Téma: Dimavery JB-302
Dimavery JB-302
Popis
Kamarád si na Aukru koupil další basičku a opět jsem ji obdržel na seřízení a otestování. Jedná se o čtyřstrunnou pasívní baskytaru typu Jazz Bass od firmy Dimavery, která se zaměřuje takřka výhradně na nejlevnější třídu nástrojů. I tento nástroj je ze zmíněné kategorie. Nový model JB-302 stojí okolo čtyř tisíc.
Tělo z lípy kryje černý lesklý lak. Při určitém úhlu pohledu je vidět, že přední a zadní plocha těla není souvislá, ale vyskytují se na ní podlouhlé přechody v laku, jak zřejmě není tělo pod lakem dostatečně precizně opracováno. Tuto nedokonalost v této cenové kategorii celkem blahosklonně přehlížím.
Ač je to basa typu Jazz Bass, javorový krk s palisandrovým hmatníkem má na ořechu (nultém pražci) šířku 42 mm místo obvyklých 38,1 mm. Předchozí majitel (bastlíř) nalakoval krk i s hlavou lesklým černým lakem pravděpodobně ve spreji. Vrstva laku byla tenká a velmi snadno odloupnutelná, prostě diletantství. Po dohodě s kamarádem jsem krk kompletně obrousil, a nemaje kvalitní lak, ani chuť se do lakování pouštět, jsem krk i s hlavou obdařil ochranou pomocí vosku. Kupodivu byl na hmatník použit pořádný kus moc hezkého palisandru. Krk má 21 pražců, přístup k výztuze krku je na hlavě.
Ořech, tedy nultý pražec byl z bílého plastu, přičemž nějaký matla zřejmě již ve výrobě propiloval zářez struny D moc hluboko, takže prázdná hraná struna D prakticky při jakékoli výšce dohmatu drnčela o první pražec. Původní ořech jsem tedy nahradil novým černým.
Hlava nástroje má celkem tradiční tvar a opět se zde projevila nepečlivost při výrobě. Rovina hlavy není totiž rovnoběžná s rovinou hmatníku, ale je nepatrně sklopená na opačnou stranu, než se dělá u typů nástrojů se skloněnou hlavou. Díky tomu prochází struna A ořechem téměř bez zalomení a drnčí a to i při jejím správném navinutí na trnu odshora dolů. Toto jsem vyřešil přidáním malého srážeče "Roller T String Retainer" na struny E a A. Stejným srážečem jsem pak nahradil i původní talířkový srážeč pro struny D a G.
Mechaniky jsou otevřené, mají plynulý chod a ladění drží. Ovšem o kvalitě materiálu si iluze nedělám, už teď je vidět vrypy od strun do navíjecích trnů. Navíjecí trny mají velké průměry, což mám rád. Zmiňovaný bastlíř zřejmě vůbec netušil, že se vodící pouzdra mechanik dají z otvorů v hlavě vyrazit, takže nalakoval hlavu kompletně i s nimi. Nicméně černý lak jsem na těchto pouzdrech nakonec nechal, vypadá to na černé base v kombinací s chromem velice dobře.
Krk je přišroubován k tělu čtyřmi vruty přes chromovanou destičku usazenou ještě v černém plastovém rámečku. Usazení krku nyní není co vytknout, protože jsem celou kapsu v těle vybrousil do hladké roviny
Kobylka je z ohnutého plechu a není evidentně z moc kvalitního materiálu. Matla ve fabrice namontoval kobylku zhruba o centimetr blíž ke krku než by měla být, ale kameny už nikdo pořádně neposunul (aby ladily oktávy), až já, takže je vidět jak se stavěcí červíky kamenů provrtaly skrz chrom do materiálu plechu kobylky. Podle barvy to vypadá na měď, mosaz by asi byla víc žlutá, tohle je na první pohled stejná červená jako měď.
Snímače jsou klasické černé s viditelnými pólovými nástavci, prostě typ Jazz Bass.
Elektronika je pasívní v klasické kombinaci hlasitost – hlasitost – tónová clona. Kloboučky potenciometrů jsou plastové ala Fender Jazz Bass, jsou nasunuté na trn potenciometru typu tisícihran, nikoli zajištěné červíkem.
Baskytara váží 4,2 kg a i přes masívní krk přepadává na hlavu jen opravdu nepatrně a na širokém popruhu si toho skoro ani nevšimnete.
Zvuk
Zvuk mě velmi příjemně překvapil. V takový vrčák jsem ani nedoufal. Zvuk je opravdu to, co mi nahrazuje výše zmiňované nedostatky. Změnou poměru hlasitosti jednotlivých snímačů lze dosáhnout spousty barev zvuku a baskytara i dobře reaguje na dynamiku hry.
Na baskytaru jsem natáhl úplně nové struny Warwick Red Label Nickel v tloušťkách .040-.060-.080-.100. Ukázky jsou nahrány rovnou do zvukovky s plně otevřenou tónovou clonou.
Oba snímače
Snímač u krku
Snímač u kobylky
Slap 1
Slap 2
Hodnocení
Vyzdvihl bych v dané třídě nečekaně dobrý zvuk, který vyváží nedokonalosti zpracování. Nástroj je celkem dobře seřiditelný a umožňuje pohodlnou hru.