1 Naposledy upravil: Aidamos (31. 08. 2022 12.06:26)

Téma: One Control Minimal Series Mosquito Blender Trail with BJF Buffer

One Control Minimal Series Mosquito Blender Trail with BJF Buffer

Rok výroby: 2020
Země původu: Švédsko
Cena: 4.500 Kč

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1eq05b3mb1vqb1qbr16el7afb894.jpg

Úvod

Už nějaký ten čas vlastním preamp Darkglass Alpha Omega Ultra (recenze) s možností simulace aparátu pomocí IR vzorků (Impulse Response), kterou jsem dlouhou dobu používal. Na zkreslený zvuk je simulace skvělá, s čistým zvukem jsem úplně spokojený nebyl, a tak jsem neustále hledal nějaké lepší impulzy (simulace). Pak jsem díky svému znechucení simulaci na krátkou dobu úplně opustil, vypnul ji a nepoužíval, z čistým zvukem jsem byl spokojen, ale s tím zkresleným jsem pořád laboroval. Píšu o tom i v tématu o impulsních odezvách, kde i nakonec uvádím, že jsem se k simulaci aparátu zase vrátil, protože jsem konečně objevil použitelný vzorek, ale i tak to bylo stále o určitém kompromisu, takže červíček nadále hlodal, jak se říká.

Řešili jsme tu někde na fóru, že je zkrátka nejlepší použít paralelní zpracování signálu, tedy ke zkreslenému zvuku přimíchávat jako podklad i čistý zvuk, jelikož zvláště základní zkreslovací krabičky zpravidla žerou basy. V tomto případě je i ovladač BLEND na Darkglass Alpha Omega Ultra a podobných zařízeních nedostatečný, protože sice míchá poměr čistého a zkresleného signálu, ale i ten čistý signál je postižen problematickou simulací, jak jsem uvedl výše. Zachtělo se mi tedy k čistému i zkreslenému zvuku se simulací namíchat opravdu čistý signál nástroje prost jakékoli simulace.

Správnost cesty jsem si nejdříve ověřil v nahrávacím DAW softwaru, kde jsem současně nahrál baskytaru do dvou stop, jednu nechal bez zásahů, na druhou stopu pověsil simulaci aparátu a míchal si vzájemné poměry. Zalíbilo se mi to natolik, že jsem začal hledat hardwarové řešení. Jednou z cest bylo prodat preamp a všechny efekty a pořídit nějaký dospělý multiefekt, kdy jsem chvíli uvažoval o novém Boss GT-1000CORE. Vydal jsem se však (zatím) cestou doplnění pedalboardu o další krabičku poskytující tuto funkci.

V úvahu přicházel Boss Line Selector LS-2, který jsem už kdysi vlastnil (recenze), ač jsem na něm používal jinou jeho funkci, kdy jsem ho používal k přepínání mezi dvěma nástroji. Chtěl jsem se mu však díky jeho velikosti vyhnout, oblíbil jsem si v poslední době mini formáty pedálů. Naštěstí mi zdejší uživatel Popeze poradil předmět této recenze, takže bylo rozhodnuto, ač cena byla oproti Bossu téměř dvojnásobná. Díky, kolego!

Popis, parametry, konstrukce

Dalo by se říct, že se jedná se o aktivní efektovou smyčku ve formátu mini pedálu, kdy lze zvolit hlasitost průchozího signálu a signálu proběhlého efektovou smyčkou. K této základní funkci se přidružilo několik dalších dodatečných a hlavně užitečných funkcionalit. Za firmou One Control stojí Björn Juhl, který pedály vyrábí už od roku 2000. Tato krabička konkrétně patří do série kompaktních zařízení Minimal.

Tělo pedálu je tvořeno kovovým odlitkem opatřeným černým matným lakem s bílými popisky. Kovový je i spínač a stejně tak i kloboučky potenciometrů. Levý potenciometr označený DRY ovládá hlasitost čistého/vstupního signálu, pravý popsaný jako WET pak hlasitost jdoucí efektovou smyčkou. Mezi ovladači hlasitostí je červená LEDka indikující aktivní efektovou smyčku.

Na pravém boku je vstup pro nástroj s nápisem INPUT a také výstup SEND do efektové smyčky. Dále je na pravém boku přepínač BJF BUFFER zapínající buffer, který slouží jako vyrovnávač úbytku výšek při použití dlouhého a/nebo nekvalitního kabelu s vysokou kapacitou. Ač mám špičkový buffer v ladičce, zapnul jsem i tento, a měl jsem pocit, že opravdu množství výšek ve zvuku nepatrně vzrostlo.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1eq05b3mb1q9436l1a451a6ba9b6.jpg

Na levém boku pedálku je pak výstup s logickým nápisem OUTPUT a návratový vstup RETURN z efektové smyčky.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1eq05b3mb1ajb19lqdaiunb1lk37.jpg

Mimochodem toto řešení je při úvaze použití čistě efektové smyčky lepší než na konkurenčním Boss LS-2, který má výstup do a vstup z efektové smyčky obráceně, dochází tedy u něj k nutnému křížení kabelů, zde se toto neděje. Ale na druhou stranu je to i u Bosse logické, protože jak je multifunkční, tak vstupy RETURN slouží i pro připojení nástrojů, jsou pak oba z jedné strany, stejně tak na výstupy SEND je možné připojit dva aparáty, a opět jsou tak vedle sebe.

V čele krabičky je zdířka na 9V napájecí zdroj, baterií krabičku krmit nelze. Krabička má nízký odběr pouhých 12 mA.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1eq05b3mc1hvb1m7o9eeu82s78.jpg

Na horní straně jsou ještě dva důležité přepínače. Ten označený záhadným nápisem TRAIL způsobuje to, že efektová smyčka je aktivní i ve vypnutém stavu. Možná se ptáte k čemu to jako je. Hlavně při použití efektů jako je delay nebo reverb. Při sešlápnutí spínače tak nedojde okamžitě k nepřirozenému zastavení efektovaného zvuku, ale efekt má šanci doznít.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1eq05b3mb5m01vvl19vr28t6855.jpg

Přepínač u nápisu PHASE obrací fázi efektovaného signálu, tedy převrací svisle kolem osy amplitudu signálu. Toto je naprosto klíčová záležitost. Při míchání původního a efektovaného signálu na výstupu dochází přirozeně k sčítání a odčítání částí amplitud, čímž se výrazně mění i charakter zvuku. Tímto přepínačem pak lze tento výsledný charakter ovlivnit.

Spodek krabičky je prost jakýchkoli výstupků, je tedy bezproblémové na něj nalepit velcro s háčky a přichytit do pedalboardu. Jinak je v papírové obalové krabičce k dispozici čtveřice gumových samolepících nožiček.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1eq05b3mct7o11e61ocg18fj1j2e9.jpg

Zvuk

Až na míchání čistého a efektovaného signálu zařízení nijak zvuk v zásadě neovlivňuje. Buffer vyrovná úbytek výšek, obraceč fáze upraví dle potřeby charakter. Ale udělal jsem ukázky abych prezentoval chování tohoto systému. Do efektové smyčky jsem dle zamýšleného účelu použití této krabičky samozřejmě zapojil pouze preamp Darkglass Alpha Omega Ultra. Vstupní signál byl dále ovlivněn předřazeným kompresorem TC Electronic SpectraComp (recenze) a nastavením korekcí na baskytaře Ernie Ball Music Man StingRay 5 (recenze).

Takto zní čistý zvuk baskytary jen prohnaný kompresorem. Není to vůbec špatné, ale něco tomu chybí. Trochu špíny a prostoru. Toto je zvuk samotné simulace aparátu. Jedná se o simulaci boxu Ampeg SVT-810, tedy lednice 8×10". To už má značný charakter, tlak, trochu toho prostoru, příjemný měkký sametový sound, ale zase něco chybí. Zvuk je trochu zastřený, postrádá výšky. Toto je charakteristické téměř pro všechny simulace, a že jsem jich zkusil už asi stovku. Dost často jsou udělány sejmutím pouze hlavního reproduktoru boxu, chybí tam vliv horny, má-li ji box. Pravda Ampeg SVT-810 žádnou hornu opravdu nemá. Na prstové hraní je to v pohodě, ale na slap to už moc není. No a konečně kombinace čistého zvuku a simulace. Za mě tedy naprostá paráda, nic tomu nechybí. Má to tlak, máto charakter, má to prostor, má to dostatek vyšších středů i výšek. Podobně zní kombinace čistého zvuku a simulace s otočením fáze. Určitě slyšíte výraznou změnu charakteru zvuku oproti předchozí ukázce. Jak jsem psal výše, ve výsledném mixu obou zvuků se sečetly a odečetly jiné složky. Líbí se mi oba zvuky, víc ten první. Ale u jiných simulací jsem byl spokojen právě až po otočení fáze, takže tento ovladač je rozhodně klíčovým prvkem této krabičky.

Podobně se chová i zkreslení. Takto zní samotná simulace aparátu se zkreslením. Už jen samotný preamp Darkglass Alpha Omega Ultra zní se zkreslením skvěle. Když se udělá kombinace čistého zvuku a zkreslení se simulací aparátu, nosný základní tón zůstává stále konkrétní, to samé s obrácenou fází.Zvláště v kapelním vyznění toto určitě oceníte.

Ukázka na struně H opět ukazuje vliv otočení fáze.

Hodnocení

Rozhodně jedna z krabiček "must have", cokoli tradičního bez ní je podle mě polovičaté řešení. Bavíme se samozřejmě o krabičkovém stylu. V rámci moderních multiefektů s digitálním softwarovým zázemím je paralelní zpracování (tzv. routování) samozřejmostí, pak toto zařízení samozřejmě odpadá. Zpracování je perfektní, jedinou věc bych vytknul, a to umístění nožního spínače blízko hrany. Kdybych chtěl umístit krabičku do první řady svého pedalboardu, měl bych trochu problém, jelikož krabičky dávám až ke stěně a používám kloboučky Mooer. U této krabičky pak ten vršek přečuhuje až za hranu. Nicméně mám Musquito až ve druhé řadě a navíc na něj ani nehodlám šlapat, zůstane stále zapnutý, takže je to pro mě v zásadě nepodstatné. Vyzdvihnu naopak buffer a hlavně přepínač fáze, opět opakuji, že se jedná o klíčovou součást krabičky. Zvuk nešumí, ovladače chodí příjemně ztuha, takže si do nich jen tak nechtěně nedrbnete. Cena je poměrně vysoká, ale nelituji ani koruny.

A ještě reálné fotografie:

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1f4m5sfnpp1r1u6n1b151bbt1hpr3.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1f4m5sfnpi391eu7qnc11oi4q14.jpg

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1eq07bclpafnmetdpk3ps4913.jpg

Oficiální stránky: https://one-control.com/products/minimal-series-mosquito-blender-trail-with-bjf-buffer

Poznámka

Když už zmiňuji svůj preamp Darkglass Alpha Omega Ultra, tak firma Darkglass v minulých dnech uvedla nové zařízení s názvem ADAM, které hlavní funkci této krabičky má (konečně!) vestavěnou.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1eq05b3mbqt1u8r8g41hab95h3.jpg

To by se mi líbilo mít krabičku s mým jménem smile Tak třeba časem někdy...

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků: