Téma: Darkglass Microtubes X Ultra
Darkglass Microtubes X Ultra
Rok výroby: 2021
Země původu: Finsko
Cena: 10.900 Kč
Úvod
Po odeznění počátečního nadšení jsem neustále laboroval s nastavením mého preampu Darkglass Alpha·Omega Ultra. Nejprve jsem lovil vzorky impuzních odezev (IR), ale tak to je normální, tím si musí projít každý, kdo takovou možnost má, ale hlavně jsem řešil zkreslení. Sice Alpha·Omega Ultra prakticky netrpí typickým neduhem ostatních jednodušších zkreslovadel, kterým je větší či menší potlačení basů, ale i tak jsem řešil nedostatečný základní basový nosný zvuk. Dobral jsem se k tomu, že budu potřebovat nejspíše signál zpracovávat paralelně. Řešením pro mě bylo pořízení směšovače One Control Mosquito Blender Trail, kdy jsem k efektovanému (zkreslenému) zvuku přimíchával značnou měrou i čistý signál baskytary. Zpočátku tohoto řešení jsem byl spokojen až nadšen, zvláště v čistém spektru při mixu čistého zvuku a simulace reproboxu v kombinaci s nápomocným obracečem fáze, a zvláště při živém hraní s kapelou. Jenže teď v korona pauze, kdy děláme alespoň věci online, po udělání nějakých zkušebních nahrávek do nových věcí mi vadilo, že ve zkreslených pasážích slyším až moc čistou basu a to zkreslení jakoby na pozadí. Zkoušel jsem měnit různě poměry zkresleného a čistého zvuku, jak směšovačem One Control, tak ovladačem Blend na Darkglass Alpha·Omega Ultra, ale nedobral jsem se úplně nadšeného výsledku, vždy jen jakéhosi kompromisu, se kterým jsem se ale nehodlal smířit. Navíc mi do toho totálně hodila vidle kapela KXM, kterou jsem si v poslední době oblíbil, a s ní i basák jménem dUg Pinnick, a tedy i jeho zvuk.
https://www.youtube.com/watch?v=cD40-CJljas
Takže jsem se logicky začal pídit po tom, co používá a jak to dělá. Nemohl jsem nenarazit na jeho signature preamp od Tech 21: https://www.tech21nyc.com/products/sansamp/dp3x/
Tady o něm krásně povídá a ukazuje, co to umí:
https://www.youtube.com/watch?v=C52rkgLrcYU
A z tohohle zvuku (i s přihlédnutím k použité 12tistrunné baskytaře) jsem si vysloveně cvrnknul do textilu, ale se stávajícím vybavením jsem se k němu nebyl schopen ani přiblížit:
https://www.youtube.com/watch?v=OBu_0NFpR5w
Nejpozději teď si asi říkáte, že Adamovi už vážně jeblo, páč evidentně dělá recenzi na něco úplně jiného, než je v nadpisu. Přiznávám, že to tak může působit. Ne, recenze bude opravdu na Darkglass Microtubes X Ultra. Takže proč jsem si koupil ten, a ne Tech 21 dUg Pinnick DP-3X? Hlavní důvody jsou celkem čtyři. Za prvé: nemám moc rád signature věci, ač v tomto případě bych to klidně zkousnul. Za druhé: nevešlo by se mi to do stávajícího pedalboardu a o novém jsem neuvažoval. Za třetí: díky tomu, že nepoužívám aparát, jedu jen přes in-ear, tak bych rád využil simulace aparátů, což DP-3X neumožňuje. Za čtvrté: nedobrá zkušenost s podobným zařízením, preampem Tech 21 Bass Fly Rig - EDIT: což se satanužel ukázalo i u DP-3X.
Chci takový a makový zvuk, a přitom nechci zařízení, které to umí? Jak jsem tedy došel k předmětu této recenze? Jednoduše. Zjistil jsem, že preamp Tech 21 dUg DP-3X pracuje tak, že komprimuje basové frekvenční spektrum a zkresluje pouze vyšší frekvence. Aha, to přeci dělá i Darkglass Microtubes X, který už nějaký ten pátek znám! Nepořídil jsem si ho doposavad hlavně z toho důvodu, že spatřil světlo světa jen krátkou dobu po tom, co jsem si právě koupil zmiňovaný drahý Darkglass Alpha·Omega Ultra, takže se mi to nechtělo měnit za podobně funkční a opět drahé zařízení. Měl jsem to udělat i přes značnou finanční ztrátu. Abyste mi rozuměli, Darkglass Alpha·Omega Ultra není vůbec špatný, je to skvělý preamp se skvělým zkreslením, ale to zkreslení je jiného charakteru, než já hledám. U Alphy·Omegy prostě zkreslení zasahuje celé frekvenční spektrum, což mi úplně nevyhovuje, požaduju pevné basy, rychlý nástup tónu, a zkreslení spíš nakřáplého charakteru než vysloveně pilu. Navíc mě zlákalo i to, že Microtubes X Ultra má dva funkční módy, kdy v jednom používá plnou kompresi, tedy ne jen na basovou složku, což by mě ve finále mohlo zbavit jedné krabičky z pedalboardu, ale o tom až více v samotné recenzi níže. Další lákavou věcí byla samozřejmě shodná velikost s doposavad používaným Darkglass Alpha·Omega Ultra, tedy žádná komplikovaná přestavba pedalboardu, jen jednoduše vyměnit kus za kus. Nakonec to tak bohužel bezproblémové vůbec nebylo, ale konec dobrý, všechno dobré.
Popis, parametry, konstrukce
Jedná se o předzesilovač s funkcí zkreslení, vestavěným DI boxem a IR simulací aparátů. Šasi zařízení tvoří (nejspíše) hliníkový odlitek o vnějších rozměrech 125×96×57 mm. Matovaná lehce metalická krycí barva je na rozdíl od modro-černé Alphy·Omegy stříbřitě šedá, opět velice elegantní, stejně jako u sestřičky.
Ovládací prvky si nechám na později, začnu vstupy a výstupy. Ty jsou převážně na zadní straně krabičky.
Velkými jackovými zásuvkami je reprezentován nástrojový vstup INPUT a výstup OUTPUT třeba do aparátu. Malé stereo jacky jsou pak vstup na audio přehrávač AUX IN a výstup na sluchátka označený jejich symbolem. Mimochodem AUX-IN první verze Alphy·Omegy neměla, ale vůbec mi to nevadilo, a ani nynější přítomnost mě nijak neuvádí v extázi, stejně to nehodlám používat. Uprostřed je zásuvka na 9V zdroj. Baterií se preamp napájet nedá, výrobce uvádí ekologické důvody, proč toto neumožňuje. Mně to nevadí, stejně bych možnost napájení baterií nikdy nevyužil. A možná ze stejných ekologických důvodů není dodáván ani napájecí adaptér (opět bych jej nevyužil).
Mimochodem, výrobce uvádí, že zdroj by měl poskytovat minimálně 200 mA, což mě překvapilo, protože Alpha·Omega Ultra se spokojila se 110 mA. Podle mě výrobce schválně přehání, sychruje se, podobně jako firma Line 6 u krabičky HX Stomp uvádí nesmyslný požadavek na 3 A, přitom bylo testy ověřeno, že si za žádné situace nevezme víc než 900 mA, tedy méně než třetinu požadovaného. Než jsem zjistil, že chce tolik, tak mi i Microtubes X Ultra spolehlivě fungoval na daleko méně proudu, jelikož moje výstupy z multizdroje Palmer PWT08 mají poskytovat jen 150 mA, přičemž jsem z nich ještě něco ukradl přijímačem nástrojové vysílačky Boss WL-60, který si z nich měl vzít 70 mA (a zase kdoví jestli), a ze kterého jsem díky odbočení teprve vyvedl napájení do Xka. Takže klidně to Xko mohlo jet i pod polovinou proudu, co udává výrobce, a nic se nedělo. Pro klid duše jsem ale pořídil speciální napájecí Y kabel jako slučovač proudu, a obětoval tak zásuvku na multizdroji navíc, takže mám teď ještě dostatečnou proudovou rezervu.
Na pravém boku je micro USB zásuvka na připojení k počítači, taky už tam mohlo být USB-C, ale nevadí. V balení kupodivu patřičný USB kabel je přítomen. Zamačkávací tlačítko GROUND LIFT odpojuje zem.
Na levém boku je symetrický XLR výstup DIRECT OUTPUT. Zamačkávací tlačítko CAB SIM zapíná do tohoto výstupu simulaci aparátu. Ano, jen do tohoto výstupu. Na výše zmíněném nástrojovém jackovém výstupu OUTPUT simulace není aktivní nikdy, naopak na sluchátkovém výstupu vždy, a vypnout se nedá.
Spodek krabičky je hladký, já na něj nalepil protikus velcra s háčky pro přichycení do pedalboardu, ale v dodávce nechybí gumové samolepící nožičky.
A hurá na ovladače nastavení.
Pravý kovový nožní spínač u nápisu BYPASS aktivuje preamp jako takový, levý spínač DISTORTION pak aktivuje zkreslení. Při aktivaci spínače se rozsvítí přidružené LEDky i LEDky na táhlech v centrální části krabičky. Na fotkách výše jste si asi všimli, že někdy svítí červeně, někdy modře. To je podle zvoleného režimu. Výchozí je červený režim, ve kterém otočný ovladač v levém horním rohu označený jako LOW COMP je aktivní jen v režimu zkreslení, přičemž nastavuje míru komprese basů. Dlouhým stiskem spínače BYPASS se preamp přepne do modrého režimu, kdy ovladač LOW COMP funguje pořád, tedy i na čistém kanálu, a navíc nekomprimuje jen basy, ale celé frekvenční spektrum. Ovšem pozor! Po vybalení z krabice, toto není možné provést, přičemž mi mi vůbec není jasné proč. Je to jedna z vyzdvihovaných věcí, ale ve výchozím stavu je nedostupná, musí se udělat až po propojení zařízení s počítačem v softwaru Darkglass Suite v sekci DEVICE CONFIG.
Já osobně jsem to zapnul, a už to nikdy nevypnu. Proč tak odvážné tvrzení? Protože ta celospektrální komprese funguje naprosto skvěle. Kdo mě trochu znáte, tak víte, že kompresor TC Electronic SpectraComp je můj miuášek, a že na něj nedám absolutně dopustit. Nedám, ale zjistil jsem, že ho díky Xku už nepotřebuju. Respektive potřebuju, ten už nikdy neprodám, ale využiju ho v řetězci jinak. Přepínal jsem do červeného režimu se zapnutým SpectraCompem a pak do modrého režimu bez SpectraCompu, a prakticky jsem neslyšel rozdíl. Našel jsem si polohu na ovladači LOW COMP, kdy Xko komprimuje tak, jak potřebuju. Tato poloha je naprosto perfektní jak pro čistý, tak pro zkreslený kanál.
Dalším velkým otočným ovladačem je LOW LEVEL. Ten nastavuje míru zesílení basů na zkresleném kanálu. Naprosto parádní záležitost. U preampu Alpha·Omega Ultra bylo na zkresleném kanále pro posílení basů možno využít jen tlačítko GROWL, nebo se pak muselo hýbat s táhly ekvalizéru, což samozřejmě mělo vliv na čistý kanál, kde pak už těch basů třeba bylo moc. Tohle má Xko rozhodně lepší.
Ovladač HIGH LEVEL podobně nastavuje míru zesílení výšek, HIGH DRIVE pak množství na ně aplikovaného zkreslení. Zkreslení se aplikuje na frekvence výše od nastavené hodnoty na malém otočném ovladači HIGH PASS FILTER. Centrální frekvence je 500 Hz, nahoru stoupá do 1 kHZ, na opačnou stranu klesá na basových 100 Hz. U této spodní hodnoty samozřejmě jsou tedy zkreslené i nižší středy a z velké části i basy.
