Téma: Sadowsky NYC Standard PJ Bass
Sadowsky NYC Standard PJ Bass
Rok výroby: 2004
Země původu: USA
Aktuální cena dle oficiálního ceníku: 6.600 $ (+doprava +DPH +clo, tedy cca 200.000,- Kč)
Popis, parametry, konstrukce
Už jsem v několika recenzích zmínil, že to Sadowsky pojímá trochu jinak než Fender. Tady se to potvrzuje v plné míře. Tvarově se jedná o typ Jazz Bass, ač je tělo lehce zmenšené, jazzbasově typický je i chromovaný controlplate, ale snímače jsou netypicky v konfiguraci PJ, tedy precižnovský dělený typ u krku, a jazzbassový typ u kobylky. Tělo je z bahenního jasanu v tříbarevném sunburstu, tělo oproti zvyklosti Sadowského není komůrkované.
Šroubovaný krk je z javoru a hmatník z vzácného brazilského palisandru a je opravdu moc pěkný. Pražců je 21.
Ladící mechaniky jsou od firmy Hipshot, nejedná se o ten nejlehčí typ, ale oproti jiným, běžně používaným, jsou stále poměrně lehké. Šířka krku na ořechu (nultém pražci) je typických jazzbassových 38,1 mm, ale díky plnému profilu mi do ruky sedí dobře.
Jak bylo řečeno, snímače jsou v konfiguraci PJ a i ten kobylkový je v bezbrumovém provedení. Kobylka je firemní v poměrně masívním provedení, a pozor, rozteč strun na kobylce je 20 mm, což je super! Aktivní elektronika je dvoupásmová s možným přepnutím do pasivu. Potenciometry směrem od krku jsou v pořadí: hlasitost, poměr snímačů, tónová clona, jejímž vytažením se vyřadí aktivka, přičemž tónová clona je aktivní v obou režimech, posledním je sdružený (stacked) potenciometr korekcí, dole basy, nahoře výšky, obojí pouze v režimu zdvihu. Korekce mají velký zdvih, je třeba je používat s mírou. Mou oblíbenou záležitostí je pak kolečko v patce krku pro pohodlné štelování průhybu krku. Pickguard je v provedení Brown Shell/Tortoise.
Baskytara váží téměř na gram rovné 4 kg a její vyvážení na popruhu je naprosto perfektní.
Zvuk
Zvukově je Sadowsky taky odlišný od Fenderu, zvláště i byť s nepatrným zařazením korekcí, to se zvuk rozjasní, zpevní, je krásně čitelný a skvěle funguje v kapele. V následujících nahrávkách jsem právě korekce použil, opravdu jsem s nimi jen malinko cuknul z nulové polohy. Použité struny jsou nové ocelové roundwound Sadowsky Blue Label v tloušťkách 45-65-85-105. Není-li uvedeno jinak, jsou ukázky nahrány rovnou do zvukové karty a jen normalizovány. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou pak mezi nimi.
"Povinné" ukázky
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Bonusové ukázky ve stejném pořadí jako výše
Abych simuloval, jak asi hraje baskytara přes aparát, použil jsem svůj pedalboard s preampem Darkglass Harmonic Booster, kompresorem TC Electronic SpectraComp a preampem se simulací aparátu a se zkreslením Darkglass Microtubes X Ultra. V nahrávce jsem použil i zkreslení a slapu. U této nahrávky jsem korekce na baskytaře nevyužil
A ještě basa v kapele nového projektu, na kterém se podílím. V první nahrávce jsem použil oba snímače, ve druhé jsem pak lehce upřednostnil kobylkový a trochu na aktivní elektronice přitlačil na basech. Opět obojí nahrané přes pedalboard s komponenty vyjmenovanými výše.
https://www.youtube.com/watch?v=Wc_j-Em7RO0
https://www.youtube.com/watch?v=gHOB7W7tpiE
Hodnocení
Skvěle zpracovaný, skvěle znějící, skvěle seřiditelný a skvěle hráčsky pohodlný nástroj ze špičkových materiálů osazených prvotřídním hardwarem, víc k tomu nemám co dodat. Ano, cena převysoká.
Nakonec ještě dvě interiérové fotky.