1 Naposledy upravil: Aidamos (09. 03. 2024 19.07:41)

Téma: Shure PSM 300 Premium

Shure PSM 300 Premium SE215 T11

Rok výroby: 2020
Země původu: Čína
Cena: 21.500,- Kč
Koupeno: Thomann

Úvod

Dneska ten úvod bude možná delší, než vlastní recenze, ale snad i tak někomu přinese zajímavé informace. Již tři a půl roku používám odposlechový drátový systém POSSE PM-01, o kterém jsem již obsáhle psal, a kterého se nehodlám zbavovat. Nyní již dva roky jako prodloužená ruka tohoto drátového systému se mnou v pedalboardu cestuje bezdrátový odposlechový systém, který je předmětem této recenze. Dopadlo to ale až na třetí pokus. Prvním pokusem byl relativně levný bezdrát ANT MiM 30, což byla celkem katastrofa, nezkousnul jsem šum na pozadí každého zahraného tónu. Jde o to, že v UHF frekvenčním spektru 470 až 865 MHz fungují dva typy přenosových systémů, analogový a digitální. Ten jednodušší, a tedy i levnější, je analogový a je založen na frekvenční modulaci, tedy na stejném principu jako běžné FM rádio. Během frekvenční modulace oscilátor vnáší do systému šum. Ten by měl být během přenosu redukován tzv. kompandérem, kdy ve vysílači je kompresor a v přijímači pak expandér. Je to z toho důvodu, že přes FM lze přenést dynamický signál v rozsahu max. 50 dB, což není mnoho, navíc FM přenos nemá ani nijak extra široký frekvenční rozsah, typicky jen od 60 Hz do 16 kHz. Takže kompresor původní signál stlačí a expandér po přenosu vrátí na původní rozsah. Tohle je grafické znázornění, jak se mění síla přenášeného zvuku zleva doprava v celém procesu:

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fqq9f1ob159g18go1sb196j1o3i3.jpg

Jak jsem pochopil z níže uvedeného videa, zřejmě je to otázka, jak je celý systém v daném zařízení kvalitní, nebo jaký typ komprese a expanze používá. I v přiloženém videu zazní, že standardně se ve frekvenční modulaci používá kompresní a expanzní poměr 1:2, respektive 2:1, a to v celém frekvenčním spektru, což je nectností levnějších zařízení. Ovšem někteří výrobci umí používat kompresi jen v případě, kdy je nezbytná, navíc proměnlivě pro různé frekvence, tedy např. při expanzi se tolik neexpanduje horní konec frekvenčního spektra, čili šum. V případě levných zařízení se tak evidentně neděje. Toto všechno odpadá u druhého typu UHF přenosu, který je čistě digitální a přenáší se tedy jen jedničky a nuly.

https://www.youtube.com/watch?v=s-tMbTqVP0M

Video pochází od firmy Shure, předpokládám, že zmíněný vylepšený kompandér má jejich analogový model PSM-200, o čemž jsem v době pořizování neměl tucha, navíc mě kromě na analogový systém nemalé ceny dvanácti tisíc odradilo použití 9V baterie v přijímači. Každopádně i dle uživatelů v diskuzích mají ostatní levné UHF FM systémy s cenou kolem šesti tisíc a níže problémy se šumem všechny, takže mi v zásadě nezbylo nic jiného, než v druhém pokusu pořádně odlehčit mému budgetu. Systém PSM-300 se vyrábí ve dvou variantách, standardní a Premium s lepším přijímačem. Rozdíl v ceně nebyl už tak velký, sáhl jsem tedy po variantě Premium, a to ještě s doplňkem SE215, kdy jsou v balení přítomna i sluchátka Shure SE215, což se na ceně projevilo už nepatrnými dvěma stovkami korun oproti verzi bez sluchátek, což je desetina ceny sluchátek samostatných, takže bych byl vysloveně blbej, to nevzít s nimi, jelikož sluchátka jsou to opravdu s výborným zvukem. Ještě jsem řešil další přídomek označení produktu, a to ten týkající se frekvencí, na kterých vysílač operuje. Vzal jsem T11 (dělá se ještě H20, S8 a K3E). Sice má možná nejužší pásmo 863 až 865 MHz, ale zato jsou tato pásma povolená v nejvíce evropských zemích. Před těmi dvěma lety to byla komplet celá Evropa, co jsem koukal dnes, tak z toho vypadla Velká Británie a ještě Polsko. Ne, že bych plánoval kariéru v zahraničí, ale člověk nikdy neví, kam ho vítr zavane, už jsem v minulosti v Polsku a Německu hrál. Na Thomannovi mají na stránce se všemi vysílačkami bezvadné mapky pro jejich frekvence, ta pro T11 vypadá takto:

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fqq9f1oc8q3usfhsmti4fb9.jpg

Povolené frekvence v České republice naleznete v tabulce v článku na webu Vše pro zvuk, na to si určitě dejte pozor, zvlášť u bazarových kusů, abyste nevyhodili peníze za vysílačku v zakázaném a hlavně v totálně zarušeném pásmu.

Mluvil jsem o třech pokusech. No, bylo to tak, že po deseti minutách provozu přestal fungovat přijímač, takže jsem celý systém zabalil, na webu Thomanna zadal reklamaci, a poslal to zpět na výměnu. V tomhle musím Thomanna pochválit, člověk zadá reklamaci nebo vrácení v zákonné lhůtě, přijde mu mailem štítek, který si vytiskne, jednu část nalepí na zásilku, odnese to na Českou poštu, kde to zdarma převezmou a pošlou do Německa, druhá část slouží jako potvrzení o převzetí zásilky poštou. Do týdne jsem měl vyměněné zařízení zpět, a od té doby dva roky spolehlivě funguje, tak to snad i vydrží.

Popis, parametry, konstrukce

Součástí rozměrného balení je vysílač označený P3T, k němu napájecí zdroj, přijímač P3RA, zmíněná sluchátka v taštičce, rackové příložky, prodlužovací kabel na anténu a také obal na mikrofon. Cože, obal na mikrofon? Ano, standardní koženkový Shure obal na mikrofon. Na co? No, asi na ten přijímač. Není to zbytečné velký obal? Je. Ale na druhou stranu se mi tam vejde i nástrojová vysílačka, takže nakonec mi to tak vlastně i vyhovuje.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fqq9f1oc16s7219ht21dj2c5b4.jpg

Vysílač je plechová krabice výšky 1U s předním plastovým panelem s bíle podsvíceným monochromatickým displejem, ovladačem hlasitosti a několika tlačítky, ale o těch později.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fqq9f1oc7bd1dd1f30pq1mhu5.jpg

Začnu totiž popisem zadní strany, a to zleva doprava.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fqq9f1oc1p2o9o91bboujt1h5i6.jpg

První je zdířka napájení. Řekne si maximálně o 260 mA, ale jinak napětí může být cokoli od 12 do 15 V. Pozor, je to typ "center positive", tedy polarita je opačná, než u standardních efektových pedálů. Napájecí zdroj je nicméně součástí balení. Dále je tam ouško na zajištění napájecího kabelu a následují dva přepínače. První přepínač uvádí vysílačku do mono nebo stereo režimu, druhý přepínač nastavuje citlivost vstupu. LINE je citlivost nižší, AUX pak vyšší. Dvojice jackových zásuvek LOOP OUT umožňuje vyvést vstup někam dál, třeba do další odposlechových systémů, které mají stejný mix zvuku, druhá dvojice jackových zásuvek je stereo vstup. Trochu se divím, že vstupy nejsou formátu XLR nebo kombo jack+XLR, zvláště, když levnější bratříček PSM 200 je má. Jestli někdo znáte důvod, sem s ním, rád bych to pochopil. Obvykle od zvukaře dostanu jako odposlech právě XLR kabel. Naštěstí používám jako primární odposlechový systém POSSE, který XLR vstupy má, takže mi to nevadí. Poslední věcí na zadní straně je odnímatelná anténa s otočným a sklopným konektorem typu BNC.

Podobně popíšu i přední stranu.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fqq9f1oc1hqa1hqb1gnq17j4gt47.jpg

První je ovladač hlasitosti INPUT. Pak je průzor infračerveného čidla, které slouží pro synchronizaci vysílače s přijímačem. To se dělá tlačítkem SYNC. Po jeho zmáčknutí je nutné přiblížit přijímač s odkrytým infraportem proti vysílači, červená kontrolka nad čidlem a zároveň display zabliká, a je sesynchronizováno. Bíle podsvícený monochromatický display zobrazuje sílu signálu a případné přebuzení, číslo skupiny a číslo kanálu plus stav nastavení přepínačů mono/stereo a line/aux. Skupiny a kanály se dají nastavovat i manuálně tlačítky GROUP a CHANNEL, např. při více stejných systémech v ansáblu, ale skenování volných kanálů a následná automatická synchronizace je jednodušší. Poslední je zapínací tlačítko POWER. To funguje na delší podržení, a zařízení si dokonce pamatuje poslední stav. Tím nemyslím nastavené kanály, to je samozřejmé, ale samotné zapnutí nebo vypnutí. Bylo-li zařízení zapnuté při odpojení napájení, např. při cvaknutí centrálním vypínačem na pedalboardu/racku, po připojení k napájení se vysílačka znovu zapne.

Další ovladače jsou na přijímači.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1fqq9f1oc1mc38f515iga2jk1k8.jpg

Ten je kovový, rovněž je kovový výklopný kryt ukrývající dvě tužkové baterie typu AA. Jejich výdrž je udávána cca 5,5 hodiny při použití alkalických. Používám nabíjecí NiMH, takže to moc neřeším. Před hraním dám čerstvě nabité a mám klid, ale je k zakoupení i speciální lithiový nabíjecí článek, který vydrží až 7 hodin. K tomuto článku je pak i speciální nabíječka a dokonce dokovací stanice, do které se dá přijímač umístit a nabíjet přímo v ní. K tomu slouží viditelné zlaté konektory na zadní straně. Pod krytem jsou ukrytá tři tlačítka a infraport. Tlačítko EXIT je snad jasné, tlačítkem ENTER se vstupuje do menu. V menu se je možno pohybovat tlačítky se šipkami nahoru a dolů, která jsou těsně pod displejem. V menu je možnost ručně volit kanály, nastavit ekvalizační profily, míru limiteru pro ochranu sluchu a obecné volby, jako kontrast displeje, automatické vypínání přijímače, zámek nechráněných kurzorových tlačítek a podobně. Poslední tlačítko SCAN automaticky prohledá volné kanály a po skenování si řekne o synchronizaci s vysílačem, na něm tedy zmáčknete tlačítko SYNC, přiblížíte přijímač, zablikání, hotovo. Na horní straně je zásuvka na sluchátka, ovladač hlasitosti, anténa a indikátor baterie a spojení s vysílačem. Spojení s vysílačem je indikováno modrou LEDkou, stav baterie ukazuje LEDka zelená, ale když mají baterie nízkou kapacitu, tak zoranžoví, při vybitých bateriích svítí červeně, případně výstražně červeně bliká. Na zadní straně je drátěná spona. Ta na opasku nebo popruhu drží perfektně, je tuhá. Stejně tak dvířka baterií boční zámky drží skvěle. Displej je zeleně podsvícený a zobrazuje důležité informace jako kanály, nabití baterií a sílu signálu. Zhasíná automaticky po deseti sekundách nečinnosti.

Zvuk

Zvuk je čistý, bez šumu, přenese celé frekvenční spektrum nástrojů a zpěvů, frekvenční rozsah je udáván 38 Hz až 15 kHz, a jinak 24b vzorkování dává dostatek dynamiky. Ve zvukových profilech je pravda možno jen přidat basy nebo jen výšky, ne obojí. Ale vybral jsem si, malinko jsem si přitlačil na basech, a jsem nadmíru spokojen. Jinak stupně přidávání jsou 2, 4 nebo 6 dB, což je dostatečné. Basy jsou typem "shelf" pod 100 Hz, výšky pak podobně nad 10 kHz. Přenos zvuku by měl fungovat až na vzdálenost 90 metrů, což ani nevyužiju.

Hodnocení

S vysílačkou jsem nadmíru spokojen, ještě aby ne při té ceně. Zpracování je perfektní, skvělý je přijímač, který je bytelný, perfektně drží uzavřená dvířka, žádný problém. Nechápu jen ty chybějící XLR konektory na vysílači, ale možná je to jen můj amatérský pohled, při montáži více odposlechových systémů do racku se to třeba dělá jinak a XLR nejsou potřebná/vhodná.

Oficiální webové stránky: https://www.shure.com/en-EU/products/in-ear-monitoring/psm300

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků: