Téma: Lakland 44-64 Bob Glaub
Lakland 44-64 Bob Glaub
Země původu: U.S.A.
Cena nového kusu např. na BassCentral je 3200 $
1) Model z roku 2006 - psáno 16. 1. 2015
Popis, konstrukce, parametry
Jedná se o baskytaru typu Precision, jejíž verze firmy Fender ze šedesátých let stála předlohou právě tomuto signovanému kousku pro Boba Glauba. Tělo je z olše v neprůhledném smetanovém lesklém laku, který hezky doplňuje pickgurd z eloxovaného hliníku v provedení Anodized Gold.
Šroubovaný javorový krk je proveden v řezu typu Quarter-Sawn (vysvětlení) s ceněným brazilským palisandrem na hmatníku, který zdobí očkovaným javorem vykládané kulaté polohové značky, na jeho ploše i na jeho boku. Šířka krku činí 44,45 mm a ne každému tento velký rozměr asi bude vyhovovat. Šířka krku mě osobně problém nedělá, ale vadí mi profil velmi mělkého C, krk je na můj vkus moc plochý. Srovnal bych jej s krkem baskytary Fender Precision Bass z roku 1961, který vlastní jak jinak než Daviďák, a který o něm napsal velmi poutavou recenzi. Zmiňované použití předlohy se tedy potvrzuje.
Ladící mechaniky jsou od firmy Hipshot a jsou reverzní, tedy mají opačný směr otáčení než je dnes obvyklé na drtivé většině baskytar.
Výztuha krku je přístupná v jeho patce. Můžete si na fotce všimnout, že není moc místa mezi strunami a pickguardem, což ne každému musí vyhovovat na hraní slapem, ovšem někdo to tak vysloveně vyžaduje, že Tome? Nicméně u typu baskytary Precision se pravděpodobně o častém hraní touto technikou snad ani neuvažuje.
Kobylka je obvyklá charakteristická oválná s logem Lakland a s drážkami krajních červíků pro stranovou fixaci, kterážto navíc umožňuje protažení strun skrz tělo. Baskytara je osazena děleným snímačem snažícím se opět přiblížit zvuku Precisionu šedesátých let, což se myslím velmi podařilo, jak si můžete poslechnout níže ve zvukových ukázkách. Elektronika je pasívní v klasickém provedení hlasitost doplněná tónovou clonou.
Zpracování je perfektní, jak je ostatně u Laklandu nebojím se říci pravidlem. Basa váží pouhých 3,8 kg a na popruhu se mírně převažuje, prostě padá trochu na hlavu jako i naprostá většina baskytar Precision od firmy Fender, se kterými jsem se měl možnost prožít osobní zkušenost.
Zvuk
Zvuk je opravdu typický Precision, to se Laklandu povedlo řekl bych dokonale, a není k tomu asi potřeba nic dodávat, další už budou vypovídat následující nahrávky, které si můžete i porovnat se zde již zmiňovanou originální baskytarou Fender Precision Bass z roku 1961, ke které jsem taky něco napsal a nahrál ukázky ZDE.
Následující ukázky jsou nahrány rovnou do zvukovky, jednotlivé nahrávky jsou normalizovány. Tónová clona plně otevřená. Použité struny jsou nějaké klasické roundwoudy z ocelovým opředením.
Hráno mezi krkem a snímačem
Hráno nad snímačem
Hráno mezi snímačem a kobylkou
Hráno slapem
Jestli jste si porovnali ukázky s nahrávkami odkazovaného předlohového nástroje, nemohli jste si nepovšimnout blízké zvukové podobnosti i přes skutečnost, že odkazovaná baskytara byla opatřena hlazenými strunami.
Hodnocení
Nástroj je perfektně zpracovaný, záměr přiblížit vzhledem, pocitově i zvukově 50 let staré předloze se vydařil. Ovšem když pominu to, že se jedná o signovaný nástroj přímo dle požadavků jmenovaného Boba Glauba, tak trochu přemýšlím, jaká je cílová skupina tohoto nástroje. Kdo chce Fender, koupí si spíš asi Fender, včetně toho, že může sáhnout například přímo po modelu Fender American Vintage '63 Precision Bass. Samozřejmě onou cílovou skupinou může být někdo, kdo vyžaduje prémiové zpracování (neříkám, že to Fender nemá), plus nějaké luxusní prvky třeba v podobě javorových orientačních značek nebo brazilského palisandru na hmatníku, nemluvě o hliníkovém pickuardu, a navíc je ochoten si za toto všechno připlatit nemalou částku, čímž vůbec nechci naznačovat, že by se jednalo o nástroj pro snoby, na to tu jsou jiné značky. Já osobně bych dal v tomto případě asi přednost tomu Fenderu.
Poznámky
Stránky současného modelu jsou zde: http://www.lakland.com/44-64.htm
Galerie Daviďákových podzimních velmi podařených fotek je zde: http://gdavidak.rajce.idnes.cz/Lakland_US_Bob_Glaub/
2) Model z roku 2005 - psáno 20. 11. 2017
Popis
Další kousek z Daviďákovy stáje. Tentokrát o rok starší než předcházející výše popisovaný kus a navíc s tělem z bahenního jasanu krytého transparentním smetanovým lakem v lesku. Pickguard je v provedení brown shell a podle mě k base krásně sedí. Snímač je od firmy Lindy Fralin.
Mechaniky jsou opět reverzní Hipshot.
Krk má opět značnou šířku 44,45 mm a mělký profil. Jsem zvyklý na krk ala násada od krumpáče, který mi sedí líp do ruky, ale celkem jsem se i s tímto až překvapivě rychle sžil. Je tedy pravda, že rozteče strun pro levou ruku jsou výrazně větší, než na co jsem v poslední době zvyklý. Mám stejně široký krk, zato ale na něm pět strun. Hmatník je opět výstavní kus brazilského palisandru s orientačními značkami z očkovaného javoru. Pražce jsou nízké a dohmat je rovněž možno nastavit na velice nízký a to bez drnčení. Paráda! Takhle nízký bezproblémový dohmat se hned tak nevidí.
Baskytara váží 3,9 kg a na popruhu malinko přepadává na hlavu, ale není to nějak obtěžující, skoro o tom nevím, vzal bych to na milost, a to jsem v tomto ohledu dosti nesmlouvavý.
Zvuk
Na baskytaře jsou nataženy hlazené struny Ernie Ball Slinky Cobalt Flatwound 2814 ve výborném stavu (klasicky samozřejmě tupější Áčko, viz recenze). Zvuk je neuvěřitelný. Jedním slovem neuvěřitelný. Prostě neuvěřitelně skvělý. Alespoň pro mé uši. Už jen když jsem si doma basu prohnal VéTéčkem (recenze) do sluchátek, nevěřil jsem svým uším a basu jsem z ruky nepustil snad dvě hodiny, což se mi nestává. Strašlivě mě bavila. I na slap. Naprosto dokonalý zvuk jasanového Precisionu, který tak miluju. Perfektní struna E. Pojďme na ukázky. Ty jsou vyvedeny rovnou do zvukové karty a ponechány bez jakýchkoli dodatečných zásahů, jen normalizovány.
Nejprve "povinné" nahrávky.
Hráno mezi krkem a snímačem
Hráno nad snímačem
Hráno mezi snímačem a kobylkou
Bonusová ukázka hraná ve stejném pořadí poloh jako výše.
Neodolal jsem a nahrál jsem pro lepší představu i ukázku prohnanou kompresorem a VéTéčkem, protože předchozí nahrávky nejsou zrovna reprezentativním vzorkem toho, jak baskytara hraje přes aparát. Na konci jsou ještě dva vzorky slapem.
Hodnocení
Za mě nejlepší basa typu Precision, jakou jsem měl možnost zkusit, a že jsem jich díky Daviďákovi už měl pěknou řádku exkluzivních kousků. Tenhle je pro mě naprostý top. Perfektní zpracování, skvělý zvuk, báječná hratelnost, bezproblémové seřízení. Konkrétně tento kus s těmito strunami je značně agresívní, výtečně na něm zní zkreslení. Díky nízkému dohmatu (dosažitelného bez drnčení) nádherně křoupe, když se za struny trochu vezme. Steve Harris z Iron Maiden by byl jistě nadšen. Na druhou stranu lze zvuk umravnit zařazením tónové clony, případně jinými strunami, ale mám za to, že by to byla snad až příliš velká škoda. Ta basa je prostě zlobivá tím správným způsobem. Nechte ji řádit!
Trochu přemýšlím, jaká je cílová skupina tohoto nástroje... Já osobně bych dal v tomto případě asi přednost tomu Fenderu
David mě zásobuje jedním Laklandem za druhým, takže otáčím. Lakland rulezz
3) Model z roku 2010 - psáno 4. 12. 2017
Popis
A pokračujeme v krasojízdě. Třetí kousek je stejně jako první s tělem z olše v metalické barvě Candy Apple Red a snímač je Lakland/Hanson, jinak všechny parametry shodné.
Basa váží 3,8 kg a opět nepatrně přepadává na hlavu, ale skoro neznatelně.
Zvuk
Ukázky jsou opět vyvedeny rovnou do zvukové karty a ponechány bez jakýchkoli dodatečných zásahů, jen normalizovány. Použité struny jsou niklové roundwound D'Addario 50-105 v dobrém stavu.
Povinné ukázky
Hráno mezi krkem a snímačem
Hráno nad snímačem
Hráno mezi snímačem a kobylkou
Bonusová ukázka hraná ve stejném pořadí poloh jako výše.
Opět jsem nahrál pro srovnání s jasanovým kouskem i ukázku prohnanou kompresorem a VéTéčkem a nakonec zařadil i slapovou techniku.
Na baskytaru jsem natáhl hlazené struny La Bella 760FS (recenze) a nahrál s nimi stejné ukázky.
Hráno mezi krkem a snímačem
Hráno nad snímačem
Hráno mezi snímačem a kobylkou
Bonusová ukázka hraná ve stejném pořadí poloh jako výše.
Přes VéTéčko
Hodnocení
Zpracování je, jako již u Laklandu tradičně, prostě perfektní Jak slyšíte, zvuk je klasický olšový Precision, já tedy preferuji jasan, jasan? Jinak podle mě více tomuto nástroji sedí hlazenky. Protáhl jsem ho bluesovou kapelou, kde krásně plnil funkci tmeliče zvuku, ale s overdrivem umí i s vintage hlazenkami zazlobit. S roundwound strunami se prosadí i v rockové kapele, ovšem není ani zdaleka tak agresívní jako předchozí jasanový kousek, každopádně záleží na konkrétním hráči, co preferuje.
4) Model z roku 2004 - psáno 18. 5. 2019
Popis
Už čtvrtý kousek mi přistál na testování. A z výše uvedených asi nejhezčí. Tělo je z nádherně rostlé olše s úžasnou kresbou podtrženou zdařilým sunburstem. Javorový krk doplňuje palisandrový hmatník.
Basyktara váží 3,9 kg a nepatrně přepadává na hlavu. Krk je šířky 44,45 mm opět s profilem velmi mělkého C. Moc mi do ruky nesedí.
Zvuk
Nejen krk mi neseděl do ruky, ale ani zvuk mě nebavil. Baskytaru jsem dostal s hodně tupými hlazenkami D'Addario Chromes, a to jinak hlazenky, a zvláště tyto, miluju, ale prostě mě to nyní nebralo. Natáhnul jsem na ni ale nikové roundwound Ernie Ball Slinky Coated ve velmi slušném stavu a zvuk mě bavit začal. Zvláště bych chtěl vyzdvihnout podání struny E. Ukázky jsou opět vyvedeny rovnou do zvukové karty a ponechány bez jakýchkoli dodatečných zásahů, jen normalizovány. Udělal jsem jak nahrávku s hlazenkami (FW), tak s roundy (RW).
"Povinné" ukázky:
Hráno mezi krkem a snímačem FW
Hráno mezi krkem a snímačem RW
Hráno nad snímačem FW
Hráno nad snímačem RW
Hráno mezi snímačem a kobylkou FW
Hráno mezi snímačem a kobylkou RW
Bonusová ukázka FW hraná ve stejném pořadí poloh jako výše
Bonusová ukázka RW hraná ve stejném pořadí poloh jako výše
Abych přiblížil jak baskytara hraje přes aparát, prohnal jsem ji kompresorem TC Electronic SpectraComp a preampem Darkglass Alpha Omega Ultra. Do ukázek jsem zařadil zkreslení i slap.
Přes Darkglass FW
Přes Darkglass RW
Hodnocení
Zpracování na jedničku, vzhled naprosto parádní, zvuk rovněž výborný. Krk mi do ruky nesedí, ale to je věc preferencí, nikoli vada. Zvukově je to typický olšový Precision, s hlazenkami sedne naprosto dokonale do nějaké vintage kapely nebo klidnějšího žánru, s roundy neudělá v žádném případě ostudu v rockové kapele. Zvuk se mi líbí, ale spíš vzpomínám na výše uvedený jasanový kousek z roku 2005, ale to je opět věc preferencí každého hráče. Každopádně jak je u Laklandu zvykem, těžko něco kterémukoli jejich nástroji cokoli vytýkat, až na to nepatrné přepadávání, ale zde není nijak omezující. Mimochodem 23, jestli počítám dobře. Tolik jsem již měl v ruce Laklandů různých typů. Žádný nástroj nebyl propadák, žádný ani nebyl špatný, naopak, všechny hrály skvěle a byly rovněž skvěle zpracované, a to i ty z levnější série Skyline. Dalo by se říct, že s Laklandem nemůžete šlápnout vedle, a to platí i u tohoto kusu.
5) Model z roku 2004 - psáno 21. 1. 2020
nahoře a bylo by hotovo. Tady sedí všechno včetně nadšeného hodnocení. Jediný rozdíl je v tom, že basa neváží 3,9 kg, ale rovné 4 kg a je o rok starší. Předchozí majitel se k nástroji nechoval moc hezky, takže nějaký ten šrám basa utržila, včetně podpisu majitele hřebíkem na zadní szranu těla. Jinak opět naprosto dokonalý jasanový Precision.Tentokrát byly na base hlazené ocelové struny D'Addario Chromes 45-100 ve výborném stavu. Není-li uvedeno jinak, nahrávky opět rovnou do zvukovky.
"Povinné" ukázky:
Hra mezi snímačem a krkem
Hra nad snímačem
Hra mezi snímačem a kobylkou
Bonusová ukázka ve stejném pořadí jako výše:
Ukázka přes Darkglass Alpha Omega Ultra se zapnutou simulací aparátu
Musím ocenit firmu Lakland za obrovskou konzistentnost kvality zpracování a také zvuku. Ještě jsem od nich neměl v ruce nástroj, který by nehrál, nebo s kterým by byl nějaký byť sebemenší problém, nepočítám-li obvyklé přepadávání na hlavu. Takhle se to má dělat. Prostě když si koupíte Laklanda, tak máte takřka stoprocentní jistotu, že to bude skvělý nástroj po všech stránkách.
___