1 Naposledy upravil: Andrew (18. 07. 2018 21.40:14)

Téma: TC Electronic BG250-210

Jedná se o mou první recenzi, snad někomu pomůže.

Úvod

Kombo jsem si koupil po zanechání aktivního hraní z rodinných důvodů v listopadu 2017 za dosavadní aparát GK 700 RB-II a GK Neo 212-II. Důvodem bylo, že na aparát se nedalo hrát potichu – přes sluchátka a v domácích podmínkách nebyl využitelný. Srovnání velikostí je vidět na přiložené fotce.

https://baskytara.com/img/m/1232/t/p1cinhtstrn9tf4pkgc12teobr3.jpg

Chtěl jsem kombo, které bude mít potenciál do budoucna uhrát případně i menší až střední pódia (kdybych náhodou zase začal někdy hrát) a zvládne obstojně 5 strunnou baskytaru. Podmínkou byl výstup na sluchátka, vstup Aux, zabudovaný efekt typu Drive, rozumná hmotnost, velikost a cena do 12 tisíc. Výběr se zkoušením zúžil na GK MB 210-II, Fender Rumble 500v3, Ampeg BA 210v2 a právě TC Electronic BG250-210. Přestože jsem TC Electronic předtím téměř vůbec neznal, po vyzkoušení výše uvedených vyšlo jednoznačně jako vítěz v poměru cena/výkon (výbava). Vyhovuje výkonem, hmotností, velikostí, možností nahrávání efektů a hlavně cenou.

Konstrukce

Kombo je na první pohled stavěno dost bytelně, použitá dřevěná konstrukce má myslím 18 mm, čímž působí opravdu masivně (např. GK, Fender pouze 10 mm, proto lehčí). Zesilovač na horní zadní straně má broušený sytě červený povrch, což pěkně ladí s mojí basou. Upevnění zesilovače do boxu působí pevně a je provedeno z boku 6 šrouby. Mřížka je kovová, což opět vidím jako lepší variantu než látku. Povrch komba je krytý tolexem, který je však poměrně náchylný na prodření. Ve spodní části komba je poměrně velký štěrbinový bassreflex pro lepší hloubky. Pohledem dovnitř člověk zjistí, že stěny komba jsou vevnitř vystlány nějakým typem uměliny (molitanu). Hmotnost komba je stále snesitelných 20 kg a design je věcí vkusu, ale já jej považuju za poměrně povedený.

Popis zesilovače

Zesilovač disponuje 250 W výkonu a jedná se o zesilovač třídy D. Zleva doprava se postupně nachází Input pro zapojení basy s potenciometrem Gain pro nastavení vstupní úrovně zesílení dle typu snímačů aktiv/pasiv. Přebuzení je indikováno diodou Clip. Dále 3 pásmový ekvalizér typu Contour – basy, středy, výšky. Osobně mi zvuk při rovné ekvalizaci přijde poměrně středový, proto jsem lehce přidal basy a výšky a lehce ubral středy (že by návyk z charakteru zvuku GK?). Dále jsou ovladače TonePrint pro možnost namíchat do čistého zvuku nahrané efekty. Toto je oproti konkurenci při dané ceně komba největší výhoda. Jednoduše přes mobilní aplikaci (nebo pomocí USB) lze přiložením telefonu ke snímačům basy nahrát z několika desítek efektů vybrané 2 efekty do komba a pak je lze možno zvlášť používat. Na výběr jsou efekty typu Flanger, Chorus, Octaver, Vibrato, Compressor, Overdrive. Vyzkoušel jsem ze zvědavosti několik efektů od každého typu a najdou se mezi nimi velmi použitelné efekty. I když samozřejmě některé jsou, řekl bych spíše „experimentální“. Osobně mám trvale v kombu nahrané efekty TubeDrive a Overdrive. TubeDrive dodá základnímu zvuku šťávu a přirovnal bych ho k Boostu u GK – lampový nádech. Daný typ Overdrivu zase lze přimíchat k základnímu zvuku a nastavením ovladače TonePrint dosáhnout buď lehce zkresleného zvuku, nebo až zcela masivního zkreslení. Perfektní je, že nepozoruju nějaký nárůst šumu u daného typu zkreslení a zvuk je opravdu velmi použitelný. Jako

poslední ovladač je Master. Dále se nachází vstup USB pro propojení komba s PC (nahrání efektu nebo aktualizace firmwaru), vstup pro Footswitch, tlačítko Mute pro možnost tichého ladění a diody vestavěné ladičky (další příjemný vestavěný bonus – možno naladit i 6 strunnou basu). Vstup na sluchátka a externí zařízení v podobě minijack na horní straně je rovněž dobře vyřešen. Symetrický linkový výstup XLR nemám vyzkoušený, příjemné je, že lze zvolit posílaný signál Pre/Post, ovšem někdy může chybět možnost odzemnění Gnd/Lift, kterou kombo nedisponuje. Na zdaní straně je síťový vypínač a to je všechno. Kombo nemá možnost připojení externí bedny, což jsem při výběru striktně nepožadoval.

