Téma: Fender Custom Shop 1959 Precision Bass Closet Classic
Fender Custom Shop 1959 Precision Bass Closet Classic
Rok výroby: 2014
Země původu: U.S.A
Popis, konstrukce, parametry
Měl jsem skoro až déjà vu po převzetí tohoto kousku. Něco podobného mi totiž relativně nedávno prošlo rukama (recenze). Tento model je označen jako Closet Classic, tedy jakoby ten nástroj byl od roku výroby 1959 používán jen krátce a pak dlouhodobě uložen v kufru. Tělo z olše je kryté nitro lakem v provedení Candy Apple Red, tedy v červené metalíze, mé nejoblíbenější to barvě.
Lak byl uměle zestařen nejspíše nějakým teplotním šokem, jelikož je totiž značně popraskaný, ale efekt doby je to dokonalý.
Krk byl popraskání laku ušetřen, ale ačkoli původní lak byl jen matný, zde je zadní strana krku značně vyleštěna používáním. Krk je kapitola sama pro sebe, jednak je v řezu Quarter-Sawn (vysvětlení), ale hlavně nemá obvyklou šířku na ořechu 41,3 mm či dokonce 44,45 mm, což je typické pro staré Precisiony, zde je to jazzbassových 38,1 mm. Tyto špejloidní krky nemám moc rád, ale zde díky plnějšímu profilu jsem celkem spokojen s pohodlí držení, ale jinak nic pro mě, každopádně mám pocit, že takový zdejší člen Atvečko by byl určitě nadšený. Ořech je kostěný, mechaniky obrovské a také reverzní. Na to, že je to prakticky nový nástroj, jejich chod by mohl být lehčí, jdou dost ztuha.
Kupodivu ani přes masívní mechaniky, navíc při nízké váze 3,7 kg, baskytara nepadá na hlavu, respektive ne moc, jen malinko, takže ani já hnidopich a citlivka s tím nemám problém. Přisuzuji to právě tomu úzkému krku.
Nic neobvyklého není na děleném snímači typu '59-'62, ani na dvou potenciometrech hlasitosti a tónové clony. Kobylka je se závitovými kameny, pickguard je čtyřvrstvý v provedení Brown Shell, přičemž na něm je zvláštního to, že je kompletně podložen tenkým plechem, jak se to dříve dělalo.
Co je velice nepraktické, je přístup k výztuze krku v jeho patce. Ať už byl Leo Fender sebevětší génius, tak sundávat kvůli výztuze pickguard (17 šroubků), nebo dokonce celý krk, je fakt prvotřídní debilita. Ten výřez v tom pickguardu je úplně k ho… ničemu. Žádným šroubovákem se tam nedostanete, nechcete-li tedy ovšem pickguard v daném místě ničit.
Zvuk
Zvuku není co vytknout. Je to prostě Preclík, jak mám rád. Propečený a osolený. Zvonivý, vrnivý, pevný. Použitelný na slap, skvělý se zkreslením. Není-li uvedeno jinak, následující nahrávky jsou provedeny rovnou do zvukovky a kromě normalizace ponechány bez dodatečných úprav. Použité struny jsou úplně nové niklové Elixir Nanoweb 45-105, tónová clona vždy plně otevřená.
"Povinné" ukázky
Hráno mezi krkem a snímačem
Hráno nad snímačem
Hráno mezi snímačem a kobylkou
Bonusové ukázky ve stejném pořadí jako výše
Slap
Nahrávka přes Darkglass Alpha Omega Ultra se zapnutou simulací a přes kompresor TC Electronic SpectraComp.
Hodnocení
Další parádní nástroj, jak se na Custom Shop sluší a patří. Skvělé zpracování, autentické provedení, uvěřitelný relic, nízká váha, dobré vyvážení a skvělý zvuk. Výtky směřují spíš ke koncepci jako takové, ale to je dáno dodrženou autenticitou tehdejší doby.