1 Naposledy upravil: Aidamos (10. 03. 2018 16.40:00)

Téma: MXR M87 Bass Compressor

MXR M87 Bass Compressor

Rok výroby: 2017
Země původu: U.S.A.
Cena: 5.900,- Kč

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1c74hpm971adm4jm16q4mu5kk3.jpg

Popis, konstrukce, parametry

Jedná se o vyhlášený, a tedy i poměrně drahý, basový kompresor od americké firmy Jim Dunlop, pod kterou spadá i značka MXR. Tělo je z hliníkového odlitku a je opatřeno bílým nátěrem. Kloboučky ovládacích prvků jsou z černého tvrdého vroubkovaného plastu a mají poměrně tuhý chod, což velice oceňuji. Bílá ryska na nich je udělaná v zářezu, barva se tedy neošoupe, neodře a ryska zůstane dobře viditelná po velmi dlouhou dobu, prakticky navždy. Nožní spínač je kovový a honosí se zapojením true bypass, tedy tím, že ve vypnutém stavu nijak neovlivňuje zvuk. Tato vlastnost je pro mě u kompresoru absolutně nepodstatná, protože kompresor mám zapnutý 100% herního času. Při zapnutí se rozsvítí intenzivní modrá LEDka, která, musím říct, skoro až oslňuje.

Na pravém boku je jackový vstup, na levém pak výstup. Bohužel hned těsně vedle vstupní zásuvky je zdířka na připojení napájecího adaptéru. Nemám v pedalboardu nijak rozměrné propojky, ale je to jen tak tak, že se mi tam oba kabely vedle sebe vejdou. Kdyby bylo napájení v čele krabičky, rozhodně bych byl radši. Efekt lze napájet i 9V baterií, ale pro přístup k ní je nutno odšroubovat 4 šroubky, takže bez křížového šroubováku jste v háji. Nicméně takovéto stěžejní zařízení bych stejně nikdy na baterii neprovozoval, takže mi to vlastně vůbec nevadí. Spodek krabičky je holý, můžete si tam nalepit suchý zip k připevnění do pedalboardu nebo nalepit dodávané 4 gumové samolepící nožičky.

Velice efektním prvkem pedálu je ukazatel redukce gainu pomocí deseti LEDek. Sedm je zelených, dvě oranžové a jedna červená. K ním přísluší i stupnice v hodnotách dB. Čím víc indikátorů svítí, tím víc je signál redukován/komprimován. Není bez zajímavosti, že při zapnutí zdroje napájení se celá řada indikátorů rozsvítí a zvuk je jakoby zamutovaný, pak zleva doprava začnou LEDky pohasínat a zvuk začne být pomalu uvolňován.

Ovládání

Ve středu je krokový přepínač RATIO pro stanovení kompresního poměru v krocích 4:1, 8:1, 12:1 a 20:1, což je pro potřeby basáka naprosto dostatečné. Čím je větší kompresní poměr, tím víc je signál při překročení prahové hodnoty stlačen (zeslaben). Pro běžné herní techniky včetně slapu bych řekl, že kompresní poměr 4:1, případně 8:1 úplně stačí.

Ovladač INPUT nastavuje sílu vstupního signálu, což má samozřejmě i vliv na míru komprese, jedná se vlastně o parametr THRESHOLD. Směrem doleva od středu redukujete signál baskytary už přímo na vstupu a při velmi nízké hodnotě komprese vlastně vůbec nebude probíhat. Naopak otočením doprava od středu saturujete obvod kompresoru vyšším signálem a tak i komprese bude výraznější.

Na druhé straně je ovladač OUTPUT, který nastavuje množství výstupního signálu, tedy celkovou hlasitost. U kompresoru s použitím u baskytary by to mělo být tak, že při středně dynamickém hraní bez extrémních špiček by měla být hlasitost se zapnutým i vypnutým kompresorem v zásadě stejná. Kytaristé, co vím, kompresor spíš používají jen na sóla k většímu nakopnutí zvuk a z titulu sóla tedy i k hlasitějšímu zvuku. Ono je to tak, že s vyšší mírou prahu budou klidně původně slabší tóny reálně zesíleny víc, než byla jejich počáteční hodnota. Basáci obvykle mají kompresor zapnutý stále, tam má sloužit hlavně k redukci hlasitostních špiček např.  při slapu a samozřejmě i k mírnému srovnání dynamiky a celkovému opět většinou mírnému zhutnění zvuku.

Ovladač ATTACK nastavuje rychlost nástupu komprese. Vlevo od středu bude čas krátký, tedy i reakce na hlasitostní špičku rychlejší, a při velmi nízké hodnotě vám to sežere už i prvotní nástup tónu (attack), což je většinou spíš nežádoucí. Naopak daleko vpravo od středu bude reakce na špičku pomalá a tedy proleze vám skrz kompresor silnější signál, než byste chtěli, bude déle trvat, než komprese zabere a přemíru signálu srazí.

Ovladač RELEASE určuje rychlost uvolnění komprese, tzv. zotavení signálu na původní nekomprimovanou hodnotu. Chceme-li tento prvek chápat jako ostatní otočné prvky, kdy vlevo je nízká hodnota a vpravo vysoká, pak tomu rozumějte tak, že vlevo od středu bude uvolnění menší a tedy kompresor bude déle zvuk držet komprimovaný, čímž se samozřejmě prodlouží délka tónu (sustain), ale zvuk bude nepřirozený. Naopak daleko vpravo od středu teoreticky dojde k tomu, že komprese bude uvolněna moc brzo po nástupu špičky a zase její část projde dál, viz odstavec o ovladači OUTPUT.

Zvuk

Pomocí výše uvedených prvků lze dosáhnout široké škály nastavení, ale chce to samozřejmě jednotlivým prvkům rozumět nebo si o tom něco přečíst. Lze tedy nastavit jen jemnou kompresi pro zahlazení těch největších špiček, případně i výraznou tzv. squash kompresi, která je slyšet hned v prvních ukázkách oficiálního videa: https://www.youtube.com/watch?v=jHJPs6Rvwkc

Upřímně řečeno, ač rozumím všem kompresím veličinám vstupujícím do hry, což byste si mohli ověřit i v mé recenzi na TC Electronic SpectraComp, měl jsem s tímto kompresorem trochu problém nastavit si zvuk, který by mi vyhovoval. Po chvíli ne moc úspěšného laborování jsem začal dle rady v manuálu s kompresním poměrem 4:1 a ostatními ovladači ve střední poloze. Ano, z toho už se dalo vycházet a k dosažení kýženého zvuku stačily jen drobné úpravy. Nicméně zjistil jsem, že odchýlíte-li se s ovladači INPUT nebo OUTPUT od středu doprava, zvýrazníte tím šum, zvláště, když tímto směrem otočíte oba. Při hře to prakticky není slyšet, leč na sluchátka a bez hraní při zapínání a vypínání kompresoru je ten nárůst šumu docela výrazně slyšet. A čím víc od středu, tím výrazněji, takže opatrně s těmito potenciometry. Stejně tak při výraznější kompresi mám pocit, že ze zvuku trochu mizí basy. Kompresor není vícepásmový, komprimuje tedy basy, středy i výšky stejně, a basy díky jejich větší energii tedy nejvíce. To ze zmiňovaného TC Electronic SpectraCompu neznám, ale ten je pravda třípásmový, ovšem má zase jiné mouchy, jak si můžete přečíst v jeho recenzi. A stejně tak mám pocit, že MXR M87 sám od sebe  přidává trochu výšky. Zvuk je pocitově jakoby čistší, průzračnější až prokreslenější. Podobně se chová třeba i Bayger Sustainer (recenze), kde jsem to nehodnotil jako chybu, tady rovněž tak činit nebudu.

Hodnocení

Kvalitní provedení, příjemně tuhý chod ovládacích prvků, efektní a hlavně nápomocná vizuální indikace probíhající komprese, dobrý zvuk, údajně odpovídající studiové kvalitě. Nastavit se musí správně a jemně, jinak hrozí, že vám sežere basy nebo přidá šum, případně obojí, ale tak už to bývá se vším. Vytknul bych nevhodně umístěnou zdířku napájení, pro někoho špatně přístupnou baterii a trochu oslňující modrou LEDku zapnutí efektu. Jinak hodnotím i přes poměrně vysokou cenu zařízení vysoko. Dostali do malé krabičky takřka kompletní ovládání komprese a ještě něco navíc. Každopádně vracím se k TC SpectraCompu, vyhovoval mi víc.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1
0 xLajků: