Téma: Bayger Sustainer
Bayger Sustainer
Rok výroby: cca 2010
Země původu: Česká republika
Cena nového modelu: 4.600,- Kč
Popis, konstrukce, ovládání
Ač to z jeho názvu zřetelně nevyplývá, jedná se o kompresor pro kytaru a baskytaru případně další elektrofonické hudební nástroje od českého výrobce. Šasi tvoří žlutá plechová krabička. Na pravém boku je vstup pro kabel z nástroje a zdířka napájení, kterou bych spíš uvítal na obvyklejším místě v čele krabičky, na levém boku pak výstup do zesilovače (dalších efektů).
Ovládání je jednoduché a slouží k němu tři prvky s černými plastovými kloboučky. První TRESHOLD nastavuje úroveň kdy začíná ke kompresi docházet, druhý prvek COMP nastavuje míru komprese (kompresní poměr) a třetí GAIN nastavuje celkovou výstupní úroveň (hlasitost) kompresoru. Jen by mě zajímalo, proč je nápis GAIN vyvedený jiným fontem a jinou barvou oproti ostatním popiskům, navíc mínuskami oproti verzálkám. Napráskat na takhle malou krabičku 4 fonty, to chce opravdu kreativního ducha. Asi čím víc fontů, tím větší sustain
Na spodku krabičky jsou 4 gumové nožičky a rovněž 4 šroubky pro odmontování celé spodní strany, pod níž je místo pro vložení 9V baterie. S baterií jsem kompresor nezkoušel, ale dočetl jsem se, že má efekt velký odběr a baterie tedy opravdu moc dlouho nevydrží. Já osobně bych nikdy takovýto zásadní efekt na baterii ani neprovozoval, čili mi nesnadnost přístupu k baterii i její krátká životnost vůbec nevadí. Adaptér by měl být s výstupem 9 V stejnosměrných a připravený dodávat minimálně 50 mA.
Efekt se spíná kovovým mechanickým spínačem. Zapojení krabičky je true bypass a tedy při přepínání zvuk trochu lupe (viz nahrávky níže), ovšem já osobně kompresor zapnu na začátku hraní a zůstává zapnutý po celou dobu, takže mě nějaké lupance absolutně netrápí. Při sepnutí se rozsvítí uprostřed efektu žlutá LEDka.
Zvuk
Efekt má při správném nastavení vliv na dynamiku hry. Hlavně redukuje hlasitostní špičky a částečně, jak vyplývá z názvu této krabičky, prodlužuje zvuk. To, jak moc, už záleží na jeho nastavení. Chvíli jsem s nastavením experimentoval a došel jsem k hodnotám všechno na sever. Až později jsem si přečetl, že toto je doporučené výchozí nastavení přímo výrobcem. Bayger Sustainer jsem porovnával s mým lampovým kompresorem Electro-Harmonix Black Finger (recenze) z podobné cenové relace. Jsou zvukově velmi srovnatelné a v kapele byly oba vzájemně zástupné. Sice mám pocit, že ty elektronky přeci jen do toho zvuku něco přidávají, ale možná je to jen pocit. Kdyby mi ty efekty někdo přepínal za zády, asi bych nepoznal, který je který.
Udělal jsem i nahrávku ukázky funkce testovaného kompresoru. Při sepnutí Bager Sustaineru se zvuk slyšitelně vyčistí, zvýrazní se výšky a trochu i basy, ač výrobce tvrdí, že zvuk je frekvenčně neupraven, ostatně je to slyšet nejenom v mé ukázce, ale i ve videích na oficiálních stránkách výrobce. Ovšem toto zvýraznění zvuku já považuji za velký klad.
Nahrál jsem ukázku prsty a v druhé části slapovou technikou, vždy kolečko bez kompresoru, pak s kompresorem. V prstové části je slyšet zmiňované typické truebypassové lupance, zvláště při sepnutí efektu, v slapové části jsem si je dovolil vystříhat. Nahrané je to na baskytaru Fender Precision Bass '57RI (recenze) se snímačem Seymour Duncan SPB-3 (recenze) a novými hlazenými strunami D'Addario Chromes ECB-81 (recenze).
Hodnocení
Výborný kompresor s jednoduchým a intuitivním ovládáním, kompaktní konstrukce, skvělý zvuk. Vzhledově mě moc neoslovil, ale zvukově si mě získal, a o zvuk tu jde především. Velkým kladem je i český výrobce a tedy lehce dostupný případný servis.
Poznámka
Dnes se již tento kompresor vyrábí v novějším provedení s přidaným třípolohovým přepínačem nastavujícím rychlost nástupu reakce na špičku (attack) na hodnoty 30, 60 a 90 ms.
Opět velké poděkování Daviďákovi za zapůjčení zajímavé hračky.