1 Naposledy upravil: patr (01. 10. 2024 09.50:25)

Téma: Origin Effects Cali76 Bass Compressor

Origin Effects Cali76 Bass Compressor

Rok výroby: asi 2024

Země původu: Velká Británie (Made in UK)

Cena: 8.990,- Kč vč. DPH (kytary.cz, září 2024)

Úvod

Z pohledu použití kompresoru jsem už delší dobu hráčem typu "always on", kompresor prakticky nevypínám, i když ho používám spíše jen v jemnějších nastaveních tak, aby vlastně nebylo moc slyšet, že tam kompresor je. Po poměrně dlouhé době používání basového kompresoru Seymour Duncan Studio jsem zatoužil po nějaké změně a chtěl jsem vyzkoušet nějaký kompresor, na který všichni pějí chválu. Takových kompresorů se nabízela celá řada, po ruce k rychlému zakoupení byl z těch opravdu vychvalovaných zrovna kompresor Cali76 od firmy Origin Effects. Tak jsem ho poněkud naslepo pořídil a vyzkoušel až doma. Nicméně, níže uvedené zkušenosti pramení z již několikerého reálného použití při zkoušení i živém hraní s kapelou.
https://baskytara.com/img/m/25292/t/p1i9245e8l1b9vfvrt816oteno3.jpg https://baskytara.com/img/m/25292/t/p1i9245m1m17cubc2m0b1u3r1gt95.jpg

Popis, konstrukce, praktické zkušenosti

Cali76 BC je plně analogový kompresor na bázi FET tranzistorů. Průchod efektem je zapojen jako buffered bypass.

Přesto, že je Origin Effects Cali76 Bass Compressor klasicky velká krabička, nelze jej napájet baterií, jedinou možností je externí adaptér, který ovšem není v ceně. Napájení je klasicky 9V, nicméně kompresor si je vnitřně transformuje na 24 V, což umožňuje dosáhnout větší "hloubky" a čistoty zvuku a zpracovat i zvuk ze silných linkových zdrojů, např. kláves.

Mechanické provedení je velice dobré, krabička velikosti standardního pedálu je robustní, v povrchové úpravě broušeného kovu. Ovladače nemají žádou vůli, jsou přesné i pěkné. Jediné, co bych jim drobně vytkl, je relativně malý odpor při otáčení, takže je vhodné je nějak fixovat, aby se nedopatřením nepootočily. Vstupní i výstupní konektory typu 1/4" jack jsou kovové a umístěné na přední stěně krabičky spolu se zdířkou napájení, co mi přijde praktické. Třešinkou na designovém dortu je pak možnost vybrat si ze tří provedení - černého, šedého či modrého. Já jsem pro zpestření pedalboardu zvolil modrou variantu.
Na co jsem byl zvědavý nejvíce, byla, kromě předpokládaného dobrého zvuku, reálná užitečnost ovládacích prvků. Na mém dosavadním kompresoru Seymour Duncan Studio se totiž některé ovladače ukázaly alespoň pro mě jako neužitečné (přepínač posílení středů či basů pro nekomprimovaný signál), resp. reálně nijak neovlivňující výsledný zvuk (Attack). Rovnou shrnu, že všechny ovladače na kompresoru Cali76 jsem vbrzku shledal užitečnými. Ovladač vstupní úrovně je zásadní pro nastavení účinnosti prahu účinnosti kompresoru. Tento práh je pevně daný a ovladačem vstupní úrovně se tedy určuje, kdy signál tento práh překročí a začne se na něm projevovat komprese. Ovladačem výstupní úrovně se pak doladí hlasitost výstupu. Ovladačem Dry se ke komprimovanému signálu přimíchává signál původní, čímž je možné do výstupu vrátit potřebnou část původní dynamiky, resp. "šťavnatosti" nekomprimovaného zvuku. Zajímavé je, že nekomprimovaný signál původní úrovně se objeví při nastavení ovladače Dry cca na 2 hod., při otáčení dále doprava je již tento signál zesilován až do úrovně +9 dB. Ovladač Ratio nastavuje kompresní poměr, a to od 4:1 po 20:1, což už je prakticky limiter. Zajímavé je spojení nastavení parametrů Attack a Release jedním ovladačem Att/Rel. V poloze vytočené zcela vlevo je nastaven krátký attack (1,6 ms) a dlouhý release (880 ms), v krajní poloze vpravo je attack dlouhý (5,1 ms) a release krátký (73 ms). Své vlastní poměry těchto parametrů si tedy nastavit nemůžete. Osobně si nemyslím, že by to bylo velké omezení a nastavení od výrobce mi vyhovuje. Specifickým a pro mě jedním z nejužitečnějších ovladačů je pak HPF (high pass filter). Moje původní (nesprávné) chápání této funkce bylo, to že HPF nastavuje frekvenční mez, pod kterou nebude signál komprimován. Byl jsem ale opraven směrem ke správnému pochopení této funkce. Je to tak, že HPF je součástí "side chain" okruhu kompresoru, který určuje, jak kompresor reaguje na vstupní signál. Funkce HPF tedy umožňuje odfiltrovat nízké frekvence (v rozsahu 0 - 400 Hz) ze signálu, na který kompresor reaguje, aby se zabránilo nechtěnému spuštění komprese přílišnými basy. Čím více otočíte ovladačem HPF ve směru hodinových ručiček, tím více sdělíte kompresoru, aby zahájení komprese řídil pouze intenzitou signálu o vyšších frekvencích. Jakmile se ale komprese spustí, je komprimován celý zvukový obsah vašeho signálu.
Pozn.: Na obrázku výše je vidět typické nastavení všech ovladačů pro moji hru.
Posledním prvkem uživatelského rozhraní kompresoru je světelný ukazatel úrovně komprese reprezentovaný pruhem 10 diod ukazujících nejen velikost komprese, ale rychlost pohybu světelného ukazatele po stupnici odpovídá rychlosti, kterou je komprese na signál uplatňována. Je to velice praktické a umožňuje to optimálně naladit celý kompresor.
A co zvuk? Nejdůležitější je skutečnost, že kompresor Cali76 Bass podle mých uší nijak neovlivňuje barvu vstupního zvuku, kompresor je zvukově opravdu neutrální. Od krabičky této úrovně jsem ale očekával ještě nižší hladinu vlastního šumu, než jakou Cali76 vykazuje. Ne, že by kompresor šuměl nějak neakceptovatelně, šum tam ale přece jen nějaký je. Každý kompresor, samozřejmě, šumí a většina toho jde na vrub zesílení šumu ve vstupním signálu, ale třeba již několikrát zmíněný kompresor Seymour Duncan Studio přináší vlastního šumu přece jen o trochu méně. Zásadně ovšem záleží na nastavení ovládacích prvků a také na kvalitě napájecího zdroje a při reálném užití a při použití kvalitního zdroje jde o zanedbatelnou věc.

Co tedy na EQ-200 hlavně oceňuji? Oceňuji především nabídku ovladačů. Všechny aktivně používám a zatím jsem vždy našel nastavení, které přineslo to, co jsem očekával. Speciálně pak oceňuji ovladač HPF.
Co mi na EQ-200 vadí? Zásadně mi nevadí nic, přivítal bych asi jen větší tuhost otočných ovladačů a v některých extrémnějších nastaveních možná i trochu méně šumu (v mém nejběžnějším nastavení ale šum neřeším).

Hodnocení

Shrnu-li to, pak Origin Effects Cali76 Bass Compressor je výborný kompresor nejen pro basu s velice užitečnými ovládacími prvky a neutrálním zvukovým projevem. Kvalita provedení je skvělá a myslím, že ani cena není moc přehnaná, i když trochu nižší by přece jen být mohla.

Klady: Užitečné a účinné ovládací prvky, prakticky žádné ovlivnění barvy zvuku, perfektní mechanické provedení, použitelnost nejen pro baskytaru, ale i např. pro zdroje linkového signálu (klávesy apod.) díky interní 24V architektuře
Zápory: Vyšší cena, na kompresor této kategorie přece jen trochu slyšitelný vlastní šum, ovladače by mohly klást větší odpor při otáčení

Odkazy

Stránky výrobce: https://origineffects.com/product/cali76-bass-compressor/

Technická specifikace

Analogový FET kompresor
Ovladače
- Dry blend … 0 až +9 dB
- Out level
- In level
- Ratio … 4:1 až 20:1
- Attack/Release … fast Att (1,6 ms)/slow Rel (880 ms) → slow Att (5,1 ms)/fast Rel (73 ms)
- HPF … 0 - 400 Hz
Threshold … fixní
Vstupní impedance … 1 MOhm
Výstupní impedance … 1 kOhm
Footswitch … buffered bypass, elektronický (tichý) spínač
Odběr proudu … 200 mA
Interní napětí … 24 V
Napájení … pouze ext. adaptér, 9V, 2,1 mm, center negative
Rozměry … 124 x 64 x 58 mm (vč. ovladačů)
Hmotnost … 553 g

Schecter SLS Elite-5, Warwick RockBass Infinity fretless, Aria SWB Lite; Eich T500, Warwick Gnome i; Eich 115XS, Eich 110XS, PATR 110; krabičky, ...
B&C BAND: https://www.bcband.cz, ELOTRIO: https://www.elotrio.cz, Ulrichovo náměstí: https://www.ulrichovonamesti.cz
Elixir Club #2, Flatwound Club #8
0 xLajků:

2 Naposledy upravil: Šimi (01. 10. 2024 06.34:11)

Re: Origin Effects Cali76 Bass Compressor

HPF sedí na sidechainu, takže není pravda, že basy pod nastavenou mezí se nekomprimují. Pouze se nepodílejí na spínaní kompresoru. Ale jakmile kompresor sepne, tak komprimuje celý signál. Stejně to má třeba Darkglass Hyper Luminal. A je to tak dobře. Edit: pro úplnost Hyper Luminal má režim FET, který je, stejně jako Cali 76, modelován podle legendárního kompresoru Universal Audio 1176. Navíc v tomto režimu umí namodelovat i tzv. All-In mód, kdy na původním kompresoru byla stisknuta všechna tlačítka pro volbu poměru současně. Něco málo o tomto módu jsem našel zde: https://pulsar.audio/blog/the-history-of-all-buttons-in-mode/

Mirek Vlček | Ruda Sivčák➝Simon Keats, Roger Smith➝Marco De Virgiliis | Udo Klempt-Gießing➝Alex Claber
0 xLajků:

3

Re: Origin Effects Cali76 Bass Compressor

Šimi napsal:

HPF sedí na sidechainu, takže není pravda, že basy pod nastavenou mezí se nekomprimují.

Díky za upřesnění. Teď vidím, že takto je to popisováno i v článcích, které jsem četl, jen jsem to asi nepřečetl/nepochopil důkladně. Pořádně jsem to znovu prozkoušel a opravdu to tak i funguje. Pro mě prakticky důležité je to, že sluchometricky se točením HPF doprava do výstupu přidávají "nekomprimované" basy, i když ukazatel komprese běhá po stupnici prakticky stejně (když se ovšem na tlusté struny přitlačí), ale je to tak, jak říkáš. A vše se dá ještě doladit ovladačem Dry.

Přidám opravnou poznámku do mého textu výše.

Schecter SLS Elite-5, Warwick RockBass Infinity fretless, Aria SWB Lite; Eich T500, Warwick Gnome i; Eich 115XS, Eich 110XS, PATR 110; krabičky, ...
B&C BAND: https://www.bcband.cz, ELOTRIO: https://www.elotrio.cz, Ulrichovo náměstí: https://www.ulrichovonamesti.cz
Elixir Club #2, Flatwound Club #8
0 xLajků:

4

Re: Origin Effects Cali76 Bass Compressor

No ony ty basy jsou méně komprimované, protože tím, že zvedáš HPF, tak tím efektivně zvedáš threshold, na kterém to sepne. Protože to začne spínat na vyšší harmonické, místo na fundamentální frekvenci a ta vyšší harmonická má menší energii, takže threshold překoná později. Hlavní přínos chápu v tom, že na normálním kompresoru, když člověk jen zavadí o E, nedejbože H strunu, tak mu to hned sepne. Čili pro správnou funkci kompresoru - tzn. aby kompresor reagoval na attack, to vyžaduje precizní hru, jinak má člověk kompresor zahlcen bordelem z E a H, byť jen bordel na ucho nepůsobí nějak moc intenzivně, a kompresor, místo aby spínal na attack, tak spíná na bordel z těch dolních strun. HPF ten dolní bordel v sidechainu vyčistí, takže kompresor pak spíná na skutečný attack. Btw. na Talkbass je obecná shoda, že 120Hz pro HPF v sidechainu kompresoru je "dobrá" hodnota. Je to malý kousek nad fundamentálními frekvencemi všech strun. Mám to tak nastavené v Hyper Luminalu (tam na to není knoflík, nastavuje se to přes USB) a funguje to dobře.

Mirek Vlček | Ruda Sivčák➝Simon Keats, Roger Smith➝Marco De Virgiliis | Udo Klempt-Gießing➝Alex Claber
0 xLajků:

5

Re: Origin Effects Cali76 Bass Compressor

Super, díky, rozumím a souhlasím. A tu HPF frekvenci kolem 120 Hz (i když možná trochu víc) jsem taky vlastně tak nějak tím svým čudlíkem trefil (nevím ale, jestli je průběh ladění HPF na Cali76 BC lineární s otáčením čudlíku). A taky jsem exaktně nezjistil, jestli je Cali76 BC typ soft-knee nebo hard-knee, ale pocitově se chová spíše jako soft.

Schecter SLS Elite-5, Warwick RockBass Infinity fretless, Aria SWB Lite; Eich T500, Warwick Gnome i; Eich 115XS, Eich 110XS, PATR 110; krabičky, ...
B&C BAND: https://www.bcband.cz, ELOTRIO: https://www.elotrio.cz, Ulrichovo náměstí: https://www.ulrichovonamesti.cz
Elixir Club #2, Flatwound Club #8
0 xLajků:

6

Re: Origin Effects Cali76 Bass Compressor

Díky za recenzi a diskuzi o HPF (aneb furt je čemu se učit smile).

0 xLajků:

7

Re: Origin Effects Cali76 Bass Compressor

Pěkné smirk 

Fender P-bass s hromadou páček, kytarovým snímačem a tremolem, SG Les Paul 100, line6 pod hd 500X, Andy's drive, MXR dyna comp, Strymon DECO, Way Huge Pork Loin, TC 3rd Dimension Chorus
0 xLajků:

8

Re: Origin Effects Cali76 Bass Compressor

Jestli je to kopie UREI tak se zacina na soft knee a postupne se s pridavajicim ratio meni na hard knee.

Skoda, ze jsem prodal svoje MXRko co jsem drive pouzival. Docela by me zajimalo srovnani tohohle, MXRka a Empressu co mam ted.

0 xLajků: