1 Naposledy upravil: Aidamos (14. 05. 2022 20.21:48)

Téma: Sterling by Music Man Ray34

Sterling by Music Man Ray34

Rok výroby: 2015
Země původu: Indonésie
Aktuální cena: 27.800,- Kč

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2f1ktr1n0l1splbsb6216.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2g19k915dm1606mip1vlr7.jpg

Úvod

Už skoro rok jsem bez Music Mana, ale pořád ty basy mám rád, pořád mě to k nim táhne zpátky, takže jsem moc rád, že jsem nyní dostal tu možnost buď k vystřízlivění nebo naopak postrčení k opětovnému pořízení nějakého kousku. Jak to dopadlo? Čtěte dále.

V zásadě se jedná o nejklasičtější model StingRay, ač zde je ještě označený jako Ray34, nicméně současné totožné modely již plnohodnotný nápis StingRay na hlavně nástroje nesou. Značka Sterlig by Music Man spadá pod mateřskou firmu Ernie Ball (Music Man), přičemž jméno nese po současném CEO firmy Sterlingu Ballovi, což je syn toho Ernieho Balla, po kterém je pojmenovaná mateřská společnost. Mimochodem Sterling Ball byl už v týmu původní firmy Music Man vlastněné Leo Fenderem a významně se podílel i na vývoji prvního modelu StingRay, a samozřejmě i dalších modelů. Nástroje značky Sterling by Music Man se vyrábí v Indonésii, z čehož plyne i ta nižší cena oproti USA "originálům", ale jinak je skoro všechno stejné.

Popis, parametry, konstrukce

Baskytara má tělo ze tří kusů hustého severského jasanu, lesklý polyesterový lak je v provedení Honeyburst. K dřevu mám jednu poznámku. Píšu o třech kusech, ale musel jsem jejich předěly hledat na boku těla u kobylky, jinak to vypadalo, že to je snad z jednoho kusu. Super práce, líbí moc. Dřevo má pěknou kresbu a lak je dokonalý.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2g15re55ikcap3p1fj98.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2g1dprh9b3c91i5f8cj9.jpg

Šroubovaný javorový krk je uchycen k tělu šesti vruty přes chromovanou destičku (tzv. neckplate). Lakovaná je jen hlava, krk je opatřen jen olejem a voskem, nicméně skoro vypadá jako lakovaný. Evidentně se na nástroj hodně hrálo, dřevo vzadu na krku je až skoro dokonale vyleštěné. Krk je do ruky moc příjemný, ač mám pocit, že přeci jen nemá tak plný profil, jako si pamatuju z mých dvou předchozích čtyřstrunných Music Manů. A je tu ještě jeden pro mě trochu nepochopitelný rozdíl. Standardní šířka krku na ořechu u modelu StingRay je stejná jako má např. standardní Fender Precision, tedy 41,3 mm. Kdyby tento indonéský kus měl 42 mm, ještě bych tomu rozuměl, to je taky častá hodnota, ale on má 43 mm, čehož smysl mi nějak uniká. Samozřejmě nijak omezující to není, ale nechápu důvod této změny. Hmatník je z moc pěkného palisandru, medium-jumbo pražců je jednadvacet, orientační značky jsou plastové.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2g7h9ejs70h178nm49a.jpg

Přední strana hlavy je ve stejném provedení jako tělo, tzv. matching headstock, což je prostě moc pěkná až luxusní záležitost. Ladící mechaniky v charakteristickém uspořádání 3+1 jsou poměrně masívní, jedná se o velice podobný typ jako na USA modelech, tedy např. mají i kónické navíjecí trny, ale nemají na sobě žádné logo. Ořech (nultý pražec) je oproti USA modelu bez tzv. kompenzace.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2g17j7vhcj3g5tq3eec.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2hkc3q3gur3fp51c78d.jpg

Pro Music Man naprosto charakteristický snímač s velkými pólovými nástavci z materiálu AlNiCo je humbucker stejného typu jako na USA modelech, s tím rozdílem, že tento typ, který má plný přechod ve spojení mezi dvěma štelovacími šroubky na jedné straně, se dával jen na dvousnímačové modely, jednosnímačové měly mezi těmi šroubky vždy vybrání viz následující obrázek.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2f1bmf13hn1f5qqruva43.jpg

Drobný rozdíl je i na kobylce. Ta je naprosto stejné konstrukce jako měly donedávna USA modely, jen místo loga Music Man má na sobě logo Sterling, ale rozdíl je daleko nenápadnější. Při štelování výšky strun na kobylce jsem suverénně sáhnul po palcovém imbusu 1/16", ale ouha, nevejde se do červíků kamenů, musel jsem použít metrický imbus 1,5 mm.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2gbdlngll9j1aoi11ssb.jpg

Aktivní elektronika napájená 9V baterií umístěnou v zacvakávací plastové kapse na zadní straně těla je třípásmová, zleva dle obrázku výše v pořadí basy, středy, výšky, celková hlasitost. Pickguard je třívrstvý, černý. Seřizování výztuhy krku je pomocí kolečka v jeho patce, kterýžto způsob vysloveně miluju, a nechápu, že to tak nedělají dávno všichni výrobci.

Baskytara váží 4,4 kg, což je na severský jasan naprosto očekávatelné. Všechny čtyřkové USA jasanové modely StingRay a Sabre, co jsem měl možnost poznat, měly od 4,2 do 4,6 kg. Díky této váze je i vyvážení na popruhu naprosto perfektní. Jen jako poznámku uvedu, že současné USA modely s přídomkem Special jsou z lehkého bahenního jasanu a mají okolo 3,8 kg, což je paráda. Jak je to s přepadáváním na hlavu jsem zatím neměl tu čest zkusit, ale nemuselo by to být tragické, jelikož používají i nové ultra lehké ladící mechaniky.

Zvuk

Zvuk je naprosto typický musicmanovský naprděný vrčák. To udělá jen originál snímač a originál aktivní elektronika, dle mých zkušeností ostatní kopie stylu ala Music Man od dalších výrobců prostě nikdy jako Music Man nehrají. Samozřejmě jsem udělal i nahrávky tohoto recenzovaného kusu. Použité struny jsou niklové roundwound Sadowsky Blue Label v tloušťkách 40-60-80-100 v dobrém, ale nikoli novém stavu. První dvě nahrávky jsou provedeny rovnou od zvukové karty, jen normalizovány, jinak ponechány bez zásahů. Hráno vždy v poloze pravé ruky nad snímačem. Ekvalizační korekce jsem na baskytaře nastavil následovně: basy +90%, středy -30%, výšky -10%. Třetí nahrávka je se simulací aparátu v preampu Darkglass Microtubes X Ultra, kterému byl přeřazen preamp Darkglass Harmonic Booster a kompresor TC Electronic SpectraComp. V tomto případě jsem korekce na baskytaře nechal v neutrální centrální poloze a zvuk nastavil převážně na zmíněném Harmonic Boosteru. V nahrávce jsem použil také zkreslení a hru slapem.

"Povinná" nahrávka

Bonusová nahrávka

Nahrávka se simulací aparátu

Hodnocení

Rozhodně skvěle zpracovaný nástroj se skvělým charakteristickým zvukem. To vše prakticky za poloviční cenu amerického originálu. Víc k tomu snad ani nemám co dodat. Snad leda odpovědět na v úvodu nadhozenou otázku, jak moc mě to i nadále láká si zase Music Mana pořídit. Ano, i ne, takže zase GAS hlodá.

Závěr

Měl jsem možnost přímého porovnání s mým současným nástrojem, kterým je Fender Precision, takže jsem s kapelními nahrávkami, kde mám zamutovanou stopu basy, porovnával. Opět jsem trochu bojoval s aktivní elektronikou na baskytaře, lepší pro mě bylo nastavit zvuk na pedálovém preampu. Opět se mi potvrdilo, že pro vyznění nástroje v kapele je třeba u Music Manu nastavit na samotný poslech trochu hnusnější zvuk, a taky hodně komprimovat. Music Man je bez kompresoru prakticky nehratelný. Před časem jsem si dělal srovnávací nahrávky jiného kusu a sejmul si s nimi i snímky obrazovky wavu. Názorně tedy tu situaci můžete vidět graficky znázorněnou na průběhu amplitudy nahrávky rovnou do zvukovky. První část je Music Man StingRay, druhá část Fender Precision Bass, v obou případech je samozřejmě nahrávaný stejný riff.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2f1rtd1j64196s8dl1hqk5.jpg

Ty výrazné špičky v části StingRaye, je hra na struně E. Ta je zkrátka u Music Manu naprosto parádní, mohutná, ale tak trochu na úkor ostatních strun. Po normalizaci pak působí celkové vyznění nahrávky slabším dojmem, jelikož tóny na ostatních strunách jsou podstatně slabší. V části Precisionu jsou naopak amplitudy na všech strunách vyrovnanější, což se po normalizaci projeví celkovou vyšší hlasitostí nahrávky, ale samozřejmě naopak hra na struně E může působit tišším dojmem, protože lidský sluch na hluboké tóny není tak citlivý jako na střední frekvence, a opravdu jsem zažil i Precisiony, kde to E bylo výrazně slabší oproti ostatním strunám, to už pak radši opravdu toho Music Mana. Na dalším obrázku je průběh amplitudy pořízené s použitím kompresoru. Ten jak vidíte u StingRaye výrazně pomohl, u Precisionu mimochodem samozřejmě také, ale není to už tak moc vidět.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1g1b85t2f1rit1q1b376uhs1dt44.jpg

Takže u mě osobně i přes současnou velikánskou spokojenost s mým současným nástrojem zájem o Music Man trvá, i z toho důvodu si stále ponechávám klubové číslo, nicméně spíš bych se přikláněl k nějakému staršímu kusu s dvoupásmovou aktivkou, která mi vyhovovala víc, a jelikož jsem navíc seznal, že zkrátka opravdu potřebuji a hlavně chci pátou strunu, tak pro mě připadá v úvahu snad jen již nevyráběný Music Man Classic StingRay 5, který se špatně shání, a hlavně je i dosti těžký. Běžně ty kusy mívají 4,8 kg a podobně, což se mi vůbec nezamlouvá, zvlášť když si teď lebedím s mým pětkovým Precisionem s rovnými 4 kg. Takže zase nic nevím, přesto díky uživateli alesL za zápůjčku.

Webové stránky modelu: https://intl.sterlingbymusicman.com/collections/basses-1/products/stingray-ray34

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

2

Re: Sterling by Music Man Ray34

Přesně takovou jsem taky měl,..ještě když jsem hrával na čtyřku. wink

0 xLajků:

3

Re: Sterling by Music Man Ray34

Já měl tuhle taky a tenhle medový busrt je v reálu hezčí než na fotkách.

Je to jediná basa u které lituju, že jsem ji prodal. Akorát já dal za novou myslím 19 a prodával jsem za 14 tisíc,

Squier Vintage Modified Jazz Bass® '70s, Sterling by MusicMan Ray34, ZOOM B2 Four
Momentálně v kapele "Není zač!" http://www.nenizac.net/
0 xLajků:

4

Re: Sterling by Music Man Ray34

Dzzerza napsal:

Je to jediná basa u které lituju, že jsem ji prodal.

To já dost lituju prodeje mého prvního StingRaye, i když je fakt, že měl poměrně značných 4,6 kg, ale jinak to byla naprosto parádní basa.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

5

Re: Sterling by Music Man Ray34

V poměru cena výkon parádní basa - v tomto ohledu jedna z nejlepších co jsem měl.

0 xLajků: