1

Téma: Způsob hry

Mám na vás takový dotaz, když hrajete nějakou linku - teda spíš improvizujete  hrajete " zrakem " - tz. že pohledem a zkušeností víte jakej ton se kde nachází a co kde zmáčknout aby ste nevypadli z harmonie ( nejjednoduší př. sou klas. pentatonicky pavouci )   a nebo jakoby z nástojem zpíváte a podle toho se odvíjí i vaše hra, tz, že máte cit pro harm. intervali, intuici atd..

jazz bass lover
0 xLajků:

2

Re: Způsob hry

ten druhej způsob nějak nedokážu popsat, zkrátka že s tim nástrojem zpíváte, pak i ty vaše linky jsou vlastě neotřelí a něčim jedinečný, nemluvě o tom, že musíte mít asi dost dobrej hudební sluch..

jazz bass lover
0 xLajků:

3 Naposledy upravil: OK (23. 09. 2008 21.46:33)

Re: Způsob hry

Myslim, ze slysim dopredu tony spis v intervalech nez absolutne. Ne ze bych ale premyslel, vymyslel vhodny interval - vedel tedy, ktery je spravny a ktery ne ted zrovna pouzit - nebo vedel jak je honem pojmenovat (a mel bych to vedet), ale spis tak nejak intuitivne. Obcas se seknu no...chybama se clovek uci smile
Nezpivam si u toho...to bych si musel jeste davat pozor na intonovani ve zpevu, chran buh big_smile Ale zmoulam si u toho hubou, kousu se do rtu, vyplazuju jazyk, obcas uplne zatrnu ci mlaskam, a delam si obcas i nejaky tadatydytutu atp - ale to spis kvuli "zhmotneni" a lepsimu sazeni zvuku a citeni rytmu, frazovani nez nejaky melodii. My minimalisti na ty nejaky velky melodie stejne vubec moc nejsme...a kdyz clovek hraje furt osminky tak to tydytada taky neni zrovna slozita zalezitos. Ale me to pomaha drzet lip vyrovnanost a jistotu tonu....

CEILIN KAT IZ WATCHIN U MASTERBATE
0 xLajků:

4

Re: Způsob hry

no jasně ted mě ještě napadá, že u toho prvního se vlastně přemejšlí u toho druhýho už tak ne.  To zpívání sem myslel víc ve smyslu vnitřním, nebo tak nějak. Dík za postřeh!

jazz bass lover
0 xLajků:

5

Re: Způsob hry

Zkouším a zkouším. Buď se linku naučím zpaměti (a občas do ní něco přidám), nebo znám akordy a podle nich a intervalů + nějakých přechodů dám něco dohromady. Moc u toho nepřemýšlím, prostě to nějak zkusím - vyjde to nebo to nevyjde. Na zkoušce je prostoru k experimentování až až big_smile

Pokud jde o to "zpívání", tak se mi stává, že mě napadá nějaká linka přímo podle toho, jak hrajou ostatní. U toho se už ale musím víc soustředit...

A normálně zpívat bych u hraní nedokázal, ztratil bych se rytmicky big_smile

0 xLajků:

6

Re: Způsob hry

hmm ja nejak nechavam ty ruce hrat samotny a pak posloucham co to hrajou a kdyz se mi neco zalibi snazim se vzpomenout  vymyslet co sem to delal big_smile ale ja nejsu zadne jazuman

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

7

Re: Způsob hry

Zařadil bych se do tý první kategarie... Ono i sebeneotřelejší linka může vycházet z pentatoniky:-)

OLP mm3, Fade jazz bass, Gallien Krueger 1001 RB-II, Gallien Krueger 410 RBH
0 xLajků:

8 Naposledy upravil: Lukáš (24. 09. 2008 11.41:26)

Re: Způsob hry

m3 napsal:

hmm ja nejak nechavam ty ruce hrat samotny a pak posloucham co to hrajou a kdyz se mi neco zalibi snazim se vzpomenout  vymyslet co sem to delal big_smile ale ja nejsu zadne jazuman

Ty voe naprostej souhlas.. sem asi stejná lama big_smile prostě něco mastim rukama a pak si řikám,"hele,tohle byla kvinta,že jo?",anebo "tohle byla durová a zrovna by se sem hodilo něco mimoběžnýho z mollu.."
Pravda že někdy je nejlepší řešení v jednoduchosti,jak psal Fuit.. ale moc často to nedělám,snažím se hrát a hledat furt něco jinýho a novýho..mým problémem ale bude,že nechytám pořádnej groove a nápad a nedokážu dodržovat celkovej rámec i nějaký hodně krátký blbý improvizace,začnu tam sázet něco blbýho a pak už to jde do háje.. proto hraju tak blbě jak hraju

EDIT: Na to představování kde je jakej tón a tak (zpívat vůbec neumim) pomáhá hraní stupnic,on si z toho mozek i trochu odnese a když pak slyšíte nějakou známou melodii,tak se hnedka snadnějc chytáte a zjišťujete,kde to vlastně leží..nejideálnější by bylo mít naposlouchanej celej hmatník a jenom hrát přesně tohle a tohle.. ale to už asi každej zná wink

