101

Re: Bezpražec

stalo sa mi so Squier vintage JacoP ze tapewound struna D fakt neladila - miesto kde mi zaberal prst som musel mat daleko od naznaceneho prazca..

aby som naladil "oktavy, tak kamen musel ist vyrazne smerom od snimaca smile

P.k.G  no.1  & P.k.G no.2 V                                     
ĎezZ B. ◘ Apollo 11                                     
Cthulhu  Wick                   
ZHT VI. Fretless           
Gallien Krueger RB700-II  &  GK SBX410 & Zoom B3
0 xLajků:

102

Re: Bezpražec

Mně bezpražec v reálném kapelním použití ladil málokdy, ve stoje i v sedě, jestli jsem zkoušel i ležmo si nepamatuji. Vlastně jediná poloha, kdy jsem nezaznamenal jediný neladící tón, byla, když byl nástroj opřený o aparát. Nakonec jsem se na to vykašlal, i když v rámci kapely jsem byl asi jediný, komu to vadilo..

0 xLajků:

103

Re: Bezpražec

Ivo napsal:

Jak komu ladí bezpražec ve všech polohách...

https://hudebnibazar.cz/marcus-miller-v7-fretless/ID285691/

big_smile já i zažil, že basák (na pražcový spector) ladil basu podle ladičky a ten dloooouhý tón brnkal s vibrátem big_smile 

Fender P-bass s hromadou páček, kytarovým snímačem a tremolem, G&L ASAT deluxe kytara, line6 pod hd 500X, Andy's drive, MXR dyna comp, trsátko, klíčenka :-)
0 xLajků:

104

Re: Bezpražec

José napsal:

Mně bezpražec v reálném kapelním použití ladil málokdy, ve stoje i v sedě, jestli jsem zkoušel i ležmo si nepamatuji. 

Já se musím hlavně dobře slyšet,...a dobře slyšet kytary. wink Jinak jsem taky v řiti,...na bezpražci bez naznačených pražců. flushed

0 xLajků:

105

Re: Bezpražec

Souhlas, člověk musí zkrátka zkoordinovat ruka-ucho, což musí běhat automaticky. Já než sem ten tón srovnal, tak už jsem měl hrát další a v téhle pozici - hra na kterou se musím soustředit - jsem v kapele nepoužitelným. Linka nelinka, člověk když na to chce hrát, musí na ten nástroj chvilu cvičit a nejen se spokojit s tím, že na to umí mňouknout... (alespoň v mém případě)

0 xLajků:

106

Re: Bezpražec

José napsal:

Souhlas, člověk musí zkrátka zkoordinovat ruka-ucho, což musí běhat automaticky.

 Hodně (opravdu hodně) mi pomohlo se naučit hrát stylem klasický kytarista, tzn. prsty kolmo na hmatník. Pak je všechno mnohem jednodušší, protože prsty levé ruky chodí takřka automaticky na správné místo.

Jako první (trochu slušný a jediný) nástroj jsem měl bezpražec (to už je přes 20 let zpět...). Pár dní před svým prvním koncertem jsem jel ve vlaku s borcem, ze kterého se vyklubal studovaný baskytarista. No a mj. mi řekl, že pokud se nenaučím hrát "klasicky", tak se budu na bezpražec trápit.

Odkýval jsem mu to, protože na zkouškách jsem byl celkem v pohodě.

Ale z ostrého koncertu jsem měl hrozně špatný pocit, protože jsem si nebyl jistý a uvědomil jsem si, že se s nástrojem hrozně peru (ahoj, José, cítil jsem to přesně jako Ty smile). A tak jsem prázdniny strávil nácvikem levé ruky (zpočátku to i bolelo, rozhodně to není fyziologická poloha ruky smile), ale jsem za to zpětně hrozně vděčný a s bezpražcem (resp. s intonací) od té doby nemám zásadní problém.

Nějaký Fendery...
Smrčka OD Station, EHX Black Finger, Boss RV-3, Hocke Blues 18 + 10/12" bedna
Profil
0 xLajků:

107

Re: Bezpražec

D.a.l.i napsal:

No a mj. mi řekl, že pokud se nenaučím hrát "klasicky", tak se budu na bezpražec trápit.

 Na bezpražec je nejlepší svičit tu kontrabasovou "fičuru". Nosit pryžovou gumu mezi malíkem a prsteníkem levé ruky, což mě učil můj učitel v minulém století v hudebce. Ten kontrabasovej prstoklad se dost hodí. Vlastně koukám, že ho tady mám i na profilovce.

Sandberg California Marlowe DK 5; Sandberg California TM2 5 str.; Fender Jazz Bass (US 1976)
Gallien-Krueger 1001RB-II; 2x Gallien-Krueger Neo 212/8 II

https://www.oci-music.cz/
0 xLajků:

108

Re: Bezpražec

Přesně jak píše Ivo... Já bych jen doplnil, že všechno co cvičíš a bolí /tím nemyslím otlačené prsty od strun/, tak je špatně. Dřív nebo později ti vystaví fyziologický Stop - klouby, šlachy...

Jinak k intonaci bych doporučil ještě jednu věc - nedívat se na hmatník, případně cvičit ve tmě. Jednak se naučíš intenzivněji vnímat zvuk a jeho výšku, druhak si lépe zapamatuješ polohy a jejich výměnu. :-)

 

 

0 xLajků:

109 Naposledy upravil: Štěpán Axman (05. 03. 2020 11.46:03)

Re: Bezpražec

DIGITAL CHOCOLATE napsal:

Jinak k intonaci bych doporučil ještě jednu věc - nedívat se na hmatník, případně cvičit ve tmě.

to nevím čoveče, tohle může fungovat jen v případě, že má člověk opravdu dobrý sluch, resp. absolutní, má li takhle cvičit sám, bez referenčních tónů, ke kterým by se snažil ladit.. a nebo pokud cvičí na pražcovku, tam by cvičení ve tmě šlo, má li ji naladěnou smile

A ještě jedna věc - pokud už člověk pracuje s jemnými nuancemi (třeba souhra s dalšími "bezpražcovými" nástroji jako housle apod) tak většinou já osobně spíš dolaďuju podle ucha a pocitově, aby to znělo nejlépe v celku, než "podle ladičky". Mluvím teda spíš o hraní ve vyšších polohách, ve spodních to člověk nemá až tak moc šanci poznat do detailu.

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
www.stepanaxman.com
0 xLajků:

110 Naposledy upravil: Štěpán Axman (05. 03. 2020 11.18:25)

Re: Bezpražec

Ivo napsal:

Ten kontrabasovej prstoklad se dost hodí. Vlastně koukám, že ho tady mám i na profilovce

 zajímavé je, že mě kdysi dávno ukazoval učitel na basu (kontrabasista), že základní technika levačky je, že prsteníček pomáhá malíčku, resp. v nižších polohách.. (vlastně něco skoro jako můj avatar smile smile )

Ale možná to myslel, že to je tak pro začátečníky, to už nevím, je to fakt dávno a chodil jsem k němu krátce, protože jsem potřeboval tehdy spíš sedět v hospodě.

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
www.stepanaxman.com
0 xLajků:

111

Re: Bezpražec

Štěpán Axman napsal:

zajímavé je, že mě kdysi dávno ukazoval učitel na basu (kontrabasista), že základní technika levačky je, že prsteníček pomáhá malíčku, resp. v nižších polohách..

 Taky zajímavý... Ale já jako rozhodně nechci někomu radit, třeba jsem se to učil blbě. Navíc jsem opravdu hodně "bývalej" kontrabasista.

Sandberg California Marlowe DK 5; Sandberg California TM2 5 str.; Fender Jazz Bass (US 1976)
Gallien-Krueger 1001RB-II; 2x Gallien-Krueger Neo 212/8 II

https://www.oci-music.cz/
0 xLajků:

112

Re: Bezpražec

 Jsem měl dva učitele baskytary, oba kontrabasisty a každý z nich mne učil jeden - ty vaše profilovky to dobře vystihují, tak si vyberte..

0 xLajků:

113

Re: Bezpražec

Štěpán Axman napsal:

to nevím čoveče, tohle může fungovat jen v případě, že má člověk opravdu dobrý sluch, resp. absolutní, má li takhle cvičit sám, bez referenčních tónů, ke kterým by se snažil ladit.. a nebo pokud cvičí na pražcovku, tam by cvičení ve tmě šlo, má li ji naladěnou

Pokud máš bezpražec naladěný, tak referenční tóny pro občasnou kontrolu ladění při cvičení potmě jsou volné struny smile Tzn. pokud jsi na 7. pražci, můžeš si čas od času zkontrolovat ladění v oktávě na volné struně, analogicky 5. pražec či 12.

