Téma: Darkglass Alpha Omega Photon
Darkglass Alpha•Omega Φoton
Rok výroby: 2021
Země původu: Finsko
Cena: 14.000 Kč
Úvod
Absolutní novinka od firmy Darkglass, představená 1. prosince 2021, tedy před pouhými jedenácti dny, a už ji mám zapůjčenou na test (díky, Ondro). Produkt je uváděn psaným názvem jako Alpha•Omega Φoton, tedy i s velkým řeckým Φ [fí] v názvu, jinak s transkripcí i jako Photon. Vlastnil jsem Alpha•Omega ve verzi Ultra (recenze) a kvůli nespokojenosti s charakterem zkreslení jsem přesedlal na preamp Microtubes X Ultra (recenze), který vysloveně miluju. Ale i tak mě tato novinka velice zajímala a těšil jsem se na ní. Jakpak si asi u mě povede? Čtěte dále.
Popis, parametry, konstrukce
Šasi je tenkostěnný hliníkový odlitek s ocelově modrým matovaným povrchem a bílými popisky a další tištěnou grafikou. Design zkrátka Darkglass umí na jedničku. Nožní spínače jsou kovové, otočné ovladače mají kloboučky plastové, prostřední ovladače ekvalizační sekce jsou dotykové. Zatímco otočné ovladače mají přesně tak tuhý chod, jak mám rád, tak dotykové ovladače reagují někdy zvláštně, někdy nereagují, respektive reagují až na několikátý pokus, a jak pod prst není vidět, tak nastavit přesnou požadovanou hodnotu je trochu problém, ale i tak jsem za tuto vychytávku rád, pořád lepší než klasické fadery s prachovkami na verzi Ultra. Nožní spínače nejsou jen spínače, ale i otočné ovladače. Za tímto účelem jsou válcové plochy vršků spínačů vroubkované. K otočné funkci spínačů přináleží i pět malých světelných diod pod nimi, ale fungují v šesti krocích, přičemž v šestém kroku nesvítí LEDka žádná a funkcionalita příslušející ke spínači je vypnutá. Nad každým spínačem je velká LEDka signalizující aktivní preset. Spínače jsou zajímavě označené, není to ABC, ale ABΓ, tedy velká řecká písmena alfa, beta a gama.
První spínač A otáčením nastavuje kompresní poměr v rozsahu 1:4, 1:8, 1:12, 1:20 a ∞:1, nesvítí-li diody, je kompresor vypnutý, respektive s kompresním poměrem 1:1 a tedy ani černý otočný ovládací prvek COMPRESSION s tím už nic nezmůže. Jinak tento prvek nastavuje práh komprese. Ostatní parametry se dají nastavit softwarově nebo jsou automatické, např. zesílení. Říkají tomu inteligentní komprese. Musím říct, že s kompresorem jsem velice spokojen, funguje skvěle.
Typ zkreslení nastavuje prostřední černý otočný ovladač α–Ω, kdy α (Alpha) je jemnější zkreslení, Ω (Omega) pak zkreslení agresívní, stejně jako na odkazovaném modelu Alpha•Omega Ultra. Cokoli mezi je mix obou charakterů. Mix charakteru zkreslení má vliv na další vizuální věc, a tou jsou barvy centrálních LEDek na ekvalizéru, a po uložení presetu i barvy velkých LEDek u nožních spínačů. Zkreslení α je reprezentováno barvou červenou, Ω pak modrou. Mix zkreslení je samozřejmě i mixem barev, tedy přechodem přes fialovou. Udělal jsem k tomu krátké video (bez zvuku).
https://www.youtube.com/watch?v=sGfRIEiiRAs
Prostřední nožní spínač B otáčením nastavuje doplňkové volby zkreslení, což na Alpha•Omega Ultra byly spínače GROWL a BITE. GROWL posiluje basy, BITE naopak výšky. Kroky otáčením nožního spínače jsou následující:
1. Alpha·Omega
2. Alpha·Omega with GROWL
3. Alpha·Omega with BITE
4. Alpha·Omega with GROWL and BITE
5. Alpha·Omega Studio Rig with GROWL and BITE
Zvukově mi nejvíc vyhovoval pátý typ se záhadným označením Studio Rig. Šestý (nultý) krok opět zkreslení vypíná, v tom případě hlavní kontrolka u příslušného spínače svítí bíle s lehkým zeleným nádechem a centrální diody jsou pak také bílé, jen s lehkým modrým nádechem aby byly odlišené od ostatních. Typ zkreslení by samozřejmě nebyl funkční bez dalšího černého otočného ovladače DRIVE, který nastavuje míru zkreslení. Dalším ovladačem podílejícím se na barvě zvuku je BLEND, který míchá poměr mezi čistým a zkresleným zvukem. BLEND ovšem umí ještě jednu věc ve spojení s posledním doposavad nepopisovaným nožním přepínačem označeným jako Γ. Ten svým otáčením nastavuje jednu z pěti IR (impulse response) simulací aparátů. Šestý (nultý) krok opět simulaci vypíná. Simulace je standardně zařazená jen do zkreslené části zvuku, tedy před ovladačem BLEND, ale dá se softwarově zařadit až za BLEND, což mě osobně vyhovuje více, ale možná s nějakou charakterově čistší baskytarou modernějšího typu jako Warwick, Spector, Dingwall apod. bych to viděl jinak.
V okamžiku vyřazení zkreslení, tedy při čistém zvuku, je i zkreslená větev stéle funkční, a lze tedy k původnímu zvuku baskytary přimíchat jen část simulace reproboxu.
Posledním černým ovladačem je LEVEL, tedy celková hlasitost. Dotykové pruhy šestipásmového ekvalizéru jsou na frekvencích: low shelf, 250 Hz, 500 Hz, 1,5 kHz, 3 kHz a high shelf, kdy low shelf jsou vlastně basy zvednuté nebo utlumené až k nejspodnějším frekvencím, podobně high shelf na druhé straně spektra výšky zvednuté/utlumené až k nejvyšším frekvencím. Volitelně se softwarově dá přenastavit ekvalizér na pásma 100 Hz, 200 Hz, 400 Hz, 800 Hz, 1,6 kHz a 3,2 kHz. Zdvih a útlum pásem je ±12 dB.
Stisknutím nožního spínače se aktivuje daný preset. Při změně nějakého parametru začne příslušná LEDka pulzovat, volba se uloží dlouhým stiskem spínače. Nožní spínače mají i další funkce. Současným stiskem A a B se celý preamp vyřadí, současným stiskem A a Γ se zamkne nastavení ovladačů a současným stiskem B a Γ se zapne integrovaná ladička.
Levá tři pásma ekvalizéru zobrazují laděný tón (na fotce je tón G), čtvrté pak svislou čárkou v horní části defacto symbol #, krajní dvě pravá pásma pak ukazují stupnici ladění. Prostřední LEDky svítí červeně, jak se přibližujete ke správnému tónu, tak zežloutnou, při správném naladění zezelenají a zeleně se rozsvítí i všechny kontrolky u nožních spínačů.
Dlužím vám ještě pohled na zadní stranu pedálu, a tedy na širokou škálu vstupů a výstupů. Proberu je zleva doprava.
Prvním je INPUT, neboli vstup pro nástroj. Následuje vstup AUX IN pro externí hudební přehrávač, pak je ovladač hlasitosti následujícího sluchátkového výstupu, další je dvojice jackových výstupů, přičemž softwarově se dá nastavit, co z kterého výstupu jde ven, jestli se třeba na něm uplatní zkreslení, simulace a podobně, pak je zdířka 9V napájení, která požaduje zdroj s minimálně 500 mA, což není fakt málo, a navíc napájecí adaptér není součásti balení. Dalším je vstup MIDI IN pro nějaký MIDI ovladač, který rozšíří počet presetů ze tří až na šest. Posledním je USB-C zásuvka pro propojení pedálu s počítačem. USB slouží nejen pro nastavení a upgrade firmwaru, ale obsahuje i vestavěnou zvukovou kartu, což je super.
A úplně poslední výstup typu XLR DI je na boku preampu. Je doplněný tlačítkem GROUND LIFT pro odpojení země.
Zajímavé je chování vstupu AUX IN. Jeho zvuk se totiž posílá logicky do sluchátkového výstupu, ale i do jackových výstupů, ovšem do XLR DI už ne. Napadlo mě takové použití, že by šlo tento pedál použít i jako drátový in-ear systém. Zvuk baskytary se do mixu pošle z XLR DI, odposlech zbytku kapely od zvukaře se přivede do AUX IN, a je vyřešeno. Člověk přijde na hraní s baskytarou, sluchátky a tímto preampem, kde má kompresor, ladičku, zkreslení a simulaci aparátu, mnohým to úplně stačí, a instantní řešení je na světě.
Aplikace Darkglass Suite
Poměrně důležitou součástí zařízení je i software Darkglass Suite, ať už v počítačové či mobilní podobě, obě jsou prakticky rovnocenné. Ukážu vždy obě dvě. Dostupné jsou samozřejmě jak pro Windows, tak pro macOS, tak pro Android a pro iOS.
Připojení k počítačové aplikaci díky kabelu dojde automaticky, v případě mobilní aplikace je třeba použít technologii Bluetooth. Párování se udělá tak, že se stiskne kterýkoli z nožních ovladačů a zároveň se otočí jeho vrškem. Aplikace vás přivítá nastavením šumové brány.
Ta má dvě úrovně, buď zabírá méně (less) nebo více (more), práh, kdy začne zabírat se nastaví otočným ovladačem threshold, "nožním" spínačem se dá šumová brána i vypnout, což nedoporučuju, protože prostě skvěle funguje, zvlášť při větší míře zkreslení. Posunutím v mobilní aplikaci dolů, v počítačové kliknutím na obrázek reproboxu, se přepnete do volby pěti impulzních odezev, alias simulací aparátů.
Přepínání mezi simulacemi se dělá v mobilní aplikaci pomocí puntíků dole, v počítačové vlevo. Přes ikonu se třemi čárkami v levém horním se dostanete do nabídky dalších voleb.
Jak vidíte, mobilní aplikace nabízí YouTube a Spotify, a tedy zamýšlenou možnost si na pozadí pustit podkladovou hudbu, nicméně předesílám, že mi streamování do Photonu nefungovalo ani v iOSu ani na Androidu, ale o tom až dále. Nejprve si představíme sekci Presets.
V mobilní aplikaci jsou další volby dole na stránce, v počítačové je vše v rámci jednoho okna, pakliže je dostatečně široké. Důležitými prvky je nastavení kompresoru. Attack nastavuje rychlost záběru, Release pak rychlost uvolnění komprese. Dalšími důležitými prvky jinak nedostupnými je nastavení citlivosti vstupu zařízení, což reprezentují tlačítka Active, Passive, jako rozdělení nástrojů na ty s pasívní a aktivní elektronikou, kde volba Passive je logicky citlivější. No a dále je tam zmíněná volba zařazení simulace aparátu Before BLEND nebo After BLEND a taky typu ekvalizéru na výchozí Darkglass nebo volitelný Generic.
Presety nastavené pro jednotlivé spínače se ve výchozím zobrazení ukáží jako Fetched from Preset #, kdy mezi jednotlivými presety/spínači se dá přepínat dole pomocí písmenek A až F, kdy ABC odpovídá spínačům ABΓ na zařízení, ty s písmenky DEF jsou dostupné až s nějakým tím MIDI ovladačem. Předvolby se dají uložit pomocí ikony s disketou, seznam presetů je schovaný pod odkazem Preset List nahoře.
Ty jsou rozděleny na tovární (Factory), od umělců (Artist) a uživatelské (User). Po přihlášení k účtu Darkglassu se dají vlastní i nahrávat do cloudu.
Další sekcí je Settings, tedy obecné volby.
Super věcí je možnost nastavit jas diod pomocí táhla LED Brightness. Diody svítí na maximum perfektně, otestoval jsem si, že i na prudkém poledním slunci jsou naprosto dostatečně viditelné. Dále je tam nastavení chování jednotlivých výstupů a v mobilní aplikace je navíc ještě odkaz do nastavení Bluetooth, ale jak můžete vidět, píše mi to Audio pairing (not connected), nepřišel jsem na to, jak ho zprovoznit, ani na iPhonu s nejnovějším iOS, ani na tabletu se starším Androidem. Z tohoto důvodu nefunguje ani přehrávání z YouTube nebo Spotify jinak než kabelem do AUX In vstupu. Jestli toto třeba opraví v nějaké další verzi softwaru nebo firmwaru, uvidíme. Pro upgrade a kontrolu firmwaru je odkaz FW/Firmware v sekci Settings nahoře, stejně tak tam je i mapování MIDI přepínače, kterým ovšem nedisponuji, takže k této funkcionalitě vám víc neřeknu.
Zvuk
Zvukové možnosti jsou široké a oproti verzi Ultra ještě podstatně rozšířené. Ve verzi Ultra jsem byl spokojen s čistým zvukem, stejně tak i zde, se zkreslením jsem na Ultra docela bojoval, a ne moc úspěšně, respektive když jsem vytvořil uspokojivý až skvělý zkreslený zvuk, tak po přepnutí na čistý zvuk ten už nebyl moc dobrý, a to jsem nehodlal akceptovat. Tady u verze Photon jsem se dobral k uspokojivému výsledku jak u čistého zvuku, tak i u zkreslení. Důvod mého úspěchu spočíval hlavně v tom, že jsem na každý preset, na rozdíl od verze Ultra, mohl použít jinou simulaci reproboxu a i jiné nastavení ekvalizéru a dokonce i umístění simulace před nebo za blendem. Nakonec jsem všechny moje presety použil se simulací až za, díky zvolenému typu simulace a jejímu frekvenčnímu přizpůsobení jsem i tak byl velmi spokojen. Šíři zvukových možností si každý z vás může najít na YouTube, videa s nimi už se začínají množit. Já nahrál jen moje předvolby, tak, jak bych je použil. Nahrál jsem je s mou baskytarou Fender American Prefessional II Precision Bass V s niklovými roundwound strunami, které pravda už nejsou nejčerstvější, ale stále slušné. První část je zvuk samotné baskytary rovnou do zvukové karty, následuje ukázka čistého zvuku přes Photon se simulací aparátu a kompresorem, pak ukázka zkreslení a nakonec ukázka slapu. I na ten jsem si udělal speciální preset se speciálně nastaveným kompresorem a ekvalizační sekcí stylem mid-scoop a dokonce i s jinou simulací než o ostatních dvou předvoleb.
Zkreslený zvuk jsem naladil tak, aby se co nejvíce přiblížil mému oblíbenému charakteru, který mi poskytuje Darkglass Microtubes X Ultra. Pro srovnání tedy uvádím ukázku Photonu a mého používaného zvuku s Xkem.
Ukázka Alpha Omega Photon vs. Microtubes X Ultra
Hodnocení
Krásná krabice s čučavými světýlky, to já rád. Perfektní zpracování, spousta vstupů a výstupů a přehršel různých funkcí. Vyzdvihnul bych skvělý kompresor, šumovou bránu, výborně použitelnou ladičku, i když na zobrazení písmenek tónů si to chce trochu zvyknout, a skvělé jsou i možnosti stavby jednotlivých předvoleb. Díky možnosti umístění simulace a volby typu simulace zvlášť pro čistý nebo zkreslený zvuk, a ještě individuální frekvenční přizpůsobení, je pravděpodobnost dosažení kýženého zvuku vysoká. Mně osobně charakter zkreslení úplně nesedí, ale dokázal bych s ním fungovat podstatně spokojeněji než před časem na Alpha Omega Ultra. Jednu skutečnou výtku ale mám, a tou je samotné přepínání předvoleb. Přepnutí má krátké zpoždění, odhadem čtvrt až půl sekundy a také během něho dojde k drobnému přerušení zvuku, to mi trochu vadí, stejně tak ne vždy spolehlivě fungující dotykový ekvalizér. Každopádně až udělají verzi Microtubes X Photon, nebo tak nějak podobně, zkrátka odpovídají variantu, okamžitě ji kupuju.
Oficiální webová stránka: https://www.darkglass.com/creations/alpha-omega-photon/