Téma: Ampeg Opto Comp
Ampeg Opto Comp
Rok výroby: 2021
Země původu: Čína
Cena: 2.400,- Kč
Popis, parametry, konstrukce
Jedná se o kompresor určený pro baskytaru, ale i kytaru, a přestože nedám dopustit na svůj milovaný TC Electronic SpectraComp https://baskytara.com/topic15929, tak díky mé oblibě zvuku Ampegu jsem se na tento kompresor vysloveně těšil.
Krabička je z kovové slitiny, kovový je i nožní spínač. Krabička je vyvedena v bílé lesklé barvě, je vysloveně elegantní. Nástrojový vstup je na pravé straně, výstup na levé, zdířka 9V napájení je v čele krabičky.
Zdroj není součástí dodávky a krabička si řekne maximálně o 25 mA. Kompresor lze napájet i 9V baterií, nicméně bez šroubováku ji nevyměníte, takže lepší je použít napájecí zdroj. Na spodku jsou tedy 4 šroubky, a mimochodem uvnitř krabičky je ještě tzv. jumper, průpojka, která umožní snížit citlivost vstupu o 15 dB, má-li baskytara moc silný signál.
Ovládací prvky jsou na kompresor poměrně spartánské, ovladač COMPRESSION natavuje kompresní poměr od 1:1 (zcela vlevo) do 10:1 (zcela vpravo), uprostřed je poměr 3:1. Ovladač RELEASE nastavuje rychlost uvolnění od 75 ms do 600 ms. Parametr attack, tedy rychlost reakce, není nikde uveden. Posledním ovladačem je OUTPUT LEVEL, tedy celková výstupní hlasitost.
Zapnutím kompresoru nožním spínačem se rozsvítí fialově levá LEDka, v okamžiku kdy při hře zabírá kompresor se rozsvěcí pravá zelená LEDka. Spínač funguje v režimu true bypass.
Zvuk
Kompresor používá optický člen, slibuje přirozenou, hřejivou, muzikální kompresi bez zkreslení, toť marketingové pindy výrobce. Uznávám, oprávněné. Kompresor opravdu funguje skvěle, nežere basy, a když se to nepřežene s výstupní hlasitostí, tak ani nešumí. Použití výstupní hlasitosti je nutné, práh komprese je daný pevně, tedy zvýšením kompresního poměru ovladačem COMPRESSION dojde i k redukci hlasitosti. A čím větší redukce se použije, tím více je nutné tuto ztrátu vykompenzovat, ale pozor, už se tam zvýrazní i šum. Nicméně na běžné hraní, kdy člověk chce jen zahladit špičky a trochu zvuk nakopnout, není potřeba s kompresním poměrem chodit za půlku, a tedy ani s hlasitostí to není třeba přehánět. Mám rád, když kompresor při středně dynamickém hraní není při jeho zapínání a vypínání vlastně znát, a projeví se až při slapu nebo když člověk za struny pořádně vezme, a to tento kompresor umožňuje. Na jeden drobný problém jsem ale přeci jen narazil, když jsem viděl průběh wavu nahrávky, co jsem dělal.
V první části obrázku je právě zde testovaný kompresor Ampeg Opto Comp, v druhé části můj oblíbený TC Electronic SpectraComp. Asi jste si u Ampegu všimli té úvodní špičky. Nevím, jakou hodnotu má parametr attack, ale asi nebude nejrychlejší, protože evidentně zabírá s prodlevou. Když už ale má kontinuální přísun signálu, drží kompresi aktivní, ale z ticha se takhle nepříjemně kompresor chová pokaždé. Ale musím k tomu říct, že při běžné hře přes aparát to není prakticky slyšet, tedy ten nepatrně pozdější nástup v zásadě nevadí, ale při nahrávání do počítače vám to prostě hodí peak. V následující nahrávce s baskytarou Fender American Professional II Precision Bass V jsou tři části. Hra bez kompresoru, hra s kompresorem Ampeg Opto Comp a v třetí části pro srovnání hra s kompresorem TC Electronic SpectraComp. To samé v ukázce slapem.
Oficiální video:
https://www.youtube.com/watch?v=bDMcQzul794
Hodnocení
Pěkná krabička, funkční, a celkově jeden z těch lepších kompresorů, co jsem měl možnost zkusit. Trochu mi vadí absence ovladače attack, místo by tam na něj bylo. Komprese je přirozená a bezproblémově nastavitelná. Kdo nechce moc laborovat s nastavováním pomocí té spousty kompresních parametrů, a také nemíní investovat moc peněz, rozhodně bych mu tento kompresor doporučil.
Webové stránky: https://ampeg.com/products/pedals/opto_comp/