Téma: Kawai FIIB Bass
Kawai FIIB Bass
Rok výroby: 1986
Země původu: Japonsko
Bazarová cena např. na Reverbu cca 1300 €, tedy cca 31.000 Kč
Úvod
Japonské firmy v sedmdesátých a osmdesátých letech hodně kopírovaly zejména americké nástroje renomovaných značek, a toto jednou takovou kopií zavání, okamžitě mi naskočilo "Alembic". Nicméně zde je to Alembicem jen inspirováno, přesně takový model jsem ani nenašel, a že těch různých tvarů samotný Alembic naflákal dost.
Popis, parametry, konstrukce
Baskytara má průchozí krk složený ze tří kusů javoru a dvou mahagonu, podobně křídla těla jsou složena z javoru proloženého mahagonem. Baskytara je ošetřena lesklým průhledným lakem, a to včetně krku.
Hmatník je palisandrový a je na něm 22 silných pražců. Orientační značky jsou perleťové, to samé na boku hmatníku.
Hlavice nástroje je přeplátovaná mahagonovou dýhou, krytka výztuhy krku je pravděpodobně z palisandru. Ladící mechaniky v uspořádání 2+2 jsou malé, uzavřené. Šířka krku na ořechu je 40 mm, profil krku je poměrně plný, dobře mi sedí do ruky.
Ovládací elektronika je pasívní, ale snímače jsou aktivní, a v těle se ukrývají pod krytem z hliníkového plechu dokonce dvě 9V baterie. Kryt naštěstí drží šroubky, nikoli vruty, v těle jsou kovová závitová pouzdra. Velice chválím. Celá kapsa je navíc vyložená hliníkovou fólií s přesahem pod kryt, stínění je tedy dokonalé.
Nezvyklé až divné je štelování výšky snímačů. Ty mají dva šrouby ve snímači a dva pod snímačem v těle, vždy křížem. Ale zase tak nejsou potřeba žádné podkládací pěnové hranolky nebo pružinky, jen štelování výšky snímačů není tak instantní a je nutno sundat struny. Něco za něco.
Ovládání zvuku je taky lehce netradiční. Je tam hlasitost pro každý snímač, a tónová clona pro každý snímač doplněná vždy páčkovým třípolohovým přepínačem frekvence charakteru, jakýmsi filtrem. Dále je tam otočný volič snímačů, který má dokonce čtyři polohy: krkový snímač, oba snímače, kobylkový snímač, mute (kill switch). Zajímavé je, že když se v poloze na oba snímače stáhne zcela hlasitost jednoho z nich, nehraje ani ten druhý, což, jestli si to dobře vybavuji, je například standardní chování elektroniky v kytaře Gibson Les Paul a podobných modelech. Jacková zásuvka na nástrojový kabel je na horní straně těla v blízkosti ovládání. Kobylka s protažením strun skrz tělo je hodně masívní. Převelice masívní, je to zkrátka pořádný kus mosazi. A samozřejmě je bezproblémově funkční.
Baskytara váží 4,2 kg a nepřekvapivě díky krátkému hornímu rohu s rolnou na popruh výrazně padá na hlavu. Ale když si hodně zkrátíte popruh a dáte si basu vysoko jako zřejmě neslavnější ikona hrající na Alembic, tedy slovutný Mark King, tak se basa hodí krkem vodorovně, a je to hratelné, na slap dokonce jednoznačně přínosné.
Zvuk
Když jsem o několik řádků výše hovořil o slapu, nedostal jsem baskytaru právě se strunami vhodnými na slap. Na nástroji jsou ocelové hlazené struny Ernie Ball Group III. Sice jsou poměrně čerstvé, a charakterově velice blízké klasickým roundům, ale na slap to to nejlepší určitě není. Zato na prstové hraní jsou to výtečné struny, a k této téměř už vintage baskytaře pěkně sedí. Obecně zvuk této baskytary má ostřejší zvuk s kovovým nádechem, proto jsem i ve všech navazujících ukázkách stáhnul cca o 1/3 tónové clony obou snímačů. Ono stažení pomohlo ještě v druhé věci, a to té, že ač se obvykle aktivní snímače vyznačují nulovým brumem, zde brum tedy taky není, ale bohužel je tu šum. Nicméně ostrý zvuk je stejně potřeba zkrotit, čímž se vyřeší i ten šum, který po avizovaném drobném stažení tónovek už není rušivý. Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou provedeny rovnou do zvukové karty, jen normalizovány, jinak ponechány bez úprav. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou pak mezi nimi. Opět, není-li řečeno jinak, přepínač charakteru byl v ukázkách ve střední poloze.
"Povinné" nahrávky
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Bonusová nahrávka ve stejném pořadí jako výše
Ukázka přepínače filtru, kterou jsem provedl čistě na krkový snímač, začíná polohou přepínače nahoře, navazuje střední poloha a končí to polohou dole. Horní poloha, jak slyšíte, má výrazné nižší středy kolem 300 Hz, střední poloha je řekl bych neutrální, spodní poloha zvýrazňuje vyšší středy okolo 800 Hz.
Nahrávka se simulací aparátu, kde bylo použito i zkreslení a hra slapem, přičemž jsem použil zvuk, který jsem si oblíbil. Tónové clony jsou opět stažené cca o 1/3, přepínač krkového snímače v dolní poloze, přepínač kobylkového snímače naopak v horní poloze, jinak stejný poměr obou snímačů.
Další hromada zvukových ukázek je v tomto videu:
https://www.youtube.com/watch?v=tvtHaFXm_R0
Hodnocení
Zajímavá, velice nevšední baskytara. Precizní japonská výroba, krásné a kvalitní dřevo, funkční hardware, zvuk nepostrádající vlastní charakter, navíc je to zvuk dosti variabilní. Navíc takový starý nástroj není ani nějak extrémně drahý, kupujte, levnější už to nebude…