1

Téma: Základní pojmy o aparatuře

čus ,
1)  jako první věc bych chtěl, aby se toto téma spíše přesměrovalo do těch Rad a referencí pro              začátečníky (tam zřejmě nejde nový tema založit, tak jsem to dal zatim sem).

2)  už se nebudu stydět a na plný koule taky o sobě hlásám, že jsem na aparaturu totální analfabet a jsem už delší dobu zmaten vo co gou..

3)  a nyní můj konkrétní, zřejmě velmi přiblblý, dotaz..::: Jakej je rozdíl mezi zesilovačem a koncovým zesilovačem, předzesilovačem , preampem, hlavou , rackem, DI boxem, PA systémem.
Vim, že něco jsou úplně jiný věci, takže fráze "jakej je rozdíl" není na místě , ale předmětem tohoto příspěvku prosím někoho , kdo mi ke každému něco trefného napíše až už konečně stojim nohama na zemi.

Abych svoji tupost trochu vylepšil a nebo úplně pohřbil, tak ještě dodám, že předzesilovač a preamp je zřejmě tatáž věc zajímalo by mě ještě význam právě s aktivní basou, která má s sobě už nějakej snad, ne?

Blabla , prosím přítomné aby použili na utření poprskaného monitoru utěrku z kvalitního materiálu a né hřbet ruky,
čus a těšim se až z toho budu moudrej.:rolleyes:

0 xLajků:

2

Re: Základní pojmy o aparatuře

Kubosos napsal:

a nyní můj konkrétní, zřejmě velmi přiblblý, dotaz..::: Jakej je rozdíl mezi zesilovačem a koncovým zesilovačem, předzesilovačem , preampem, hlavou , rackem, DI boxem, PA systémem.
Vim, že něco jsou úplně jiný věci, takže fráze "jakej je rozdíl" není na místě , ale předmětem tohoto příspěvku prosím někoho , kdo mi ke každému něco trefného napíše až už konečně stojim nohama na zemi.

Nejsem uplne nejfundovanejsi tohle vyjasnit, ale aspon v kostce to malo co vim:

Koncovy zesilovac slouzi pouze k zesileni. Nema tedy zadne korekce, vetsinou jen jeden (nebo 2 u stereo) volume knofl. To co zname pod pojmem zesilovac je vetsinou soustava predzesilovace (preampu jak jsi spravne vydedukoval) a koncoveho zesilovace. Preamp slouzi k samotne tvorbe tonu, tedy ma korekce (vice ci mene...od 2 pasmovych az po Treba Trace Elliot s 11 pasmy), a ruzna jina hejblatka na upravu zvuku. Nejpodstatnejsi je cudlik GAIN ktery urcuje zisk predzesilovace, tedy zjednodusene receno to jak moc signal zesilis. Signal z kytary je velice slaby (vetsinou;)) a tedy nez je pusten do koncoveho zesilovace musi byt predzesilen.....at uz aktivni elektronikou, coz je v podstate take predzesilovac, i kdyz ve velmi zjednodusene forme a nebo predzesilovacem aparatury.

Hlava neni nic jineho nez konc. zesilovac s preampem tedy = zesilovac

Rack je rozmerove standartni skatule (19 palcu nasir) do ktere lze zamontovat casti aparatury dle uvazeni hudebnika.. Predzesilovace, koncove zesilovace, hlavy, efekty.

DI box je defakto predzesilovac ktery ma symetricky vystupni signal. Vetsinou se pouziva tam kde hudebnik nema aparat a hraje tedy primo do mixpultu potazmo do PA a presto chce mit urcity charakter zvuku.

...a to uz jsme u PA tedy Power  Amplifier,  vzite to oznaceni pro ozvucovaci aparatury, tedy to z ceho vlastne leze zvuk na koncertech. Aparaty muzikantu povetsinou slouzi jen k odposlechu, tedy k tomu aby se sami slyseli. Z techto aparatu posilaji linkou signal z PREDZESILOVACE nebo mikrofonem z reproduktoru do mixazniho pultu kde je zvuk dale upraven ekvalizerem a poslan do koncoveho vykonneho zesilovace (popr. efektoveho procesoru, dynamickeho procesoru apod.)  a nakonec do reprobeden, kterych je obvykle nekolikero, slouzicich pro ruzna pasma, popripade k odposlechu pro hudebniky nemajici aparaturu (zpev, bici, nemajetny basak).

Prosim povolanejsi aby doplnili popr upresnili, opravily moje neerudovane kecy,

K smichu ten dotaz neni, spis chvalihodny. Nevim, zeptam se a nemotam hlouposti...RESPECT

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

3 Naposledy upravil: pooseek (12. 02. 2008 13.11:15)

Re: Základní pojmy o aparatuře

spider napsal:

DI box je defakto predzesilovac ktery ma symetricky vystupni signal. Vetsinou se pouziva tam kde hudebnik nema aparat a hraje tedy primo do mixpultu potazmo do PA a presto chce mit urcity charakter zvuku.

DI - Direct Inject - nemusi se nutne jednat i o preamp,predzesilovac. DIbox dela tu vec, ze signal (rekneme stridavy proud) zdvoji na dva totozne s opacnou fazi. To zpusobi, ze dale vedeny dvouzilovy kabel nechyta ruchy. Signal v mixu vznika rozdilem techto ´dvou´ signalu Pripadny ruch se na obou zilach kabelu projevi stejne (ne s opacnou fazi), takze na vysledny rozdil nema vliv.
Jsou dva druhy - aktivni a pasivni. Aktivni vyzaduje napajeni a prevod signalu se deje vetsinou pomoci soustavy tranzistoru. Pasivni napajeni nepotrebuje a funguje vetsinou na zaklade elektromagneticke indukce, tedy obsahuje civku. Pouziva se pri primym zapojeni linek do mixu, nebo kdyz aparat rovnou DI vystup nema.

spider napsal:

PA tedy Power  Amplifier

PA, tedy Public Access. Power Amplifier je take spravne, jelikoz se opravdu jedna o vykonove zesilovace, ale puvodne to opravdu vzniklo zkracenim ´Verejny Pristup´ resp. ´Pro Verejnost´.

spider napsal:

Aparaty muzikantu povetsinou slouzi jen k odposlechu, tedy k tomu aby se sami slyseli. Z techto aparatu posilaji linkou signal z PREDZESILOVACE nebo mikrofonem z reproduktoru do mixazniho pultu kde je zvuk dale upraven ekvalizerem a poslan do koncoveho vykonneho zesilovace

Velice dulezite. Jelikoz zvukari zachytavaji basu jen linkou a casto zaroven kategoricky odmitaji alespon pridani mikrofonu k bednam, opravdu se pak u tech mega-reprosoustav (hradby reproboxu na plakatech apod.) jedna vlastne pouze o odposlech. Dokud se tato situace nezmeni, lide budou slyset neco, co se zvukem z vasi bedny nemusi moc korespondovat (pokud nemate zrovna nejakou Hi-Fi ;-) ). Jinak receno, zvuk vasich repoboxu je tim padem jen a jen pro vas a kapelu, nic vic.
Timto lobuju - bassmeni vsech zemi, spojte se za lepsi zvuk! ;-)

Jinac vse pekne popsano. Klidne se ptejte dal, tyhle veci je dost dobry vedet a od toho sem chodime, abychom si pomahali!

Weber basses -> Eden WTX260 -> 2x10'' G-D & 4x8" Hocke
0 xLajků:

4

Re: Základní pojmy o aparatuře

no taky dotaz, mně berou zvukaři jak kdy, většinou vstupem do zesáku s nápisem link, ale hodně často taky vstupem Pre EQ a někdy i Post EQ, jsem v tomhle taky docela neznalej, tak se chci zeptat, jakej je vyslednej rozdíl ve zvuku venku, při těchto zapojeních

FENDER AM Standard J-Bass RW OWT, Trace Elliot AH250SMX+TE box 1x15, struny Elixir, kabel Planet waves.
0 xLajků:

5

Re: Základní pojmy o aparatuře

Diky za opravu a upresneni

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

6

Re: Základní pojmy o aparatuře

Pre EQ ....stahou ti zvuk pred ekvalizerem, tedy takovej jakej vicemene leze z basy
Post EQ ....stahnou zvuk, kterej uz sis sam upravil korekcema na zesiku a mel by byt tedy vice podobny tomu co ti leze z tvy bedny
...velmi zjednodusene

CEILIN KAT IZ WATCHIN U MASTERBATE
0 xLajků:

7

Re: Základní pojmy o aparatuře

Děkuju za toto téma, třeba o hlavním smyslu D.I. jsem taktéž neměl ani tucha! Kubosos se nemá za co stydět, ba naopak! Jen tak dál... Přesouvám.

0 xLajků:

8 Naposledy upravil: Kubosos (12. 02. 2008 13.42:38)

Re: Základní pojmy o aparatuře

Ok, všem děkuji za příspěvky (btw já věděl, že budete hodní, ale že mě tu i pochválíte, to jsem teda nečekal).

Takže ten zásadní rozpor, kterej mi v palici poslední dobou běžel je tedy,
že hlava=zesík (s korekcema), tedy jinak řečeno zesík=hlava.

A já myslel, že ta hlava je něco trochu víc spešl.

Jen se ještě jednou zeptám na ten rack , to je jen škatule, žádný elektro?


edit : To Dan: Kdyžtak to prosím tedy přesuň , nebo jestli myslíš, že lidi, kteří by takový informace hledali, by se koukli spíš do sekce aparatura?? Spíš možná jo, hlavně když to budou hosté, možná by se šiknul i tady, jenže tady se zas za chvilku zneviditelní novejma a novejma threadama páč sem už moc příspěvků nepřijde, takže asi nakonec opravdu do těch Rad a referencí...

0 xLajků:

9

Re: Základní pojmy o aparatuře

Kubosos napsal:

Jen se ještě jednou zeptám na ten rack , to je jen škatule, žádný elektro?

Joo, rack sám o sobě je jen bedna (ať ze dřeva, plastu plechu...), která může mít zepředu a zezadu víka (nemusí), má dánu šířku a mění se výška - např 2U, 3U, 4U, dle potřeb, kolik si tam toho chceš dát. Třeba můj zesilovač má výšku 2U, racková ladička mívá většinou 1U, atd...

0 xLajků:

10

Re: Základní pojmy o aparatuře

Dan napsal:

o hlavním smyslu D.I. jsem taktéž neměl ani tucha!

Ja sem tu kdysi zalozil tema DI box, nebo D.I. Box nebo tak nak, kde to bylo myslim velmi slusne vysvetleno.
Jinak taky dekuju za osvetleni.

Basy: Aria STB (JB), Carvin XB75 custom, Hohner B2A
Komba: Carvin R600 , Marshall B25 MKII, Yamaha AA5
Ostatní: Line 6 Bass Pod XT Live, Ditto Stereo Looper (TC)
0 xLajků:

11

Re: Základní pojmy o aparatuře

Dante napsal:

Pre EQ ....stahou ti zvuk pred ekvalizerem, tedy takovej jakej vicemene leze z basy
Post EQ....stahnou zvuk, kterej uz sis sam upravil korekcema na zesiku a mel by byt tedy vice podobny tomu co ti leze z tvy bedny

Jenže pokud máš lampový konec, který to ve špičkách hezky kulatě naprdí nebo nakřáplý zvuk vytváříš nějakým BOOSTem (jako např. já u GK), tak do PA se nic z toho nedostane, protože to všechno se děje až za tím Post EQ.


pooseek napsal:

Jinak receno, zvuk vasich repoboxu je tim padem jen a jen pro vas a kapelu, nic vic. Timto lobuju - bassmeni vsech zemi, spojte se za lepsi zvuk! ;-)

Pokud nemá hlava takový linkový výstup, kde je zvukově opravdu totéž, co jde do reproboxu, bude vždycky problém přesvědčit zvukaře, aby dal mikrofon před bednu. Přitom není nic těžkého si takový věrný linkový výstup přidělat. U lampáčů většinou stačí namotat dva závity na výstupní trafo, u tranzistoráků lze použít nějaké malé oddělovací tráfko paralelně k výstupu (lze i jako adapter na kabelu k repro - bez zásahu do hlavy), v nejhorším poslouží třeba výstup pro sluchátka. Hlavně bacha na země, nejjistější je mít všechno v "luftu", tj. symetricky na Canonu a s odpojenou zemí. Odměnou je pak nejen ten správný zvuk v PÁčku, ale i spřízněný zvukař, který se pak nebojí basu přidat ("Konečně někdo, komu to nebrumí...!").

Čtyřky: Ibanez MC924DS Half & Half (1982) + kontrabasy: masiv 4/4 s bassreflexem! (~1890) a polomasiv Cremona 3/4 (~1985)
Pětky: MTD fretless 35" od Ondřeje Lišky (2004) a Lakland 55-02 Deluxe (2005)
EBS TD650, EBS NEO-212 + 1x 15" JBL E-140 a do hospody GK MB150E-III-112
Autorizovaný záruční a pozáruční servis Yamaha, Ampeg a Line 6
0 xLajků:

12 Naposledy upravil: joko (13. 02. 2008 01.36:56)

Re: Základní pojmy o aparatuře

4ksch napsal:

nejjistější je mít všechno v "luftu", tj. symetricky na Canonu a s odpojenou zemí.

Hele, já jsem elektroanalfabet, ale když to čtu, tak si představim, že u canonu - trojlinky, tu jednu žílu - zem odpojíš...? Třeba si to vysvětluju úplně blbě, tak to prosím zkus vysvětlit takovým způsobem aby pochopil i takový jeliman jako já, co má vlastně chtít za úpravy na apci, aby to fungovalo k oboustranné (mojí i zvukařově) spokojenosti. Co mám za zkušenosti, tak žádný zvukař si mého headphone-výstupu nikdy ani nevšim - to už mě radši dal DI box (asi wink ) hned mezi basu a apec...
p.s.: jsem v tomhle oboru opravdu hlupec, tak se nedivte když budu mít třebas hodně naivní dotazy...
p.p.s.: takové ty rozstřely (nesjpíš obyč elekrokomunikace smile ) jaké si dávají chatra, 4ksch a betaron mi zní jako jazyk jiné civilizace big_smile

DRŽ HUDBU!
0 xLajků:

13 Naposledy upravil: pooseek (13. 02. 2008 10.23:15)

Re: Základní pojmy o aparatuře

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … inouts.svg
1 - zem
2 - signál
3 - invertovaný (opačný) signál

zem se odpojí nebo zapojí (přepínačem ground lift, pokud je) podle toho, co je lepší, tedy kdy to míň brumí. Většinou to je ovšem lepší s odpojenou zemí, protože elektrické rozvody jsou zdaleka dokonalé a tedy není zem jako zem. Pokud je aparát připojen k jiné než zvukař, bude to házet brum. Pak je lepčejší odpojit. Ovšem zase pokud zpíváte a basujete zároveň, tak ... tak prostě pozor na šlupky z mikrofónu, kerý můžou přijít (jste napojeni na dvě země - kytara-apec, mikrofon-zvukař - může proběhnout obloukový výboj).

joko, určitě máš na aparátu někde line out, ne? tak tamtudy to vedou...

Weber basses -> Eden WTX260 -> 2x10'' G-D & 4x8" Hocke
0 xLajků:

14

Re: Základní pojmy o aparatuře

4ksch napsal:

Jenže pokud máš lampový konec, který to ve špičkách hezky kulatě naprdí nebo nakřáplý zvuk vytváříš nějakým BOOSTem (jako např. já u GK), tak do PA se nic z toho nedostane, protože to všechno se děje až za tím Post EQ.

Asi jak u jakého aparátu, u mě post znamená opravdu až "po". (Viz diagram v manuálu, tam je to hezky vidět: http://ampeg.com/pdf/SVT-3PRO.pdf ).

4ksch napsal:

Hlavně bacha na země, nejjistější je mít všechno v "luftu", tj. symetricky na Canonu a s odpojenou zemí.

Já tedy taky nejsem žádný elektrikář a tomuhle moc nerozumím, ale nějak se mi úplně nelíbí představa mít všechno odpojeno od země, tedy neuzemněné. Pokud je ten výstup symetrický, tak se ruchy ve výsledku neprojeví, ne? Proč ho tedy odzemnit? Ptám se hlavně pro mou informaci, v tomhle jsem vždycky plaval:).

0 xLajků:

15 Naposledy upravil: pooseek (13. 02. 2008 10.48:40)

Re: Základní pojmy o aparatuře

Karlos napsal:

Pokud je ten výstup symetrický, tak se ruchy ve výsledku neprojeví

neprojeví se ruch nabraný vedením kabelu (položen kolem trafa, jiné elektriky apod.). Takovy pripadny ruch se na obou zilach kabelu projevi stejne, takze na vysledek nema vliv. (příspěvek 3)

Karlos napsal:

odpojeno od země, tedy neuzemněné

Ale kdepak, to by nebylo zrovna bezpečné smile Ono to všechno uzeměné samozřejmě je (do elektriky to zapojuješ třema kolíkama, ne?). Tady jde o to, jestli se ty země navzájem propojí nebo ne. jak sem psal, není zem jako zem ...

Karlos napsal:

u mě post znamená opravdu až "po"

4ksch asi šlo o to, že zvuk ti dělá i koncák, za kterym to nemá zapojený ani ten tvůj Ampéž. Takže to opravdu máš za všemi hejblaty, ale konec, kterej to taky občas ovlivňuje (hlavně lampy, že), ten je ještě dále.

Weber basses -> Eden WTX260 -> 2x10'' G-D & 4x8" Hocke
0 xLajků:

16

Re: Základní pojmy o aparatuře

pooseek napsal:

joko, určitě máš na aparátu někde line out, ne? tak tamtudy to vedou...

No teď už jo, ale když jsem měl dřív takovou doma zbastlenou hlavu, tak měla jenom in, out a headphones. A zvukaři mě většinou dávali DI box - až na Maříka (plzeňáci ví) ten mě dával mikrák.

DRŽ HUDBU!
0 xLajků:

17

Re: Základní pojmy o aparatuře

joko napsal:

mě dával mikrák.

lžeš! big_smile

Tak to jo, to je jasný. Aspoň si je ale donutil tam ten mikrofon dát smile Se divim, že aspoň nezkusili tu ďuznu hedfouns.

Sem neveděl, že seš od Plzně. Já taky. Shánim někoho na společnej koncík, co hrajete?

Weber basses -> Eden WTX260 -> 2x10'' G-D & 4x8" Hocke
0 xLajků:

18

Re: Základní pojmy o aparatuře

Pokud si to dovolím zobecnit, na menších pódiích, kdy je větší šance, že máme se zvukařem společnou zem, mu mám zkusit poslat  nejprve neodliftovanou verzi, na větší pódia si rovnou preventivně zem odpojovat? Podotknu, že se mikrofónu jentak nedotknu.

0 xLajků:

19 Naposledy upravil: Karlos (13. 02. 2008 11.17:34)

Re: Základní pojmy o aparatuře

pooseek napsal:

Ale kdepak, to by nebylo zrovna bezpečné  Ono to všechno uzeměné samozřejmě je (do elektriky to zapojuješ třema kolíkama, ne?). Tady jde o to, jestli se ty země navzájem propojí nebo ne. jak sem psal, není zem jako zem ...

Aha, už chápu, děkuji za vysvětlení pro natvrdlé:). Tak už chápu proč mám vzadu u linky ten čudlík a přepínání země:D.

pooseek napsal:

4ksch asi šlo o to, že zvuk ti dělá i koncák, za kterym to nemá zapojený ani ten tvůj Ampéž. Takže to opravdu máš za všemi hejblaty, ale konec, kterej to taky občas ovlivňuje (hlavně lampy, že), ten je ještě dále.

Nechci se hádat, protože do toho nevidím, ale protože mám lampy v předzesilovači, a jsou napojené na korekce, tak ty lampy tam mám, že tam není ten koncový tranďák to chápu, to by se asi zvukařově pultu nelíbilo, kdybych mu tam poslal půl kilovaty výkonu:D big_smile. Ale jinak souhlasím, že ovlivnění zvuku koncovým zesilovačem tam není.

0 xLajků:

20 Naposledy upravil: pooseek (13. 02. 2008 11.48:28)

Re: Základní pojmy o aparatuře

Dan napsal:

Pokud si to dovolím zobecnit, na menších pódiích, kdy je větší šance, že máme se zvukařem společnou zem, mu mám zkusit poslat  nejprve neodliftovanou verzi, na větší pódia si rovnou preventivně zem odpojovat? Podotknu, že se mikrofónu jentak nedotknu.

Na vzdálenostech nezáleží. Když budu hrát v hospě, a připojím se do zásuvky na pódiu, tak jsem si téměř jist, že zvukař 2metry ode mě napíchnutý na jinou zásuvku bude mít jinou zem než já, páč v hospách se tohle nikdá moc neřešilo (kde ostatně jo). Zato na open-airu, kde ten rozvod snad mají nějak dobře ošetřenej, se může zvukařovi třeba líbit víc i uzeměná basa, páč ačkoli jste daleko od sebe, rozvod bude jen jeden, ze kterého jde všechno. Ale to nevim. Třeba sou líný a natáhnou dva : pro pódium a pro zvukaře a ten lift bude nutnej.
Na každý pád je lift jistější v tom, že by neměl brumit. Pak ale pozor, na co se sahá - proto je tu zase to zemění.

Teoreticky mě napadla vtipná myšlenka: zpěvák drže v pazourech mikrofon a basák, drže si struny ať nezní, si s ním podá ruku a energicky si potřesou big_smile

Weber basses -> Eden WTX260 -> 2x10'' G-D & 4x8" Hocke
0 xLajků:

21

Re: Základní pojmy o aparatuře

pooseek napsal:

Zato na open-airu, kde ten rozvod snad mají nějak dobře ošetřenej

Většinou bývá nějaká centrála, odkud se tahají všechny zásuvky. Tzn., že zvukař zvuk se napojí na 380V a někde na pódi umístí ústřednu, z které se můžou napojovat ostatní. Třeba na jednu fázy světla, na druhou zbytek atd... K sobě k pultu většinou táhne síť spolu s párákem.

D.a.l.i: Promazan pocinajici OT. Panove (Joko, Figi), laskave si jej v takovych tematech odpustte, nebo budete biti (tydenni ban apod.).

0 xLajků:

22

Re: Základní pojmy o aparatuře

pooseek napsal:

zpěvák drže v pazourech mikrofon a basák, drže si struny ať nezní, si s ním podá ruku a energicky si potřesou

Něco jiného je životně důležitá ochrana zemněním (nebo postaru nulováním) přes síťovou šňůru, kde fakt může jít o život a proti tomu neškodné odpojení zemního vodiče na symetrickém linkovém výstupu ze zesilovače, kde jde jen a jen o ten brum.

Už to tu sice bylo, ale opakování je otec moudrosti:
Všechny vodivé předměty by měly být na stejném potenciálu vůči Zeměkouli (nějakých +/- 5 V nehraje pro bezpečnost žádnou roli). Pokud má ale náš milý kytarista svého Marshalla šoupnutého do zásuvky, kde je zároveň varná konvice, bude mít jeho aparát zemní potenciál klidně o 1 V vyšší než má třeba pípa ve výčepu nebo zásuvka, ze které je napájené PÁčko. Pokud se tenhle rozdíl zemních potenciálů (napětí) objeví na vstupu mixáku, nastává problém s brumem. Řešení je jednoduché: Užitečný signál se přivede do mixu symetricky - dvěma dráty, které mají vůči zemi stejný potenciál, tudíž se vzájemně odečte. Mixák pak vezme jen rozdíl těchto dvou sígnálů a zem lze na zkoušku odpojit. Někdy je to lepší tak, jindy onak, ale na bezpečnost to žádný vliv nemá, protože ochranu stále zajišťuje zemnící vodič třípramenné síťové šňůry.

Karlos napsal:

Asi jak u jakého aparátu, u mě post znamená opravdu až "po". (Viz diagram v manuálu, tam je to hezky vidět: http://ampeg.com/pdf/SVT-3PRO.pdf ).

Právě i u tohohle aparátu je v diagramu krásně vidět, že to "po" je ve skutečnosti "před" koncovým stupněm, který může mít na zvuk dost významný vliv.

joko napsal:

žádný zvukař si mého headphone-výstupu nikdy ani nevšim - to už mě radši dal DI box (asi  ) hned mezi basu a apec...

Dřív se běžně nahrávalo a zvučilo bez DI boxů. Jak to dokázali? Prostě se tomu zvučení muselo trochu víc rozumět - viz např. projekt LP Flamengo - Kuře v hodinkách.

Čtyřky: Ibanez MC924DS Half & Half (1982) + kontrabasy: masiv 4/4 s bassreflexem! (~1890) a polomasiv Cremona 3/4 (~1985)
Pětky: MTD fretless 35" od Ondřeje Lišky (2004) a Lakland 55-02 Deluxe (2005)
EBS TD650, EBS NEO-212 + 1x 15" JBL E-140 a do hospody GK MB150E-III-112
Autorizovaný záruční a pozáruční servis Yamaha, Ampeg a Line 6
0 xLajků:

23

Re: Základní pojmy o aparatuře

4ksch napsal:

Karlos psal(a):
Asi jak u jakého aparátu, u mě post znamená opravdu až "po". (Viz diagram v manuálu, tam je to hezky vidět: http://ampeg.com/pdf/SVT-3PRO.pdf ).
Právě i u tohohle aparátu je v diagramu krásně vidět, že to "po" je ve skutečnosti "před" koncovým stupněm, který může mít na zvuk dost významný vliv.

Jasně, už mi to začíná pomaličku zapadat:D. Je to před koncovým stupněm zesílení, ale už tam jsou ty lampové korekce, ne?

4ksch napsal:

Dřív se běžně nahrávalo a zvučilo bez DI boxů. Jak to dokázali? Prostě se tomu zvučení muselo trochu víc rozumět - viz např. projekt LP Flamengo - Kuře v hodinkách.

A taky to šlo, a s jakým zvukem. Jenomže tehdy tohle natočit byla vysoká škola. Teď si nejsem jist kolika stopák to měli, ale už na začátku museli počítat s tím, že s těmi nahranými stopami se pak nedá hýbat ani upravovat, navíc se nesměla udělat žádná chyba. Zato dneska to zvládne každý doma se slušnou zvukovkou nelegálním Vegasem...

0 xLajků:

24

Re: Základní pojmy o aparatuře

Karlos napsal:

Je to před koncovým stupněm zesílení, ale už tam jsou ty lampové korekce, ne?

Linkový výstup "post" je u SVT-3 PRO sice za předzesilovačem s korekcemi, ale například stupeň Tube Boost je v cestě signálu až později, takže to už do linky nejde.

Čtyřky: Ibanez MC924DS Half & Half (1982) + kontrabasy: masiv 4/4 s bassreflexem! (~1890) a polomasiv Cremona 3/4 (~1985)
Pětky: MTD fretless 35" od Ondřeje Lišky (2004) a Lakland 55-02 Deluxe (2005)
EBS TD650, EBS NEO-212 + 1x 15" JBL E-140 a do hospody GK MB150E-III-112
Autorizovaný záruční a pozáruční servis Yamaha, Ampeg a Line 6
0 xLajků:

25

Re: Základní pojmy o aparatuře

k čemu prosím přesně slouží poťák INPUT BLEND s rozdělením na solid state a valve input, sice sem si ty slovíčka přeložil, ale moc jasný mi to není.

FENDER AM Standard J-Bass RW OWT, Trace Elliot AH250SMX+TE box 1x15, struny Elixir, kabel Planet waves.
0 xLajků:

26

Re: Základní pojmy o aparatuře

Muzes tim michat pomer na preampu mezi zvukem lampy a trandaku

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

27 Naposledy upravil: vernysator (21. 10. 2008 11.23:26)

Re: Základní pojmy o aparatuře

ahoj chlapi... já mám taky řádně lamí dotaz! smile
ted jsem se zabvil starýho klumpru (warwick sweet 25.1) a chci pořídit apec... tentokrát něco valivýho a pokud možno hlavu+box...:cool:
a to je právě vono - je nějaký pravidlo při pořizovaní ( jako vim že 8ohm mám bejt na 8 ohmů smile), co se Wattáže týče? mám právě takovou nejasnou tuchu, že mi někdo kdysi říkal, že box by měl mít větší výkon než hlava, aby se neodpálil, ale vim prd, jestli to není pytlovina...:/

btw - vidim tu reklamu na Hocke... máte s nim někdo zkušenost?

pravá ruka levější levé a naopak, prostě obě levý. Navíc hluch a aby toho nebylo málo, tak řiťmika.
0 xLajků:

28 Naposledy upravil: flachby (02. 06. 2009 14.03:07)

Re: Základní pojmy o aparatuře

Potreboval bych vysvetlit pojem bi-amp pripadne pak v navaznosti s tim x-over a full range. Myslite, ze by mohl nekdo nejak po lopate jako pro debily.

0 xLajků:

29 Naposledy upravil: jimmy (02. 06. 2009 14.12:02)

Re: Základní pojmy o aparatuře

flachby napsal:

bi-amp

to znamená, že pro výšky a pro basy je použitý samostatný zesilovač. Je to relativně běžné u Hi-Fi a taky to používá u svých aparátů a beden GK.

Spector Euro LX5 + Spector NS-5CR Fretless + TC RH450 + Soundelirium 12.1 + MXR M80 + Zoom B3n
0 xLajků:

30

Re: Základní pojmy o aparatuře

Ahoj Jimmy, tak to tomu uz pomalu zacinam trochu rozumet.

0 xLajků:

31

Re: Základní pojmy o aparatuře

ahojte aj ja mam jeden dotaz.... co je to horna (spominane je to v suvyslosti s reproboxom)  a  co je to menzura na base ...

za odpoved vopred dik

0 xLajků:

32

Re: Základní pojmy o aparatuře

Menzura je vzdálenost mezi nultym a 12tym pražcem vynásobená dvěma, horna je vysokofrekvenční  reproduktor, kterej většinou doplňuje reproduktor na reproboxu pro zvýraznění vysokejch tónů a větší brilanci, bejvá regulovatelná.

http://www.savinglots.com/pimages/ph44.jpg

0 xLajků:

33

Re: Základní pojmy o aparatuře

Prosím o vysvětlení propojení komba Hartke VX3500 s dalším reproboxem hartke VX115 není mi jasné jak to zapojím dohromady. Je to možná hloupý dotaz ale já to nevím. Prosím o radu. Díky. Billy

0 xLajků:

34

Re: Základní pojmy o aparatuře

Musíš podle me ze zesilovače spojit nejdřív 115ku a z ní teprv kabel do bedny v kombu, protoze bedna v kombu nema vystup na extension (myslim). Pozor, nemel bys to spojovat nastrojovyma kabelama. sice pro ozkouseni to staci, ale pro provoz by tam mel byt vykonovy kabel

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

35

Re: Základní pojmy o aparatuře

[Díky Billy

0 xLajků:

36

Re: Základní pojmy o aparatuře

Lehké OT
Ale mám obavy, že zrovna kombo VX3500 už s dalším boxem propojit nejde. Né že by to nebylo fyzicky možný, ale minimální ohmáž hlavy je tou příčinou.

Schecter Hellraiser 5 ║ Squier by Fender MB-4
Hartke VX3500  ║ Warwick blue cab 15,
LINE 6 BASS POD XT PRO + IMG STAGE LINE STA-300 + Hocke BS 115
Pár levých rukou big_smile
0 xLajků:

37

Re: Základní pojmy o aparatuře

No ohmaz hlavy nebude problem, spis ohmaz toho komboveho boxu. Mas recht, podle navodu je ten box 4Ohm.... hlava zvladne 350w do 4ohmu, cili s kombo boxem je na svem maximu

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

38

Re: Základní pojmy o aparatuře

spider napsal:

No ohmaz hlavy nebude problem, spis ohmaz toho komboveho boxu. Mas recht, podle navodu je ten box 4Ohm.... hlava zvladne 350w do 4ohmu, cili s kombo boxem je na svem maximu

S čím by to teda šlo propojit? Pokud to dobře chápu tak jedině vynechat orig. repro z komba a zapojit to do dvou jiných 8ohm beden. A nebo co např HARTKE VX215 400W/4 Ohm, 2x15"
toby šlo? Billy

0 xLajků:

39

Re: Základní pojmy o aparatuře

hele tyhle VX série nejsou zrovna moc povedený...

Bacchus, MarkBass, Soundelirium, efekty, pedály, krabičky, synťáčky, samplery, pružiny
0 xLajků:

40

Re: Základní pojmy o aparatuře

hofa napsal:

hele tyhle VX série nejsou zrovna moc povedený...

proč myslíš? já mám na to docela dobré reference. Jsi provní kdo to říká.

0 xLajků:

41

Re: Základní pojmy o aparatuře

Billy napsal:

Jsi provní kdo to říká.

hm to si nemyslím... zkus si projet tady fórum a uvidíš... problémy s reprákama nejsou nijak vyjímečný....

Bacchus, MarkBass, Soundelirium, efekty, pedály, krabičky, synťáčky, samplery, pružiny
0 xLajků:

42 Naposledy upravil: Barius (05. 02. 2010 15.50:13)

Re: Základní pojmy o aparatuře

hofa napsal:

hele tyhle VX série nejsou zrovna moc povedený...

Billy napsal:

proč myslíš? já mám na to docela dobré reference. Jsi provní kdo to říká.

No já měl tu možnost na tento apec hrát v jedenkrát v Klubu Rachot v Blansku, a když jsem hrábl trochu agresivněj do strun tak to v tom tak divně praskalo až jsem se toho začal pomalu bát a trochu jsem se musel krotit. 
foto: http://img5.rajce.idnes.cz/d0503/1/1304 … decide.JPG které by se spíše hodilo do XICHTĚNÍ smile smile smile

PROFÜL
AVBS5 ´99/00 & EBS HD350+Genz Benz GB212T+115 Emi Gamma+Warwick WCA 211Pro(2x CELESTION BN10-200S)
♫♪♫♪ tak tohle je pro mě španělská vesnice
0 xLajků: