Téma: Cort GB-Modern 4
Cort GB-Modern 4
Rok výroby: 2022
Země původu: Indonésie
Cena: 26.000,- Kč
Popis, parametry, konstrukce
Jedná se o čtyřstrunnou aktivní baskytaru moderního střihu, je to takový lehce ocumlaný Jazz Bass. Tělo je v přírodním provedení, leč s lehkým šedým barevným tónováním nazvaným Open Pore Charcoal Gray, to v semišové úpravě. Povrh je moc příjemný na dotek.
Skladba dřev je sv této cenové relaci až udivující. Na první pohled upoutá top z topolu. Jedná se o figurový topol (Poplar), zde v provedení "Burl". Top je přes přechodovou dýhu z ořechu (Walnut) nalepen na středním tónovém bloku z javoru a k němu připojeným křídlům z pavlovnie (Paulownia). Zadní desku pak tvoří bílý jasan (White Ash). V zadní desce je plastový kryt aktivní elektroniky a také plastová zacvakávací kapsa na 9V baterii.
U té zmíněné pavlovnie se zastavím. Nejspíš jste o ní nikdy neslyšeli. Já do letoška také ne, ale zaujal mě v létě o dovolené jeden strom v mikulovské zámecké zahradě, a to byla pavlovnie plstnatá, jak mi prozradil Google Lens. Osobně myslím, že žádný strom se k Pavlovským vrchům nehodí víc než pavlovnie Ocituji Wikipedii: "Strom pochází z jihovýchodní části Číny. Jako velmi atraktivní rychlerostoucí strom s velkými listy a nádhernými květy je využíván především jako ozdobná rostlina. V oblasti svého původu však má využití mnohem mnohostrannější. Dřevo pavlovnie je velice lehké, pevné a má výborné rezonanční vlastnosti, proto se v Asii používá na výrobu hudebních nástrojů – např. japonské koto nebo korejská citera (kayagum)." A to je důvod, proč ji i Cort používá, díky její velice nízké váze dosahuje i u baskytar nízké hmotnosti i bez nějakého toho technologicky náročnějšího komůrkování těla. Baskytara váží jen 3,6 kg, což při rozměrech standardního jazzbassu je naprostá paráda.
Pěti vruty k tělu přichycený je javorový krk s klasickou menzurou 34". Svého tmavého odstínu dosáhl tzv. pečením (Roasted Maple). Ono pečení je speciální teplotní úprava, která se dělá tak, že se ve speciální komoře, kam se vloží dřevo, vytvoří vakuum, dokud vlhkost ve dřevu neklesne na 0%, a pak se tam to dřevo vystaví tlaku páry o teplotě 230 až 240°C dokud jeho vlhkost nevzroste na 6%. Výhodou takto upraveného dřeva je rozměrová stabilita, odolnost proti vlhkosti a také snížení hmotnosti. Vedlejším, a někdy i cíleným efektem je ztmavnutí, karamelizace. Tuto technologii před pár lety používal třeba i Gibson, který dělal pečené javorové hmatníky v době embarga na dovoz palisandru. Ovšem ta barva byla ještě daleko tmavší, opravdu hodně blízká palisandru (Rosewood).
Pečením prošel i hmatník, ten kromě dvaadvaceti pražců je opatřen černým lemováním (tzv. binding) a také černými obdélníkovými výložkami alias orientačními značkami.
Orientační značky jsou samozřejmě i na boku hmatníky, ale navíc jsou luminiscenční, ve tmě svítí. Na tmavá pódia ideální fíčura.
Krk je úzký, na ořechu (nultém pražci) má 38,1 mm, tedy standardní jazzbassovou šířku. Profil není nijak extra plný, mně osobně moc nesedí, mám radši více hmoty dřeva do ruky, ale díky těmto subtilnějším rozměrům a díky ultra lehkým licenčním mechanikám Hipshot baskytara výborně sedí na popruhu a nepřepadává na hlavu. Srážeč strun je pro mě jen lehce obtěžující, strunu D je nutno provléknout dírkou, což mně nevyhovuje při výměně strun, struny G a A už lze naštěstí pohodlně jen zaháknout.
Ladící mechaniky jsou špičkové, stejně tak zbytek hardwaru. Kobylka Babicz FCH4 se zamykatelnými kameny je dokonce až luxusní. Podobně snímače Nordstrand BS4, což jsou rozměrnější singly.
Další špička se ukrývá uvnitř, a to aktivní elektronika Markbass MB Instrument Pre, která samotná stojí skoro čtyři tisíce korun. Ovládání je lehce nečekané, není tam hlasitost a poměr snímačů, nýbrž dvě hlasitosti, tedy samostatné pro každý snímač. To je doplněno tónovou clonou, která má push/pull potenciometr, kdy jeho vytažením se elektronika přepne do pasivního režimu. Tónová clona je jinak aktivní i v aktivním režimu, korekcemi jsou obligátní basy, středy a výšky. Pickguard je ze silného průhledného polykarbonátu, ostatně bylo by škoda schovávat pěkné dřevo pod neprůhledný plast. Za mě bych tam pickguard nemusel mít žádný. Přístup k výztuze krku je v jeho patce pomocí pohodlně použitelného kolečka s otvory. Toto řešení mám ze všech možných nejraději.
Zvuk
Zvukově je to prakticky Jazz Bass na steroidech. Velice chválím chování aktivní elektroniky, při přepínáním mezi pasivem a aktivem s korekcemi ve střední aretované poloze není prakticky žádný slyšitelný rozdíl. Snímače jsou jednocívkové, takže každý sám přirozeně malinko brumí, ale jinak jejich zvuk je skvělý a jsou použitelné i samostatně, a to i díky možnému zvukovému dobarvení aktivní elektronikou. Zvuk baskytary je pevný, plný, s širokým frekvenčním spektrem, perfektní na slap. Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou provedeny rovnou do zvukové karty, jen normalizovány, jinak ponechány bez úprav. Korekce ponechány ve střední poloze, tónová clona plně otevřená. Použité struny jsou nové roundwound niklové Sadowsky Blue Label v tloušťkách 45-65-85-105. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou pak mezi nimi.
"Povinné" nahrávky
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Bonusová nahrávka ve stejném pořadí jako výše
Nahrávka se simulací aparátu, kde bylo použito i zkreslení a hra slapem.
Hodnocení
Zpracování nástroje je perfektní, z dílenského hlediska nemám co vytknout. Stejně tak materiály jsou kvalitní, top je krásný, povrch příjemný, hardware špičkový. Nástroj je lehký a dobře vyvážený na popruhu, zvuk je variabilní, čistý, perfektně sedí do kapely. Seřiditelnost nástroje je skvělá. Musím jen chválit, jinak bych už jen hnidopišil.
Poznámka
Kromě šedého provedení Open Pore Charcoal Gray se dělá ještě provedení Open Pore Vintage Natural. To samé pak ještě v pětistrunné verzi.
Webové stránky: https://www.cortguitars.com/