Téma: pentatonika
Mohl by mi někdo prosim vysvětlit co to vlastně je? Nějak často se s tim poslední dobou setkávám a přitom netušim co to znamená.
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Baskytara.com » Technika hry » pentatonika
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Mohl by mi někdo prosim vysvětlit co to vlastně je? Nějak často se s tim poslední dobou setkávám a přitom netušim co to znamená.
Koukni sem:
Urcite najdes tu svoji
http://cs.wikipedia.org/wiki/Speci%C3%A … %C3%ADt+na
jo díky moc. Jak tak na to koukam, tak pochybuju, že to někdy využiju.
Janek: nepochybuj. Je to super vec, jednak na cviceni leve ruky, druhak je to efektni pro vyjezd nahoru i sjezd dolu, kdyz to treba jeste zkombinujes se skluzy, viz napr.:
---------------------------------------------
----------------5 glis 7---10 glis 12--10--
---3--5 glis 7------------------------------
---------------------------------------------
-----------------3--5 glis 7---
----------3--5-----------------
---3--5------------------------
--------------------------------
Jep. Uc se chlapce, urcite to casto vyuzijes!
Jep. Uc se chlapce, urcite to casto vyuzijes!
Ano panečiteli, uz makam
Co blbnes - ja ji sam neumim :-/
d.a.l.i: no zkusim na to kouknout, ale asi bude lepší doučit se první všechny durový stupnice.Pak už by měla bejt nějaká pentatonika hračka. Proč musí bejt stupnic tolik:)
Protože je ta stupnice jenom jedna a od ní jsou všechny jednoduchym a celkem logickym způsobem odvozený, říká se jim (církevní) módy durové stupnice, milé děti. To, jestli se jmenuje F nebo Es, už je jenom o tom, kam posuneš ruku po hmatníku, prstoklad zůstává...
jj, dane, to vime, ale kdo ma na to pri tom hrani myslet, ja vim ze posunout ruku neni problem, ale nejak zatim nejsem schopen si predem rict, jasne sem v D dur, tim padem dalsi ton bude ten a ten protoze to a tamto.....a tohle bude znit dobre protoze ono tentononc estli mi rozumis....fakt je ze sem nevyhrany snad uz jen polozacatecnik, a doufam ze to casem s trochou toho samostudia prijde
mě to nějak intuitivně moc problémů nedělá...ale je fakt, že já si spíš řeknu kvinta, nežli á (nebo v který tónině že to jsem)...prostě jedu na "relativní sluch"..
jj, dane, to vime, ale kdo ma na to pri tom hrani myslet, ja vim ze posunout ruku neni problem, ale nejak zatim nejsem schopen si predem rict, jasne sem v D dur, tim padem dalsi ton bude ten a ten protoze to a tamto.....a tohle bude znit dobre protoze ono tentononc estli mi rozumis....fakt je ze sem nevyhrany snad uz jen polozacatecnik, a doufam ze to casem s trochou toho samostudia prijde
Az mi to pride trochu neuveritelny, ze sem uz na spiderove urovni. Sila!
mě to nějak intuitivně moc problémů nedělá...ale je fakt, že já si spíš řeknu kvinta, nežli á (nebo v který tónině že to jsem)...prostě jedu na "relativní sluch"..
Jo taky jedu stejne, ale nejak me to neuspokojuje.....pripada mi ze ta moje hra by mela byt bohatsi, a tenhle zpusob uz narazil na svuj limit...
Me bracha furt peskuje za to, ze krom kvinty a oktavy nic jinyho neznam. Taxe ted ucim tercii. Pak mam v planu pribrat sekundu a qartu.
Ty vado... tak to este nedam (bez pomalyho pocitani) a este dlouho nedam.
Honziq napsal:mě to nějak intuitivně moc problémů nedělá...ale je fakt, že já si spíš řeknu kvinta, nežli á (nebo v který tónině že to jsem)...prostě jedu na "relativní sluch"..
Jo taky jedu stejne, ale nejak me to neuspokojuje.....pripada mi ze ta moje hra by mela byt bohatsi, a tenhle zpusob uz narazil na svuj limit...
kde ten limit vidíš? ukaž mi něco, co na basu "nezazpíváš"...
d.a.l.i: no zkusim na to kouknout, ale asi bude lepší doučit se první všechny durový stupnice.Pak už by měla bejt nějaká pentatonika hračka. Proč musí bejt stupnic tolik:)
Mam pocit, ze pentatonika v beznem hrani je IMHO efektnejsi a zni lepe, nez durova stupnice, ta mi prijde vetsinou skolacka. Takze bych ji asi doporucil cvicit s vetsim durazem.
Takže pentatonika je nějakej ustálenej postup? Jinak já naštěstí při hraní většinou vim co za tón práve hraju (eště aby ne žejo 22 x 5 tónů se naučit dá) ale taky je důležitější podle mě ten interval, možná kytaristi co musí řešit akordy tak to je něco jinýho, ok, na basu se taky hrajou akordy ale většinou rozloženě a tam je jedno jakej je výchozí tón
Pentatonika je stupnice jako kazda jina. Pohledej po netu, tabelatury najdes. Pak cvic a koukej na zkusenejsi a zjistis, ze spousta zajimavych postupu je cast pentatoniky.
to d.a.l.i: durová (čínská), mollová, nebo nějaká bluesová pentotonika, o který hovoříš ? Předpokládám, že to druhé...
to d.a.l.i: durová (čínská), mollová, nebo nějaká bluesová pentotonika, o který hovoříš ? Předpokládám, že to druhé...
Ano, v Cine nejsme Nejsem tak tezky vzdelanec, na lidusce jsem se o pentatonice moc nedozvedel (nebo to uz uspesne zapomnel).
Pentatoniky jsou dosti dobrý,protože se dají hrát do mollu i do duru,ne jako mollový a durový stupnice,který jsou určený tím určujícím tónem. Dají se tam hrát různé vyhrávky, i primitivní
G--------------
D--------------
A--------10-12
E--10-12------ nebo tak nějak(záleží na aktuálním feelingu,jak řikám já:-), určitě skladbu vylepší..ale je dobrý naučit se mollový i durový stupnice(teďka sem je trochu pochopil a zas mě to koplo do jinejch dimenzí),pak budeš třeba vědět,jaký tóny mrskat do různejch akordů třeba nebo i skladeb.. ale stále to zůstává na konkétní osobnosti,jak si to kdo originálně vymyslí..prostě nápad je na prvních místech:)
pentatonikou začneš..a končíš u chromatiky..pak i ta ti začne připadat málo..koupíš si bezpražec..a časem se z toho zblázníš 8¨-)
pentatonikou začneš..a končíš u chromatiky..pak i ta ti začne připadat málo..koupíš si bezpražec..a časem se z toho zblázníš 8¨-)
Hezký no,už se těšim,až se zblázním nemůžu se toho dočkat
lukáši, bych ti mohl vyprávět 8¨-)))
Honziq napsal:mě to nějak intuitivně moc problémů nedělá...ale je fakt, že já si spíš řeknu kvinta, nežli á (nebo v který tónině že to jsem)...prostě jedu na "relativní sluch"..
Jo taky jedu stejne, ale nejak me to neuspokojuje.....pripada mi ze ta moje hra by mela byt bohatsi, a tenhle zpusob uz narazil na svuj limit...
No a když s tím sluchem spojíš i tu teorii, tak je to pak velká pohoda.Také se Ti třebas někdy stane, že budeš někde ve studiu spolupracovat s nějakým profíkem,nebo někde na jamsesionu-nikdy neříkej nikdy,....a on i řekne...oukéj a teď tam zahrej kvartu a pak kvintu stacatto a Ty budeš čumět jako vrána!...hehehe
Určitě to chce alespoň se seznámit s Kvinťákem (kvitovej kruh) a na tom nějakej měsíc makat.Člověk tím získá ty sluchové niance a přehled o tónech na celém krku basy.Dobrý je, se naučit si k tomu ještě hláskovat jiné intervaly....to se pak člověk naučí cokoliv co slyší na base najít, aniž by o tom nějak přemýšlel.A pri jamování je to pak veká deviza!! Samozřejmě-čím více toho máš v hlavě a v uších, tím větší máš možnosti vymyslet s kapelou do muziky zajímavější a barevnější lajny.
Určitě to chce alespoň se seznámit s Kvinťákem (kvitovej kruh) a na tom nějakej měsíc makat.
Ten bych právě potřeboval někde sehnat,aspoň lehce teorii a obrázek...
http://webhouse.cz/kurz-harmonie/Kruhy.htm
Výtečně...tomu se říká "bejt pohotovej":lol:
Spíše je třeba pro mě složité,jak ty teoretické věci dostávat do praktického využítí..třeba stupnice a pentatoniky mi trvaly dost dlouho.než jsem se začal zajímat,proč jsou některý vyhrávky do jednodušších písniček stavěný na podobnejch systémech..
Přemýšlet o hudbě tímto způsobem mi dává nejvíce zabrat..
Spíše je třeba pro mě složité,jak ty teoretické věci dostávat do praktického využítí..třeba stupnice a pentatoniky mi trvaly dost dlouho.než jsem se začal zajímat,proč jsou některý vyhrávky do jednodušších písniček stavěný na podobnejch systémech..
Přemýšlet o hudbě tímto způsobem mi dává nejvíce zabrat..
Poradím ti takovou věc ze své zkušenosti.....hodně jsem cvičil kvinťák,stupnice a rozklady po krku-na jednotný klik střídavě čtvrtky, trioly, šestnáctky a zůzné kombinace-přád dokola a do zblbnutí jsem to různě kombinoval třeba pět hodin u ztlumené televize jen s klikem a u toho jsem si ty tóny i broukal....tak dlouho, až jsem najednou vychytal uplně náhodně nějakou známou linku-třeba od "Rejčů" a tak jsem si řekl, že tak to asi našel i ten basák z "R.A.T.M" a začal jsem si z toho hledat vlastní groovy a linky do kapely s kterou jsem hrál....šlo to naprosto skvěle.Časem jsem zjistil, že nemám žádný problém si u čehokoliv co jsem poslouchal tu basu najít a začalo mě bavit i - s kapelou jen tak pro zábavu dělat "cavry"..třeba těch R.A.T.H., nebo Metalliku, nebo Ozzyho....kytarista byl výbornej, tak jsme dělali i Hendrixe a S. Vaie...byla to paráda a strašně dobrá škola!!!!Něco z toho jsme hráli i na živo.;)
Poradím ti takovou věc ze své zkušenosti.....hodně jsem cvičil kvinťák,stupnice a rozklady po krku-na jednotný klik střídavě čtvrtky, trioly, šestnáctky a zůzné kombinace-přád dokola a do zblbnutí jsem to různě kombinoval třeba pět hodin u ztlumené televize jen s klikem a u toho jsem si ty tóny i broukal....tak dlouho, až jsem najednou vychytal uplně náhodně nějakou známou linku-třeba od "Rejčů" a tak jsem si řekl, že tak to asi našel i ten basák z "R.A.T.M" a začal jsem si z toho hledat vlastní groovy a linky do kapely s kterou jsem hrál....šlo to naprosto skvěle.Časem jsem zjistil, že nemám žádný problém si u čehokoliv co jsem poslouchal tu basu najít a začalo mě bavit i - s kapelou jen tak pro zábavu dělat "cavry"..třeba těch R.A.T.H., nebo Metalliku, nebo Ozzyho....kytarista byl výbornej, tak jsme dělali i Hendrixe a S. Vaie...byla to paráda a strašně dobrá škola!!!!Něco z toho jsme hráli i na živo.;)
Hmm,tak to asi budu muset hrát taky do zblbnutí... taky sem občas jen tak hrál nějaký tóny a řikám si,sakra,to je dobrá linka..pak když to zkoumám víc,tak zjistím,že to je nějaká linka už něčí písničky. Docela mě to na jednu stranu naštve a na druhou zas potěší,že sem na něco přišel..chtěl bych taky někdy dosáhnout takovýho stupně,kdy si tu basu u čehokoliv,co poslouchám,najdu,ale je to asi hóóódně vzdálený..
Už když sem se ty stupnice učil,tak mě to přišlo dost do zblbnutí...:| budu pokračovat
Matej napsal:Poradím ti takovou věc ze své zkušenosti.....hodně jsem cvičil kvinťák,stupnice a rozklady po krku-na jednotný klik střídavě čtvrtky, trioly, šestnáctky a zůzné kombinace-přád dokola a do zblbnutí jsem to různě kombinoval třeba pět hodin u ztlumené televize jen s klikem a u toho jsem si ty tóny i broukal....tak dlouho, až jsem najednou vychytal uplně náhodně nějakou známou linku-třeba od "Rejčů" a tak jsem si řekl, že tak to asi našel i ten basák z "R.A.T.M" a začal jsem si z toho hledat vlastní groovy a linky do kapely s kterou jsem hrál....šlo to naprosto skvěle.Časem jsem zjistil, že nemám žádný problém si u čehokoliv co jsem poslouchal tu basu najít a začalo mě bavit i - s kapelou jen tak pro zábavu dělat "cavry"..třeba těch R.A.T.H., nebo Metalliku, nebo Ozzyho....kytarista byl výbornej, tak jsme dělali i Hendrixe a S. Vaie...byla to paráda a strašně dobrá škola!!!!Něco z toho jsme hráli i na živo.;)
Hmm,tak to asi budu muset hrát taky do zblbnutí... taky sem občas jen tak hrál nějaký tóny a řikám si,sakra,to je dobrá linka..pak když to zkoumám víc,tak zjistím,že to je nějaká linka už něčí písničky. Docela mě to na jednu stranu naštve a na druhou zas potěší,že sem na něco přišel..chtěl bych taky někdy dosáhnout takovýho stupně,kdy si tu basu u čehokoliv,co poslouchám,najdu,ale je to asi hóóódně vzdálený..
Už když sem se ty stupnice učil,tak mě to přišlo dost do zblbnutí...:| budu pokračovat
Věnuj tomu intenzívně a poctivě třebas alespoň půl roku a uvidíš ten posun;)
Včera sem zkoušel na baskytaře hledat ty kvarty a kvinty v různejch písničkách a zjistil sem,že v některých je to přímo na nich založený a člověk je takřka jinak cítí,ty určitý tóny..zas trochu posun dopředu..eště se potřebuju naučit ty kruhy časem... a půjde to
Lukáš napsal:Spíše je třeba pro mě složité,jak ty teoretické věci dostávat do praktického využítí..třeba stupnice a pentatoniky mi trvaly dost dlouho.než jsem se začal zajímat,proč jsou některý vyhrávky do jednodušších písniček stavěný na podobnejch systémech..
Přemýšlet o hudbě tímto způsobem mi dává nejvíce zabrat..Poradím ti takovou věc ze své zkušenosti.....hodně jsem cvičil kvinťák,stupnice a rozklady po krku-na jednotný klik střídavě čtvrtky, trioly, šestnáctky a zůzné kombinace-přád dokola a do zblbnutí jsem to různě kombinoval třeba pět hodin u ztlumené televize jen s klikem a u toho jsem si ty tóny i broukal....tak dlouho, až jsem najednou vychytal uplně náhodně nějakou známou linku-třeba od "Rejčů" a tak jsem si řekl, že tak to asi našel i ten basák z "R.A.T.M" a začal jsem si z toho hledat vlastní groovy a linky do kapely s kterou jsem hrál....šlo to naprosto skvěle.Časem jsem zjistil, že nemám žádný problém si u čehokoliv co jsem poslouchal tu basu najít a začalo mě bavit i - s kapelou jen tak pro zábavu dělat "cavry"..třeba těch R.A.T.H., nebo Metalliku, nebo Ozzyho....kytarista byl výbornej, tak jsme dělali i Hendrixe a S. Vaie...byla to paráda a strašně dobrá škola!!!!Něco z toho jsme hráli i na živo.;)
Tak to ja nikdy nic takvyho necvicil a hraju jenom covry. Odposloucham a napisu si tu basovou linku (to mi trva tak 1-4 hodiny) a muze se jet. Ale sem si vedom, ze vubec nevim, co ty postupy znamenaj a kdyz si vobcas nakym tonem ve vyjezdu nejsem jistej, tak nevim po teoreticky strance, kerej by tam mel bejt. Tak tam hodim ten kerej se mi tam libi nejvic
Tak už sem si KONEČNĚ sehnal metronom od kámoše,co ho nepoužívá,dal mi i docela dobrou slevu z9kil na 5kil ( a to se vyplatí!),takže už snad dneska začínám cvičit s metronomem...hehe,zní to jako z nějaký učebnice
Figi: Já se ti možná ani nedivím,protože když máš prostě dobrý uši,tak ty pentatoniky ani nepotřebuješ..to já prostě bych se teďka už asi bez stupnic a pentatonik neobešel...představa,že bych doprovod v jedný písniččce,hraný třeba 6x za sebou,hrál stále stejně,mě ničí..aspoň pár tónů navíc..jinak nic!!
Já skoro u ničeho pořádně nevím,co který postupy taky znamenaj,ale zrovna včera sem přišel na to,že z těch kvart a kvint jsou některý doprovody přímo složený a založený na tý zvukový malebnosti..
Figi: Já se ti možná ani nedivím,protože když máš prostě dobrý uši,tak ty pentatoniky ani nepotřebuješ..to já prostě bych se teďka už asi bez stupnic a pentatonik neobešel...představa,že bych doprovod v jedný písniččce,hraný třeba 6x za sebou,hrál stále stejně,mě ničí..aspoň pár tónů navíc..jinak nic!!
Já skoro u ničeho pořádně nevím,co který postupy taky znamenaj,ale zrovna včera sem přišel na to,že z těch kvart a kvint jsou některý doprovody přímo složený a založený na tý zvukový malebnosti..
Me taky dost tyra hrat neco 6x furt za sebou (nebo co je horsi furt hoblovat jeden ton), ale dyz chci neco pridat, vokorenit to, nebo mam vytvorit naky solo, sem v koncich, protoze casto ani nevime v cem to hrajem, natoz tak, co by do toho akordu patrilo. V tomhle ohledu mi to coverovani nic neda a proto se pomalu a velmi nejiste zacinam ucit sam od sebe tu teorii.
čistě teoreticky když teda hrajem písničku v g dur, tak hraju jen pentatoniku g dur a ono to prostě ladí?:-) Nebo to používáte, že když sme v tý g dur a hraje se třeba půlový ačko, tak hraju pentatoniku adur. Nebo tu teď píšu úplnou kravinu?:-D
půlový áčko? no..graficky by to mohl být žebřík
janek: obavam se, ze v hudbe se neda spolehat na poucky, pokud hraju pul taktu A, tak tam muzu strelit pentatoniku od A... V prvni rade bys mel tu pentatoniku dostat jak do prstu, tak hlavne do ucha a spis intuitivne vycitit, jestli tam muze mit sve misto nebo ne, popr. to na zkousce ci na nahravce zkouset.
Ono totiz taky zalezi na tom, co hraji dalsi nastroje, neda se to tak strelit od boku. Abych ti rekl, co se tam hodi, musel bych u vas na zkousce byt a pak bych mohl byt chytry
sem jen přemejšlel, jestli tam nebude nějaký skrytý pravidlo, případně fígl.
bude v tom skrytý figi
Ano,je pravda,přesně ,co říká d.a.l.i.,je potřeba to vyzkoušet..nejlepší je se inspirovat právě vyhrávkama z různých kvalitních skladeb..a taky náladou v každym jamu nebo písničce..někde prostě nejde jen tak něco vpálit od boku - to už mám vyzkoušený...docela tě zamrazí,říkáš si,jo,pentatonika,ale někdy to prostě nevyjde..ale furt se to vyplatí,sice třeba 60x střelíš blbě,ale pak když se párkrát trefíš do černýho,tak ten pocit fakt za to stojí..
bude v tom skrytý figi
Me najdes v kazdy hudbe. Nekde lip, nekde hur skrytej
figi: já minule poslouchal rachmaninova, jak ho hrají ron carter a spol. .. ti povím..samej figi 8¨-))
super sajta, diky. Hlavne ta cast o harmonickych funkcich. Uz jsem toho nacetl na toto tema mraky ale nikde to nebylo vysvetleno takhle srozumitelne. Diky!
Jinak vsem zoufavcum: No worries! Muzete hrat stupnice a kruhy do zblbnuti (i kdyz ja bych prestal o neco driv) a najednou prijdete nato ze si kusy tech stupnic do vlastnich groovu pujcujete zcela automaticky a bez rozmyslu, a hlavne zpresnite a zrychlite hru prstama. Diky kruhum vam zase prijde vetsina progressionu naprosto prirozena a sahnete po nich automaticky. Jen to chce se do toho pustit a nebrecet ze to bude trvat dlouho. Ono se to ve skutecnosti da zvladnout velmi rychle
rád dělám takovej sjezd, oktáva zmenšená septima, kvinta a kvarta, neni to taky pentatonika? Nebo ta zm.7 vůbec nemá ladit?:)
rád dělám takovej sjezd, oktáva zmenšená septima, kvinta a kvarta, neni to taky pentatonika? Nebo ta zm.7 vůbec nemá ladit?smile
Sakra,moc ti nerozumim,hoď to třeba do tabu,esi sem tak smělej...
Sakra,moc ti nerozumim,hoď to třeba do tabu,esi sem tak smělej...
Grrrrr....nenech se ovlivňovat...;)
jasný, tak je to když se hraje e7 d9 d7 a9 a7
To je klasická mollová pentatonika s vynecháním malé tercie (aneb toho, co z toho dělá toho mola). BTW zmenšená septima neexistuje, rsp. existuje, ale říkáme jí velká sexta. To, co máš na mysli, je malá septima...
Z predeslejch odkazu vim co to kvintovej kruh je, ale nemohl by tu nekdo trosku vic objasnit jak ho cvicit a prevest do praxe? Diky;-)
Tombson: no...taky sem to moc nepobral,kvarty a kvinty většinou automaticky slyšíš (s trochou sluchu)..já sem si ho překreslil,pak se "podival",kde všude jsou na hmatníku a to bylo tak všechno,pak to používáš téměř automaticky
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Baskytara.com » Technika hry » pentatonika