Téma: Aria Pro II SB-R150
Aria Pro II SB-R150
Rok výroby: 1983
Země původu: Japonsko
Našel jsem na bazaru cenu cca 1900 €, tedy cca 50.000 Kč
Popis, parametry, konstrukce
Nedávno jsem tu recenzoval o deset let mladší jednosnímačovou sestřičku SB-1000. Tento model SB-R150 má kromě dvou snímačů i další luxusní prvky.
Baskytara má průchozí krk ze sedmi kusů javoru a ořechu, přilepená křídla těla jsou z jasanu, ale oproti SB-1000 jsou křídla zepředu i zezadu přeplátována ještě luxusním exotickým dřevem zebrawood (zebrano). Lak je lesklý, na těle i na krku.
V průřezu samotného krku je ale vidět vrstev jen pět.
Hmatník je z pěkného kusu ebenu. Je na něm 24 jumbo pražců a perleťové oválné výložky coby orientační značky. Model SB-1000 měl jen klasické "tečky".
Hlava s lehkými uzavřenými mechanikami japonské firmy Gotoh v uspořádání 2+2 je přeplátovaná opět zebranem, což krásně ladí s tělem nástroje. Krytka výztuhy krku je ze zlatě eloxovaného hliníku. Ořech (nultý pražec) je mosazný a opticky doplňuje zlaté ladící mechaniky a další hardware. Šířka krku na ořechu je 43 mm a jeho profil je hodně plný, opravdu hodně hmoty dřeva do ruky. Já to mám rád, ale zde je to nepatrně víc, než bych uvítal, respektive než na co jsem zvyklý.
Ve zlatém provedení je i do těla lehce zapuštěná masívní kobylka. Ovladačů je několik. Klasické potenciometry hlasitosti a tónové clony jsou doplněny velkým páčkovým přepínačem snímačů, otočným šestipolohovým voličem filtru a dále malým dvoupolohovým páčkovým přepínačem.
Malý páčkový přepínač v poloze dolů vyřazuje aktivní elektroniku a baskytara funguje v pasívním režimu, je to tedy směrově opačně, než u modelu SB-1000, ale asi by nebyl problém ten přepínač otočit. V poloze nahoru pak zapíná aktivní elektroniku, která je reprezentována šesti filtry od jasného zvuku v poloze 1 (v originále označen jako "bright") po zvuk měkký až zastřený v poloze 6 ("mellow").
Vedle páčkového přepínače je červená svítící dioda indikující stav baterií. Tato LEDka svítí i v pasívním režimu, což moc nechápu, protože pro pasívní režim v baskytaře baterie vůbec být nemusí. LEDka se každopádně rozsvítí již v okamžiku zasunutí kabelu do vstupu nástroje, a vlastně vůbec nechápu, proč tam ta LEDka je jako taková, jen zbytečně odebírá kapacitu baterií. Aktivní elektronika funguje na 18 V, pod děleným krytem ze zlatě eloxovaného hliníku na zadní straně těla se tedy nacházejí hned dvě 9V baterie. Pro baterie i elektroniku je šachta společná. Část krytu elektroniky používá vruty, ale část krytu pro baterie používá šroubky a do těla jsou zapuštěná závitová pouzdra, což chválím a nechápu, že to mladší model neměl taky tak. Jinak chválím dodržení designu, šroubky krytu šachty na baterie i vruty krytu elektroniky jsou v souladu s ostatním hardwarem ve zlaté barvě, leč je na nich pozlacení již dosti ošoupané, čemuž se po 37 letech nelze divit, jinak je baskytara ve skvělém stavu.
Nástroj váží brutálních 5,2 kg, a očekávatelně díky tomu absolutně nepadá na hlavu. Jak si ji pověsíte, tak zůstane, vyvážení je naprosto dokonalé.
Zvuk
Jestli jsem měl dilema výběru u jednosnímačového modelu, pak tady to platí dvojnásob. V pasívním režimu máte totiž volbu tří zvuků (krkový snímač, kobylkový snímač oba snímače) a v aktivním režimu pak osmnáct zvuků (3×6), tedy pro každou ze šesti poloh filtru 3 zvuky dané použitím snímačů. A do toho ještě vstupuje tónová clona, která zůstává i v aktivním režimu funkční.
Nejdřív uvedu "povinné" nahrávky, ovšem v tomto případě jsem z profláknutého Money použil pro každý zvuk jen jedno kolečko, těžko by se to někomu chtělo poslouchat celé. Nahrávky jsou vyvedeny rovnou do zvukovky a vždy s plně otevřenou tónovou clonou. Použité struny jsou niklové D'Addario EXL170 (.045-.100) v novém stavu. Nahrávky jsou v pořadí pasívní režim a pak režimy s filtrem od polohy 1 do polohy 6, celkem tedy 7 ukázek v jedné nahrávce.
Krkový snímač
Oba snímače
Kobylkový snímač
Jak slyšíte, zvukových možností je opravdu hodně. Pro větší představu o funkci šestipolohového filtru, který postupně od pozice 1 do pozice 6 zdůrazňuje jiné středové frekvence, a to od vyšších středů po ty nižší, vás odkážu do dřívější recenze modelu SB-1000, nechtělo se mi nyní dělat další tunu ukázek.
Na rozdíl od zmíněného modelu SB-1000 jsem v tomto případě nemusel moc se zvukem laborovat, okamžitě se mi nejvíce zalíbila poloha číslo 1 filtru s použitím obou snímačů a nakonec jsem skoro úplně stáhnul tónovou clonu. Nahrál jsem s ní další ukázku včetně slapu.
Předchozí ukázku jsem prohnal softwarem AmpliTube se zapnutou simulací basového aparátu snímaného mikrofony pro lepší představu "živého" zvuku, a přidal jsem do jedné části i zkreslení.
Hodnocení
Skvělý nástroj s vintage puncem. Zpracování není co vytknout, dřevo a hardware je vysoce kvalitní, celkový umělecký dojem je výtečný, je to prostě fešanda, jo ani ta hlava mi nevadí, líbí se mi. Zvuk je neuvěřitelně variabilní a jistě si každý najde ten svůj. Zvukové možnosti jsou zvláště díky filtru středů unikátní, to najdete jen na baskytarách s parametrickými středy, a těch zas až tak moc není, je tedy možno mít ten "svůj" jedinečný zvuk. Pravda, bazarová cena těchto nástrojů není zrovna nízká a monstrózní váha přes pět kilogramů také odradí nejednoho hráče, ač jsem na internetu dohledal i o něco lehčí kousky.
Tak, a ještě opět "travní standard"...