Téma: Laney R500H + Eich 115XS = možná překvapivá kombinace
Po velmi dlouhé době uplynuvší od pořízení posledního basového aparátku jsem se rozhodl ke koupi něčeho novějšího a drobet výkonnějšího než můj dosavadní základní aparát - 120W kombo Hartke Kickback 12, abych byl schopen sekundovat i hlasitějším elektrickým kytaristům v případě, že basa z nějakého důvodu nebude moct být nazvučená do P.A. Jako obvykle jsem prošel důkladnou teoretickou přípravou a vypsal jsem si potenciální kandidáty z řady baskytarových zesilovačů, reproboxů i komb. Jako kritéria pro výběr kandidátů jsem si stanovil: reálný výkon min. 300 W RMS do reproboxu konkrétní impedance, co nejmenší rozměry, co nejnižší hmotnost, aktuální dostupnost a možnost vyzkoušení, co nejnižší cenu při dobré kvalitě (jako psychologický strop jsem si stanovil 25.000,-, max. 30.000,- Kč). Mírně jsem preferoval sestavu samostatného zesilovače a reproboxu před kombem. A výsledek mého výběru nakonec překvapil i mě samotného.
Fyzicky se mi podařilo vyzkoušet následující sestavy:
- Peavey MiniMax + MarkBass New York 122 (2x12" + horna)
- Peavey MiniMax + MarkBass New York 151 (1x15" + horna)
- MarkBass Little Mark III + MarkBass New York 122 (2x12" + horna)
- MarkBass Little Mark III + MarkBass New York 151 (1x15" + horna)
- Gallien-Krueger Legacy 500 + Eich 115XS (1x15" + horna)
- Gallien-Krueger Legacy 500 + Eich 1210S (1x12" + 1x10" + 3xhorna)
- Gallien-Krueger Legacy 500 + Darkglass DG212N (2x12" + horna)
- Laney R500H + Eich 115XS (1x15" + horna)
- Laney R500H + Eich 1210S (1x12" + 1x10" + 3xhorna)
- Laney R500H + Darkglass DG212N (2x12" + horna)
- Kombo Gallien-Krueger MB 212-II (500 W, 2x12" + horna)
- Kombo Fender Rumble 500 V3 (350 W Int., 2x10" + horna)
Chtěl jsem toho původně vyzkoušet ještě více, speciálně pak reproboxy v konfiguraci 2x10" apod., ale už jsem na to neměl síly, uši ani odvahu obtěžovat obsluhu v Music City a Kytary.cz.
Co se týče zvuku, tak pomyslné stupně vítězů dopadly následovně:
1. místo: Gallien-Krueger Legacy 500 + Eich 1210S
2. místo: Laney R500H + Eich 1210S
3. místo: Gallien-Krueger Legacy 500 + Eich 115XS
Už dopředu mi bylo jasné, že zásadní pro finální výběr bude kvalita a zvuk reproboxu. Eich 1210S byl, alespoň pro mé uši, jednoznačně nejlepší z těch, co jsem vyzkoušel, ale nakonec jsem se mu rozhodl neodpustit to, že nesplňuje moji představu o nízké hmotnosti a že také příliš vyčerpává předpokládaný rozpočet. Reproboxy osazené jedním 15" reproduktorem jsem původně vůbec neměl v úmyslu testovat, protože jsem hledal hlavně srozumitelnost zvuku na pódiu, a proto jsem favorizoval spíše větší počet menších reproduktorů. Ani reprobox MarkBass New York 151 se ale neukázal jako nepoužitelný, ale Eich 115XS mi vyloženě padl do ucha. Jeho výše zmíněný brácha 1210S byl sice zvukově opravdu lepší a flexibilnější, ale "stopatnáctka" hrála až nečekaně konkrétně a v její prospěch dále hrály kompaktní rozměry v kombinaci s hmotností necelých 15 kg.
Při výběru zesilovače pro mě nebyla moc důležitá jeho funkční výbava, protože kompletní zvuk tvořím a budu i nadále tvořit v pedalboardu, ze kterého přímo posílám přes D.I. výstup hotový zvuk zvukaři. Na zesilovači je tak pro mě důležitý vlastně jen ekvalizér, abych mohl zvuk aparátu přizpůsobit prostoru, ve kterém se hraje, ať je použit jako odposlech na pódiu, nebo jako samostatně zvukotvorný aparát. Do oka, ucha i ruky mi nejvíce padl zesilovač Gallien-Krueger Legacy 500. Jeho přístup k ekvalizaci zvuku je zajímavý a samotný zvuk pak velmi příjemný. Cena cca 15.500,- Kč není nízká, ale ani přehnaná, a už to vypadalo, že je výběr jasný. Pak mě ale napadlo vyzkoušet nějaký levný zesilovač a zjistit, o co horší bude zvuk se stejnými reproboxy. Volba padla na Laney R500H, který mě zaujal především velmi bohatou ekvalizační sekcí. Výsledkem bylo zjištění, že zvuk levnějšího zesilovače Laney je sice o trošku méně příjemný než zesilovače GK, ale že ve spojení s dobrým reproboxem je ten rozdíl hodnotitelný prakticky jen laboratorně. A ekvalizační sekce zesilovače Laney mi nakonec přišla pro mé potřeby praktičtější. Díky tomu i díky ceně méně než poloviční oproti GK se nakonec stal překvapivým vítězem zesilovač Laney R500H.
Konečným (alespoň pro tuto chvíli) výsledkem tedy byla sestava Laney R500H + Eich 115XS. Ani jeden z těchto komponentů jsem na začátku procesu výběru neřadil mezi favority a výběrem jsem nakonec sám sebe překvapil.
Eich 115XS
Technické parametry
- Konstrukce "téměř uzavřená", 15mm topolová překližka
- Rozměry 44 x 54 x 35 cm
- Celková hmotnost 14,7 kg
- Reproduktory: Eich TE15D, 15", Ceramic; Eich CT1, 4" cone driver
- Výkon 400 W RMS
- Citlivost 99 dB
- Frekvenční rozsah 36 - 19 000 Hz
- Impedance 8 Ohm (v nabídce také verze 4 Ohm)
- Neutrik Speakon® Combo konektory
- Přepínač driveru Full/Half/Off
- Možnost naklopení
Reprobox je kvalitně postavený. Stěny z 15mm překližky se mohou zdát poměrně tenké, ale ani při vyšších hlasitostech nic nedrnčí a hraje především reproduktor a ne dřevo. Box je příjemně lehký, praktická je také možnost naklopení pomocí podpěrné tyčky, která je uchycená ke dnu boxu. Zvuk je na 15" reproduktor až překvapivě konkrétní, čemuž napomáhá i 4" driver, který není piezo, ale "blánový". Oproti očekávání nechybí ani dobrá reprodukce středových frekvencí. Ani zvuk el. kontrabasu reprobox nezahltí. Prostě paráda. Produkty Eich nepatří mezi nejlevnější, ale cena kolem 20.000,- Kč, podle mě, odpovídá kvalitě a také jisté výjimečnosti.
Laney R500H
Technické parametry
- Výkon 500 W/4 Ohm
- Rozměry 74 x 41 x21 cm
- Hmotnost 4,1 kg
- Ovládací prvky: Gain, Comp, Enhance, Bass, Treble, EQ (10 kanálů), Volume
- Vstupy: Normal, High, AUX In, FX Return
- Výstupy: Speaker, D.I., FX Send, Tuner Out, Phones
- Ostatní: Remote jack
Zesilovači Laney R500H sice lze vytknout např. jistou humpoláckost provedení, absenci přepínačů Pre/Post a Gnd/Lift pro D.I. výstup a možná i relativně vyšší hmotnost, ale při pohledu na cenovku se tyto výtky stávají nepodstatnými. Zvukově se jedná o povedený kousek, který nabízí řadu zajímavých možností úpravy zvuku.
Popis funkce jednotlivých prvků rozhraní zesilovače:
- Vstupy pro baskytaru - Normal pro pasivní nástroje či nástroje s nižší úrovní výstupu a High pro nástroje aktivní nebo pasivní s vyšší úrovní výstupu.
- Ovladač Gain ovládá standardně zesílení předzesilovače. I při zapojení nástroje s vysokou úrovní signálu je možné Gain bez zkreslení vytočit hodně doprava, což je významné pro nastavení prahu, nad kterým spíná vestavěný kompresor.
- Kompresor se zde dá pouze zapnout či vypnout. Jeho parametry jsou pevně dané, pouze ovladačem Gain lze ovlivňovat práh sepnutí kompresoru. Nepodařilo se mi zjistit, jak je kompresor nastavený, pracuje ale poměrně nenápadně a může být užitečný. Dobré je, že kompresor téměř nešumí. Já ale používám kompresor v pedalboardu.
- Ovladačem Enhance se nastavuje charakter ekvalizéru. Otáčením ovladače nejdříve dojde ke zvýraznění středů, kolem poloh 6 a 7 dojde k ořezu basů pod 200 Hz, ke konci stupnice se prohlubuje útlum středů a lehké posílení basů a výšek. Tento ovladač mi moc praktický nepřipadá a jeho účinek na zvuk se mi zas tak moc nelíbí, takže zvuk nastavuji raději ekvalizérem, potenciálně zajímavý je snad jakýsi HPF kolem poloh 6 a 7.
- Ovladače Bass a Treble jsou klasickými ovladačemi basů a výšek v širším pásmu. Zajímavé je , že jsou tyto ovladače nezávislé na tom, jestli je zapnutý nebo vypnutý mezi nimi umístěný grafický ekvalizér, a účinek těchto ovladačů se tedy kombinuje s nastavením grafického ekvalizéru.
- Grafický ekvalizér má 10 pásem naladěných od 30 Hz do 12 kHz a dokáže velmi účinně upravit zvuk. Tento ekvalizér je možné zapínat či vypínat ručně pomocí k tomu určeného přepínače nebo pomocí externího pedálu zapojenému do zdířky na zadním panelu zesilovače. To může být využito pro změny nastavení zvuku během hraní. Moje hlavní baskytara má sama o sobě tak pestré zvukové možnosti, že tuto možnost zatím nevyužívám, ale mít méně zvukově flexibilní nástroj, určitě bych ji při tom, co hraji, využil.
- Ovladač Volume nastavuje celkovou hlasitost včetně hlasitosti sluchátkového výstupu.
- 3,5mm zdířka AUX In umožňuje připojení externího zdroje signálu, Phones pak vede zvuk do sluchátek.
- D.I. výstup poskytuje symetrický signál nastavený na Pre, tedy neovlivněný korekcemi, a poskytuje tedy signál v podobě, v jaké přichází z nástroje. Trochu škoda je, že zde není možnost přepínat Pre a Post, chybí i přepínač odzemnění (Ground/Lift). Z D.I. výstupu jde signál linkové úrovně. Já používám výstup D.I. boxu, který mám v pedalboardu, takže mi tato omezení nijak nevadí.
- Efektová smyčka je sériová, je umístěná za předzesilovačem a korekcemi, takže do ní jde kompletní zprocesovaný signál. Tu já ale k ničemu nepoužívám, kompletní zvuk pro zvukaře tvořím v pedalboardu před zesilovačem.
- Tuner Out je linkový výstup, do kterého jde čistý signál nástroje, bez jakéhokoli zesílení nebo processingu.
- Nožním přepínačem připojeným k příslušné 6,3mm zdířce na zadním panelu zesilovače lze zapínat či vypínat 10pásmový ekvalizér. I při vypnutém 10pásm. ekvalizéru ovšem zůstává aktivní nastavení ovladačů Bass a Treble.
Nemám žádný problém s pomocí popsaných ovladačů v kombinaci s boxem Eich 115XS nastavit optimální zvuk pro jakýkoli prostor, případně ho přizpůsobit vlastnostem konkrétního pódia, a být tak vítaným společníkem spoluhráčů v kapele. Za necelých 7.000,- Kč to hodnotím jako dobrou koupi. Jediné, co mi vadí, je pouťové osvětlení přední spodní hrany zesilovače modrými diodami. Ty ale přelepím.
Závěr
Kombinace levného zesilovače s dražší bednou se mi nakonec opravdu zalíbila. Myslím, že kvalita a zvukový projev reproboxu je pro moje účely důležitější než zesilovač, pokud zesilovač splňuje základní parametry jako jsou nezkreslování, nízký šum apod. V případech podobných mému, tedy těch, ve kterých je primárním cílem postavit dobrý basový odposlech pro živé hraní, přičemž kompletní zvuk pro zvukaře se tvoří v pedalboardu, může být takovýto přístup k věci zváženíhodný.
Recenzi je možné vidět opět i na mém webu.
B&C BAND: https://www.bcband.cz, ELOTRIO: https://www.elotrio.cz, Ulrichovo náměstí: https://www.ulrichovonamesti.cz
Elixir Club #2, Flatwound Club #8