Téma: Fender Custom Shop 1959 Precision Bass Heavy Relic (2013)
Fender Custom Shop 1959 Precision Bass Heavy Relic
Rok výroby: 2013
Země původu: USA
Aktuální cena: cca 115.000 Kč, např. ZDE
Popis, parametry, konstrukce
Klasika všech klasik, model Fender Precision Bass ve stylu pozdních padesátých let. Tělo je z lehkého bahenního jasanu v nitrocelulózovém laku v barvě Frost Gold v provedení Heavy Relic, tedy umělém zestaření, a to samozřejmě nejen na těle, ale celém nástroji včetně hardwaru.
Zlatý metalický lak je velice efektní, a i relic je uvěřitelný, včetně zelené měděnky, vzniklé oxidací mědi přítomné v laku. Na mě je toho relicu už moc, ale jak se říká, proti gustu žádný dišputát.
Relicem si prošel i javorový krk s hmatníkem osázeným nízkými pražci. Šířka krku na ořechu (nultém pražci) je 44,45 mm a profil krku je mělčí, než si pamatuji z padesátkových modelů. Spíš je to nějaké céčko než déčko. Osobně mám radši plnější, ale i tak je pohodlný.
Stejně tak heavy relicem jsou postiženy klasické, těžké Kluson mechaniky. Na nich je relicu tolik, že mají dosti tuhý, dokonce až nepříjemný chod. Mimochodem jsou reverzní, tedy mají opačný směr otáčení, než je dnes obvyklé.
Relic se nevyhnul ani kobylce se závitovými kameny.
Snímač je tradičně dělený, ovládání je v podobě opět tradiční hlasitosti a tónové clony. Pickguard je třívrstvý, bílý. (Ne)přístup k výztuze krku je v jeho patce. Krk je v těle hodně utopený, mezi strunami a pickguardem nezbývá mnoho místa, tedy pro možnost štelovat průhyb krku je nutno sundat pickguard, ale to už méně šroubování je skoro sundat radši celý krk.
Baskytara je velice lehká, váží jen 3,7 kg, ale taky díky těžkým mechanikám výrazně padá na hlavu. Ale i to je významným způsobem řešitelné, stačí instalovat stejně vypadající lehké mechaniky Gotoh Res-o-lite, které se rovněž dělají v provedení relic, a přepadávání se výrazně zmírní, u menšího přepadávání dokonce zcela odstraní, holt je to rozdíl nezanedbatelných 160 gramů.
Zvuk
Nástroj jsem bohužel dostal s dosti tupými strunami, dokonce snad prý s původními z výroby, což by měly být struny Fender, ale u devět let starých strun je jejich značka zcela irelevantní. A tady se projeví kvalita nástroje. Levný nástroj s takovými strunami by byl zcela nehratelný a neposlouchatelný. Tenhle stále hraje. Zvuk je tučný, na jeho pozadí i přes tupé struny slyším zvonivé vrčení typické právě pro modely 1957-1959. S těmito ohranými strunami dokonalý vintage zvuk. S novými to musí být rozdováděná bestie. Není-li řečeno jinak, následující nahrávky jsou provedeny rovnou do zvukové karty a kromě normalizace ponechány bez úprav. Tónová clona vždy plně otevřená.
"Povinné" nahrávky
Hra mezi snímačem a krkem
Hra nad snímačem
Hra mezi snímačem a kobylkou
Bonusové nahrávky ve stejném pořadí jako výše
Abych simuloval, jak asi hraje baskytara přes aparát, použil jsem svůj pedalboard s preampem Darkglass Harmonic Booster, kompresorem TC Electronic SpectraComp a preampem se simulací aparátu a se zkreslením Darkglass Microtubes X Ultra. V nahrávce jsem použil i zkreslení, a přestože ty struny jsou opravdu bídné, tak i trochu slapu.
Hodnocení
Co chcete slyšet o Fenderu z dílny Custom Shopu? Já jsem spíš na nové nástroje, svoje jsem si vždy opečovával, a dokonce i retušoval různé ťukance a škrábance, když to šlo, ale kdo touží po vintage "shnilákovi", jasná volba. Skvělé autentické zpracování, stejně tak autentický a charakteristický padesátkový zvuk. Jasně, cena je přes sto tisíc korun českých, ale je to pořád zlomek toho, co by stál hyperautentický původní kus z daných let. Tady navíc máte jistotu, že díky novému kusu máte spoleh na bezvadnou funkčnost, samozřejmě s ohledem na omezení dané historickou koncepcí, jako např. hůře přístupnou výztuhu krku a podobně.
A ještě alespoň jedna interiérová fotografie.