Dunde.e napsal:Hrát vysoký ton (třeba 440Hz)...
440 Hz by odpovídalo 26. poloze na struně G a to už je na baskytaře obvykle mimo hmatník
. Pro měření - viz níže - jsem použil tón A na prázné struně, tj. 55 Hz (podle analyzátoru jsem měl lehce podladěno na 54.683 Hz).
Dunde.e napsal:...na ekvalizéru přidat hodně nižší frekvence..a já myslím že to bude reagovat...
tao-kan napsal:Nevím, kdo to je, ale hraje to násobky nahoru i dolů... opravdu.
Nevím, jestli si dobře rozumíme, tak to trochu rozeberu:
Absolutní výška základního tónu struny je dána výrazem:
kde
l ... délka struny
F ... napětí struny
s ... hmotnost 1 metru struny
Struna kromě tohoto základního tónu vydává i vyšší harmonické složky (alikvóty), které významnou měrou dotvářejí celkový charakter tónu:

Z matematického pohledu můžeme rozložit takové periodické vlnění pomocí Fourierovy transformace na nekonečnou řadu vyšších harmonických periodických funkcí s různou energetickou úrovní. Pod základní frekvencí ale žádné její celistvé podíly (tj. 1/2, 1/4, 1/8 atd.) již nejsou. Je tam jen neharmonické (neperiodické) spektrum subfrekvencí, které se projevují spíše nežádoucí formou (zázněje, clicks & pops...).
Tady je spektrální analýza tónu A na prázdné struně (55 Hz):

(pokud je obrázek nečitelný, uložte a otevřete si jej na svém PC) Všimněte si, že na 27.5 Hz a 13.75 Hz vůbec žádná energie není, jsou tam naopak jakési díry (tzv. uzly)!
U některých stejnosměrně vázaných tranzistorových zesilovačů bývá toto "infraspektrum" oříznuto strmou frekvenční zádrží vyššího řádu, aby při slapu nebo když plácnete rukou přes struny, nevypadly membrány u reproduktorů. Tento filtr mívá kritický kmitočet kolem 40 Hz, pro 5 strunné basy je vhodné, aby byl dělící kmitočet nižší (majitelé GK vědí). U lampových koncových stupňů tento problém odpadá, protože výstupní transformátor tak nízké kmitočty nepřenese.
Můj závěr do pranice:
Pod základním kmitočtem tónu je matematicky nedefinovatelné obecné spektrum neperiodických kmitů, které nemají na výsledný charakter zvuku významný vliv.
Odpověď na původní Dědkův dotaz:
Spektrální analýza potvrdila známý fakt, že vyšší harmonické kmitočty (zejména 2. a 3.) mívají u baskytary někdy i vyšší energetickou úroveň (význam) než základní frekvence tónu. Proto může přes reprobox (nebo zesilovač atd.), který má pod 60 Hz již znatelný pokles citlivosti, hrát baskytara nejen dobře, ale naopak právě tudy vede cesta...
Čtyřky: Ibanez MC924DS Half & Half (1982) + kontrabasy: masiv 4/4 s bassreflexem! (~1890) a polomasiv Cremona 3/4 (~1985)
Pětky: MTD fretless 35" od Ondřeje Lišky (2004) a Lakland 55-02 Deluxe (2005)
EBS TD650, EBS NEO-212 + 1x 15" JBL E-140 a do hospody GK MB150E-III-112
Autorizovaný záruční a pozáruční servis Yamaha, Ampeg a Line 6