Podobný malý otočný ovladač je i na druhé straně krabičky. Je to LOW PASS FILTER a nastavuje frekvenci pod kterou zachovává basy, nad touto frekvencí zvuk utlumuje, což je ukázáno níže v kapitole Zvuk. Centrální frekvence je 250 Hz, nejvyšší 500 Hz, nejnižší 50 Hz.
Ve středu preampu jsou táhla ovladačů šestipásmového grafického ekvalizéru a táhlo MASTER pro celkovou hlasitost. Všechna tato táhla mají aretaci ve střední poloze, ano, dokonce i táhlo celkové hlasitosti, což mi na Alpha·Omega Ultra trochu chybělo.
Zvuk
Zkreslený zvuk je absolutní a totální masakr flexou. LPF mám nastavený cca na 200 Hz, prostě lehce cuknutý ze středu ovladače směrem dolů, naopak HPF mám někde cca na 700 Hz, tedy dost zvednutý od středu ovladače nahoru.
Dobré je, že Xko opravdu reaguje hodně na dynamiku, to mi na AOU trochu chybělo, tam ten rozdíl nebyl takový. Tady to při jemnější hře kreslí velice málo, a s přidáváním síly i víc přibývá kousavé zkreslení.
Ukázku funkce Low Pass Filtru jsem udělal postupně od nejnižších k nejvyšším frekvencím, přičemž jsem úplně stáhnul výšky ovladačem HIGH LEVEL, aby bylo slyšet to, co přesně se děje s basy.
Ukázku funkce High Pass Filtru jsem udělal s nastavenými basy jak jsem zvyklý, a opět jsem postupně zvyšoval hodnotu HPF od nejnižších k nejvyšším frekvencím. Hned na začátku můžete slyšet, že při HPF na 100 Hz zkreslení zasahuje až do basů a lehce je rozplizává, naopak u poslední ukázky to zkresluje hodně vysoké frekvence, že už zkreslení není moc slyšet, ale samozřejmě jsem ještě neměl ani HIGH LEVEL ani HIGH DRIVE vytočený naplno, to je pak peklo.
Co vám ještě dlužím, je ukázka čistého zvuku baskytary rovnou do zvukovky a pak čistý zvuk přes Xko se zapnutou simulací aparátu. Basa je Ernie Ball Music Man StingRay 5.
Co se týká simulací, na jejich volbu samozřejmě zase slouží aplikace Darkglass Suite.
Vzhled aplikace se od prvních verzí dost změnil a přibyly i funkce. Hlavně se tam objevila i spousta další aparátů, a překvapivě nejvíc těch kytarových. Ano, narazil jsem na YouTube na video, kde někdo preamp Darkglass, dokonce snad právě Microtubes X Ultra, použil i na kytaru, ale upřímně řečeno, mně by to asi ani nenapadlo. Každopádně na basu jsou pro mě ty kytarové simulace absolutně nepoužitelné. Samozřejmě stálé je tu možnost nahrát si vlastní. Mimochodem některé simulace mají kromě více volitelných mikrofonů i možnost výběru z několika poloh mikrofonu vůči reproduktoru.
Doplním ještě jednu zajímavou zvukovou ukázku. Jak jsem se v úvodu rozplýval nad zkresleným zvukem dvanáctistrunné baskytary (čtyři trojice strun, kdy vždy dvě z trojice jsou o oktávu výš), tak při spojení Xka s oktáverem s přidanou horní oktávou, je to tomu velice blízké. Oktáver jsem použil TC Electronic Sub'N'Up.
EDIT: na přání dole v diskuzi ještě jedna ukázka s "vintage" nastavením.
Hodnocení
Já jsem vysloveně nadšen. Bytelná konstrukce, vynikající zpracování a navýsost úžasný zvuk, a navrch na to skvělý full-band kompresor. Jsem strašně rád, že jsem si tento preamp pořídil, a gratuluju si k prozíravosti nekupovat si Darkglass ADAM.
Videí na YouTube je strašná spousta, ale vypíchnu jedno, které mě přesvědčilo ke koupi:
https://www.youtube.com/watch?v=fgy4FzIX2rs
A zde už nový přírůstek zasazený v pedalboardu: