Téma: Začátek: 5 nebo 4 struny
čau chtel sem se zeptat jestli je lepší začít hrát se 4 strunou basou nebo je jedno jestli rovnou s 5 strunou.
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Baskytara.com » Baskytara » Začátek: 5 nebo 4 struny
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
čau chtel sem se zeptat jestli je lepší začít hrát se 4 strunou basou nebo je jedno jestli rovnou s 5 strunou.
4ku, páč 5ka za stejný peníze be hrát nejspíš hůř, hůř se taky sežene, víc stojej struny, je těžší. Jinak je to jedno.
Někdo (tuším Jenda, ale dyžtak se ozvi jesi ne) něco povídal, že hráči s více strunami hrají podvědomě více melodicky, hráči s klasikou 4strunou hrajou spíše rytmicky.
NEEXISTUJE ŽÁDNÁ LEPŠÍ VOLBA (5 vs. 4). Až beš chvíli hrát, poznáš to, že ti pátá struna chybět nejspíš nebude a už nebudeš říkat "rovnou pětku". Není lepší, je prostě trochu jiná. Tož tak.
Buio: Já začal na 4strunné... asi po pul roce, co jsem pochytil aspon ten nejzakladnejsi zaklad jsem zjistil a bylo mi doporučeno, že tu školu, kterou mě učitel vede se mi bude líp hrat na 5tku.
Vsechno se odvíjí podle toho co budes chtit hrat... takze zacni na zaklad (4ku) a az zjistis, kam miris, tak se rozhodni
4ku, páč 5ka za stejný peníze be hrát nejspíš hůř, hůř se taky sežene, víc stojej struny, je těžší. Jinak je to jedno.
Souhlas, pokud budeš kupovat nový nástroj, máš šanci sehnat za slušný peníze i slušnej nástroj. V případě pětky se hledá o dost hůř...
Já osobně jsem tedy hrál dlouho na 4ku než jsem se odvážil jít dál a vůbec mi to nevadí. Taky se občas rád k té čtyřce vrátím. Záleží na stylu muziky.
pokud chceš hrát na pětku, tak rovnou na pětku.
Šest let jsem hrál na čtyřku, jakože příprava na pětistrunku, páč jsem si myslel, že na tu už musíš být fakt dobrý a zkušený basista, že je to prostě těžší než 4ka. Úplně jsem se bál tu pětku koupit, že na to nebudu herně stačit. Prostě když jsem viděl basistu s 5kou, říkal jsem si, tyjo, nějaký už vynikající hráč:) a čtyřkaři pro mne znamenali že buď začínají, nebo že jsou břídilové jako já. Dobrý magor:D
Pak jsem si slavnostně pořídil 5ku a tři týdny nevěřil, páč jediný rozdíl byly užší rozteče strun a pak to háčko, které mi ale stejně nehrálo a ani jsem nevěděl kam ho použít do toho, co hraju. Tak jsem to mastil tři roky a ve finále jsem to H dokonce sundával:)
Tak teďka s odstupem - jestli se ti líbí pět strun a využiješ je, tak na ně klidně hrej od začátku.
je to úplně jedno
Pro uplny zacatek je asi lepsi ctverka, je trosku jednodussi a hlavne vyjde levneji, nebo spis za stejne penize dostanes lepsi ctverku. Prave H struna byva u levnych bas kamenem urazu. Ja zacinal na ctverku a pak, asi po 6 letech jsem presel na petku, vicemene kvuli cover verzim, kde se pouzivala. Pak jsme zacali delat vlastni tvorbu a tu uz si bez ni nedovedu predstavit. Ale styl hrani se trochu zmeni a chvili to trva.
Jak psal Jenich. Jinak nejhorsi je udajne prechod ze ctyrky na petku a po pravde i obracene. Ja osobne na ctyrky nejak neumim. Na druhou stranu prejit z petky na sestku uz neni takovej problem.
a co slap na petku?zkousel sem to asik pul hodky v obchode a nic moc...ale asik se da zvyknout,co?
a co slap na petku?zkousel sem to asik pul hodky v obchode a nic moc...ale asik se da zvyknout,co?
no tam hodně záleží na roztečích strun, pokud jsou tam rozteče stejný jako u 4ky, neměl by to bejt takovej problém.
a co slap na petku?zkousel sem to asik pul hodky v obchode a nic moc...ale asik se da zvyknout,co?
jasně...hele to jsou jen takový vejmluvy s těma roztečema....slap se dá hrát i na normální kytaru. Jde jen o zvyk...když chytíš ten grif, tak to zahraješ i na ztvrdlý chléb.
jinak s tim lehčím horším...
já myslim, že ze začátku je lehčí 5ka než čtyřka - co totiž cvičí začátečník? Prsty, intervaly, stupnice. Struny jsou blíž u sebe a ten kdo na to nikdy nehrál hraje stejně blbě na 4 jako na 5, 6,7,8,9 strun. Jinak po překonání prvních krůčků jsou to oba stejně složité a ROZDÍLNÉ nástroje. Takže tímto bych rád vymýtil názor, že 4ka je odrazový můstek pro 5ku.
