Téma: Snímače Fishman Fluence Bass a spotřeba energie
Mojí hlavní baskytarou je poměrně nově Schecter SLS Elite-5. Jedním z hlavních důvodů, proč jsem ji pořídil, byly snímače Fishman Fluence Bass, což jsou technicky i zvukově inovativní snímače, jejichž prostřednictvím se firma Fishman přihlásila do již velmi tvrdého boje dodavatelů snímačů pro baskytary. Právě jsem dokončil dlouhodobý výzkum spotřeby energie a připadalo mi to potenciálně zajímavé i pro někoho jiného. Proto tedy tato recenze jedné dílčí součásti baskytar.
Snímače se dodávají ve sladěném setu s veškerým příslušenstvím a všechny baskytary s těmito snímači tak budou pravděpodobně mít i stejné ovládací prvky (čtyři čudlíky a jeden páčkový přepínač).
Na první pohled se jedná o klasické dvoucívkové snímače s Ceramic magnety s možností rozepnutí cívek do jednocívkového módu. O dvoucívkové snímače se také skutečně jedná, ale řešení samotných cívek je inovativní. Cívky totiž nejsou tvořeny standardním měděným drátem navinutým na jádru, ale jsou složeny z mnoha (tuším, že 48) na sebe položených plošných spojů, na kterých jsou vodivé dráhy cívek "natištěny". Tím je podle výrobce zajištěno, že všechny snímače mají zcela shodné vlastnosti a toto řešení prý také přináší mimořádnou citlivost, artikulaci a dynamický rozsah snímačů. V jednocívkovém módu jsou standardně aktivní vnitřní cívky, tj. cívka blíže ke kobylce na krkovém snímači a cívka blíže ke krku na kobylkovém snímači. Snímače ale umožňují toto nastavení změnit a používat v jednocívkovém módu kteroukoli cívku.
Specialitou elektroniky Fishman Fluence je možnost nastavení základního charakteru zvuku pomocí třípolohového přepínače na klasický, moderní a funk. Těmito volbami se nastavuje nejen charakteristika ekvalizéru, ale i samotná barva zvuku. Zvukový rozdíl mezi klasickým a moderním módem je znatelný, funk mód je vlastně moderním módem s dále potlačenými středy. Tyto zvukové módy především určují charakter středových frekvencí, k doladění basů a výšek jsou k dispozici ještě samostatné aktivní korekce. Je to opravdu zajímavé řešení umožňující nastavit rozličnou paletu zvuků, k ještě větší variabilitě by ale jistě přispěly aktivní korekce středů, které ale ve výbavě nejsou.
Sestava dvou snímačů a předzesilovače Fishman Fluence pro pětistrunnou baskytaru včetně příslušenství se dá pořídit samostatně za nějakých 7.500,- Kč. Série Fishman Fluence zahrnuje řadu snímačů pro kytary i baskytary a jedná se o skutečně zajímavou cestu vývoje snímačů pro elektrofonické hudební nástroje.
Pozn.: Na počátku roku 2019 byly baskytary Schecter prakticky jedinou volbou, chtěli-li jste nástroj se snímači Fishman Fluence. Dnes je tato výbava, samozřejmě, použita v baskytarách (a kytarách) různých značek i cenové úrovně a zájemci o nástroj s touto elektronikou tedy mohou už dnes vybírat z poměrně zajímavé nabídky, která se zřejmě bude dále rozšiřovat. Pravdilem ale doposud je, že tyto snímače dávají výrobci spíše do nástrojů vyšších tříd.
Obr. 1: Snímače Fishman Fluence Bass a typické ovládací prvky; Obr. 2 a 3: Zadní strana snímačů
Zvuk
Já jsem ze zvuku snímačů ve spojení s baskytarou Schecter SLS Elite-5 nadšen. Jsou opravdu velmi dynamické a mají výjimečnou artikulaci, možná až moc, protože jsou dobře slyšet všechny nectnosti mé hry. Zvuk také obsahuje nadstandardně hodně vyšších harmonických a je třeba dávat pozor na tlumení, protože např. flažolety lze poměrně lehce vyloudit i v poměrně netradičních polohách. Na první poslech také zaujmou výšky, kterých snímače produkují opravdu hodně a zvuk je celkově velmi bohatý. Nemám osobní zkušenost, ale podle toho, co jsem si poslechl na YouTube, v kombinaci se znalostí konstrukce snímačů si odvažuji předvídat, že všechny basy s těmito snímači budou znít prakticky stejně, protože superaktivní koncept snímačů bude pravděpodobně stírat individualitu nástroje. Ale třeba se mýlím.
Zvukové ukázky uvádím v rámci recenze výše uvedené baskytary, případně na mých webových stránkách nebo na Soundcloud (různé struny se snímači v konfiguraci S-S, různé struny se snímači v konfiguraci H-H)
Spotřeba energie
Samotné snímače jsou aktivní, je je tedy nutno napájet devíti, případně osmnácti volty. Každý ze snímačů má odběr proudu 3,5 mA, zbytek elektroniky pak dalších 1,1 mA. Celá sestava má tedy souhrnný odběr 8,1 mA, což je poměrně dost a je tedy třeba počítat s menší životností baterie než u aktivních baskytar s pasivními snímači. Běžná 9V baterie by prý měla vydržet až cca 60 hodin hraní, tento čas se ale bude snižovat s tím, jak bude hráč používat aktivní korekce.
Inzerovaných 60 hodin hraní není mnoho a já jsem se chtěl o výdrži baterie vědecky přesvědčit. Proto jsem po každém hraní změřil napětí baterie a sledoval jsem, při jakém napětí začnou být se zvukem problémy, typicky v podobě zkreslování. Použil jsem baterii Duracell Basic 6LR61 9V (s označením na krabičce "+40 %"). Napětí baterie jsem změřil na začátku a pak vždy po hraní. Ne vždy se mi podařilo změřit napětí ihned po hraní, a tak se ve výsledcích projevují jisté výkyvy plynoucí z částečného zotavení baterie po nějakém čase po skončení hraní. Jednalo se o běžné hraní v různých konfiguracích snímačů - nejčastěji H-H, občas S-S, ekvalizér byl převážnou většinu času nastaven na neutrál, jen málokdy byly lehce přidány basy.
A tady je výsledek:
Výsledek se prakticky přesně shoduje s informacemi f. Fishman. Při neutrálním ekvalizéru na baskytaře byla mezní použitelná hodnota napětí 6,5 V, nicméně už při napětí 6,65 V se začalo ve špičkách projevovat ošklivé zkreslení a stačilo jen malinko přidat basy, aby se to už nedalo použít. Hodnoty 6,65 V jsem dosáhl prakticky přesně po 60 hodinách hraní, přičemž chybu v měření času odhaduji na max. 3 %.
Je celkem zajímavé, že baskytara byla zcela použitelná i při poměrně nízkém napětí baterie, za ještě celkem bezpečnou hodnotu považuji 7 V.
Objektivní ovšem je, že snímače Fishman Fluence Soapbar Bass jsou opravdu velmi žíznivé a že je na to třeba průběžně myslet a mít po ruce náhradní baterii. To se s mými ostatním nástroji, které jsou osazeny pasivními snímači a aktivní je jen předzesilovač, nedá srovnat. U nich vyměňuji baterie typicky po mnoha letech, a to ještě spíše jen pro dobrý pocit, když napětí klesne třeba pod 8 V. Velká spotřeba energie snímačů FF je ale jen malou cenou za jejich, alespoň pro mě, skvělý zvuk.
B&C BAND: https://www.bcband.cz, ELOTRIO: https://www.elotrio.cz, Ulrichovo náměstí: https://www.ulrichovonamesti.cz
Elixir Club #2, Flatwound Club #8