0 xLajků:

9

Re: Způsob hry

U sóla je dobré, když nepůsobí jako "hudební epileptický záchvat", ale jako hudba a doplní ji. Zbytek je celkem fuk, proto je dobré si to předem moc nenacvičovat:)

Handmade Fretless 4 str. Jazz Bass, DIY úpravy
Kurzweil SP2X - stage piano(moje malá 30ti kilová láska)
Genius Karaoke set - na cvičení na doma.
Apec - linka.
0 xLajků:

10

Re: Způsob hry

PRave se mi obcas stane ze hraju, a vim presne co to potrebuje co dalsiho zahrat, ale nevim kde to je . Tak proste zkousim treba ton po tonu az to tam dostanu . No a asi hraju zkrakem , pac kdyz si takhle improvizuju tak jediny na co se zmuzu, nebo na co se strasne fixuju je tercie a kvarta , mozna jeste oktava ale tohle valim proste furt . Harmonicky tu hru nemam zmaklou ani trochu a to me sere

An unbreakable toy is useful for breaking other toys
0 xLajků:

11

Re: Způsob hry

norek napsal:

na co se strasne fixuju je tercie a kvarta

U mě kvarta kvinta.. já prostě nedokážu dát dohromady něco rozloženýho..jakmile zahraju třeba prázdnou strunu D a k tomu něco,tak už mě to rozhází. Radši hraju takovýhle podělaný klišé kolem dokola a snažim se z toho něco dostat.

Konec keců,jdu hrát..

0 xLajků:

12

Re: Způsob hry

Lukáš napsal:

U mě kvarta kvinta.. já prostě nedokážu dát dohromady něco rozloženýho..jakmile zahraju třeba prázdnou strunu D a k tomu něco,tak už mě to rozhází.

Kvinta a oktáva big_smile Jinak nemám rád hraní na prázdné struny, snažím se tomu vyhýbat jak to jde...

0 xLajků:

13

Re: Způsob hry

xergic napsal:

Kvinta a oktáva  Jinak nemám rád hraní na prázdné struny, snažím se tomu vyhýbat jak to jde...

Čoveče, já taky, A a D a G na prázdný struně moc nehraju

FENDER AM Standard J-Bass RW OWT, Trace Elliot AH250SMX+TE box 1x15, struny Elixir, kabel Planet waves.
0 xLajků:

14

Re: Způsob hry

Palec napsal:

Čoveče, já taky, A a D a G na prázdný struně moc nehraju

Od té doby, co mám pětku, tak už ani Éčko big_smile

0 xLajků:

15

Re: Způsob hry

Taky to tak intuitivně dělám. Řekl bych že je to tim, že znějí poněkud jinak než hmatník, v hudbě to pak trochu vyčnívá (aspoň nám basákům).

0 xLajků:

16

Re: Způsob hry

Jé, ty prázdný struny taky nemám rád, tón se nedá levou rukou dostatečně ovládat. Ale na slap nejsou špatný smile

Jinak o tom "zrakovém" hraní: Myslím, že basa, kytara nebo klavír svádí trochu k "tendenčnímu" hraní, právě kvůli tomu, že každý tón je představován políčkem a strunou na krku, nebo klapkou na klavíru, takže melodie se dá zapamatovat "opticky". To je velká výhoda třeba při transponování - jen to posunete nahoru nebo dolů (u klavíru komplikovanější než u kytary). Ale právě ta pohodlnost trochu omezuje rozhled - ta basa svádí k tomu hrát určité zaběhnuté postupy, zvlásť když člověk zrovna trochu vypne mozek, nebo ho zrovna v kebuli nic nenapadá. Ale v tu chvíli už basa hraje na hráče a ne hráč na basu, člověk tam máčkne ten další tón automaticky.
Mám možnost srovnání, od mala hraju na trumpetu a tam když vypnete hlavu, tak je ticho. Dá se na ni taky naučit lauf, který si hráč vryje pod kůži, ale intonačně je trumpeta řádově náročnější než kytara nebo basa, takže si prostě i tu naučenou melodii musíte představit v hlavě - tzn. nejde hrát bez soustředění se na muziku a to je řekl bych ohromné plus.

Tak to je on přátelé!
0 xLajků:

17

Re: Způsob hry

mistergo napsal:

Jinak o tom "zrakovém" hraní: Myslím, že basa, kytara nebo klavír svádí trochu k "tendenčnímu" hraní, právě kvůli tomu, že každý tón je představován políčkem a strunou na krku, nebo klapkou na klavíru, takže melodie se dá zapamatovat "opticky". To je velká výhoda třeba při transponování - jen to posunete nahoru nebo dolů (u klavíru komplikovanější než u kytary). Ale právě ta pohodlnost trochu omezuje rozhled - ta basa svádí k tomu hrát určité zaběhnuté postupy, zvlásť když člověk zrovna trochu vypne mozek, nebo ho zrovna v kebuli nic nenapadá. Ale v tu chvíli už basa hraje na hráče a ne hráč na basu, člověk tam máčkne ten další tón automaticky.
Mám možnost srovnání, od mala hraju na trumpetu a tam když vypnete hlavu, tak je ticho. Dá se na ni taky naučit lauf, který si hráč vryje pod kůži, ale intonačně je trumpeta řádově náročnější než kytara nebo basa, takže si prostě i tu naučenou melodii musíte představit v hlavě - tzn. nejde hrát bez soustředění se na muziku a to je řekl bych ohromné plus.

Jo no, to je taky pravda. Když člověka nic nenapadá, tak tam flákne třeba tercii nebo kvintu, tím toho moc nezkazí. Nebo nějaký jiný tón ze stupnice, ale to už chce trochu představivost. Už jsem tu psal, že hodně používám oktávy, hlavně v přechodech... Nevím proč, to samo, protože nad tím moc nepřemýšlím.

Ale soustředit se musím stejně - jinak bych se (a to už jsem tu taky psal) nechytal rytmicky. To je taky důvod, proč u hraní nezpívám. (Dobře, přiznávám, neumím zpívat, ale tohle je taky jeden z problémů big_smile )

0 xLajků:

18

Re: Způsob hry

xergic napsal:

Ale soustředit se musím stejně - jinak bych se (a to už jsem tu taky psal) nechytal rytmicky.

To jo, určitá míra soustředění musí být. Já jsem mluvil spíš o tom, když vymýšlíš a tvoříš něco nového, třeba svoji linku do písničky nebo improvizace. Každej to dělá asi jinak, ale já se maximálně snažím nenechávat hrát "ruce" (někdo to tady už takhle pojmenoval). Když mě nic nenapadá hned po prvních taktech, tak poslouchám dál a snažím se melodii vymyslet nejdřív v hlavě. Protože když nechám hrát ruce a čekám, co z toho vyleze, většinou jsou to takové profláklé
motivy - ruce začnou hrát to, co mají zafixováno hluboko pod kůží - to jsou většinou technická cvičení a různé ohrané riffy. Prostě si myslím, že člověk by měl vědět, co chce hrát.

Tak to je on přátelé!
0 xLajků:

19

Re: Způsob hry

no to bylo docela přesný s tim že když necháš hrát ruce, tak je to většinou profláklý, ale spousta lidí si toho třeba ani nevšimne. Já mám pocit, že když takhle necháš hrát ruce, tak vypadněš vlastně z koncentrace a seš v podvědomým stresu a pak ty ruce začnou blbnout, jako třeba že toho začneš hrát zbytečně moc ... atd. na ukor právě citu, čili celkovýho vyznění hudby.

jazz bass lover
0 xLajků:

20

Re: Způsob hry

mistergo napsal:

Jinak o tom "zrakovém" hraní: Myslím, že basa, kytara nebo klavír svádí trochu k "tendenčnímu" hraní, právě kvůli tomu, že každý tón je představován políčkem a strunou na krku, nebo klapkou na klavíru, takže melodie se dá zapamatovat "opticky". To je velká výhoda třeba při transponování - jen to posunete nahoru nebo dolů (u klavíru komplikovanější než u kytary). Ale právě ta pohodlnost trochu omezuje rozhled - ta basa svádí k tomu hrát určité zaběhnuté postupy, zvlásť když člověk zrovna trochu vypne mozek, nebo ho zrovna v kebuli nic nenapadá. Ale v tu chvíli už basa hraje na hráče a ne hráč na basu, člověk tam máčkne ten další tón automaticky.

mistergo napsal:

dyž mě nic nenapadá hned po prvních taktech, tak poslouchám dál a snažím se melodii vymyslet nejdřív v hlavě. Protože když nechám hrát ruce a čekám, co z toho vyleze, většinou jsou to takové profláklé
motivy - ruce začnou hrát to, co mají zafixováno hluboko pod kůží - to jsou většinou technická cvičení a různé ohrané riffy. Prostě si myslím, že člověk by měl vědět, co chce hrát.

... a proto neumim hrát,protože za mě hraje basa... neumim se pořádně soustředit a tak to stojí nestojí za tolik,jako kdybych se soustředil
Problém je,že když máš aspoň trochu naučený stupnice a takový ty klasický intervaly,tak nemusíš myslet skoro vůbec melodicky..aspoň mě to tak přijde i při lehčích improvizacích. Spíš s tou rytmikou je to na čtýru,to sem člověk musí soustředit úplně na jinou stranu než při melodice a jakmile vypadne,tak je to v háji..
Menší OT: Včera jsme hráli na menší akci a protože nebylo místo na basový kombo,tak sem si to vrazil rovnou do linky.. problém byl,že sem se musel poslouchat přes PA,což eště nebyl takovej problém,protože to jakžtakž šlo.. větší problém byl,že pódium bylo větší než malý a bicí sem neslyšel důrazně sad takže si můžete domyslet,jak to bylo všechno mimo neutral

0 xLajků: