Téma: Harley Benton Enhanced MP-5MN
Harley Benton Enhanced MP-5MN
Rok výroby: 2023
Země původu: Indonésie
Cena: 8.300,- Kč
Popis, parametry, konstrukce
Jedná se o pětistrunnou baskytaru s aktivní elektronikou od značky Harley Benton, což je privátní značka německého obchodu Thomann. Tvarově je to typ Precision, ale kromě precižnovského děleného snímače má i humbucker typu Music Man, což sleduji je v posledních letech velice oblíbená kombinace. Tělo je ze čtyř kusů bahenního jasanu. Provedení je přírodní, lak na těle je matný, skoro až semišově hladký, velice povedené zpracování, skoro mi až evokuje skvostnou povrchovku baskytar Fodera, to se mi moc líbí. Kresba dřeva na přední straně je moc pěkná, na zadní už to není velká sláva, ale v této cenové relaci je to odpustitelné, i ty čtyři kusy.
Co je naprosto parádní, tak je dřevo krku. Je to očekávatelně javor, dokonce kanadský, ale dosti neočekávatelně žíhaný (flame maple). Žíhání tam tedy není moc výrazné, spíš v náznaku, ale opět zvláště k ceně nástroje mě to překvapilo.
Zatímco základ krku má pěkný vintage žlutý tint, javorový dolepovaný hmatník je oproti krku samotnému dosti světlý, prostě přírodní dřevo. Zdobí ho nicméně černé obdélníkové výložky a taky černé lemování (tzv. binding). Pražce jsou pěkně zapraveny a je jich dvaadvacet.
Krk při šířce nultého pražce 46 mm má plný profil, ne tak humpolácký, jako často Harley Benton dělá, ale stále je to pořádný macek. Krk opravdu má nultý pražec, ořech, který se za nultý pražec často zaměňuje, je Black TUSQ XL od Graphtechu, což je luxus. Díky tomu nehrozí, že budou blbě vyříznuty drážky, ty už udělali (naštěstí) v Graphtechu. Na jeden problém s ořechem jsem ale přišel. Ořech je dosti vzdálený od nultého pražce, a když jsem dával na baskytaru hlazené struny Thomastik, vyšlo červené hedvábné opředení sice za nultý pražec, ale u struny H a E ještě do drážky ořechu, musel jsem ho kousek odmotat. Poměrně rozměrná hlavice tradičního střihu nese otevřené ladící mechaniky v konfiguraci 4+1. Mechaniky, ač noname, jsou naprosto perfektní. Nebude to pravděpodobně nic drahého, ale chod mají hlaďoučký, plynulý, jsem z nich vysloveně nadšen, zvláště když vidím, co na levné basy občas Harley Benton dává za vraždy. Jeden drobný problémek se u mechanik tedy taky vyskytl, horko těžko jsem do mechaniky struny H zasouval konec struny, byl kroucený, a dírka v mechanice má dosti malý průměr. Každopádně jsem rád za hřebínkový srážeč strun, kam se struna jen zahákne, obligátní hrazdičku vysloveně nepokrytě nenávidím, tohle řešení mi nevadí.
Naprosto parádní je masívní kobylka WSC SK5 ze zinkové slitiny od korejské firmy Sung s možností uzamknutí kamenů. Co už je tedy horší, tak její umístění, respektive vyvrtání průchozích otvorů skrz tělo pro tento způsob ukotvení strun. Otvory jsou šoupnuté o nějaké dva tři milimetry, takže struny neprochází středem pólových nástavců snímačů, ty jsou naopak umístěny řekl bych správně. Je to pak vidět i na krku, kdy struna G je blíže jeho okraji než struna H. To je velká škoda, shazuje to jinak celkově pozitivní vyznění nástroje. Kobylka umožňuje protažení strun skrz tělo i ukotvení v kobylce, nicméně silnou strunu H je docela problém jak zaháknout, tak protáhnout skrz tělo, průchozí díry v těle by mohly mít větší průměr, musel jsem za strunu hodně rvát.
