1 Naposledy upravil: Aidamos (14. 01. 2024 10.44:19)

Téma: EBS MultiComp Black Label

EBS MultiComp Black Label

Rok výroby: 2013
Země původu: Čína
Cena aktuálního modelu: 4.500 Kč

Úvod

Předmětem recenze je baskytarový kompresor od světoznámé švédské firmy EBS. První verze se začala vyrábět už v roce 1998, někdy se tento model označuje jako "Gray Edition". Už za dva roky přišla inovovaná verze s označením Black Label, která se vyráběla dlouhých 15 let, jen v roce 2008 došlo k evoluční změně, kdy byl obvod spínače převeden na true bypass zapojení. Další evoluce přišla v roce 2015 s verzí pojmenovanou "Studio Edition". Ta se vyznačuje menší krabičkou, a kvůli většími možnému headroomu umožňuje být napájena až 18 V. S nejvýraznější změnou přišla v roce 2019 aktuální verze "Blue Label", která má oproti předchozím verzím na horní straně třetí otočný ovladač.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1hk3jl0mg1a3v1fjq1ebt3gc1f6gh.jpg

Já měl k dispozici na test verzi "Black Label True Bypass".

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1hk3jl0mebuu8ipbqd10p373cb.jpg

Popis, parametry, konstrukce

Šasi je kovový odlitek v černém práškovém laku s modrým a bílým potiskem, spodní oddělitelná strana má lak modrý. Spodní strana je opatřena protiskluzovou nálepkou (doplněného velcra si nevšímejte, to tam z výroby samozřejmě není).

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1hk3jl0mf1r5814gl1n9q40ke01e.jpg

Dno je oddělitelné, uvnitř je prostor na 9V baterii. Jinak napájecí zdířka je v čele krabičky, odběr je maximálně 15 mA. Nástrojový vstup je na pravém boku.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1hk3jl0me1drehaegom1hlq15pgc.jpg

Na levém boku je výstup, dále tlačítko PASSIVE/ACTIVE volby nástroje, kdy zamáčknutí tlačítka se má použít nejen při použití baskytary s aktivní elektronikou, ale i při umístění kompresoru do efektové smyčky. Dále tam je schéma, kdy se krabička dá napájet stereo jackem zapojeným do výstupu i pomocí phantomového napájení, ale pozor, jen ze zesilovačů EBS jako Drome, Gorm nebo Fafner, nikoli z mixpultu, jak je běžné.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1hk3jl0mf184ik8jfds1hlm14hqd.jpg

Kovový nožní spínač je v zapojení true bypass. Ovladače jsou dva otočné a jeden třípolohový přepínač. Červená LEDka nejen signalizuje zapnutí kompresoru, ale intenzitou jasu i to, kdy reaguje.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1hk3jl0mfg9n13jf168cb4i5vnf.jpg

Ovladač COMP/LIMIT nastavuje kompresní poměr od 1:1 do 5:1, ovladač GAIN pak celkovou hlasitost. Nástup kompresoru (attack) je nastaven na 10 ms, uvolnění (release) pak na 100 ms. Přepínač uvádí kompresor do tří režimů. Režim NORMAL funguje jako komplexní jednopásmový kompresor. Přeskočím k režimu TUBESIM, který též komprimuje v celém frekvenčním pásmu stejně, ale přidává do zvuku extra harmonické frekvence jako skutečné elektronky. Režim MB (MultiBand) je dvoupásmový, komprimuje zvlášť basy a zvlášť výšky. Uvnitř krabičky jsou na základní desce dva malé trimry LO a HI, které nastavují práh komprese (threshold). Výchozí hodnoty jsou ve středu, na můj vkus byly basy v této poloze komprimovány moc, ovladač LO jsem tedy poměrně dost stáhnul. Tyto dodatečné trimry jsou aktivní opravdu jen v MB režimu, v ostatních dvou ne.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1hk3jl0mgdcqg2p1cci52bo9mg.jpg

Mimochodem, nejnovější edice kompresoru BLUE LABEL má uvnitř jen jeden trimr, který nastavuje poměr mezi komprimováním basů a výšek, práh se pak nastavuje společně pro basy a výšky v daném poměru přidaným otočným ovladačem SENS.

