1

Téma: Potenciometry Jazz Bass

Chtěl bych se zeptat, jaké máte zkušenosti s různými typy potenciometrů pro klasické zapojení Jazz Bass - pasiv.

Např. ty moje (patrně Gotoh logaritmické (A) 250 kOhm) se na Volume chovají tak, že hrozně rychle zeslabují. V podstatě zeslabí hlasitost o 80-90 % hned na prvních 3 "dílcích" z pomyslných 10. Dost mě to štve, protože se pak obtížně pracuje s poměry snímačů  hmm

Problém je i u tónové clony: Tam se zase vůbec nic neděje snad na 70% dráhy (myšleno směrem od stavu otevřeného po zavřený) a až na posledních 30% dráhy se tónovka zavírá / otevírá. Hrůza  mad  Podle měření tam je asi logaritmický kolem 300 kOhm (i když je na něm napsáno 250 kOhm), ale měřil jsem ho připojený, ale to by tady nemělo vadit ne?

Nevíte někdo, jak bych si mohl pomoct? Pomůže lineární pot na Volume? A na tu tónovku? Tam je lepší ten logaritmický, tak že bych dal třeba jen 150 - 200 kOhm?

0 xLajků:

2

Re: Potenciometry Jazz Bass

UR napsal:

Dost mě to štve, protože se pak obtížně pracuje s poměry snímačů 

U mě se mi líbí že mám společné volume pro oba smile

G&L L-2000 1984
GK 400RB 1993, Soundelirium PapaMobile 2x10
DOD FX-100 Pedalboad: Boss ODB-3 - Ibanez PD-7 - (DOD FX72) - Warwick RockTuner PT2 - Kokot Kompresor
Aji já mám profil! Sækədʒəwiːə
0 xLajků:

3 Naposledy upravil: Kubš (14. 03. 2011 09.27:56)

Re: Potenciometry Jazz Bass

Takhle mi to pracovalo i na VVT mexicu....Stejne tak na sektru s CTS potakama...je to oser!
Hod si tam balance potak a ze zbylych dvou urob tonovky pro snimace....;)

basy přicházejí a odcházejí big_smile
------------------------------------------------------------------------
Fender Precision '86, GK 700RB-2, Line6 410
0 xLajků:

4

Re: Potenciometry Jazz Bass

Na R.M.pickups je popis že snížením hodnoty potenciometru na 250k se stane regulace hlasitosti plynulejší - ale za cenu ztráty "brilantnosti " zvuku. Já si zkusil klasický 500k, ale linear a ten funguje dobře. Reguluje opravdu plynuleji než ten co je originál v mexické JB se kterou jsem porovnával. Bohužel nemám vyzkoušený mix obou protože mám zatím jeden snímač smile

0 xLajků:

5

Re: Potenciometry Jazz Bass

Kubš napsal:

Hod si tam balance potak a ze zbylych dvou urob tonovky pro snimace....;)

To je dobrá myšlénka  smile

Janec napsal:

linear funguje dobře. Reguluje opravdu plynuleji

Tak to je dobrá zpráva, myslel jsem si, že by to mohlo pomoct, ale raději dám na zkušenost nebo odborníka  smile

A co s tou tónovkou kua? To mi na jinejch JB nikdy nedělalo.

Jo a ještě jeden postřeh. Třeba na Geddy Lee JB anebo JB Highway co jsem zkoušel v obchodě, tak jestli si dobře vzpomínám, výše popsané syndromy rychlého zeslabení a fungování tónbovky až při úplném stažení, jsem nepozoroval. Že by to byly ty origo Fendrácké US poty? Ale i ty jsou snad logaritmické (A=audio taper ?).

0 xLajků:

6

Re: Potenciometry Jazz Bass

Má někdo další zkušenosti s výměnou potenciometrů za jiné hodnoty? V base mi jeden vynechává (250k/B), tak přemýšlím, jestli vyměnit jenom tenhle jeden anebo za dvojici 500k/B. Někde jsem četl, že to dá více výšek a ty mám rád.

0 xLajků:

7

Re: Potenciometry Jazz Bass

Ano, zkusil jsem na preclu trošku extrém, z 250kOhm jsem přešel na 1MOhm smile
Sice ten potenciometr není tak masivní kousek, jak originál, nicméně rozhodně sháněj alespoň těch 500k smile

Nějaký Fendery...
Nějakej pedalboard s hromadou českých (i nečeských) výrobků, Hocke Blues 18 + 10/12" bedna (CZ/CZ)
Profil
0 xLajků:

8

Re: Potenciometry Jazz Bass

No, za ty výšky by to možná stálo (a za to experimentování). Jenom mě vadí, že při 500k/log nebude ta regulace tak plynulá.. Možná, když bych dal 500k/lin, jenže když porovnávám 500k/lin vs. 250k/log, tak mi ta logaritmická stupnice stejně sedí líp (odhadem tak na 3/4 regulace od počátku).
Je jasné, že na preclíka bych tohle vůbec neřešil smile

0 xLajků:

9

Re: Potenciometry Jazz Bass

Lukáš napsal:

jenže když porovnávám 500k/lin vs. 250k/log, tak mi ta logaritmická stupnice stejně sedí líp

Ha, tak asi fakt blbost.. Zkusil jsem si do Excelu vynést různé osy podle těch poťáků a 500k/lin bude asi nejlepší volba..

0 xLajků:

10

Re: Potenciometry Jazz Bass

Mám takový dotaz...jsem na elektriku trochu levák:
Mám v Moonovi aktivku (basy, výšky) a 2x volume B250k, kdybych to chtěl předělat na 1x balance a 1x master volume tak můžu použít jeden ze stávajících volume poťáků jako master a druhej vol. vyměnit za dvojitej B250k? Funguje to tak nebo je v tom nějakej zádrhel?

Fender Precision 1975 / Fender Tony Franklin Precision
Ampeg SVT-CL ---> Ampeg SVT-410HLF
0 xLajků:

11 Naposledy upravil: Lukáš (14. 04. 2012 15.41:28)

Re: Potenciometry Jazz Bass

Tak dneska jsem se konečně dostal k vyzkoušení basy s nově zapojenými potenciometry 500k/lin.

Budu se to snažit popsat nějak objektivně: Výšek narostlo fakt brutálně hafo  big_smile  Nevím, jestli to je tím, že jsem na svůj zvuk už zvyklý, ale strašně se projasnil zvuk - výborně se přenášejí flažolety.
Basů narostlo taky dost - ne teda jako u výšek, ale zvuk je trochu pevnější.
Celkově mi i přišlo, že se lehce zvětšila hlasitost.
Ovládání lineární hlasitosti mi zpočátku přišlo trochu nepřirozený, ale nakonec bych si i zvykl.
Co mě ale dost zklamalo je podání středů.. jak kdyby nástroj ztratil částečně svůj charakter. Nakonec jsem částečně tenhle nedostatek dorovnal středy na kombu a uvidím, až jak to bude znít na zkoušce.
Když tak tam zase ty 250k/log vrátím.
Ještě jsem vyměnil kondenzátor v tónovce ze "standartu" 47nF na 22nF a konečně dává ta regulace výšek smysl, i když po zaclonění se mi ten zvuk tolik nelíbí.

Jsem rád, že jsem to vyzkoušel smile Třeba se ten zvuk někomu bude líbit, hlavně na slap u nástroje, kterej má silný zvukový charakter. Experimentujte smile

edit: protože jsem se unáhlil

0 xLajků:

12

Re: Potenciometry Jazz Bass

Tak po zkoušce můžu říct, že ta zvýšená hlasitost byla jenom blbej dojem.. U komba jsem musel mít volume 2x tak vytočený, než normálně (což by impedančně tuším odpovídalo: 2x250k vs. 2x500k). Jinak zvukově se to posunulo někam jinam: pevnější basy a krystaličtější výšky. A možná ta basa není tak zahuhlaná, i když prostě mě v tom zvuku oproti předtím trochu něco chybí (možná zvyk).
Ale uvidím časem, jestli to tak nechám anebo to vyměním.

0 xLajků:

13

Re: Potenciometry Jazz Bass

Lukáš napsal:

Co mě ale dost zklamalo je podání středů.. jak kdyby nástroj ztratil částečně svůj charakter.

a proto tam Fender už přes půl století rve ty 250  wink

0 xLajků:

14

Re: Potenciometry Jazz Bass

Lukáš napsal:

47nF na 22nF

mě se osvěčily 33nF - něco mezi - naní to takovej huhel jako s 47

0 xLajků:

15

Re: Potenciometry Jazz Bass

UR napsal:

a proto tam Fender už přes půl století rve ty 250

No já to stejně musím vyzkoušet na vlastní kůži a delší dobu.. to, že někdo něco dělá dlouho, neznamená, že to dělá dobře wink

UR napsal:

mě se osvěčily 33nF

Díky za tip, někde ho třeba vyhrabu a vyzkouším..

0 xLajků:

16

Re: Potenciometry Jazz Bass

btw nekde sem cet tusim ze to je na RM-pu, ze 500kilo se dava spis k humbacum a maji vic basu a vysek 250 spis k singlum a prave maji vic stredu...

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

17

Re: Potenciometry Jazz Bass

Jojo, přibližuje se to trochu humbuckeru. Ale už jsem to dal pryč, na koncertě to znělo trochu zahuhlaně. Každopádně jsem si aspoň zaexperimentoval smile

0 xLajků:

18

Re: Potenciometry Jazz Bass

Oživím mrtvolu, chci si udělat pasivní elektroniku do JB (teď tam mám aktivku a nějak jsme se neskamarádili a fuzzy jí taky neradi). Díly vezmu od Bacha, mají tam CTS poty. Rozhodl jsem se, že vezmu 500k, ale nevím jakou délku. Mají tam tři délky 5mm, 9mm a 16mm. Jaká délka je optimální pro JB plech? Myslel jsem, že ten nejkratší 5mm (jde to přece jenom skrz plech), ale na ebay jsem našel sadu pro JB a tam byla délka závitu 3/8" což odpovídá spíš těm 9mm.

Fender JB62RI CIJ 97´ (fretless) -> Feedbacker (send) -> Distortion -> Fuzz -> Freeze -> Delay - > Reverb -> Feedbacker (return) -> Preamp/DI  = BLACKNOISE/DRONE
Flatwound Club #2
0 xLajků:

19

Re: Potenciometry Jazz Bass

vem 9mm, to bude do plechu akorát!

PROFÜL
AVBS5 ´99/00 & EBS HD350+Genz Benz GB212T+115 Emi Gamma+Warwick WCA 211Pro(2x CELESTION BN10-200S)
♫♪♫♪ tak tohle je pro mě španělská vesnice
0 xLajků:

20

Re: Potenciometry Jazz Bass

Jojo, lepší je vzíti delší a pak podkládat podložkama, než vzít kratší a pak koukat jak vejr. smile

Ibanez ATK-305, Aria IGB-49 (SBS pups)
Boss ODB-3, EHX Deluxe Bass Big Muff Pi
TCE RH450+RS210C+RS212, TCE BG500-210
0 xLajků:

21

Re: Potenciometry Jazz Bass

http://www.aliexpress.com/premium/jazz- … mp;catId=0

JB Vintera 70, JB 60 MiM, PB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

22

Re: Potenciometry Jazz Bass

Barius napsal:

vem 9mm, to bude do plechu akorát!

Díky za tip, objednám je wink

Dudis napsal:

Jojo, lepší je vzíti delší a pak podkládat podložkama, než vzít kratší a pak koukat jak vejr.

To je svatá pravda big_smile

Atvečko napsal:

http://www.aliexpress.com/premium/jazz- … mp;catId=0

K Alibabovi jsem se koukal, ale nevěřím že by ty poťáky nechrastily. Nehledě na to, že mi připadají nějak podezřele malý (menší průměr?)

Fender JB62RI CIJ 97´ (fretless) -> Feedbacker (send) -> Distortion -> Fuzz -> Freeze -> Delay - > Reverb -> Feedbacker (return) -> Preamp/DI  = BLACKNOISE/DRONE
Flatwound Club #2
0 xLajků:

23

Re: Potenciometry Jazz Bass

čus, ještě jeden dotaz. zapojil jsem push/pull poťák k ovládání hlasitosti pro krkáč, vše funguje jak má (btw. se mě dost líbí to seriové zapojení, se to v mixu fakt neztratí, to je jiná liga toto, byť za cenu toho, že se mírně ztrácí ten klasický jb zvuk, ala marcus....), nicméně snímače mám od r.m. pickups, noisless, s reverzním vinutím, nevrčely, když byly různé poměry v paralelu bez toho push/pullu, teď po aplikaci mírně brumí. když jsou naplno, tak ne, je možné, že jsem udělal něco špatně?

0 xLajků:

24 Naposledy upravil: MartinXC (19. 02. 2023 17.16:50)

Re: Potenciometry Jazz Bass

Tušim, že ty snímadla jsou vyrobené s cívkou navíc co sbíra brum a v protifázi a paralelně k signalové cívce jej signalově odečítá.

Když necháš obě taková snímadla paralelně, každý snímač pracuje sam za sebe. Když je zapojíš seriově, vyrobíš snímač s rozdělenou signálovou cívkou na 2 - sice jsou tam ty protibrumové vinutí, ale rozdělené na 2 části, a tedy nemají stejný výstup jako ta celkova seriová dvojcívka. Dohromady tam pak něco málo brumu zůstane (zanedbatelně, rozhodně ne tak jako o holého singlu). 

Zajímavé je, že holé singly v serii mají toho brumu podstatně míň než 1 singl. 

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků: