Téma: Tech 21 dUg Pinnick DP-3X
Tech 21 dUg Pinnick DP-3X
Rok výroby: 2021
Země původu: U.S.A.
Cena: 7.700,- Kč
Úvod
Nad tímto zkreslovacím preampem jsem se rozplýval už u recenze mého milovaného Darkglass Microtubes X Ultra, ovšem taky jsem se tam zmiňoval o důvodech, proč jsem si ho nezvolil. Udělal jsem dobře? Na to vám odpovím během této recenze. Jedním z důvodů proč jsem se mu vyhnul, byla nedobrá zkušenost s podobným preampem, a to Tech 21 Bass Fly Rig, který se opravdu nepovedl. Povedla si tato variace lépe?
Pedál je signovaný pánem, který si říká dUg Pinnik, jinak celým jménem Douglas Theodore Pinnick. Hraje například v kapelách King's X a také v KXM, a několika dalších projektech. Používá převážně na čtyřstrunné baskytary od firmy Schecter s 35" menzurou a sníženým laděním CGCF, na něž hraje téměř výhradně trsátkem, což se projevilo i na zvukovém charakteru toho preampu. Předesílám, že mám velice rád obě zmíněné kapely a zvláště zbožňuju zvuk dUgovy basy v jejich nahrávkách, který mě také největší měrou inspiroval při tvorbě mého zvuku.
Popis, parametry, konstrukce
Preamp je opravdu malý a designově vymazlený. Celokovová konstrukce, základ z broušeného, černě eloxovaného hliníku, tři kovové nožní spínače, průhledné plastové kloboučky ovládací prvků. Součástí dodávky je plechová krabice a hlavně napájecí zdroj s parádní opředenou šňůrou.
Na spodku pedálu jsou gumové nožičky a uvedený požadavek na napájení, které může být v rozsahu 9 až 12 V při požadavku na minimální proud 150 mA.
Vstupy a výstupy pedál zdánlivě nepřekypuje, je tam kromě napájecí zdířky vzadu jeden jackový vstup na nástroj, jeden jackový výstup do aparátu a na levém boku XLR do mixážního pultu.
Ovšem tlačítkovým spínačem s piktogramem sluchátek je možné jackový nástrojový výstup přetransformovat ve sluchátkový, čili s vyšším zesílením a navíc ve stereu. Hned vedle je i tlačítko pro odzemnění XLR výstupu. Pravým nožním spínačem s nápisem TUNER se spíná ladička.
Ladička je přesná, rychlá, chromatická, perfektně použitelná. Při ladění odpojí výstup, ladění je tak tiché. Prostřední spínač ON zapíná efekt jako takový, přičemž se rozsvítí buď jen zelené anebo všechny ovládací prvky, podle toho, jaký byl poslední stav. Zeleně podsvícené ovládací prvky přináleží zejména k čistému zvuku.
Ovládací prvky mají příjemně tuhý chod, nerozhodíte si je tak nechtěným zavaděním o ně. Zleva doprava je to celková hlasitost (VOLUME), dále třípásmový ekvalizér (HIGH, MID, LOW), přičemž spínač SHIFT přísluší k frekvenci středů. Výchozí je 325 Hz, po stisknutí se změní na 700 Hz. Středy, basy i výšky fungují v rozsahu ±18 dB. Následuje ovladač COMP, tedy kompresor. Funkce kompresoru je odvislá od vstupního signálu, ten lze zvýšit o 10 dB stisknutím spínače GAIN. Další dva ovládací prvky tentokrát s červeným podsvícením se aktivují levým nožním spínačem MIX.
Nejdříve něco řeknu o ovladači DRIVE. Ten logicky z jeho popisu ovládá množství/stupeň zkreslení. Opět na něj má vliv tlačítko GAIN. Druhý červeně podsvícený ovladač CHUNK určuje zkreslení vyšších frekvencí. Musí se s ním opatrně, dokáže být až nepříjemně kousavý.
Zvuk
A jako medvěd z lesa před nás předstupuje biskupová, tedy biskupská, chci říct přímo kardinální otázka. A co zvuk? No, upřímně řečeno, nejásám. Začnu kompresorem, který se mi nelíbil ani na Tech 21 Bass Fly Rigu. Bez stisknutého tlačítka GAIN prakticky nekomprimuje, se stisknutým nekomprimuje jen při stažení úplně vlevo, což by se dalo označit za správné, ale už jen po jemném otočení komprese prudce naroste, a pak s dalším otáčením se už nijak moc extra nehýbe. Na čistý zvuk je kompresor téměř nepoužitelný, alespoň tak to vnímám já, buď nekomprimuje vůbec nebo komprimuje až moc. Zkreslenému zvuku naopak pomůže, řádně ho nakopne. Každopádně čistý zvuk lze nastavit pěkný, použitelný, ale po sepnutí spínače MIX, tedy při požadavku zkreslení, už toto nastavení bez dalšího zásahu neobstojí. Zkreslený zvuk, který by vyhovoval mým potřebám, a který se blíží i zvuku Douga Pinnicka, nastavit lze, ale vyžádá si to dost extrémní polohy ovladačů. Drive skoro naplno, basy skoro naplno, kompresor hodně za půlku, naopak středy skoro stáhnout. Zkusil jsem i nastavení samotného dUga, který evidentně taky extrémní polohy ovladačů doporučuje, ale nepřišlo mi to příliš jako jeho charakteristický zvuk, a to oba používáme baskytaru s dělenými snímači typu Precision.
O jakém zvuku mluvím si můžete poslechnout hned od začátku tohoto videa, které je nahrané za použití recenzovaného předzesilovače.
https://www.youtube.com/watch?v=C52rkgLrcYU
Nahrál jsem i nějaké zvukové ukázky. Ač trsátkem prakticky vůbec nehraju, zde jsem udělal jednu z mála výjimek a trsátko do ruky vzal, tak sorry jako. První část je zvuk baskytary s vyřazeným preampem, pak aktivovaný preamp v režimu čistého zvuku, jestli se vám ten zvuk nelíbí, podotýkám, že jsem ho nijak neupravoval, má korekce přizpůsobené pro poslední část nahrávky, tedy pro zkreslený zvuk, takhle to zní když se zkreslení vypne.
To samé nastavení v tom samém pořadí jsem nahrál prsty. Aby zkreslení alespoň trochu vyznělo, musel jsem změnit polohu pravé ruky a umístit ji mezi snímač a krk, nad snímačem nebo mezi snímačem a kobylkou, kde nejčastěji hraju, to je úplně o ničem, hodně bych musel ještě se zvukem laborovat.
No, nic moc. Nebo vám se ten zvuk jako líbí?
Vzpomněl jsem si ještě na tohle video, které je pro mě jako distortion heaven nebo distortion hell, to už si vyberte, jak to kdo cítíte v pozitivním slova smyslu.
https://www.youtube.com/watch?v=OBu_0NFpR5w
Tam totiž je předřazen ještě preamp Tech 21 Q\Strip, který mimochodem samotný stojí úplně stejně jako DP-3X. Jaké je jeho nastavení ve videu netuším, ale rozhodně mě inspiroval k následujícímu pokusu. Vzal jsem svůj další preamp Darkglass Harmonic Booster a také kompresor TC Electronic SpectraComp a dal je před DP-3X. Tyto dvě krabičky by mi potenciálně sloužily pro čistý zvuk, tedy bez použití DP-3X. V první části nahrávky je tedy jen baskytara prohnaná tímto preampem a kompresorem. Sám používám zmíněný Darkglass Microtubes X Ultra, kde mám zapnutou i simulaci aparátu, takže ten je zařazen k prvnímu preampu a kompresoru v druhé části nahrávky. Možná slyšíte, že to zas až tak moc jiné není, používám totiž IR vzorek nepříliš měnící charakter nástroje a jen lehké frekvenční přizpůsobení. Třetí a čtvrtá část je pak porovnání zkreslení na DP-3X s popsaným předřazeným preampem a kompresorem a pak s mým zkreslením pomocí Microtubes X Ultra.
Nevím jak vám, mně se víc líbí Darkglass, navíc zkreslení na DP-3X docela dost šumí.
Hodnocení
Tady vidím velký špatný. Pro dUga dobrý, pro někoho, kdo hraje 99% doby se zkresleným zvukem a navíc trsátkem asi taky dobrý, pro ostatní nejspíš k ničemu. Jak to mohlo v roce 2018 vyhrát cenu za nejlepší efekt časopisu Bass Player, to nevím, to nevím, to nevím. Jinak zpracování je perfektní, krásná plechovka a zdroj v balení, ale s pěknou plechovkou moc parády na pódiu neuděláte. Jinak zvuky lze naladit pěkné, včetně toho čistého.
https://www.youtube.com/watch?v=fpJrjoooL4U
Ale zkrátka mezi pěkným zkresleným a pěkným čistým zvukem se nepřepnete pouhým šlápnutím, nebo je to oboustranný kompromis jak na straně čistého, tak na straně zkresleného zvuku, a kompromisy já v tomhle případě nerad. Tím víc si gratuluju k šťastné volbě Darkglassu Microtubes X Ultra, kde kýženého zkresleného zvuku docílím, a čistý zvuk zůstává stejně skvělý, ale bez kompromisů. I když pravda, mám ještě předřazený další preamp a kompresor, což mi přijde i jako jediné použitelné řešení s DP-3X, ale v tomto opět vítězí X Ultra svou menší velikostí a menším šumem.
Stránky produktu: https://www.tech21nyc.com/products/sansamp/dp3x/