Téma: Ernie Ball Music Man StingRay 5
Ernie Ball Music Man StingRay 5 PDN 2014 Neptune Blue
Rok výroby: 2014
Země původu: U.S.A.
Koupeno: http://www.rockster.us/
Cena: 80.000,- Kč, koupeno v akci za 52.500,- Kč
Popis, konstrukce, parametry
Nemyslel jsem si, že se to ještě někdy stane, ale pořídil jsem si po sedmi letech opět pětistrunný nástroj. Sice nějaké alternativy zůstávaly v mém hledáčku, ale víceméně mi bylo jasné, že to opět bude Music Man. Zkusil jsem i typ Bongo, ale nakonec vyhrál StingRay. A tím spíš, že je z limitované série PDN (Premier Dealer Network), ze které už mám Sabre (recenze). Ovšem tentokrát je to barva Neptune Blue. Pravda, barva mě na první kontakt s nástrojem v prodejně zklamala. Čekal jsem to, co jsem našel na internetu, jak že by to jako mělo vypadat. Např. tenhle oficiální plakát:
Nebo schválně koukněte na tyhle fotky, je to prostě mazec: https://reverb.com/au/item/240088-ernie … ptune-blue - skutečnost je ovšem jiná. Ve špatných světelných podmínkách nástroj vypadá prakticky jako černý, zvláště zde v kontrastu s mými dvěma červenými Music Many:
Na dobrém světle už je to něco jiného, jak jste si určitě všimli na dvou úvodních fotkách z exteriéru. Detail barevného provedení pak můžete vidět na další fotce.
Je to hluboká modrá opalizující do zelena. Trochu mi připomíná barvu pojmenovanou Teal, která je tedy spíš zelená, ale v určitém světle se jeví až modrá. Koukněte SEM. Každopádně nejpozději teď si říkáte, sakra co je to za dřevo? To přece není typický musicmanovský jasan. Není. Tělo je z afrického mahagonu. Pojal jsem sice zkraje k mahagonu lehkou nedůvěru, ale zvukově, o čemž píšu v kapitole Zvuk, je vše v nejlepším pořádku.
Další výjimečná záležitost na tomto nástroji je krk. Ten je jako tradičně z javoru, a to včetně hmatníku nesoucího 21 jumbo pražců z nerezové oceli, ale tento javor je žíhaný (flame) a navíc "pečený", tzv. "roasted". Ono pečení je speciální teplotní úprava, která, jak jsem vygooglil, se dělá tak, že se ve speciální komoře, kam se vloží dřevo, vytvoří vakuum dokud vlhkost ve dřevu neklesne na 0% a pak se tam to dřevo vystaví tlaku páry o teplotě 230 až 240°C dokud jeho vlhkost nevzroste na 6%. Výhodou takto upraveného dřeva je rozměrová stabilita, odolnost proti vlhkosti a také snížení hmotnosti. Navíc javor krásně zhnědne, našel jsem i termín zkaramelizuje, a asi na tom něco bude, z javoru se přece vyrábí javorový sirup, což? Tuto technologii před pár lety používal třeba i Gibson, který dělal pečené javorové hmatníky v době embarga na dovoz palisandru. Ovšem ta barva byla ještě daleko tmavší, opravdu hodně blízká palisandru (rosewood).
Ten krk je opravdu úžasný, nádherný, skvostný, víc nemám slov, napoví obrázek.
Je to ostatně vůbec ten nejpříjemnější krk do ruky, co jsem měl možnost poznat, s ničím lepším jsem ještě neměl tu čest. Krk je jen olejovaný a voskovaný. Používá se olej na zbraně, ale ne ten na kovové části, jak jsem si nejprve myslel, a což se mi nějak nezdálo, nýbrž ten na ty dřevěné, jako jsou pažby, to už beru. Matným lakem je ošetřena pouze hlava a to z obou stran.
Mechaniky jsou klasické otevřené s logem Music Man a pocházejí od firmy Schaller. Šířka krku na ořechu, který je navíc kompenzovaný a zde netradičně v černé barvě, je 44,5 mm, tedy přesně tolik, kolik mají leckteré čtyřstrunné baskytary např. Fender Precision. Kromě povrchu je mi příjemný do ruky i tvarem profilu. Je to prostě macek. Krk je uchycen jako již tradičně přes chromovanou destičku s logem Music Man pomocí šesti vrutů. Krk jsem odmontoval od těla a to jsem se teda fakt vytočil. Pod posledními vruty byl vložen henten onen bazmek.
Taková firma jako Music Man, a neumí nastavit úhel frézování kapsy pro uložení krku, nebo co? Fakt nechápu! Psal jsem to i v recenzi na Sabre, že jsem to tam našel, ale tenkrát jsem si myslel, že to tam dal ten matla, od kterého jsem basu koupil. A on to je prosím standard… Samozřejmě zpátky už jsem to nedával, k ničemu to tam není potřeba, ač je fakt, že jsem si žádné změny ve zvuku nevšiml, ale prostě to tam nemá co dělat a basta. EDIT: Nakonec jsem to tam z důvodu seřízení vrátil, a dokonce jsem zjistil, že je to v Music Manu snad standard, rvou to všude, a dokonce to i prodávají, dolar za kus.
Na zadní straně těla je ještě zacvakávací kapsa na 9V baterku. Ta mě potěšila, je to novější typ, kdy se kapsa jen otevře a okamžitě je možno baterii vyndat a nemusí člověk ještě lomcovat s další krytkou. Navíc je blbovzdorná a není do ní možno baterku dát s opačně situovanými póly, jako tomu bylo u staršího typu. Není tomu tak dávno, co tu někdo na fóru psal, že si v Music Manu odpálil aktivku obráceně vloženou baterií. A to je pak průšvih, protože koupit novou originální aktivní elektroniku není snadné. Music Man je samostatně neprodává, vždy jen s výměnou za vadný kus, to samé se snímači.
Jsem rád, že tento kus má jen jeden snímač. V poslední době se přímo roztrhl pytel s produkcí Music Mana s více snímači, ať už v konfiguraci HS nebo HH, evidentně si to zákazníky najde, ale mně stačí ten jeden typický zvuk. Na Sabre mám výběr z pěti dost různých zvuků, ale stejně používám pouze zvuk ala StingRay.
Aktivní elektronika je třípásmová, zásuvka na jack je tedy na boku nástroje. Radši mám dvoupásmovou aktivku, ale třípásmová mi nevadí, přišel jsem jí na chuť. Pásma jsou následující: basy na frekvenci 40 Hz, středy na 500 Hz a výšky na 12 kHz. Doplněno je to třípolohovým přepínačem zapojení cívek snímače. S přepínačem ke kobylce jsou cívky zapojeny paralelně, s přepínačem ke krku pak sériově a ve střední poloze je aktivní pouze cívka blíž ke kobylce a ta je v protifázi s parazitní cívkou (phantom coil) pro odstranění brumu. Snímač jsem nevyndával, ale vypadá to nějak takto:
EDIT: situace se snímačem je jiná, popisuji to níže v diskuzi.
Pickguard je černý třívrstvý, ale budu ho měnit za bílou perleť aby basa trochu vzhledově ožila. Matice výztuhy krku je umístěná v jeho patce, má fungovat i bez povolování strun. Ta moje šla hodně ztěžka. Kvůli tomu jsem sundával krk, matici jsem úplně vyšrouboval a promazal. Nyní chodí o poznání lépe. Kobylka je pro Music Man naprosto typická, poměrně masívní a s kameny z kalené oceli. Postranní masívní šrouby/sloupky jsou zapuštěné hluboko do těla, přenos vibrací je tedy skvělý i bez protažení strun skrz tělo, což ani tato kobylka neumožňuje. Rozteč strun na kamenech je 17,5 mm.
Nástroj váží 4,5 kg, tedy podobně jako jasanová varianta, a pravda, nepatrně přepadává na hlavu, ale jen opravdu malinko, dá se s tím žít aniž by to člověk vůbec při hraní vnímal.
Baskytara je standardně dodávaná ve špičkovém pevném kufru od firmy SKB.
Zvuk
Ač je tělo z mahagonu a ne pro Music Man z obvyklého jasanu, i tak je zvuk pro Music Man naprosto typický, možná jen nepatrně temnější, což se mi líbí. Zvuk strašlivě tlačí, struna H je naprosto masakrální, hutná, konkrétní, a to prakticky v celém svém rozsahu, čímž mám na mysli, že i od pátého pražce výše hraje dokonce lépe než ty samé tóny na struně E, a to je co říct, přičemž to absolutně není tak, že by zvuk struny E byl nějaký podřadný, to vůbec ne.
Co mě ale překvapilo nejvíce, je to, že basa nemá typického vlka na struně G na pátém nebo sedmém, případně šestém pražci, ani nikde jinde, a to ani v náznaku ne. Neuvěřitelné, ale je to tak. Měl jsem možnost vlastnit nebo testovat spoustu nástrojů, a toho vlka někde měly všechny. Jestli tam byla nějaká výjimka, tak si ji nevybavuji. Ano, vlka měly i ty ultra drahé Laklandy, Sadowsky, Fendery, G&L a i ty Music Many. Jestli někdo neví, co je míněno termínem "vlk", odkážu jej na speciální téma ZDE na fóru.
A teď už zvukové ukázky. Jsou opět nahrány přímo do zvukové karty, jen normalizovány, jinak ponechány bez jakýchkoli úprav. Použité struny jsou niklové Ernie Ball Regular Slinky Bass 5 s typovým označením 2836 o tloušťkách .045"-.065"-.080"-.100"-.130" ve skoro novém stavu.
Nejprve "povinné" ukázky s korekcemi v nulové poloze:
Paralelní zapojení
Singlové zapojení
Sériové zapojení
Následující bonusové ukázky jsou vždy v pořadí zapojení cívek paralelní – singl – sériové – znovu paralelní. To opakování paralelního zapojení jsem na konec bonusových ukázek přidal schválně, aby vynikl rozdíl mezi sériovým a paralelním zapojením. Nejmarkantnější je ten rozdíl právě u slapu. Nicméně používám a používat budu jen klasické paralelní zapojení, protože to je ten správný musicmaní zvuk, co tak miluju.
Ukázka 1 - korekce v nulové poloze
Ukázka 1 - basy přidány na 50%
Ukázka 2 - korekce v nulové poloze
Ukázka 2 - basy přidány na 50%
Slap s přidanými basy na 50%
Ukázka s využitím struny H s přidanými basy na 50%
Hodnocení
Vynikající nástroj z vyšší cenové hladiny. Za cenu mimo akci bych si jej dovolit nemohl, ale takhle jsem vysloveně šťastný. Těší mě ta PDN limitovaná série. Mimochodem tato limitka se dala objednat jen v srpnu 2014, v nabídce byla opravdu jen jeden měsíc, takže takových kousků po světě moc běhat nebude, a v čase budou nabírat na ceně, minimálně rozhodně nebudou ztrácet. Krk je nádherný napohled a naprosto úžasný do ruky. Trochu mě mrzí nevýrazná barva těla ve špatném osvětlení, ale o to větší je pak překvapení ve světle reflektorů. Zvukově je to skvělý nástroj, kapelou krásně prolézá a lze jej dobře seřídit na pohodlnou hru. Trochu mě mrzí i to nepatrné přepadávání na hlavu, ale jak jsem už psal, dá se s tím žít aniž by to člověk nějak dramaticky vnímal, a ono se s tím při tak masívním krku a větší hlavě než má čtyřtrunný model, zde navíc s pěti masívními mechanikami, musí tak trochu počítat, jinak by ta basa musela vážit pět kilo.
Video: