1 Naposledy upravil: Aidamos (11. 07. 2021 18.51:56)

Téma: Sadowsky NYC Ultra Vintage J Bass Guitar

Sadowsky NYC Ultra Vintage J Bass Guitar

Rok výroby: 2001
Země původu: U.S.A.
Současná startovací cena dle oficiálního letošního ceníku: 5.500 $, tedy cca 130.000 Kč (bez DPH, cla atd.)

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rpv1vu917a115ht1mbaaor3.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rpvej41768tbu1uuh1ud64.jpg

Popis, parametry, konstrukce

Jedná se o čtyřstrunnou baskytaru typu Jazz Bass, zde díky přídomku v označení "Ultra" je to opravdu stejný tvar jako předloha od firmy Fender, ostatní nástroje Sadowsky jen s označením Vintage mají trochu "ocumlanější" tvar. Hlavice nástroje už je samozřejmě charakteristická pro baskytary Sadowsky.

Tělo je z olše, šroubovaný krk z javoru, hmatník ze vzácného brazilského palisandru se smetanovými kulatými orientačními značkami. Tělo a přední strana hlavy (tzv. matching headstock) je v barevném provedení Lake Placid Blue, tedy v modrém lesklém metalickém laku. Pickguard je čistě bílý, třívrstvý.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rpvrs71qd31pbh1p3cfkd5.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rq0m601i4b1kr8us11mml7.jpg

Menzura baskytary je standardních 34", šířka krku na ořechu (nultém pražci) odpovídá Jazz Bassu, tedy 38,1 mm. Profil krku je spíš subtilnější, nic pro mě, ale mnozí malorucí spokojeni budou. Mechaniky jsou od firmy Hipshot, ačkoli mají vyražené logo Sadowsky. Je to ten masívnější typ, radši bych tam viděl typ ultralite, ale ten na druhou stranu u Ultra Vintage provedení nelze úplně očekávat.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rq01uil64hs71pko1vf58.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rq049mg3u1pgi67cjnd9.jpg

Kobylka je firemní s roztečí strun 19 mm. Snímače v této Ultra Vintage variantě nejsou bezbrumové (v každém bývají dvě cívky v uspořádání ala Precision, tedy tzv. split coil), jak je u Sadowskyho téměř zvykem, ale zde se jedná o klasické jednocívkové (singl) snímače. Zbytek už je naopak typický Sadowsky, tedy dvoupásmová aktivní elektronika s možností přepnutím do pasivu. Potenciometry směrem od krku jsou v pořadí: hlasitost, poměr snímačů, tónová clona, jejímž vytažením se vyřadí aktivní elektronika, přičemž tónová clona je aktivní v obou režimech, posledním je sdružený (tzv. stacked) potenciometr korekcí, dole basy, nahoře výšky, obojí pouze v režimu zdvihu. Korekce mají značný zdvih, je třeba s nimi zacházet velice opatrně, a u toho "ultra vintage" nástroje bych je oželel úplně. Dalším ústupkem od "ultra vintage" stylu je kolečko výztuhy v patce krku pro štelování jeho průhybu, ale tenhle prvek miluju, takže jsem za něj moc rád.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rpv15l6l87s3k1hj016g06.jpg

Baskytara váží 4,3 kg, je to kus basy. Vyvážení je téměř dokonalé. Nepatrné přepadávání tam je, ale prakticky o něm při hraní nevím, a navíc když si na popruh zavěsím i nástrojovou a in-ear vysílačku, tak už vůbec není co řešit.

Zvuk

Nejspíš je to dáno jednocívkovými snímači, ale zvukově je to naprosto parádní Jazz Bass, ale podotýkám, že pouze v pasívním režimu. Aktivní režim je už "na steroidech", je trochu modernější s vyšším zastoupením výšek, a to i při jejich poloze na nule.

I v pasívním režimu je dost výrazná struna G a taky E. Copak o to, hutné Éčko je výhra, lehkým oddálením snímačů od této struny se E srovná trochu lépe k ostatním strunám, ale to G mi oproti jiným strunám hodně zvukově trčí, ale prakticky jen při slapu, takže to zase srovná kompresor, jak můžete slyšet i v následujících ukázkách, kdy kompresor je použit až v té úplně poslední. Není-li uvedeno jinak, ukázky jsou provedeny rovnou do zvukové karty a jen normalizovány. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou pak mezi nimi, a vše jen v pasívním režimu. Použité struny jsou ocelové roundwound Sadowsky Blue Label v tloušťkách 40-60-80-100 ve slušném stavu.

"Povinné" ukázky

Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky

Bonusové ukázky ve stejném pořadí jako výše

Bonus 1
Bonus 2

Slap na oba snímače

Následující ukázka je na oba snímače přes Darkglass Harmonic Booster, kompresor TC Electronic SpectraComp a Darkglass Microtubes X Ultra se zapnutou simulací aparátu, v ukázce je použito i zkreslení a slap.

Ukázka se simulací aparátu

Hodnocení

Asi můj první testovaný Jazz Bass od Sadowskyho, který má ten pravověrný Fender zvuk. Sice jen v pasívním režimu, ale je to tam. I celkově herní pocit evokuje Fender koncept. Očekávatelně je jinak zpracování bezchybné, jednotlivé komponenty prémiové, není si na co stěžovat, čemuž i odpovídá vysoká cena.

A ještě nějaký travní standard...

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rq077p1j191inqbm61uq3a.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rq0v1p1epu1ka2nr9u5tb.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rq01jpeokf1tle1lpi93c.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rq01of21ud9mh21h98s1id.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rq1f1a115nv1p10f1k4qe.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rq1146ppn23b21sqihduf.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1faat9rq1940sd735lvtfpe4g.jpg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

2 Naposledy upravil: Aidamos (08. 06. 2025 07.46:48)

Re: Sadowsky NYC Ultra Vintage J Bass Guitar

Sadowsky NYC Ultra Vintage J Bass Guitar

Rok výroby: 2018
Země původu: USA
Aktuální cena nového kusu bez DPH, cla a dopravy a bez příplatkových položek: 6.300 $ ~ cca 140.000 Kč

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbof1a9ecua1joo1g910nhk.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbog1v5p168s1093831ccel.jpg

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbok16an1ddj88f9a95f2t.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbol1tm814ks1ibk7jr3rcu.jpg

Úvod

Výše je jeden podobný kousek, jen šedesátkového střihu, tohle je střih sedmdesátkový plus další větší či menší odchylky.

Popis, parametry, konstrukce

Jedná se o čtyřstrunnou baskytaru typu Jazz Bass, ale jak je u firmy Sadowsky zvykem, leccos je jinak. Tělo je z bahenního jasanu, uvnitř těla je komůrkování pro odlehčení, a lesklý lak je v barevném provedení nazvaném '59 Burst, ale v zásadě je to klasický tříbarevný sunburst, a moc pěkný.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbog11151jlkocf14ka1m2bm.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msboh1d1hbc6rm199o1ftqn.jpg

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbom2qf16k56s01suhldhv.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbomeu21fii1rhapdo9f810.jpg

Krk je z pečeného očkovaného javoru (označení dokonce jako Master Grade Roasted Birdseye Maple), je lakovaný matným nitrolakem, nicméně celá zadní strana krku už je lety hraní dokonale vyleštěná. Kresba dřeva a celkové vyznění krku je naprosto fantastické. Krk je k tělu přimontován čtyřmi vruty přes kovová pouzdra, chybí tedy obligátní chromovaný neckplate.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msboia6r11ervjgqe91gn6q.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbono5b1mrspjmtd523p13.jpg

Hmatník je z vzácného amazonského palisandru, nese 20 pražců a smetanové orientační značky.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msboh1utj1f6i1dar4j0cp2p.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbon7nijib16p9d6ra4l12.jpg

Šířka krku na ořechu (sedlovém/nultém pražci) je jazzbasových 38,1 mm, profil krku je ale poměrně plný, takže je pro mou ruku skvěle pohodlný, jinak tyto úzké krky nevyhledávám. Ladící mechaniky jsou ultralehké od firmy Hipshot, takže asi to nejlepší, co můžete mít. Super je srážeč strun, který má drážky pro pohodlné zaklesnutí struny. Toto řešení mám radši než obvyklý talířek, naopak rovněž často používanou "hrazdičku" bytostně nenávidím.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msboi1em68i6ug264r6d0r.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msboj6h41ndc39o3r103os.jpg

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msboo14o4hmc1vc8l31juo14.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msboo190a1671epg1guhnuq15.jpg

Kobylka je typická pro Sadowsky, s půlkulatými kameny a systémem uchycení struny rychlým protažením velkým otvorem a následně zaklesnutím struny do strany, odkud nevypadne jako u jiných podobných zaklesávacích systémů.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msboh17t71afs1e2112tpu8go.jpg https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbon105a2d51ab7uph1a3111.jpg

Původní firemní bezbrumové snímače předchozí majitel vyměnil za rovněž bezbrumové, ale od firmy Aguilar, konkrétně typ AG 4J-HC. Bezbrumový výsledek je dosažen rozdělením cívek na dvě vedle sebe, tedy ala Precision. Na začátku jsem mluvil o sedmdesátkovém stylu, týká se nejen jasanového těla, ale i snímačů, které mají větší sedmdesátkovou rozteč.

https://baskytara.com/img/m/2556/t/p1it5msbof1q7oj839hha08i7jj.jpg

Elektronika je aktivní s možným rozepnutím na pasiv vytažením push/pull potenciometru tónové clony. Oproti typickému Sadowsky uspořádání ovladačů je tu změna, chybí poměr snímačů, je tam tedy ovladač hlasitosti pro každý snímač, pak zmíněná clona, a nakonec na sdruženém potenciometru aktivní korekce, tedy basy (dole) a výšky (nahoře) v režimu pouze zdvihu. Aktivní elektronika spolu s 9V baterií je umístěna pod krytem na zadní straně těla. Pickguard je čtyřvrstvý v provedení Brown Shell, přístup k výztuze krku je v jeho patce pomocí děrovaného kolečka, kteréžto řešení vysloveně miluju. Výztuha navíc chodí hladce, prostě paráda.

Baskytara díky komůrkovanému tělu z lehkého bahenního jasanu a díky lehoučkým ladícím mechanikám váží pouze 3,53 kg, a vyvážení na popruhu je výtečné, za mě nesmírná spokojenost.

Zvuk

Zvukově je to poměrně typický Jazz Bass, těžko říct, jak s původními snímači, Sadowsky je obecně přeci jen trochu svůj, ale zde tomu tak prostě je. Zvuk je vyrovnaný na všech strunách, díky bezbrumovému provedení snímačů je velice použitelná jakákoli jejich kombinace, zvukově je to tedy hodně variabilní nástroj, jak bude ukázáno i v nahrávkách. Ty, pokud není řečeno jinak, jsou provedeny rovnou do zvukové karty, jinak ponechány kromě normalizace bez dalších zásahů. Použité struny jsou nové hlazenky Thomastik-Infeld Jazz JF 344 v tloušťkách 43-56-70-100 tisícin palce. Tónová clona plně otevřená, korekce vyřazené, hráno nad aktivním snímačem, v případě obou hráno mezi nimi.

Povinné nahrávky

Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky

Bonusová nahrávka ve stejném pořadí jako výše

Nahrávka se simulací aparátu, kde bylo použito zkreslení a hra slapem, u hry slapem jsem řádně vytavil basy a výšky na aktivce, vše hráno na oba snímače.

Původně jsem baskytaru dostal s roundwound strunami Sadowsky, ovšem úplně tupými, snad tupějšími než vintage hlazenky. Nevěděl jsem ještě, jestli budu mít prostor pro jejich výměnu, takže jsem udělal nějaké nahrávky i s těmi bídnými dráty. Paradoxně se mi nejvíc líbily při hraní trsátkem, a ještě více s dodatečným tlumením (palm mutingem) již tak tupých tupoňů. Hráno tedy kompletně trsátkem s tlumením a pak bez něj. Použil jsem kompletní zvukový řetězec s kompresorem a simulací aparátu.

Kobylkový snímač s úplně staženou tónovkou
Oba snímače s plně otevřenou tónovkou
Krkový snímač s tónovkou na půlku

Hodnocení

Celkově asi nejlepší a nejhezčí klasický Jazz Bass, na který jsem hrál. Dokonalé zpracování, luxusní materiály, krásná kresba dřeva a povrchová úprava, prvotřídní hardware, výtečný zvuk, navíc lehoučký nástroj s perfektním vyvážením na popruhu. Asi ne ten nejlepší Jazz Bass zvukově, stále vzpomínám na Fender Jazz Bass z roku 1969, ale i tak zvukově výborný, a tak s přihlédnutím k ostatním vlastnostem zkrátka v celkovém součtu nejvíc nejlepčejší a nejhezčejší Jazz Bass ever.

Odkaz na tento konkrétní kus: https://sadowsky.com/previously-sold-20-fret-4-string-basses/sold-8076-59-burst-420-vintage/

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků: