Téma: Yamaha Broad Bass 1200
Yamaha Broad Bass 1200
Rok výroby: 1979
Země původu: Japonsko
Cena na bazaru v širokém rozpětí od cca 500 do 1000 €
Popis, parametry, konstrukce
Jedná se o čtyřstrunnou baskytaru jako variaci na typ Precision. Průchozí krk je z pěti kusů, tří kusů javoru a dvou kusů mahagonu. Dolepená křídla jsou z olše. Nástroj je krytý průhledným lesklým lakem, tedy zůstal v přírodním provedení. Menzura je klasických 34".
Řekl bych, že každý ze tří kusů javoru je v jiném řezu.
Nádherný je hmatník z pruhovaného ebenu, je to masakr, tedy vlastně makassar Orientační značky jsou poměrně velké elipsy z perleti, ta na dvanáctém pražci je tvarovaná mírně odlišně a je výrazně větší.
Šířka krku na ořechu je 42 mm, krk má plný profil, je to celkem macek a skvěle mi tak sedí do ruky. Masívní jsou i ladící mechaniky v matném niklovém provedení. Jsou strašně příjemné do ruky a mají absolutně hladký chod i po těch letech, prostě parádní kus hardwaru.
Další vychytávkou je štelovatelná tuhost jejich chodu. Dírka na dříku listu je určena pro speciální klíč, případně lze s tímto elementem točit i rukou, koukněte na video.
https://www.youtube.com/watch?v=WcyWHjCd0-o
Poměrně masívní kobylka je chromovaná, a nutno říct, že chrom je už dosti popraskaný. Má na sobě zbytný, a pro mě dokonce kýčovitý ornament s lyrou, ale proti gustu... Jinak co se týká funkcí, tak je naprosto standardní, ničím nevybočuje.
Snímač reverzně polohovaný oproti klasickému Precisionu je umístěn ještě v rámečcích z černého plastu. Ovladači je očekávaná kombinace hlasitosti a tónové clony. Líbí se mi průhledné kloboučky potenciometrů se stupnicí.
Co se mi už ale nelíbí, je štelování průhybu krku. To je umístěné v patce krku, ale není tam matice na imbus, tedy vnitřní šestihran, nýbrž klasická matice s vnějším šestihranem. To, že je matice palcová 5/16", by mi nevadilo, ale je umístěná dost hluboko v krku a bez speciálního klíče se na ni nedostanete. Ten klíč vypadá takto, a samozřejmě neměl by být problém jej koupit:
Baskytara váží 4,43 kg, a i při této poměrně vysoké váze výrazně přepadává na hlavu, což přisuzuju masívnímu krku, velké hlavě a těžkým ladícím mechanikám.
Zvuk
Zvuk je na prosto parádní Precision se sedmdesátkovým soundem, pevný, vrčivý, konkrétní. Značnou agresivitu přisuzuju i reverzně polohovanému snímači, protože struna E má naprosto skvěle artikulovaný přednes.
Není-li řečeno jinak, následující nahrávky jsou vyvedeny rovnou do zvukové karty a kromě normalizace ponechány bez úprav. Tónová clona byla vždy plně otevřená. Použité struny jsou neznámé niklové pětačtyřicítky v dobrém stavu.
"Povinné" nahrávky
Hra mezi snímačem a krkem
Hra nad snímačem
Hra mezi snímačem a kobylkou
Trsátkem na basu vůbec nehraju, ale cítím, že tahle basa si o to vysloveně říká, takže jsem do další nahrávky trsátko zařadil. Nahrávka je hraná nad snímačem v pořadí prsty, trsátkem, opět prsty a nakonec slap.
Abych přiblížil, jak baskytara hraje přes aparát, protáhl jsem předchozí nahrávku simulačním softwarem AmpliTube, přičemž na jednu prstovou ukázku jsem zařadil i zkreslení.
Bonusová ukázka přes AmpliTube
Hodnocení
Perfektně zpracovaná a perfektně funkční baskytara dnes už vintage ražení. Zvukově je to naprosto parádní Precision, díky vrčivému podání je prosazení se v kapele takřka zaručeno. Nesmyslné není ani hraní slapem. Seřiditelnost je bezproblémová, až na nutnost použití speciálního klíče. S trochu bazarové štěstíčka lze za rozumné peníze pořídit kvalitní nástroj. Vyzdvihnu skvělé ladící mechaniky, leč mě osobně zamrzí výrazné přepadávání na hlavu.