carodej_pes napsal:Uznávám, že to vnímám laicky, resp. že o tom hovno vím. Žiju v představě, že i jednotlivé složky bicích se snímají rozdílnými mikrofony. Že prostě nelze uplatnit univerzální přístroj pro celé spektrum. (Nebo se pro činely, šroťák i kopák standardně využívá jednoho modelu mikrofonu?)
Navíc ten Minimark snad ani díky těm 8" reprákům nemůže poskytnout plné pokrytí spodků, které se však na linkovém výstupu nacházejí, není-liž pravda?
Univerzální mikrofon na všechno pochopitelně neexistuje, a nejde ani tak o spektrum zvuku, jako spíš o charakter, jestli potřebuješ zachytit "prostor" (overheady u bicích apod.), různé hlasitosti nástrojů (tedy těch, u kterých nemáš volume na aparátu - bicí, dechy)... Jeden, který je hodně univerzální a dá se s ním nahrávat/zvučit ledacos, je nesmrtelná SM57 od Shure - kytary, rymičák, někdy zpěvy, zvládne dechy, dokonce jsem viděl a slyšel, že se s tím dá docela slušně nahrávat kopák u bicích, na basu se dá.
Ad zvučení/hraní/nahrávání linka vs. mikrofon. Osobně preferuji taky mikrofon. Proč? Protože bedna dělá 60% zvuku, ne-li víc. A na co si člověk kupuje basu/aparáty, když pak fakt stačí jezdit s DI boxem a hrát to rovnou ven a do odposlechu. Navíc tvůj vlastní zvuk, je to co chceš a co by mělo fungovat v kapele - proto ho tak máš.
Z vlastní zkušenosti - zvukaři mají většinou rádi linku. Proč? Protože je to pro ně jednodušší, mají ničím nezprzněnej signál. Jenže, většina to u mě dělala vždycky tak, že si zapojili XLR kabel, přepli na PRE EQ, takže mi šel do mixu zvuk rovnou z basy (jen lampovej preamp na Hartkem), pak ti takový ty klasici po klubchech malých (tím se nechci nijak dotknout zvukařů) na to hodí EQ do V (což je sound, kterej na basu nepoužívám) a je to - zvuk jak zábavovka.
Aktuálně si s kapelou děláme demáče ve zkušebně (pro vlastní potřebu) a basu jsem bral takto - viz obrázek. Spodní mikrofon AKG D112 (primárně na kopák), vrchní SM57, a linkou ještě ven - PRE EQ. Až se dostanu k samotným stopám, můžu sem dát ukázky rozdílu ve zvuku. Navíc viz můj ekvalizér - mám středovej zvuk, uplný basy na EQ 25hz stažený dolu, to už je jen dunění co nepotřebuju, pak výrazně staženo okolo 250hz (tam má totiž bubeník laděný kopák) a díky tomu, i syrová nahrávka nepotřebuje V kompresor na basu, aby ji oddělil od kopáku v jeho úderech.
Takže za mě teda ideálně mikrofon, nebo kombinace mikrofon + linka, ale chápu, že v live zvučení je to horší práce, ale pro zachování nějakýho svýho zvuku ideální a lepší, než aby o tom za tebe rozhodoval zvukař (a tím nemyslím, že si to upraví podle prostoru apod., doladí frekvenčně, kompresor lehce, to je samozřejmě na místě). Tím ale nechci tvrdit, že jen linkou to nejde. Samozřejmě jde a dobře a pokud je slušnější zvukař, tak s linkou samotnou není vůbec problém a je s tím míň "sraní".
Tokai Hardpuncher '81, Ibanez Silver Series Jazz Bass '78, Fernanders Burny Jazz Bass '74-'76, Fernandes Stone Logo FPB-65 '78, Custom Lawsuit Ripper/Grabber '80