Téma: Fender Standard Jazz Bass 1994 (MIJ)
Fender Standard Jazz Bass 1994 (MIJ)
Rok výroby: 1994
Země původu: Japonsko
Úvod
Něco starého, něco nového, něco modrého, něco půjčeného. Klasika všech klasik, Fender Jazz Bass, zde v oceňované (a ceněné) japonské produkci. Za zápůjčku každopádně děkuji Ondrovi.
Popis, parametry, konstrukce
Tělo je oproti americké i mexické produkci trochu netradičně z lípy, barevné provedení je Lake Placid Blue, tedy krásná modrá metalíza, leč foťák s žádným nastavením úplně nepobral skutečnou barvu, která je možná jen pro lidský zrak dosti do azurova, tyrkysova. Trochu je to vidět u fotky detailu elektroniky.
Krk je z javoru, a ten javor má dokonce náznak žíhání (flame maple). Hmatník je z moc pěkného palisandru, pražců je dvacet, orientační značky jsou smetanové.
Šířka krku na ořechu (nultém pražci) je 38,1 mm, profil krku je "C", ladící mechaniky jsou otevřené, nijak lehké, ale ani to není ten nejmasívnější typ, co existuje.
Kobylka je obyčejná vintage styl ala ohnutý plech, ovládání klasické v podobě hlasitosti pro každý snímač a společné tónové clony, zastavím se u snímačů. Ty původní japonské byly vyměněny za americké snímače Suhr Classic J Vintage, což je absolutní špička. Pořád se samozřejmě jedná o klasické jednocívkové snímače. Přístup k výztuze krku je v jeho patce, nutno je však sundat celý pickguard.
Baskytara váží rozumných 4,1 kg, na hlavu přepadává jen malinko, dá se s tím žít.
Zvuk
Jestliže zvukový projev lípy je obecně měkčí, temnější, jelikož se jedná o měkké dřevo, snímače tento projev upozadily, zvuk je naprosto klasický průrazně jazzbassový, s pořádnou porcí kousavých středů. Zvuku nelze nic vytknout, takhle má znít Jazz Bass. Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou provedeny rovnou do zvukové karty, jen normalizovány, jinak ponechány bez úprav. Použité struny jsou nové niklové roundwound Sadowsky Blue Label v tloušťkách 45-65-85-105. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou pak mezi nimi. Tónová clona vždy plně otevřená.
"Povinné" nahrávky
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Bonusová nahrávka ve stejném pořadí jako výše
Nahrávka se simulací aparátu na oba snímače, použito i zkreslení a hra slapem
Hodnocení
Na první pohled krásná baskytara. O kvalitě svědčí bezproblémový stav komponent po skoro třiceti letech hraní, zvuk je naprosto parádní. Hmotnost a vyvážení je snesitelné, co by mohlo být lepší, tak určitě dohmat. Ač jsou pražce ve výborném stavu (nebyla-li baskytara přepražcována), tak by si to nějaký servisní zásah kytaráře v podobě přebroušení pražců zasloužilo. Docílil jsem pohodlně hratelného dohmatu, ale uměl bych si rozhodně představit i nižší. Celkově ale výborný nástroj.