Téma: Sandberg Electra VS4 CR
Sandberg Electra VS4 CR
Rok výroby: 2014
Země původu: Korea
Cena: 16.000,- Kč
Moje studentka dostala k narozeninám novou basu, a hned takovouhle parádnici ultimátní značky. Mně, jako jejímu učiteli, nyní připadla milá povinnost ji doseřídit a při té příležitosti si ji i otestovat.
Popis, konstrukce, parametry
Jedná se o baskytaru klasického typu, jejíž předlohou z významné části byla evidentně baskytara Fender Precision Bass. Oproti ní má několik odlišných prvků. Původní produkce Sandbergu pochází kompletně z Německa, avšak tato řada se vyrábí v Korei, čemuž odpovídá i více než o třetinu nižší cena. Tělo je z lípy v bílé krémové barvě – dodatek CR v názvu modelu znamená Creme. Lak je bez jediné chybičky, navíc proveden ve vysokém lesku. Tento model se ještě vyrábí v černém lesku a sunburstovém matu. Osobně se mi tato krémová varianta z uvedené nabídky líbí nejvíc. Třívrstvý pickguard je originálního tvaru v provedení brown shell.
Krk z kanadského tvrdého javoru standardní menzury 34" s dvaadvaceti pražci na palisandrovém hmatníku je k tělu přišroubován šesti vruty. Krk je lehce barvený, jedná se o tzv. vintage tint, lak na krku je matný, ovšem kupodivu dva a půl měsíce používání jej už poměrně dost vyleštilo, což mě jako učitele může jen těšit, evidentně se tu hodně cvičí (a na takový nástroj je to radost). Orientační značky jsou bílé kulaté tečky a to pouze na boku hmatníku. Když už je baskytara v takovémto "vintage" provedení, uvítal bych rovněž tyto značky smetanové než čistě bílé, ale to je jen opravdu drobná výtka.
Krk má poměrně hluboký profil "U" a dobře mi sedí do ruky i při šířce 38,1 mm na nultém pražci. Mimochodem, zde se opravdu jedná o nultý pražec. To, co je až za ním, tedy hranolek z černého plastu s vodícími drážkami, se správně nazývá ořech. Pro Sandberg typická hlava je opravdu velká, mechaniky rovněž masívní a s perfektním hladkým chodem. Na hlavě je i přístup k seřízení výztuhy krku a chromovaný srážeč. Baskytara je velmi lehká, váží 3,7 kg, ale díky masívní hlavě a tělu z lehké lípy znatelně přepadává na hlavu. Při normálním hraní to není zas tak cítit, člověk si pravou rukou nástroj přidrží, ale při slapu to trochu začíná vadit.
Dělený snímač vlastní výroby firmy Sandberg má jednak velké pólové nástavce, ale hlavně je oproti baskytaře Fender Precision posunutý o celé dva centimetry blíže ke kobylce, což má samozřejmě i vliv na zvuk. Elektronika je dvoupásmová aktivní, opět firemní. Potenciometr hlasitosti je typu push/pull a jeho vytažením dojde k přepnutí do pasívního režimu, přičemž v tomto režimu není potřeba baterie. V pasívním režimu také samozřejmě nejsou dostupné korekce ekvalizéru. Ovladače basů a výšek jsou typu boost & cut s aretací ve střední poloze. O jejich funkci a vlivu na zvuk více v následující kapitole. Líbí se mi výrazné zářezy na chromovaných kloboučcích, které opticky vyznačují jejich polohu. 9V baterie na zadní straně těla má pro své uložení černou plastovou zacvakávací šachtu, což velmi oceňuji.
Zajímavá je i masívní firemní kobylka. Ta umožňuje nejen štelování výšky strun a jejich ladění, ale i jejich rozteč. Štelování oktáv je ovšem problematické. Je-li potřeba seřídit ladění oktáv, je nutné nejdříve povolit strunu, pak povolit kotvící imbusový šroubek, dále pohnout kamenem požadovaným směrem, pak zpět utáhnout kotvící šroubek, naladit strunu, zkontrolovat ladění oktáv a pak případně vše opakovat. Prostě oproti klasickému řešení polohovým šroubem je toto děsný opruz, ale zase naštěstí toto člověk nedělá každý den.
Zvuk
Zvuk díky použitém snímači a jeho umístění není příliš podobný zvuku klasického Precisionu, ale myslím, že to vůbec nebylo cílem konstruktérů tohoto nástroje. Zvuk i v pasívním režimu je plný, hutný, středobasový, vrčivý, má spíš modernější charakter.
Jako druhý uvedu příklad zvuku s použitím aktivní elektroniky, s basy ve střední poloze, ale se zcela staženými výškami, jelikož toto je nečekaně zvuk odpovídající původnímu pasívnímu zapojení. Aktivní režim při tomto nastavení má nepatrně silnější signál než původní pasívní zapojení, ale charakter zůstává zachován.
S nastavením korekcí na střed, tedy do aretované polohy, ve zvuku hodně přibude výšek, dalo by se říct, že zvuk je tzv. "na steroidech".
Tento charakter se ještě více zdůrazní při dalším přidáním basů a výšek, zde zhruba na polovinu rozsahu.
Pro zajímavost ještě ne příliš použitelný stav při nastavení basů a výšek naplno. Hlavně u výšek v poloze naplno radikálně vzroste šum, ovšem stačí jen malinko cuknout potenciometrem z maxima a šum okamžitě zmizí. Důvodem může být to, že ke konci dráhy bude pravděpodobně vyšší strmost. Vyšší strmost je i u potenciometru basů, čili k nejvyššímu nárůstu taky dojde v posledních cca deseti procentech dráhy. Každopádně tento zvuk "všechno naplno" už mi přijde dost chemický, zvlášť přes aparát.
Následuje ukázka slapu při pasívním zapojení.
A ještě ukázka slapu při aktivním zapojení, kdy basy byly přidány naplno a výšky ponechány ve střední aretované poloze. Toto je pro mě rozhodně líbivější a použitelnější zvuk.
K ukázkám řeknu, že použité struny jsou dva a půl měsíce poměrně intenzívně hrané niklové struny D'Addario a hlavně struna E není již v moc dobré kondici, spíš už je docela tupá, nicméně tuto skutečnost celkem slušně zachraňuje zařazení aktivní elektroniky. Ukázky jsou nahrané rovnou do zvukovky, pouze normalizované a jinak ponechané bez jakýchkoli úprav. Přes aparát zní basa výborně, čitelně, další snímač ani není potřeba.
Hodnocení
Celkové zpracování baskytary je vynikající a doplněné výborným zvukem. Příjemný vzhled je podtržen použitými kvalitními materiály a elektronikou, stejně tak dobrou seřiditelností včetně možnosti dosažení příjemně nízkého dohmatu. Díky aktivní elektronice i při použitém snímači není nemyslitelné hraní slapovou technikou. K elektronice bych měl asi jen jedinou výtku, kdy není možné naladit zvuk jako při stažení klasické tónové clony. Potenciometr výšek totiž i při jeho úplném stažení poskytuje prakticky stejné množství výšek jako při pasívním zapojení a není tedy jak provést jejich další stažení. Jinak v uvedené cenové kategorii je to opravdu velmi povedený nástroj, kterým si rozhodně ostudu neuděláte jak po vzhledové, tak zvukové stránce. Trochu škoda toho přepadávání na hlavu a malinko komplikované kobylky.
Videa
Našel jsem pro doplnění i nějaká, řekl bych reprezentativní, videa s tímto modelem:
http://www.youtube.com/watch?v=oifP6jTneg8
http://www.youtube.com/watch?v=g0-S2V7ro-U
http://www.youtube.com/watch?v=ib0zWFx1Dw4