Téma: Fender Custom Shop 1955 Precision Bass Vintage Blonde Relic
Fender Custom Shop 1955 Precision Bass Vintage Blonde Relic
Rok výroby: 2008
Země původu: U.S.A.
Popis, parametry, konstrukce
Několik podobných kousků už jsem v ruce měl (např. ZDE a ZDE), tenhle je v mnohém výjimečný, hlavně tím, že mě fakt neuvěřitelně bavil a sednul mi do ruky. Tělo je z lehkého bahenního jasanu v průsvitném nitrolaku v provedení Vintage Blond a s uvěřitelným relicem, tedy umělým zestařením. Lak je krásně popraskaný, porýpaný, prodřený, a všechno to vypadá dokonale autenticky. Oproti původnímu typu baskytary Precision z roku 1951 má padesát pětka na těle zkosení na pravou ruku a i vzadu vybrání těla.
Šroubovaný krk z javoru má profil měkkého V, a až překvapivě skvěle mi padne do ruky. Profil V je cítit nejvíc blízko hlavy a směrem od ní se pomalu ztrácí, až někde kolem sedmého pražce vymizí docela a přejde v klasické C. Krk je lakovaný, neobroušený, jak je u Custom Shopu téměř pravidlem, a jsem tomu rád. Šířka krku na ořechu (nultém pražci) je 44,45 mm. Dvacet tenkých, nízkých pražců je natlučeno rovnou do krku, hmatník je tedy z toho samého kusu javoru jako samotný krk, z toho důvodu je na zadní straně tzv. skunk strip z palisandru. Původní těžké Kluson mechaniky vyměnil Daviďák, kterému děkuji za zápůjčku, za velmi lehké mechaniky Res-o-lite od firmy Gotoh, což udělal jedině dobře. Kromě toho, že lehké mechaniky, které jinak vypadají naprosto totožně jako originální, přispívají k lepšímu vyvážení baskytary na popruhu, tak navíc mají "normální" chod. Původní mechaniky jsou reverzní, mají tedy opačný směr otáčení než je dnes standardem. Tvar hlavy je ala Telecaster.
Baskytara váží fantastických 3,3 kg, ale s původními mechanikami to je dle mých zkušeností totální brutus v přepadávání na hlavu. S těmito mechanikami je to stále ještě přepadávání poměrně výrazné, ale díky nízké celkové hmotnosti se s tím dá existovat, a navíc opět proběhl test s mými vysílačkami (nástrojovou a in-ear) zavěšenými na popruh, a přepadávání je pryč, takže za mě velká spokojenost.
Instalovaný pickguard je smetanový, pěkně ladí k tělu. Snímač je jednocívkový. Přístup k výztuze krku je v jeho patce, je pravda, že je nutno sejmout minimálně pickguard, eventuálně celý krku, aby se k tomu člověk šroubovákem dostal, být to moje basa, asi bych ten zářez do pickguardu udělal, páč tohle je opruz.
Ovládání je tradičně reprezentováno hlasitostí a tónovou clonou. Kobylka je jen se dvěma kameny, ladění oktáv je vždycky tak trochu o kompromisu, ale problém v tom nevidím. Kobylka umožňuje jen protažení strun skrz tělo.
Zvuk
Na baskytaře jsou nataženy ocelové, hlazené struny La Bella Deep Talkin' Bass 760FS v dosti usazeném stavu. Až se mi zastesklo po mém někdejším Bóbikovi. Zvuk je s těmito strunami opravdu hodně vintage a svádí ke dvěma herním stylům. Buď hrát prsty blízko krku nebo naopak trsátkem se zatlumením hranou ruky u kobylky, oba zvuky naprosto luxusní a baví mě. S čerstvými roundwound strunami by to samozřejmě bylo něco úplně jiného, nejspíše neukočírovatelná agresívní bestie, co mám tak zkušenosti. Není-li uvedeno jinak, tak nahrávky jako vždy rovnou do zvukovky, s plně otevřenou tónovou clonou a jen normalizovány.
"Povinné" nahrávky
Hráno mezi krytem a krkem
Hráno mezi krytem a kobylkou
Bonusové nahrávky ve stejném pořadí
Ukázka přes Darkglass Harmonic Booster, TC Electronic SpetraComp a Darkglass Microtubes X Ultra se zapnutou simulací aparátu. V ukázce je použita i hra trsátkem, jak se zatlumením, tak bez, zkreslení a dokonce i slap, přestože slap s těmito strunami je to takový trochu zvláštní, jiný, nevšední, ale nevím, jak moc v reálu použitelný.
Užít si zvuku můžete u prakticky totožného kusu, který jsem objevil na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=_SpJPYL_ogA
Nevím, jestli jste si při poslechu ukázek nahraných rovnou do zvukovky všimli jedné věci. Já si totiž nejprve zapojil basu skrz můj pedalboard, a tedy přes kompresor a oba Darkglassy, rovnou do uší a děsně si to užíval, a lebedil si ze zvuku. Ale při zapojení kabelem rovnou do zvukovky vyvstal okamžitě jeden problém daný konstrukcí snímače a zejména tím, že není zařazen kompresor. Oproti E a G jsou struny A a D znatelně slabší. Jak struny kopírují rádius hmatníku, tak snímač toto postihnout nemůže a od strun A a D je prostě nejdál. Divím se, že jsem si toho nevšiml u předchozích kusů. Už se ale vůbec nedivím tomu, že Leo Fender modnul Precision na dělený snímač, čímž zabil dvě mouchy jednou ranou. Zbavil se brumu a nakloněním jednotlivých polovin snímače vyrovnal hlasitostní rozdíly mezi strunami. Mimochodem ten brum se u tohoto typu singlu moc neprojevuje, jak jsem se měl možnost přesvědčit i u všech dříve testovaných kousků.
Hodnocení
Skvělá baskytara vintage vzhledu a zvuku. Zpracování v rámci koncepce dokonalé, relic neuvěřitelně uvěřitelný. Nemyslel jsem si, že by mi seděl "V" profil krku, ale je nečekaně pohodlný. Dokonce je tohle snad první basa, u které mi nepřekáží blatník přes snímač. A stejně tak mi nevadí rozdílná hlasitost strun daná lineární konstrukcí snímače, protože bez kompresu stejně nedám ani tón, a tedy tu hlasitost kompresor krásně srovná, a i ostatní výtky, které jsem snad měl, bych ani za výtky nepovažoval, jsou dány šestašedesát let starou koncepcí a jejím dodržením.