Mně se dokonce na pětku hraje slap skoro líp. Ty menší rozteče nejsou zase na škodu. Nevyhovuje mi pro pocit z hraní a rychlou orientaci na hmatníku ten širokej krk, asi se ze mě stává kovanej čtyřkař..:) Na začátek proto doporučuju čtyřku, jednak je lepší za stejný prachy a jednak pohodlnější...:)
když sem asi po 8 letech hraní přešel ze 4ky na 5ku, tak sem v tom měl pěknej hokej.
no a asi za 1-2 tejdny sem si zvyk
dneska je jedno, jestli vezmu 4ku nebo 5ku, a jiný rozteče sou otázkou chvilky abych si zvyk
Já jsem hrál na čtyřku nebo na kontrabas, pak jsem dlouho nehrál a pak jsem znovu začínal na půjčenou pětku. První zkouška byla krušná, občas jsem se přistihl o kvartu níže. Ani později jsem Hčko moc nevyužíval, maximálně jsem tam občas zahrál D, spíše to byl takový dlouhý thumbrest
Takže když jsem si pořizoval vlastní, šel jsem do čtyřky. Hčko nepostrádám, a kdybych měl pětku, tak si na ní dám spíše vysoké C (jsem si dokonce všimnul, že tady někdo takhle hraje).
Hčko nepostrádám, a kdybych měl pětku, tak si na ní dám spíše vysoké C
Basa je basa, ne jakasi ujecena kajtra, tak jake vysoke C...
Poradne H podladit do A, tomu se rika basa
Teď ladím do "c" . Musím uznat že v kapele se dá bez céčka obejít a to H má v kapele určitě lepší využití a i výhody, ale na vyblbnutí je to C super
a v ruzných etůdách je to pohodlnější. Když chci zahrát nějaký 3zvuký akord tak fakt vyzní. Jestli není basa laděná od E basa tak pak všechny 4kaři nejsou basisti ale uječení kytaristi :-P .
Akorát ty struny..ty struny, na 5ku do c je jich málo
kober napsal:Hčko nepostrádám, a kdybych měl pětku, tak si na ní dám spíše vysoké C
Basa je basa, ne jakasi ujecena kajtra, tak jake vysoke C...
![]()
Poradne H podladit do A, tomu se rika basa
jako tohle je názor pod kterej bych snad hodil i X X X neboli se podepsal
Jestli není basa laděná od E basa tak pak všechny 4kaři nejsou basisti ale uječení kytaristi :-P .
Zaprve to byl tak trochu vtipek a zadruhe se to tykalo vysokeho C, ne 4rkaru. To jsou plnohodnotni basaci
ruzných etůdách je to pohodlnější
etudy jsou na procvičení, ne na zjednodušování. Jejich účel je udělat to těžké a naučné, probrat nějaký jev. Těžko doma, lehko na stejdži, nebo jak to je...
Ale jasně, ano, je to pohodlnější. Ta struna(y) navíc často umožňuje lenošit jen v jedné poloze. Takže se člověk moc nenaučí ty polohy měnit.
Jinak nejhorsi je udajne prechod ze ctyrky na petku a po pravde i obracene. Ja osobne na ctyrky nejak neumim
Ja hraju pet mesicu na petku, pak tri mesice na ctyrku,tri pak zas 3 mesice na petku a pak kratce na ctyrku a pokazde potrebuju na zvyknuti si, tak pul dne.
a co slap na petku?zkousel sem to asik pul hodky v obchode a nic moc...ale asik se da zvyknout,co?
Je to uplne to samy co se zvuku tyce, co se pohodli tyce, tak zalezi na zvyku a na nastroji samotnym.
Ty menší rozteče nejsou zase na škodu.
Moje ctyrka ma stejne tlustej krk ve vsech polohach jako moje petka. A problem mam jen pri vytrhavani Decka a hlubsich strun. Na Gecku je to jedno. Co se slapu tyce, naucila me petka si tlumit struny (a stale uci), zatimco na ctyrku si muzu dovolit lajdacit.
A trochu me stve, ze dvojtej odtrh na moji petku nikdy nedam...
etudy jsou na procvičení, ne na zjednodušování. Jejich účel je udělat to těžké a naučné, probrat nějaký jev. Těžko doma, lehko na stejdži, nebo jak to je...
Ale jasně, ano, je to pohodlnější. Ta struna(y) navíc často umožňuje lenošit jen v jedné poloze. Takže se člověk moc nenaučí ty polohy měnit.
Tak abych se přiznal, etudy a vyhrávky co hraji, hraji ve stejných polohách jako bez Céčka, ale zním o kvartu výš (brnkám bez doprovodu, tak si to můžu dovolit ). To byl ten hlavní důvod proč to tak mám, někdo pro získání jasnějšího a vyžšího tonů používá whamy a vytáhne si to o oktávu nebo dokonce i dvě, já sem si to ničím umělým nepotáhl.
A na cvičení výměny poloh mám šťavnatější cvičení , u kterého mi je rovnějš jedno jak mám basu nalazenou. Absolutním sluchem netrpím, aby když venku někdo zapíská řekl že to bylo falešně písklé Fis
Až budu v kapele nutně potřebovat H, tak to zase hodím zpátky....nebo koupím šestku , teď to Háčko asi nahradím pro pravou ruku opěrkou a budu si pískat
Nelíbí se mi trendy jak je milíon kapel podladěných, kytaristi do deth C basy do mrd A ...basa není klavír obzláště ty s 34" menzurou. Když J.S. Bach napsal nějakou svoují skladbu, na jeji produkci se musel vyrobit speciální nástroj Kontra-kontrabass (nevím jak se jmenoval ) a na tento nástroj podobajícíse velkém kontrabasu museli hrát dva lidé, jeden brnkal nebo smyčcoval, druhý mačkal. Byl lazený myslím o oktávu nebo dokonce dvě níž.
Když J.S. Bach napsal nějakou svoují skladbu, na jeji produkci se musel vyrobit speciální nástroj Kontra-kontrabass (nevím jak se jmenoval smile ) a na tento nástroj podobajícíse velkém kontrabasu museli hrát dva lidé, jeden brnkal nebo smyčcoval, druhý mačkal. Byl lazený myslím o oktávu nebo dokonce dvě níž. wink
To si me pripomel myho ucitele na basu. Ma k tomu nekde podklady este z ty doby. A hodla se vyrobit si kontrabas, do kteryho se vejde normalni kontrabas i s hracem.
když chytíš ten grif, tak to zahraješ i na ztvrdlý chléb.
ozkousim...
ja som v tomto dost konzervativny a pre mna su 4 struny klasika a nemam v plane na tom niekedy nieco menit...ale zas nikdy nehovor nikdy...
ja som v tomto dost konzervativny a pre mna su 4 struny klasika a nemam v plane na tom niekedy nieco menit...ale zas nikdy nehovor nikdy...
Pro mě sou taky více strunné basy derivátem klasický čtyřky, bejvaly doby kdy sem to bral spíš jako raritku. Stejně jako sedmistrunný kejtry. Asi sem tradicionalista, ale prostě basa je čtyřstrunnej nástroj a šmičec.
Teď ladím do "c"
Taky ladim do C, ale trochu jinak C E A D G
Koupil jsem tu Cortku a po case, kdyz jsem hledal neco, co vlastne na patou strunu hrat, jsem zjistil, ze vetsina songu ani hluboky H nevyuzije a hodne se hraje od C... takze kvuli pohodlnosti jsem nahodil C a hladim si prazdnou strunku, nadhera, pohodlicko, zadny podaldeni netreba. Vzhledem k tomu, co chci hrat, uz bych do ctyrky(jako primarni basy) asi ani nesel...
Jak psal Jenich. Jinak nejhorsi je udajne prechod ze ctyrky na petku a po pravde i obracene.
Mně to připadne celkem zcestný náhled... Podle mě je to asi fakt jedno na co začneš, ale raději bych doporučil ten čtyřkvalt, protože pokud se na to skutečně NAUČÍ člověk hrát, tak je pro něj pětikvelt celkem příjemným zpestřením. Pravda, technicky je to určitě odlišné ale veliký problém bych tom fakt neviděl, leda ve slapu, tam se budeš ujebávat v obou variantách.
že by začít od jedné struny? jednoho tonu? tlumeného?
začínal jsem rovnou na 5 ... nějakou dobu jsem měl problém hrát na 4 ... ale jak člověk trochu získá přehled nad hmatníkem a nenavykne si třeba mět položený palec na jednom místě, tak si myslim, že neni problém zahrát na 4 ... já už ten problém nemám ... je to stejný pocit, jak když chytneš do ruk basu, co neznáš ... je to jiný, ale neni problém si během chvilky zvyknout ... shodou okolností jsem si zkoušel přehrávat naše songy na čtyřstrunné base (jestli by mi to dělalo problém) ... a zjistil jsem, že nedělalo ... věci, kde hraju na 5 strunu jsem si během chvilky upravil a myslím, že by to vůbec nebyl problém (jak technicky, tak hudebně)
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Baskytara.com » Baskytara » Začátek: 5 nebo 4 struny