Snímače, jak bylo v předesláno v úvodu, jsou v konfiguraci MP, což je vidět i v názvu typu baskytary, tedy dvoucívkový typ Music Man doplněný o dělený typ Precision, oba jsou od firmy Roswell, MM je typ Roswell MFR5-B s keramickými (feritovými) magnety a silným výstupem, dělený pak opět keramický Roswell PMA5-N. Ovládacími prvky je celková hlasitost následovaná poměrem snímačů s aretací ve střední poloze, a aretaci mají i navazující dvoupásmové korekce výšek a basů, tedy ekvalizace má možnost jít do plusu i do mínusu. Vytažením push/pull potenciometru hlasitosti přepnete baskytaru do pasívního režimu. Tónová clona k dispozici v žádném režimu není. Pěkná zásuvka na nástrojový kabel je na boku těla. Super je štelování průhybu krku kolečkem v jeho patce, to vysloveně miluju.
Baterie je ukrytá v zacvakávací plastové kapse na zadní straně těla. Při výměně baterie si to chce vzít nějaký nástroj a trochu zapáčit v místě pólových konektorů, baterie jde z kapsy špatně ven. Přestože tělo baskytary by mělo být z obecně lehčího bahenního jasanu, baskytara váží celkem citelných 4,75 kg, a trochu překvapivě výrazně padá na hlavu, což jsem při té hmotnosti úplně nečekal. Vliv na to určitě bude mít masívní krk z kanadského javoru i ty ne úplně nejlehčí mechaniky.
Zvuk
Zvuk vůbec není špatný. Dělený snímač zní jako Precision, kobylkový humbucker je pěkně naprděný, pevný, ale zvuk Music Mana samozřejmě nečekejte, ten není snadno dosažitelný ani při správné poloze snímače, přičemž zde je snímač daleko blíže ke kobylce než na typu StingRay, ten MM zvuk dělá kormě polohy zejména jejich originální snímač a aktivní elektronika. Nejlepší je zvuk na oba snímače, dostatečně konkrétní, pevný, s pěknými měkkými basy, ale značnou porcí pořádného tmelivého vrčáku. S korekcemi je nutno zacházet opatrně, zvláště basy umí zvuk rychle zahuhlat, no a hodně vytažené výšky zase vnesou šum. Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou provedeny rovnou do zvukové karty, jen normalizovány, jinak ponechány bez úprav. Použité struny jsou nové niklové roundy D'Addario v tloušťkách 45-130, které jsou dodávány na baskytaře přímo z výroby. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou pak mezi nimi. Korekce aktivní elektroniky byly přidány na cca 10% (basy i výšky), zkrátka jen malinko cuknuto do plusu ze středové polohy.
"Povinné" nahrávky
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Bonusové nahrávky ve stejném pořadí jako výše
Ukázka 1
Ukázka 2
Ukázka struny H
Nahrávka se simulací aparátu přes Darkglass Microtubes X Ultra, nejprve ukázka na krkový snímač, pak oba snímače, kobylkový snímač, a zbytek už na oba snímače, což začíná ukázkou zkreslení, následuje hra na struně H bez a se zkreslením a nakonec slap.
Hodnocení
Až na vyšší hmotnost a výrazné přepadávání na hlavu se jedná o velice dobrý nástroj. Dřevo je pěkné až vysloveně krásné (zejména na krku), povrchová úprava je skvělá, celkové zpracování až na posunutou kobylku je výborné. Hardware mě neuráží, snímače mají dobrý zvuk, nevidím nejmenší důvod je měnit, aktivní elektronika je použitelná, kobylka a ladící mechaniky jsou skvělé. Baskytara je bezproblémově seříditelná. Zvuk je variabilní a baskytara nepostrádá charakter. Celkově musím konstatovat, že zde za málo peněz dostanete hodně muziky. Nejevíc mě mrzí ta posunutá kobylka. Je to malinký kousek, na zvuk to nemá vliv, ale vím a tom a vadí mi to. To je ten rozdíl, co dělá levné a profesionální, drahé nástroje, pečlivost výroby a detaily.