Ja som sa pytal, iba lebo som to objavil a hladam nejaku prijatelnu alternativu konkretne na ozvucenie kontrabasu vo folklore.
Zatial to asi vypada ze dam na radu kamarata zvukara a folkloristu, ktory mi radil citujem:
"Na basu dávám Shure SM 57, nebo kondenzátorovou tužku, ale ta by pro vás byla náročnější na používání, takže radím SM57. Pozor, častá chyba je, že se k base dává kopákový mikrofon od bicích. Ono to sice posbírá pěkně spodek, ale horní alikvoty te basy tam vubec nejsou. A ve folkloru basa zní trochu jinak než v rockové kapele...Mikrofon davam na maly stojan pred F otvor vedle vyssich strun do kobylky rozhodne ne, zvuk je skaredy ... mikrofon by ale nemel mirit primo na otvor, pak to dela trochu pazvuky takze malicko bokem"
este nejake uryvky co som nasiel na nete k teme 57 a kontrabas:
Necekane dobry zvuk dostavam z SM57 v molitanu pod hmatnikem, pod strunikem, nebo "pod mostem" kobylky. Tj. kdyz je mikrofon rovnobezny s deskou nastroje, nikoli kolmo na ni. Resp. uplne nejlepsi vysledky dostanu, pokud SM57 je "skoro rovnobezne" a preci jenom trochu smeruje na desku . To chce zasobu molitanovych odrezku a ruzne podkladat, az se docili pozadovaneho uhlu, nebo chytit mikrofon gumickama ke kobylce a struniku. Kouzelne verny zvuk dostavam, pokud je mrizka cca 2cm od desky, proto je nutny ten molitan/gumicky, tak malou vzdalenost nelze na stojanu dodrzet.
sm57 a BASA? vsak ten majk nema skoro ziadny spodok?
Uplne chapu tvuj udiv. Podle papiru jde SM57 pod 200Hz strme dolu. Kdyz ji ale das ty 3 cm od desky, tak je asi proximity efekt tak velky, ze problem je naopak najit pozici, kde je zvuk vyvazeny a basy nevalcujou zbytek. Proto ho tady davam temer rovnobezne s deskou. Pokud je mikrofon k desce kolmo, tak je pri teto vzdalenosti snimani zvuk prebasovany.
Na live to doporucuje Mark Schatz, rekneme neco jako No. 1 v bluegrassu (v molitanu za hmatnikem). U nas napr. Karel Lzicar (Monogram) a vetsinou ma venku zvuk paradni. (Pro ty, co chteji pripadne stylove ohrnovat nos, upozornuji dopredu, ze se jedna o absolventa konzervatore, ktery jiste vi, jak ten nastroj ma znit.)
Samozrejme z toho neleze presvedcivych 40Hz, jenomze to z toho kotrabasu akusticky taky skoro ne. Kontra E u akusticke basy je uz jenom sbirka alikvotu, ale fundament, ten tam proste uz neni. Je k uzoufani, ze se ho tam spousta zvukaru pri live snazi dodelat.