Téma: Vlček Spirit 5
Vlček Basses Spirit 5
Rok výroby: 2020
Země původu: Česká republika
Cena: od 55.000 Kč
Popis, parametry, konstrukce
Nedávno jsem zde psal recenzi na model Fineso. Nyní mi přistál na test model Spirit, který je typově tzv. singlecut, což znamená, že má na těle jen jeden výřez. Zatímco model fineso je inspirován modelem Fodera Emperor, tak tento Spirit je evidentně inspirován bratrským modelem Fodera Emperor II.
Baskytara má průchozí krk z kanadského javoru, stejně tak i dvouoktávový hmatník je z tohoto dřeva. Orientační značky jsou jen na boku hmatníku.
Centrální část těla na zadní straně, tzv. tónový blok, je rovněž z javoru, ale už evropského, konkrétně z druhu javor klen (Sycamore). Jeho dřevo je o poznání světlejší. Tmavá vložka bude pravděpodobně z ořechu. Přilepená křídla jsou z afrického mahagonu. A teď to nejlepší, top těla je z olivovníku. Tohle dřevo fakt miluju. Ještě něco k zadní straně těla. Všimněte si krytky elektroniky. Kromě toho, že naprosto přesně pasuje do výřezu v těle, tak je i ze stejného materiálu a perfektně zapadá i kresbou, což jsem kritizoval u výše zmíněného modelu Fineso, který to tak neměl, ale holt jsme o tři roky dále, dnes už to Mirek dělá krásně sladěné všude, nejen u krytů snímačů. Baskytara je ošetřena jen olejem a voskem, žádný lak, tak to Mirek Vlček dělá nejčastěji a nejraději.
Také hlavice nástroje je přeplátovaná dřevem olivovníku. Zasazené logo vlčka je z abalonu, čili přírodní perleti. Lehké ladící mechaniky od firmy Gotoh jsou v černém provedení.
Povšimněte si umístění ladící mechaniky struny H. Delší konec struny má přispívat k lepšímu přednesu této struny, a něco na tom rozhodně bude, protože co jsem ještě nezmínil, a bylo by velkou chybou to zamlčet, je to, že baskytara má nikoli standardní 34" menzuru, ani (jak se u této koncepce baskytar často dělá právě kvůli zlepšení přednesu struny H) prodlouženou menzuru na 35", ale má ji naopak zkrácenou na 33". Není to tedy ještě vysloveně to, co se označuje jako short scale, ale jen o těch dva a půl centimetru méně než je obvyklé. Já ty kratší menzury mám rád. Naopak těch 35" i s mými 185 cm výšky je na mě zkrátka moc, naopak 33" je dokonalý ideál. Ale vracím se k tomu Háčku. Zkrácení menzury mu zvukově vůbec neuškodilo, je naprosto parádní, ale o tom až v kapitole Zvuk.
Ještě se vrátím ke krku. Jeho šířka na mosazném ořechu (nultém pražci) je 44,5 mm, což mi skvěle vyhovuje, méně už mi vyhovuje poměrně mělký profil krku. Hmatník je hodně plochý, má veliký rádius, což pro mě není nijak obtěžující.
Jedna obtěžující věc tu ale je. Vy, co znáte moje recenze, tak už asi tušíte. Ano, baskytara přepadává na hlavu, nicméně je to opravdu jen velice málo, uměl bych s tím žít, ale je tam, vím o něm. Čekal jsem, že při zkrácení menzury, a tedy i zmenšení páky, navíc při použití lehkých mechanik, a dále při méně hmoty dřeva na krku díky jeho menší šířce a mělčímu profilu, to na hlavu nebude padat vůbec. Baskytara ale váží jen 3,9 kg, a co jsem ještě nezmínil, tak k jejímu odlehčení určitě přispělo i komůrkování v jeho těle. Možná i díky trochu lopatoidní hlavě je problém na světě. Problémek. Možná kdyby se komůrkovalo méně, baskytara by mohla mít třeba stále krásných 4,1 kg a vyvážení by bylo dokonalé. To je jen taková moje úvaha. V tomto případě nepomohlo ani zavěšení obou mých vysílaček na popruh blízko spodní rolny jako protiváhy, ale trochu to zlepšily, to je jasné.
Kobylka je masívní, vlastní konstrukce. Struna se neprotahuje, jen se zaklesne. Snímače jsou rovněž vlastní výroby, jsou jednocívkové. A vlastní výroby je i třípásmová aktivní elektronika. Kloboučky všech potenciometrů, stejně jako kobylka, jsou provedeny v černé barvě.
Tři větší ovladače blíž ke strunám jsou: celková hlasitost, poměr snímačů s aretací ve střední poloze, tónová clona. Blízko kobylky je páčkový přepínač (rovněž v černém provedení) pro volbu pasívní nebo aktivní elektroniky. K aktivní elektronice přísluší tři menší ovladače, výšky, středy a basy. Vše s aretací ve střední poloze. Není bez zajímavosti, že i v aktivním režimu je funkční tónová clona. Jacková zásuvka na kabel je šikmo na boku těla. Dá se použít menší lomený, ale spíše rovný kabelový konektor, díky poloze a směru zásuvky si jej nemáte šanci vytrhnout tím, že si na kabel šlápnete. Mně se to nestává s žádnou zásuvkou, ať už je polohovaná jakkoli. Jsem od pradávna zvyklý provlékat kabel za popruh, a co používám vysílačku, tak ani kabel za sebou nevláčím, a naopak mám v oblibě právě nevhodné lomené kabely. Se zastrčeným kabelem si takhle basu jen tak nepostavíte/neopřete, chce to nějaký stojan spíše závěsného typu. Vše má svoje pro a proti.
Zvuk
Díky ovladači tónové clony dostupném i v aktivním režimu je paleta barev nepřeberná. Zmínil jsem jednocívkové (single) snímače, ale vysloveně zvuk jako třeba Jazz Bass to není. Zvuk má spíše moderní charakter, a to i v pasívním režimu. Je až krystalicky čistý, nabroušený, vrčivý. V základním "neutrálním" zvuku trochu postrádám basy, ale tak k tomu tam je ta aktivní elektronika, ne? Ta má rozumný zdvih, což velice oceňuju. Prostě ani s basy vytočenými naplno ze zvuku neuděláte nekonkrétní zahuhlanou kouli. Chválím. Háčko je kapitola sama pro sebe, to je naprosto příkladné, skvěle rezonuje, má parádně artikulovaný přednes, prostě jednička s hvězdičkou.
Opět jsem udělal svoje obvyklé nahrávky. Ty, není-li uvedeno jinak, jsou vyvedeny rovnou do zvukové karty a kromě normalizace ponechány bez úprav. Standardní ukázky jsou sice v aktivním režimu, ale s korekcemi ve střední poloze a vždy s plně otevřenou tónovou clonou. Použité struny jsou čtyřicítky Ernie Ball, roundwound, niklovaná ocel, výborný stav. Hráno vždy nad aktivním snímačem, v případě obou pak mezi nimi.
"Povinné" ukázky
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Bonusové ukázky
A teď s použitím ekvalizéru. Nejvíce se mi líbí zvuk na oba snímače, basy přidané skoro naplno (cca 80%), trochu přidané středy (cca 30%), výšky na centru, ale trochu stažená tónová clona (o cca 30%). Stažení tónové clony dělá charakterově trochu něco jiného než ubrání výšek, má jiný průběh, líbí se mi to prostě takhle víc.
Protáhnul jsem předchozí nahrávku simulací aparátu v softwaru Overloud TH3.
Předchozí ukázka se simulací aparátu
Hodnocení
Je to custom záležitost, takhle si to někdo nechal postavit, tečka. O pozadí tvorby nástroje nic nevím, nechápu, co tomu dotyčnému vadilo, že nástroj neměl ani rok - výroba dokončena v únoru 2020, přičemž současný vlastník iMilanek, kterému převelice děkuju za zápůjčku, basu už nějaký ten pátek má. Nástroj používá prvotřídní materiály, zpracování je dokonalé, zvuk je skvostný a hodně variabilní, vyzdvihnu parádní Háčko, to bylo ostatně skvělé na všech Vlčkách, co jsem měl v ruce. Několik výhrad mám, ale to jsou moje osobní výhrady, kdybych já byl zadavatelem výroby, nadefinoval bych si to jinak, Mirek Vlček toto všechno umí splnit. Třeba bych snesl klidně vyšší hmotnost, hlavně ať to nepadá na hlavu. Mám rád hlubší profil krku, to by taky nebyl problém. Mně osobně nesedí těch 24 pražců, překáží mi při slapu, stačilo by mi těch dvacet až dvaadvacet, s tím by asi taky nebyl problém. Určitě bych volil i jiné snímače, ale toto všechno opět Mirek umí splnit. Kombinací dřev a konstrukcí snímačů umí dosáhnout široké škály zvuků, jak kdo požaduje. To je výhoda zakázkového nástroje. Bazarový nástroj člověk musí brát, jak je, to samé u průmyslové výroby. Uzavřu to, celkově se jedná o výtečný nástroj.
Web výrobce: https://www.vlcekbasses.cz/
Video s výrobcem: