Téma: Zoom MultiStomp MS60-B
Zoom MultiStomp MS-60B
Výroba od roku 2013
Země původu: Čína
Cena: 3.200,- Kč
Popis, parametry, konstrukce
Jedná se o kompaktní multiefekt japonské firmy Zoom. Před časem jsem recenzoval většího bratříčka B3. V tomto je stlačeno skoro všechno, ale samozřejmě se s tím pojí jistá omezení.
Tělo pedálu je kovové a je vyvedeno ve vínové metalíze. Nožní spínač je kovový, ostatní ovladače jsou z černého plastu.
Na pravém boku je vstup, na boku levém jsou pak dva výstupy pro stereo použití. V případě mono použití je k dispozici označený levý kanál.
Multiefekt obsahuje z výroby 6 basových aparátů a 52 dalších efektů. Ovšem po aktualizaci firmwaru, kterou jsem provedl, je k dispozici 12 aparátů a dokonce 132 efektů. Seznam všech naleznete v tabulce. Současně lze použít ale jen 4 efekty a jen jeden jediný je spínatelný během hry nožním spínačem. Pro ukládání je pak k dispozici 50 pozic, kdy 30 je už z výroby přednastaveno.
Efekt je možno napájet několika způsoby. Prvním jsou dvě AA 1,5V tužkové baterie. Pro ně je na spodku efektu kapsa s dvířky. Na baterie by měl efekt vydržet fungovat až 7 hodin.
V čele krabičky je pak zásuvka na 9V adaptér, který jinak není součástí balení.
Vedle něj je zásuvka na USB kabel, kterým je možno efekt také napájet, jinak ale slouží jen pro aktualizaci firmwaru. Nemá funkci zvukové karty a není k pedálu k dispozici žádný obslužný software, jako je tomu u většího bratříčka B3. Stejně tak standardně není žádný z výstupů určen pro sluchátka, nicméně s takovouto spojkou a dalšími dvěma redukcemi jsem byl úspěšný, zvuk do sluchátek je naprosto v pohodě.
Horní část pedálu zabírá monochromatický bíle podsvícený displej. Jeho jas a kontrast je možno regulovat v nastavení.
Dlouhým sešlápnutím nožního spínače se zapne ladička. U ladičky je možno nastavit kalibraci a kromě chromatického režimu je možné v režimu baskytary nastavit podladění o tři půltóny. Dále je možné nastavit ladičce vlastnost, zda má během ladění průchozí zvuk mutovat nebo ne. Ladička je bezproblémově použitelná.
Na sešikmené ploše pod displejem se nachází tři hybridní ovladače. Jsou nejen otočné, ale i stisknutelné. Po stisku levého ovladače se zobrazí menu základních operací a nastavení. V seznamu se pohybujete otáčením ovladačem, stiskem pak danou operaci zvolíte.
Máte možnost vymazat efekt z jedné ze čtyř pozic, volba EFFECT CHAIN umožňuje měnit pořadí zvolených efektů. Dále je tam globální nastavení SETTINGS a informace o verzi softwaru. V nastavení efektu můžete povolit či zakázat automatické ukládání. Výchozí je automatické, a to mi i vyhovuje. Z tohoto menu odcházíte stiskem prostředního ovladače, kterému odpovídá i popisek na displeji.
Ale jinak se prostřední tlačítko ve výchozím stavu používá pro listování mezi jednotlivými uloženými předvolbami. Předvolby si můžete samozřejmě i přejmenovat.
Zajímavá je v tomto menu funkcionalita pravého ovladače, ke kterému přísluší popisek A/B. Jím můžete vybrat dvě a více kompletních sady efektů, mezi kterými se pak v cyklu přepínáte nožním spínačem. Cyklujete pak ABABA nebo třeba ABCABCABCA a tak dále.
Výchozí obrazovka zobrazuje zvolený efekt/aparát.
Otočné ovladače pak sedí k popiskům ovladačů na displeji. V zobrazeném případě jsou to basy, středy a výšky, což rozhodně není vše, co lze nastavit. Stiskem pravého ovladače se dostanete do zobrazení karet.
Parametry nastavujete kroucením ovladači, dalším stiskem pravého ovladače se přepnete na druhou a třeba i třetí kartu.
Na třetí kartě u aparátu lze zvolit k danému zesilovači i box nebo zvolit i žádný (OFF).
Kolem nožního spínače jsou 4 dílky kruhu tvořící 4 ovladače. Levý a pravý volí jednu ze čtyř pozic pro efekty, při přepnutí se vždy na displeji zobrazí i číslo pozice, horní a dolní listuje v nabídce efektů. Dlouhé podržení horního nebo dolního tlačítka vás přemístí do nabídky efektů dle typu.
Dlouhé podržení levého nebo pravého tlačítka vám umožňuje přidat další efekt vlevo nebo vpravo od zvoleného efektu, je-li v tom směru nevyužitá pozice.
Ještě dodám, že v manuálu je popsané používání spínače v režimu TAP pro nastavení rychlosti efektu typu delay.
Až na nějaké drobnosti je ovládání multiefektu naprosto intuitivní a logické, manuál jsem pro základní věci vůbec nepotřeboval.
Zvuk
Simulace aparátů jsou poměrně použitelné, já osobně jsem si oblíbil simulaci Hartke HA3500 i díky skvěle použitelnému kompresoru, čímž člověk ušetří jednu pozici. Zkreslení jsou rovněž použitelná od jemného overdrivu přes distortion až po fuzz. Když si člověk pohraje s nastavením, dobrého zvuku dosáhne. Některé další efekty jsou příjemné a některé působí trochu chemicky. Obecně je kvalita efektů dobrá. Našel jsem pěkný chorus a hodně skvělý synth, trochu mě zklamaly autowahy, ale s trochou trpělivosti bych si asi i tam svůj zvuk našel. I to zkreslení se simulací Boss ODB-3 se mi jeví použitelné.
Hodnocení
Bytelná konstrukce, intuitivní ovládání, dobrý zvuk. Pro koho je tento pidimultiefekt určen? V zásadě bych viděl minimálně dva způsoby použití.
První by bylo pro někoho, kdo nemá moc místa v pedalboardu nebo nechce utrácet, ale občas by rád použil nějaký ten efektík na ozvláštnění skladby. Lze pak nastavit čtyři různé efekty, jen je nutno si před písničkou zvolit, který v ní použiju. Není možno přepínat mezi efekty během skladby, aniž by se člověk nemusel sehnout k efektu a ručně změnit pozici, aby ji pak mohl spínat nožním přepínačem. Leda si nastavit funkcí A/B více kompletních předvoleb a cyklovat mezi nimi, ale nepřijde mi to moc použitelné, protože v každé písničce se efekty nebudou asi zapínat a vypínat ve stejném pořadí, tedy ABCABC, ale třeba ABABCBAC, což neuděláte.
Druhý způsob použití bych viděl pro někoho, kdo chce mít svůj zvuk s sebou v maximálně kompaktním provedení a zároveň nepotřebuje efekty nebo jen výjimečně. Nastaví si kompresor a preamp (aparát + box), které bude mít zapnuté pořád, a na spínatelnou pozici si dá např. zkreslení nebo třeba ekvalizér nebo jiný efekt, který používá často. Zároveň má k dispozici i ladičku. Zde se asi vhodněji nabízí použití cyklovače A/B, ale opravdu jen s cyklováním ABABA, kdy na předvolbě A bude třeba nějaký aparát na čistý zvuk, ale v předvolbě B pro zkreslený zvuk bude nejen zkreslovací krabička, ale třeba jiný aparát než v předvolbě A, a ještě třeba ekvalizér nebo jinak nastavený kompresor.
Pravda, jsou dneska na trhu preampy, které kromě základní ekvalizace obsahují zkreslení, kompresor i ladičku, třeba Gallien-Krueger Plex, Trace Elliot Transit-B, Tech 21 Bass Fly Rig nebo EBS Microbass 3, ale jednak jsou podstatně dražší než tento Zoom, a také ne každému bude jejich zvuk sedět.
Doplnění
Tak jsem si pořídil Zoom MS-60B. Co mě k tomu vedlo? Občas zaskakuju v zábavové kapele, a je otravné tam tahat můj drahý, a hlavně poměrně rozlehlý pedalboard, a navíc na něj velice často není ani místo. Koukal jsem tedy, co je na trhu, a co by se mi tak líbilo. Se zábavovkou 95% času potřebuju jen čistý zvuk, tedy preamp + kompresor a ladičku, na zbytek se hodí zkreslení, ale to spíš výjimečně. Tedy to směřovalo na nějaký multiefekt, spíš menšího formátu. Upřímně řečeno, nejvíc by se mi líbilo asi Hotone Ampero, to je parádně vybavený multiefekt za rozumnou cenu, ale i tak ta cena je vyšší, než kolik jsem byl ochoten v současné situaci a vzhledem k zamýšlenému použití dát. Podobně na ceně, a vlastně i na nepříliš pro mě oblíbeném zvuku, ztroskotal Gallien-Krueger Plex a EBS MicroBass 3. Stejně tak Trace Elliot Transit-B a Tech 21 Bass Fly Rig, ač u posledního jmenovaného by mě jinak zajímala nová verze 2, kam se to posunulo. Ale pořád to všechno jmenované hoří na ceně okolo deseti tisíc, což jsem odmítl dát za zařízení, které výhledově použiju pětkrát od roka, což by se mi na honorářích za ten rok snad ani nevrátilo. Na druhou stranu, nechtěl jsem ani levnou plastovou křapku typu Zoom B1 Four, Takže když jsem vyloučil z různých důvodů jmenovaný a nejmenovaný zbytek vhodných zařízení, tak mi z toho vyšel právě Zoom MS-60B, navíc byl zrovna na Kytary.cz v akci, a ještě k tomu předvánoční sleva na vše, takže bylo rozhodnuto. Dobře jsem udělal.
Na doporučení výše v diskuzi jsem si stáhnul neoficiální aplikaci ToneLib Zoom, a musím tvůrce pochválit, funguje perfektně, je přehledná a intuitivní.
Kromě pohodlného nastavování efektů umožňuje zálohovat presety do počítače, a po vytvoření účtu je i sdílet. Trochu nechápu, proč oficiální aplikaci k MS-60B neposkytuje rovnou firma Zoom, když jinak ji má i pro ty nejlevnější plastové křapky. Můj zvuk mám postavený na zařízeních Darkglass Harmonic Booster a Darkglass Microtubes X Ultra, jejichž simulace MS-60B neobsahuje, nicméně i tak jsem se zvukově mému ideálu zkusil přiblížit. Objevil jsem bezvadnou simulaci preampu Avalon, kterou jsem doplnil o zesilovač Hartke HA3500, ve kterém jsem využil i vestavěný kompresor, který je prostě perfektně použitelný, a jen lehce přimíchal simulaci Hartke boxu 4x10". O dost větší byl opruz se zkresleným zvukem, s tím jsem se mořil tři dny, než jsem ho vyladil co nejpodobněji k mému ideálu. Pro něj jsem postavil celý patch (sadu efektů) a musel jsem využít i frekvenční analýzu v DAW, jinak bych z toho zešedivěl. Zatímco na Darkglass Microtubes X Ultra jde namíchat skvělý zvuk bezproblémově, tak jen přiblížit se k jeho charakteru je prakticky nemožné. Jak můžete vidět na snímku aplikace výše, použil jsem pro zkreslení Bass OD, což je vlastně Boss Bass OverDrive ODB-3, což je z toho, co znám, nejblíže mému požadovanému charakteru zkreslení. Gain, čili míru zkreslení, jsem nastavil ne moc vysoko, naopak Tone jsem dal spíš k vyšším frekvencím, a díky tomu, že u zkreslení požaduju značnou porci původního čistého basového signálu, tak i Balancí jsem zkreslenou část přidal k čistému zvuku jen poměrně málo. Pak už to bylo hodně o sluchovém porovnávání, vizuálnímu sledování podobnosti frekvenční křivky a hraní si se sedmipásovým ekvalizérem, parametrickým ekvalizérem a simulací aparátu, přičemž jsem opět použil aparát Hartke včetně kompresoru. Jak se mi přiblížení mému zvuku povedlo si můžete poslechnout v ukázce níže. Nejprve je tam jen baskytara Fender American Professional II Precision Bass V rovnou do zvukové karty, pak můj čistý zvuk pomocí jmenovaných Darkglassů, čistý zvuk vytvořený v Zoom MS-60B, dále zkreslení pomocí Darkglassů a nakonec zkreslený zvuk pomocí Zoom MS-60B, kterým jsem se snažil k tomu Xkovému zkreslení přiblížit. Není to dokonalé, a nikdy nebude, ale i tak jsem spokojen. A to spokojen natolik, že jsem doma zabalil můj pedalboard, o který tu žena zakopává a nadává, tenhle prcek mi stačí i na to cvičení doma.
Vypublikoval jsem svoje nastavení pro čistý a zkreslený zvuk do fóra ToneLib, kdyby někdo chtěl vyzkoušet.
https://tonelib.net/forums/threads/aidamos-clean-bass.14581/
https://tonelib.net/forums/threads/aidamos-distortion-bass.14582/