Nějaký Fendery...
Smrčka OD Station, EHX Black Finger, Boss RV-3, Hocke Blues 18 + 10/12" bedna
Profil
0 xLajků:

114

Re: Bezpražec

D.a.l.i napsal:
Štěpán Axman napsal:

to nevím čoveče, tohle může fungovat jen v případě, že má člověk opravdu dobrý sluch, resp. absolutní, má li takhle cvičit sám, bez referenčních tónů, ke kterým by se snažil ladit.. a nebo pokud cvičí na pražcovku, tam by cvičení ve tmě šlo, má li ji naladěnou

Pokud máš bezpražec naladěný, tak referenční tóny pro občasnou kontrolu ladění při cvičení potmě jsou volné struny smile Tzn. pokud jsi na 7. pražci, můžeš si čas od času zkontrolovat ladění v oktávě na volné struně, analogicky 5. pražec či 12.

to samozřejmě ano, ale v praxi mi to moc praktické nepřijde, nemluvě o tom, že nemáš podle čeho dotahovat ty ostatní tóny.

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
www.stepanaxman.com
0 xLajků:

115 Naposledy upravil: DIGITAL CHOCOLATE (05. 03. 2020 12.50:21)

Re: Bezpražec

Jinak špunt od šampusu se dává mezi ukazovák a prostředníček :-) Tam je potřeba zajistit rozpětí půl tónu, který je v základní poloze docela daleko /při klasické menzuře kontrabasu/. Není jiná varianta. 

Klasika se vyučuje 1-2-34, kdy rozpětí ukazováku a malíku je přesně jeden tón. Malík nehraje nikdy sám.

V otázce prstokladu na kontrabasu jsou zastánci i kytarového hraní 1-2-3-4, ale na to musíš mít opravdu hodně velkou ruku a silné prsty.

K druhému tématu: Sluch se dá hodně dobře vycvičit a spodní tóny jsou vyloženě o tom, naučit se tu výšku tónu charakterizovat. Výměny poloh se vyučují zezačátku poměrně silným glisandem, později se student snaží tento glis eliminovat, až se dostaneš k hladké a intonačně přesné výměně poloh.

Z vlastní zkušenosti se mi hraje daleko lépe bez dívaní se na hmatník, protože jak tvrdí můj profesor na Konzervatoři - ruce mají paměť. :-)  A má pravdu. 

 Jinak stejnou funkci jako oktávy na sousedních strunách mají i flažolety. Dále Je to taky o tom, umět si předsatavit interval, který hraju - ale to už je zase jiná kapitola.

0 xLajků:

116

Re: Bezpražec

Díky pane smile

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
www.stepanaxman.com
0 xLajků:

117

Re: Bezpražec

Štěpán Axman napsal:, protože jsem potřeboval tehdy spíš sedět v hospodě.

No a tam se muzikant stejne nauci nejvic smile

The Jack, The  Pearl, Palatino EUB, Cort GBMP3,  GK 200RB 1981, Ampeg B200R 2008, Peavey Centurion III 1978, Peavey 118 1978, MB PH 112, EBS MBII
0 xLajků:

118

Re: Bezpražec

Osobně se mi osvědčilo civičit bezpražec s nějakým backin trackem, pěkně třeba Cdur, pěkně pomalu tempo a prohmatávat kvintakordy-septakordy a arpeggia nahoru-dolů.

Potom zkoušet i vyšší intervaly (9, 11, 13) a dvojzvuky od kvarty, kvinty, sexty, oktávy, decimy.

Pomáhá mi hrát/vizualizovat si vše po celém hmatníku a taky poslouchat, od které polohy a struny je třeba začít malinko "předsazovat" nebo "odsazovat" (každý máme jinak tlusté prsty).

Dobré je i nahodit si nějakej jednoduchej loop v modech (např 1. - 6. - 2. - 5., apod.).

Ideálně je cvičit bezpražec na sluchátkách (nejvyšší forma tortury, ale účinná smile ), efekty které "zdobí" bezpražcový zvuk někdy mají tendenci maskovat intonační přehmaty ..fazer, vibrato.. nechvám až na konec, složitejší věci začínám prostě pokaždé na sucho. 

 

Fretless 6 pasiv/Vlček, DR (Sunbeams, Lo Rider, Pure Blues), Aguilar Tone Hammer, Aguilar DB659, Warwick Jonas Hellborg 2x250W, Aguilar 2x DB112, kompresor-limiter/Smrčka
0 xLajků: