvodní fotce úplně nahoře. Zařízení je pak napájeno přímo z tabletu. Chcete-li šetřit baterii iPadu (iPhonu), pak můžete napájet kontrolér přídavným napájením, máte-li k iPadu jen jednoduchý adaptér z USB na Lightning.
V takovém případě ale tablet napájený není, běží na integrovaný akumulátor, šetří se tak jen tím, že nenapájí k tomu navíc ještě kontrolér. Je možné přídavným napájením napájet rovnou tablet, ale to lze leda pomocí takovéhoto nebo podobného složitějšího adaptéru.
Ani jeden z těchto dvou typů adaptérů bohužel není součástí dodávky, jen klasické USB kabely (k počítači). Applácký adaptér si musíte dokoupit.
Objevil jsem drobný problém, ale vyřešil jsem ho. Ve zvuku se vyskytuje drobný brum. Není to nic tragického, ale drobně rušivé to je. Jediné zapojení, kdy se brum nevyskytuje je, když se obě zařízení napájí přídavným adaptérem, tedy jak tablet, tak kontrolér. Při jakékoli jiné kombinaci napájení to prostě malinko brumí, což je fakt škoda a zarážející, že to není nějakým způsobem odfiltrováno. To si toho nikdo v nevšiml?
Co je super, tak XLR vstup na pravém boku sloužící pro připojení mikrofonu. Bude-li mikrofon kondenzátorový, není nic ztraceno, tlačítkem poblíž lze zapnout phantomové napájení. Vstup je připojený na pravém kanálu.
Na levém boku kontroléru pak je i XLR výstup, opět dle popisku XLR OUT (R) zdánlivě na pravém kanálu, ale ve skutečnosti ho používá i levý kanál. K dokonalosti už snad jen chybí tlačítko na odzemnění. Co naopak nechybí, je výstup na sluchátka.
Zbývá popsat horní stranu. Osm nožních spínačů je myslím jasných. Přiřazuje se jim spínání efektů i celých presetů, což bude popsáno v softwarové části. Takže teď těch šest plastových kloboučků. Všechny jsou mačkací a jen první zprava není otáčecí.
Tlačítko BST, což je zkratka pro BOOST, reprezentuje spínatelné zesílení, a je přiřazeno jen k levému kanálu. K oběma vstupním kanálům přísluší ovladače L-IN a R-IN. Otáčením nastavují pochopitelně vstupní citlivost a jejich stiskem se provádí zapnutí a zamutování a dokonce i routování. Podobně tak na druhé straně ovladače L-OUT a R-OUT nastavují výstupní hlasitost, a rovněž jsou mutovací, přičemž totéž platí i u posledního ovladače sluchátkového výstupu. Centrální monochromatický LCD display s bílým podsvícením zobrazuje variabilní informace, tedy např. číslo banky, písmeno presetu, a při otáčení ovladači hlasitosti i jejich nastavenou úroveň a styl routování.
Využití vstupů je možné několika způsoby. Chci hrát jen na kytaru/baskytaru/klávesy, pak použiju jen vstup L-IN nebo R-IN, případně i oba, a výstup půjde do případného nástrojového aparátu z výstupů L-OUT/R-OUT a ke zvukaři pošlu zvuk z XLR OUT (R). Jak jsem psal výše, XLR výstup je aktivní vždy. Další způsob je ten, že chci hrát na kytaru/baskytaru a k tomu i zpívat. Nástroj pak píchnu do L-IN, mikrofon samozřejmě do XLR-IN (R). Výstupy pak musím použít oba jackové, tedy L-OUT pro nástroj a R-OUT pro mikrofon. Proč ne XLR? Protože pomocí XLR OUT (R) půjde ke zvukaři nejen mikrofon ale i nástroj. Takže XLR výstup v případě, že chci zvukaři poslat samostatně nástroj a mikrofon, je nepoužitelný. XLR použití kombinace nástroje a mikrofonu se nabízí snad jen v případě nějakého toho buskingu, kdy chci zpívat a doprovázet se na nástroj a vyvést to společně do nějakého aktivního boxu. Samozřejmě v případě, že budu chtít efektovat i mikrofon, je pak nutno v iPadu použít dva různé softwary a každému přiřadit jiný vstup.
Tlačítka ovladačů L-IN a R-IN fungují ve třech stavech. První je zamutovaný stav. Druhý stav je, když se na displeji zobrazují samostatné sloupečky úrovní vstupů a výstupů. V takovémto případě routování zajišťuje připojený tablet. Zapnuté sloupečky jsou bílé, zamutované prázdné.
EP = Earphones (sluchátka)
LO = L-OUT (levý kanál – výstup)
RO = R-OUT (pravý kanál – výstup)
LIN = L-IN (levý kanál – vstup)
RIN = R-IN (pravý kanál – vstup)
Druhým stiskem ovladače L-IN dochází k přímému přemostění na výstup, kontrolér tak funguje jako průtokáč, neprojevují se efekty v tabletu.
Podobně tak druhý stisk R-IN.
S kontrolérem funguje hromada aplikací, já měl k dispozici Positive Grid BIAS FX 2. Pomocí konkrétního nožního spínače, který se stiskne před zapnutím napájení, se zoptimalizuje MIDI přiřazení danému softwaru. Optimalizace jsou pro Positive Grid JamUp, Positive Grid BIAS FX, Kemper, Fractal Axe-Fx, Atomic Tonocracy a další. Dva profily jsou nazvané jako Custom. Já dokonce právě ten Custom využil, ten "optimalizovaný" pro BIAS FX mi nevyhovoval. Občas se kontrolér kousne a přestane téct signál do tabletu, což je vidět na prázdných ukazatelích úrovní, musí se pak aplikace ukončit/zabít a znovu spustit, občas se kousne kontrolér takovým způsobem, že nepouští do XLR nic než brutální brum a ve sluchátkovém výstupu funguje jen jeden kanál. V takovém případě mi pomohlo právě znovu nahrát předvolbu stisknutím nožního ovladače a propojením s tabletem (zapnutím napájení), takový hard reset. Uživatelské prostředí aplikace BIAS FX vypadá následovně.
Nahoře je hlavní menu pro výběr bank a presetů a taky pro globální předvolby. Pod ním je řazení (Routing) efektů, kdy se dá nastavit sériové (Single) nebo paralelní (Dual). Zašedlé/průhledné efekty jsou momentálně neaktivní, v režimu bypass. Ve spodní polovině je zobrazený aktuálně vybraný efekt s nastavením jeho parametrů, na obrázku konkrétně je vidět splitter, tedy dělící člen při paralelním zpracování zvuku, který umožňuje rozdělit signál třemi způsoby, signálově, frekvenčně na nějaké dělící frekvenci a dále úrovněmi. Na druhém uzlu paralelního zpracování je v tomto případě samozřejmě směšovač s nastavitelnými hlasitostmi jednotlivých větví. Úplně dole jsou pak vidět vstupní a výstupní úrovně. V sekci GUITAR MATCH lze vybrat typ použité kytary a konfiguraci snímačů, pro baskytary tam nic není. V sekci LIVE VIEW je přehled a přiřazení presetů spínačům. Spínačům lze přiřazovat celé presety nebo jednotlivé efekty, případně kombinace obou možností, ale o tom až později.
V sekci OUTPUT SETTINGS lze zapínat a vypínat jednotlivé části jako předzesilovač (Pre Amp), korekce (Tone Stack), koncový zesilovač (Power Amp), reprobox (Cab) a nastavit globální ekvalizér.
Výchozí výběr továrních a uživatelských bank a presetů je schovaný pod žlutou ikonou v levém horním rohu.
V pravém horním rohu pod ozubeným kolečkem se ukrývají veškeré předvolby, např. pod Audio Settings je nastavení vstupů, kdy Channel 1 je levý kanál/vstup, Channel 2 je pravý kanál/vstup, a lze použít i efektování obou zároveň pomocí volby Channel 1+2. Dále je tam nastavení vzorkovací frekvence (Sample Rate) a zejména velikost vyrovnávací paměti (Buffer Size), která úzce souvisí s latencí. Při nastavení nižší hodnoty je i nižší latence, ale odvíjí se to od výkonu konkrétního zařízení (tabletu, telefonu, počítače). Nízká latence je sice důležitá, ale když to zařízení nezvládá, tak bude docházet k přerušení zvuku, vynechávání, praskání, tzv. dropům. Například může k tomu docházet i při tom, jak jsem zmiňoval, že na efektování mikrofonního vstupu to bude chtít druhý software, a dva softwary současně v reálném čase tablet/telefon nemusí úplně dobře zvládat.
V nastavení jsou i další zajímavé volby, software totiž umí kormě ladičky i metronom a dokonce looper, pro jeho spouštění je třeba nastavit příslušné MIDI příkazy. Buď víte číslo spínače nebo jednoduše kliknete na LEARN (učit se) a pak stisknete požadovaný nožní spínač a je to zaznamenáno.
Ještě jednodušší je to u samotných efektů. Podržíte stisknutý prst na daném efektu v řetězci, vyskočí nabídka, kde opět přiřadíte spínač zapnutí efektu (Power Toggle) nebo nějakému dalšímu parametru třeba i pohyblivý nožní pedál, bude-li připojený. Stejně tak můžete podržet v nabídce LIVE VIEW daný preset a přiřadit ho spínači. A samozřejmě můžete jednomu spínači přiřadit více efektů.
Používání softwaru, co se týká výběru a řazení efektů, je velice intuitivní, takže teď už jen zkratkovitý výběr nejzajímavějších kousků. Na výběr je poměrně široká paleta efektů, ale dovedl bych si ji představit i širší. Zde třeba paleta kytarových zkreslení.
Měl jsem k dispozici i rozšiřující balíček basových efektů, což už je výběr poměrně slušný.
Já si nakonec pro zkreslení zvolil rozsáhlý Preamp One přímo od firmy Positive Grid.
Na výběr je dostatek zesilovačů, a to i těch basových. Najdete tam zástupce firem jako je Marshall, Ampeg, Fender, Mesa Boogie, Gallien-Krueger, já si oblíbil zesilovač Hammer 500, pod kterýmž názvem se skrývá Aguilar Tone Hammer 500. Jinak čekal bych, že u každého zesilovače budou pro ně charakteristické ovladače, ale ne, u všech je to samé. Gain, basy, středy, výšky, presence a celková hlasitost.
K některým zesilovačům je přiřazen automaticky charakterově odpovídající box, ale není problém zvolit si jiný, a lze si nahrát i vlastní IR vzorek.
U boxu si lze dále zvolit dva mikrofony z celkově čtyř typů, jejich polohu vůči ose reproduktoru a vzdálenost od boxu, a i jejich vzájemný hlasitostní poměr.
Z efektů jsou tam použitelné oktávery, flangery, phasery, samozřejmě reverby a delaye, které já na basu vůbec nepoužívám, chybí mi tam takový ten klasický dynamický autowah reagující na sílu hry, páč kvákat pedálem nohou neumím. Vysloveně krásný, a i zvukově použitelný je tenhle chorus.
Ještě ukážu ladičku. Ve výchozím nastavení mutuje zvuk, ale to lze vypnout. Správné ladění zobrazuje zeleně, mimo střed pak červeno-růžově. Ladička je použitelná, ale nadšením z ní neskáču. Je velká, přehledná, ale reaguje strašně rychle, a hlavně chvilku trvá, než se ustálí. Při brnknutí registruje okamžitě přirozené nadladění, které při rozkmitání struny vznikne.
Zvuk
Zvukové možnosti jsou poměrně rozsáhlé. Klíčový je pro mě kvalitní čistý zvuk, který se mi podařilo vytvořit poměrně snadno. Se zkreslením už bylo dost práce, protože jsem si oblíbil můj Darkglass Microtubes X Ultra, který zkresluje jen vyšší spektrum a basy nechává v čisté podobě. Signál jsem tedy rozdělil, frekvenčně upravil, zkreslil, zkomprimoval, v každé větvi jsem použil jiný zesilovač, box a mikrofony. Výsledek si můžete poslechnout v ukázce, se zkreslením jsem celkem spokojen. První část je přímý, suchý zvuk baskytary rovnou do zvukové karty, pak je upravený čistý zvuk se simulací aparátu, a nakonec mnou vytvořený zkreslený zvuk. Použitá baskytara je Fender American Professional II Precision Bass V.
Hodnocení
Kontrolér Harley Benton MP 500 není vůbec špatný, zvláště na to, co umí a kolik stojí. To, že se občas po zapnutí kousne, jde to rychle vyřešit, a tedy dá se s tím žít. Software Positive Grid BIAS FX 2 naopak, na to kolik stojí, by mohl mít všeho víc. Víc efektů, víc zesilovačů a víc boxů, ale i tak se dá vybrat. Lze sice dokoupit další balíčky a moduly jako BIAS AMP 2 a BIAS PEDAL, ale už to leze hodně do peněz, to už člověk ve finále rovnou může koupit Line 6 Helix a podobně. Ale ceny jen pro iOS jsou příznivé, takže když to člověk nepotřebuje mít ještě na počítači, tak to není žádná hrůza. Je tu v každém případě trochu otravné řešení brumu pomocí dvou napájecích adaptérů, ač by měly být zbytné. Ten iPad rozhodně dvouhodinovou zkoušku nebo koncert bez problémů zvládne. Takže abych to shrnul: dobré až výborné řešení, moderní provedení, pěkná technologie, slušný zvuk, sem tam nějaká moucha.
Webové stránky:
https://harleybenton.com/product/mp-500-interface-foot-control/