Reproduktory

Kombo je osazeno dvěma 10 palcovými reproduktory vlastní výroby Custom TC Electronic a výškovým piezo tweeterem. Ten by ještě mohl být vypínatelný, což není, mně to však nevadí. Kombo produkuje velmi sytý zvuk, který je příjemně teplý, s dostatkem basů, středů i výšek. Zde je vidět obrovský pokrok ve vývoji aparátů za posledních cca 10 let. Nikdy předtím bych neřekl, že poměrně malé a lehké komba s konfigurací 2x10 můžou produkovat takto sytý zvuk v celém frekvenčním spektru (to se týká i uvažovaného komba GK, Fender, Ampeg). Dosud jsem kombo hlasitostně nezkoušel s kapelou (není kde), ale na prodejně v poměrně velkém prostoru byl zvuk už hodně hlasitý při Gainu i Masteru k polovině. Pocitově hlasitost nepřibývá lineárně, ale spíše exponenciálně, což je v dnešní době zvykem. V druhé polovině tedy očekávám rychlý nárůst hlasitosti a předpoklad, že kombo nebude mít výkonově problém prosadit se proti kytarám a bicím i na menším až středně velkém pódiu. Jak jsem již zmínil, možná i díky masivnímu spodnímu bassreflexu zvládá kombo spodní H naprosto bez problémů a ani na vyšší zkoušené hlasitosti jsem neměl pocit, že by se blížilo limitu, případně konstrukce nějak vibrovala.

Footswitch

Kombo je možné dovybavit 3 tlačítkovým footswitchem pro přepínání efektů. Ten jsem výhodně koupil na bazaru a přepínač disponuje tlačítky A, B pro volbu TonePrintu a tlačítkem Mute. Samotný footswitch je kovového provedení a opět velmi bytelný s dobře provedenými tlačítky. Přepínání funguje na jedničku a díky tomuto tak získáváte skvěle vybavené kombo s možností komfortního přepínání efektů v průběhu hraní. Defacto tak disponujete 3 kanály – zcela čistý zvuk, zvuk nahraného efektu v TonePrint A, zvuk nahraného efektu v TonePrint B, mezi kterými můžete přepínat. Pro správnou funkci footswitche je třeba jej s kombem propojit nikoliv standardním kabelem jack-jack, ale stereo kabelem jack-jack (typ TRS).

https://baskytara.com/img/m/1232/t/p1cinhuqku1ha1d2ahkc1t6f1qtt5.jpg

Závěr

Myslím, že kombo poměrně změnilo můj pohled na kategorii komb, kde si myslím, že vývoj udělal obrovský kus dopředu. Zatímco dříve (cca 10 let zpět) bylo téměř nemyslitelné, aby něco poměrně malého a lehkého opravdu plnohodnotně hrálo, dnes je toto realitou.

Příkladem bych uvedl, že jsem krátce v minulosti vlastnil i kombo GK 700RB-II/210 jako ideu aparátu na malé akce. Po měsíci jsem jej prodal z důvodu nepravidelného tvaru, který zapříčiňoval jeho neskladnost. V autě to při jízdě v kufru lítalo, pokud se to nepostavilo mřížkou na podlahu, dalo se to sice táhnout jako nákupní taška, ale jinak to mělo 35 kg a neslo se to

extrémně blbě. Zvuk díky nejvyšší řadě bedny RBH sice pocitově dobrý, ale bedna Neo 212-II měla mnohem větší koule a nesla se s pouhými 22 kg váhy mnohem líp. Nyní při zkoušení GK MB210-II jsme si na to kombo vzpomněl a jsem téměř přesvědčený, že dnešní kombo GK MB 210-II (s poloviční váhou) by to tehdejší GK700RB-II/210 svou úrovní zvuku překonalo.

Pro ty, komu se nechce tahat s těžkými aparáty, tak dnešní komba dokážou poskytnout kvalitní zvuk v celém spektru a pokud je možno kombo rozšířit o externí bednu, pak výkonově uhrát i středně velká pódia.

Níže přikládám odkaz na ukázku daného efektu zkreslení (myslím, že se jmenuje A Little Grit), které mám v kombu nahrané, na písni Hysteria od Muse. Zvuková kvalita není nic moc, je to nahrané pouze na tablet.

https://www.youtube.com/watch?v=5D02qw_M5i4

 

Dingwall NG-2 5 DPW, TC Electronic BG250-210
Bydliště: Vyškovsko
Profil: http://baskytara.com/forum/viewtopic.php?id=9496
0 xLajků:

2

Re: TC Electronic BG250-210

Pokud jsi hledal něco, s čím se dá hrát doma potichu, tak jsi to fakt našel... Ale proti gustu žádný dišputát, určité výhody to má. Měl jsem hlavu BH250 a moje postřehy byly asi takové, že ladička neladila, AUX byl problematický (potřebuje pořádně nakrmit, mobilní telefon nebyl vhodný zdroj) a snad jen Tone Print budiž. Měl jsem na něm trvale Spectra Comp a tak nějak to fungovalo. Vícečudlové efekty s volbou "viacej - menej" jsou už hodně kompromisní.

Jen dotaz: proč jsi nezkusil třeba Markbass CMD 121P, to je opravdu malá a lehká číča. Nebo AER AmpOne, což je taky malá číča, ale ultimativní.

0 xLajků:

3

Re: TC Electronic BG250-210

Tak možná už to vylepšily nových firmwarem, ale ladička ladí přesně a s hlasitostí Aux taky problém nemám. Běžně do toho zapojuju mobil či tablet.

Mým představám prostě vyhovělo a proč jsem si nekoupil na doma AER či Markbass? Jednoduchá odpověď - protože nemají sluchátkový výstup (Marek), ani vstup AUX a stojí 2x - 3x tolik. Kupovat na domácí hraní kombo za tolik peněz je pro mě osobně nyní nesmysl.

Dingwall NG-2 5 DPW, TC Electronic BG250-210
Bydliště: Vyškovsko
Profil: http://baskytara.com/forum/viewtopic.php?id=9496
0 xLajků:

4

Re: TC Electronic BG250-210

Nevím, co ta děvčata vylepšila novým firmware. Možná, že během posledního roku nastala v jejich práci nějaká zásadní změna, bohužel já ji nezaznamenal. Já hlavu aktualizoval na poslední verzi, ale nakonec jsem stejně musel používat polytune. 

0 xLajků:

5 Naposledy upravil: yuro22 (19. 07. 2018 12.44:35)

Re: TC Electronic BG250-210

Len moj nazor/skusenost:
mam BH250, na domace cvicenie a male jamovanie super, nemam problem s ladickou, aux by mozno mohol byt trochu hlasnejsi, ale s mobilom aj tabletom normalne pouzivam.

BG250 - ja by som asi volil 1x12 namiesto 2x10, ale inak podla mna velmi dobra volba (pri zadanych podmienkach).

...a vdaka za peknu recenziu :-)

Neuser Courage / Cort B4FL fretless (Kent Armstrong) --> ladička D`addario/Planet Waves --> SpectraComp --> HOF mini --> BBE maximizer --> Mesa Subway DI-preamp --> Barefaced FR800     ...TC electronic BH250, Zoom MS-60B ...
0 xLajků:

6

Re: TC Electronic BG250-210

Andrew napsal:

uhrát případně i menší až střední pódia

 Já nevím, asi jsem spadl z Marsu, ale mám tu zkušenost, že když se stejně hlasitou partou hraju v malém prostoru (menší pódia), potřebuju silný aparát. Pokud ve větším prostoru (střední pódia), pak můžu 1 bednu nechat doma. A pokud na velkém pódiu, pak mi zcela paradoxně stačí kombo, protože se s nikým nepřeřvávám. Nebo to máte jinak? Vystačíte s dvěma ohulenejma kytarama, který to valí přes čtyřdvanáctkový boxy s malým kombem, protože to je malý pódium? Pardon za OT, ale fakt si neumím představit, jak ve sklepě, kde valej vyhulený kytary, není péáčko, dělám hrdinu se svým prckem pro "malá pódia".

Zon Club #001 Soundelirium Club #1
"Politici jsou buď neschopní nebo zkorumpovaní. Někdy stihnou za jeden den oboje" W. Allen.
1 xLajků:

7

Re: TC Electronic BG250-210

radoozz napsal:
Andrew napsal:

uhrát případně i menší až střední pódia

 Já nevím, asi jsem spadl z Marsu,

Jo PA hodně změnily.

 

Profil
PB´s: Vebr CS Kent Armstrong, Ibanez BL700NT, SQ PJ DiMarzio, SQ PB 20th SPB3, Yamaha BB 800 FL, SX PJ DiMarzio FL.
Gear:The 14,5 & 15 & SWR SM-400,
Band: Zavírej Studio: Vehementně a stále.
0 xLajků:

8

Re: TC Electronic BG250-210

radoozz napsal:

Já nevím, asi jsem spadl z Marsu, ale mám tu zkušenost, že když se stejně hlasitou partou hraju v malém prostoru (menší pódia), potřebuju silný aparát. Pokud ve větším prostoru (střední pódia), pak můžu 1 bednu nechat doma.

Záleží, co hraješ za hudbu. Mám pidiaparát (15W lampa + soundelirium 10.33.1) a pravidelně jsem okřikován, že přeřvu tu naši skvadru 1 akustické kytary + 5 hlasů smile

Každý z nás je asi extrém, každý na opačné straně, ale pro jazz či rozumně hlasitý popík může běžný zesilovač (třeba právě ten TC 250W) v pohodě stačit na jakémkoliv pódiu. Osobně bych nechtěl hrát takový rachot, že by mi tohle nestačilo (leda tak se špunty), rád bych byl v důchodu normálně nedoslýchavý důchodce smile smile

Nějaký Fendery...
Nějakej pedalboard s hromadou českých (i nečeských) výrobků, Hocke Blues 18 + 10/12" bedna (CZ/CZ)
Profil
1 xLajků: