Téma: Fender American Deluxe Dimension Bass IV HH
Fender American Deluxe (Elite) Dimension Bass IV HH
Rok výroby: 2016
Země původu: USA
Cena v době prodeje: 58.000 Kč
Úvod
Fender to zkusil s modernou, respektive podle mě hlavně cíleně zkusil uzmout část zákazníků firmě Music Man. Tato řada Dimension obsahovala právě i jednosnímačové verze s polohou rozměrného humbuckeru typickou pro nástroje Music Man StingRay. Nástroje se dělaly i v pětistrunné verzi, a to jak s javorovým, tak s palisandrovým hmatníkem.
Dělaly se jak s aktivní elektronikou v řadě American Deluxe (od roku 2016 American Elite), tak i s pasivní elektronikou v řadě American Standard, a dělaly se i v mexické řadě Standard a Deluxe a dokonce i jako Squier. Ten frontální útok na pole Music Manu byl od roku 2014 opravdu masívní, leč selhal a Fender výrobu těchto modelů v roce 2016 kvůli nízké poptávce zastavil. Ostatně o podobnou protiakci se pokusil i Music Man se svými nástroji Cutlass a Caprice, což byl v zásadě Precision a Precision s přidaným singlem u kobylky, ale taky jim to nevyšlo, což se dalo čekat. Kdo chce Music Man StingRay, tak si koupí Music Man StingRay, a ne Fender Dimension. Stejně tak kdo chce Fender Precision, tak si koupí Fender Precision, a ne Music Man Cutlass. Ještě pochopím, když si někdo místo Fenderu koupí Lakland nebo Sadowskyho, a klidně bych to udělal i já, respektive už jsem to i v minulosti udělal, ale koupit si Precla od Music Manu nebo StingRay od Fendera, to určitě ne, to bylo předem odsouzené k neúspěchu. Nicméně jedním dechem musím dodat, že nástroje na obou stranách to byly báječné, jak se přesvědčíte i v recenzi samé.
Popis, parametry, konstrukce
Tělo baskytary je z jasanu, v lesklém laku provedeném v barvě pojmenované Cayenne Burst.
Pětibodově přichycený krk je javorový, v semišové úpravě, zřejmě jen olej a vosk, moc příjemný do ruky.
Pěkně pruhovaný palisandrový hmatník má plastové kulaté orientační značky smetanové barvy, 21 medium-jumbo pražců, menzura je standardních 34".
Ladící mechaniky jsou polomasívní, otevřené, Daviďák, kterému vděčím za zápůjčku, namontoval dodatečně D-Tuner. Přední strana hlavy je v lesklém laku s logem s kovovým efektem. Ořech (nultý pražec) je kostěný. Šířka krku na ořechu je 41,3 mm a profil krku je asymetrické "C". Stejně tak rádius hmatníku je po jeho délce proměnlivý od 9,5" do 14".
Kobylka je masívní, uchycení strun je možné jen v kobylce. Snímače jsou rozměrné humbuckery s velkými pólovými nástavci. Ovládacími prvky je pětipolohový přepínač, potenciometr celkové hlasitosti, a dále korekce výšek, středů a basů s aretací ve střední poloze. I to pořadí korekcí je stejné jako na Music Manu. Pickguard je černý, třívrstvý. Štelování průhybu krku je pomocí kolečka v jeho patce, stejně jako to má i Music Man. Pod krytem na zadní straně těla jsou schované dokonce dvě 9V baterie, aktivní elektronika tak dostává 18 V, a její signál je opravdu silný. Zásuvka na nástrojový kabel je na boku těla.
Baskytara váží 4,3 kg a vyvážení na popruhu je velice dobré až výborné. To nepatrné přepadávání na hlavu přisuzuji těžší mechanice s D-Tunerem, a ani tak pro mě není obtěžující.
Zvuk
Zvuk je velice variabilní. Pětipolohový přepínač umožňuje zapojovat různé cívky obou snímačů, a je to naprosto stejně jako na dvousnímačovém Music Manu. Polohy 1-5 jsou postupně následovně: obě cívky snímače u krku, vnější cívky obou snímačů, všechny čtyři cívky, vnitřní cívky obou snímačů a obě cívky kobylkového snímače.
V každé poloze je zvuk hodně konkrétní, pevný, zvonivý. Aktivní elektronika je nápomocná, ale není nezbytná. Mimochodem, pasívní režim baskytara neumožňuje. Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou provedeny rovnou do zvukové karty, jen normalizovány, jinak ponechány bez úprav. Použité struny jsou nové niklové roundy Sadowsky Blue Label v tloušťkách 40-60-80-100. Hráno vždy mezi snímači, korekce ponechány ve střední poloze.
"Povinné" nahrávky
Poloha 1
Poloha 2
Poloha 3
Poloha 4
Poloha 5
Bonusová nahrávka ve stejném pořadí jako výše (1-5)
Bonusové nahrávky se simulací aparátu ve stejném pořadí jako výše (1-5)
Ukázka čistého zvuku
Ukázka vintage zkreslení
Ukázka moderního zkreslení
Ukázka slapu
Hodnocení
Skvěle zpracovaný nástroj s top komponenty, a také s výborným zvukem. Jak jste slyšeli, není to Jazz Bass, a samozřejmě ani Music Man, ale jistou osobitost nepostrádá, nicméně pro mě je to málo. Kvalitní výroba, pěkný vzhled, skvělý zvuk, výtečná seřiditelnost, včetně možnosti bezproblémového dosažení nízkého dohmatu, v zásadě není opravdu co vytknout, ale nějak mi to stejně nestačí. Přitom v zásadě Fender podobný nástroj kdysi vyráběl, model Roscoe Beck, a ten se mi zamlouval velice.