MULTITRACKERY:
Pod Win je určitě potřeba vyzkoušet CUBASE nebo NUENDO os Steinberga, dále Cakewalk a jejich SONARy. Zejména těmhle dvěma konkuruje SAMPLITUDE a na CPU nenáročný a mrňavý REAPER. U kolegů na MAC OS je jasně nejlepší LOGIC. PRO TOOLS je kapitola sama pro sebe.
SEKVENCERY, MIDI editace...:
Stejné jako Multitrackery (každej ho má v sobě), přidal bych sem FL STUDIO FRUITY LOOPS od Image Line, které hojně používám a jež ve své 8 XXL verzi nabízí obrovské možnosti.
Práce s MIDI je v elektronické ale i jiné hudbě nevyhnutelná (pro toho, kdo z kláves netočí přímo do WAVu). Pro začátečníky by mohla být cená rada týkající se kvantizace (quantize...). Je to jakýsi algoritmus, který dle zvolené šablony upravuje velocity midi not (dynamiku) a tím dosahuje "polidštění". Hodí se zejména pro rytmické patterny.
ZVUKY...:
"Zvuky" je potřeba rozlišit na samply (loopy) a instrumenty...
Samlů je mnoho druhů, některé jsou určeny výhradně pro použití v hostitelském softu (KONTAKT, GIGA, AKAI, ACID...), jiné nemají uzavřenou strukturu (WAV). Samply obecně jsou ale velmi omezené (hlavně pro melodické nástroje - nebudu rozebírat proč (jeden př. za všechny - máte sampl basy "C" a vaše linka je třeba "C - Dis - F - E - C". Céčko bude OK, ale další tóny jsou tvořené pitchshiftingem a samozřejmě ztrácí na kvalitě a přirozeném zvuku...
Proto je běžněší a zvukově kvalitnější používat virtuální instrumenty (sw, který má svou banky a obsahuje vlastní multisamply). Každý multisampl obsahuje většinou sampl každého tónu nebo alespoň některých základních tónů a navíc i další funkce a vychytávky které běžný sampler třeba nemá... Bohatě stačí třeba Hypersonic od Steinberga a máte škálu nepřeberného množství zvuků od bicích, přes elektro a ethno instrumenty až po atmosferické pady, basy, kytary a perkuse...
EFEKTY:
Neméně důležité jsou i efekty a samotný routing efektů, které nám pomáhájí dosáhnout optimálního zvuku.
TVORBA NAHRÁVKY:
Zde bych zmínil maximálně 3 fáze nahrávky - RECORDING - MIXING - MASTERING. Každá z těhto fází vyžaduje trochu jiné efekty nebo jejich zapojení a trochu jiný přístup.
Základní chybou Fáze 1 je fráze "teď to zní blbě, ono se to pak nějak pořeší" - největší nesmysl. Nejlepší variantou je zachytit zvuk tak, aby se nemusel dál nijak zvlášť upravovat.
Fáze 1 je také zpravidla jediná, kterou můžete přímo ovlivnit jako muzikanti, protože je o aranži. Špatnou aranž nahrávky sebelepší mix nevyřeší.
Fáze 2 a 3 jsou velice zdlouhavé a složité a odkazuji na odboprnou literaturu nebo někam na WWW.
Kimi9