Zvuk

Kompresor funguje, komprimuje. NORMAL komprimuje normálně, TUBESIM opravdu do zvuku cos lampového simuluje, osobně mi nejvíce vyhovuje dvoupásmový MB režim. Při porovnávání jednotlivých režimů jsem si všiml, že komprimuje (žere) více basy, vlítnul jsem tedy dovnitř krabičky a stáhnul jsem trimr LO, teď jsem spokojen. Ve všech režimech kompresor utlumí výkonnostní špičky a zvuk opravdu nakopne. Ale nesmí se to přehnat s ovladačem GAIN. Člověk by měl zapínat a vypínat kompresor, aby komprimovaný a nekomprimovaný zvuk nebyl moc rozdílný co do intenzity. Nahrál jsem i nějaké ukázky. Baskytara je Fender American Professional II Precision Bass V s roundwound strunami Sadowsky Blue Label 40-125 ve výborném stavu. Postupně je v ukázkách čistý zvuk baskytary bez kompresoru, pak kompresor s režimy v pořadí NORMAL, MB a nakonec TUBESIM. Ovladače jsem nechal u všech tří režimů nastavené stejně, tak jak je vidět na fotkách, aby se víc projevily zvukové rozdíly.

Ukázka prsty
Ukázka slapu

To samé, ale se simulací aparátu, kdy jsem použil impuls boxu Ampeg 8x10".

Ukázka prsty + IR
Ukázka slapu + IR

Hodnocení

Přiznávám, že nejsem fanoušek EBS, nevyhovuje mi jejich tvrdší zvuk, pasu spíš po měkčím podání, nicméně tento kompresor je velice povedený, zvláště ten MB dvoupásmový režim bych byl ochoten používat, ten mi vyhovuje. Zpracování pedálu je naprosto perfektní, ovladače chodí příjemně tuze, ovládání je intuitivní, nastavit požadovaný zvuk není žádný problém. Osobně bych asi volil variantu BLUE LABEL, už jen z toho důvodu, že poměr komprese basů a výšek nastavím jednou uvnitř krabičky, ale celkový práh mám pak k dispozici kdykoli bez šroubováku.

Web: https://ebssweden.com/

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

2

Re: EBS MultiComp Black Label

Tenhle kompresor jsem sice přímo neměl, ale měl jsem EBS komba i hlavu HD350 a aktuálně mám Microbass3 a tam všude je obvod tohoto kompresoru zabudovaný.
Ve všech mých případech byla ještě docela výhoda, že ledka signalizovala, kdy komprsor začal zabírat.

Osobně si bez něj neumím představit svůj basový život. Vzledem k tomu, že ani zdaleka nejsem takový znalec jako Adam a nastavit nějaký komplikovanější kompresor je nad moje síly, je toto přesně věc pro mě.

Navíc ve všech studiích co jsem kdy nahrával, jsem nechával kmpresor zapnutý a zvukaři byli spokojení.

Squier Vintage Modified Jazz Bass® '70s, D. Lakin Basses Glaub, EBS Microbass 3
Momentálně v kapele "Není zač!" http://www.nenizac.net/
0 xLajků:

3

Re: EBS MultiComp Black Label

Já ho používám už strašně moc let (Black Label 2008 TB) a dál používat budu. A mohu potvrdit, že režim MB mi také nejvíce vyhovuje.

Yamaha TRB-5P; Sandberg California TM2 5 str.; Lakland Skyline 55-02 Deluxe; Fender Jazz Bass (US 1976); Fender Jazz Bass Fretless; EBS Gorm 350 (2x10"); EBS Neo Drome 150 (1x12"); EBS Microbass II Preamp/DI Box
http://www.monantes.cz/
http://www.tombowling.cz/
0 xLajků:

4

Re: EBS MultiComp Black Label

Aidamos napsal:

Člověk by měl zapínat a vypínat kompresor, aby komprimovaný a nekomprimovaný zvuk nebyl moc rozdílný co do intenzity.

 Záleží na tom jak je krabička koncepcne řešená. Tahle starší verze je taková ta krabička typu vždy zapnuto. Práh je nastaven napevno a defakto ho nastavujes gainem.

0 xLajků:

5

Re: EBS MultiComp Black Label

polygon napsal:

Tahle starší verze je taková ta krabička typu vždy zapnuto.

To rozhodně, já kompresor nikdy nevypínám. To byla poznámka k nastavení, aby komprimovaný zvuk nebyl třeba dvakrát tak hlasitější než nekomprimovaný. Kompresor by v zásadě měl jen zahlazovat výkonnostní špičky. Já mám rád takové nastavení, kdy při středně dynamické hře zapnutí/vypnutí kompresoru téměř není slyšitelné. Ano drobné nakopnutí (zesílení) není samozřejmě vůbec špatné, ale nesmí se to přehnat.

polygon napsal:

Práh je nastaven napevno a defakto ho nastavuješ gainem.

To platí u režimu NORMAL a TUBESIM, režim MB má práh nastavitelný trimry uvnitř, jak píšu v recenzi.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

6

Re: EBS MultiComp Black Label

Před lety jsem ho měl a zkušenosti jen pozitivní. 

Fender P-bass s hromadou páček, kytarovým snímačem a tremolem, SG Les Paul 100, line6 pod hd 500X, Andy's drive, MXR dyna comp, Strymon DECO, Way Huge Pork Loin, TC 3rd Dimension Chorus
0 xLajků: