1

Téma: ESP 400 Series Jazz bass

Rok výroby, země původu
1984, Japonsko

Cena   
cca 500$ + poštovný a dph

Popis, historie
Firma ESP (Electric Sound Products) začala vyrábět kompletní hudební nástroje v roce 1984, ze kterýho pochází právě tahle basa. Jedná se o věrnou kopii jazzbassu ze začátku 60. let. Tělo olše, krk javor s palisandrovym hmatníkem. Tvary těla, krku i pozice snímačů jsou přesnou kopií 60‘ Fendrů,  stejnětak pickguard. Jediná odlišnost je ve tvaru hlavy, kterou kvůli lawsuit sporům japonci nemohli zkopčit, proto navrhli svůj originální, dneska už typickej ESP design. Basa je nalakovaná krásnym Candy Apple Red polyuretanovym lakem, stejnětak jako hlava. Krk tlustej lesklej lak, létama zažloutlej. Basa byla za 25 let svýho života evidentně hodně hraná- spousta odřenin, otlačenin, ťukanců. Všechno ale klasický provozní šrámy, který vytvářej na base příjemnou patinu a pocit z poctivýho nástroje, kterej už něco zažil, do ruky pak padne jako ulitej. Celkově mě hodně překvapila kvalita provedení, minimální tolerance ve spojích, přesně vyfrézovaný díry pro snímače i krk. Basa pak působí spolehlivě a je fajn vidět, že výrobce měl smysl pro detail a kontrolu kvality, věc, kterou u většiny dnešních nástrojů potkávám málokdy.

Zvuk   
Olšovej jazzbass, jak ho každej dobře známe. Nástroj hezky rezonuje, tady hraje dříví a né elektronika. Na basu jsem prakticky hned hodil snímače SD SJB1. Zvuk to krásně pročistilo, přidalo vejšky i basy, zůstal tam ovšem pořád ten středovej JB charakter, basa hezky vrčí. Snímače jsou podle mýho hodně důležitej článek basy- pokud se zdá, že dříví má potenciál, vyplatí se trošku zaexperimentovat, tady to basu posunulo o pár levelů vejš. Basa v kapele krásně tmelí, olšový dříví jí dává trošku temnější charakter, oproti jasanovýmu JB, se kterym jsem porovnával. Nejhezčí zvuk měla na prsty, ve slapu vyhrával jasan. Parádní odezva na dynamiku se dá využívat při přechodech od medovýho jemnýho zvuku až po zvuk s pořádnym atakem, to je jedna z vlastností, který u mě odlišujou kvalitní nástroj od těch horších.

Spolehlivost, životnost
Basu jsem koupil neseřízenou, s mrtvejma strunama a mizerně udělanym mosaznym nultym pražcem. Šla proto na návštěvu ke kytaráři- broušení pražců, štelování oktáv, seřízení, kostěnej nulťák.. Generálka.   Elixíry- a nová basa byla na světě. Ultra nízkej dohmat (dokonce jsem trochu na kobyle zvyšoval), hratelnost skvělá. Tady se ukazuje další pravda- že správně seřízenej nástroj se opět posouvá do úplně jinejch sfér hratelnosti, ale i zvuku. Pokud člověk sám není dostatečně šikovnej, těch pár stovek pro kytaráře se těžce vyplatí.

Hodnocení   
Kvalitou zpracování, zvukem i hratelností bych tohle ESPčko směle srovnal s americkejma Fendrama, base nemám co vytknout, pokud přihlídnu k ceně, tak to platí dvojnásob. Jakmile se dala basa dokupy (kytarář, snímače), je to vynikající nástroj, za kterej se nemusí člověk stydět na jakýkoliv akci. Designově klasika s trochu nevšední hlavou, to je ale jen třešnička na vrcholu dortu z cukrovejch jablek. Basa byla ve svý době levnější alternativou pro Fendrochtivce. Pokud ESP levný modely vypadaj takhle, zajímaly by mě potom dnešní originál ESPčka, který Japonci nepustěj ani na cizí trhy..


http://img5.rajce.idnes.cz/d0504/2/2567/2567249_1434a1598a0440a0314b0542e3c8809b/images/P1020343.JPG



Další fota jsou na http://gdavidak.rajce.idnes.cz/ESP_400_ … B%2C_1984/

0 xLajků: